Stroomstoring, voeding doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

• walgaard
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02-2022
Afgelopen vrijdag is mijn computer er mee opgehouden. Na controle bleek de voeding kapot te zijn. Een condensator in de voeding was letterlijk toast. Gelukkig was de voeding het enige component wat kapot was en met een nieuwe voeding werkte de hele boel weer. Bij navraag bij de lokale computerboer bleek dat er op de bewuste dag een korte stroomstoring is geweest. Ze hadden deze week meer computers met kapotte voedingen binnen gehad.

Nu heb ik vorig jaar een soortgelijkig geintje gehad met m'n vorige pc. Half uur de stroom eraf en toen de stroom er weer opkwam begon m'n pc te knisperen, te roken en te stinken. Helaas was toen niet alleen de voeding kapot maar ook veel meer componenten.

Mijn vraag is dus wie kan me iets vertellen over hoe dit nou kan en hoe ik dit kan voorkomen. Ik heb wat rondgeinformeerd en volgens mij kan ik een paar dingen doen:

-UPS, niet voor het nog even op gang houden van de pc maar meer voor de spanningsfilters die erin zitten.
-Overspannings beveiliging, zo'n ding die je in je stopcontact zet. Ik vraag me dan alleen af of zo'n ding ook spanningsfluctuaties afvangt.
-Beveiligde stekkerdoos. Daar geldt denk ik hetzelfde voor als voor de overspanningsbeveiliging.

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken. Ik krijg er een beetje een naar gevoel van dat er nu al twee keer een pc is gaan roken. :'(

StarTrek.nl

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb 3 weken terug precies het zelfde gehad, Ik heb er een surgemaster van belkin tussen gehangen (en dan de maximum serie die kan aardig wat hebben). En ja dat werkt ook tegen zulke dingen. Bij mij was me voeding, moederboard en processor kaduk.

Oh ja moek wel even zeggen dat het perse op een geaarde stopcontact moet anders heeft het namelijk geen nut want dan kan hij niks afvoeren.

[ Voor 23% gewijzigd door WeAreLegion op 31-12-2004 13:28 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:16

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Een UPS lijkt mij de meest veilige oplossing, die vangt echt alles op wat er maar aan ranzigheid je pc binnen zou kunnen komen :)

Voor zover ik weet is het zo dat als bij een stroomstoring de stroom weer ingeschakeld wordt er een korte spanningspiek op het net optreedt. Blijkbaar vinden jouw voedingen dat niet leuk, en was je voeding vorig jaar dusdanig wokkie-tokkie dat 'ie de rest van het systeem heeft laten meesterven in plaats van zichzelf op te offeren :P

Hier stond een dode link.