AMD boxed cooler op een fx5200

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik zou de koeler van m'n MSI geforce fx5200 128-TD willen vervangen. Op het ogenblik hangt er volgend uber-coolertje op:
Afbeeldingslocatie: http://www.nvworld.ru/pics/nv31_34_review/full-size_screens/fx5200_ref.jpg
http://www.nvworld.ru/pic...ze_screens/fx5200_ref.jpg

Dat koelerke is zo ongeveer een kookplaat en wordt gloeiend heet (ge kunt er makkelijk uw vingers aan verbranden)

Nu heb ik hier nog een heatsink van een boxed athlon xp 2000+ liggen. Zou het te doen zijn om dat koellichaam met thermal adhesive vast te plakken op m'n graka en dan passief te koelen? Of is het risico te groot? (koellichaam te zwaar, slechtere koeling, ...)

"If it works, don't fix it"

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het koelblok is daar te zwaar voor gok ik, wat je beter kan doen is bijvoorbeeld een 80mm casefan erop vast maken, dat scheelt gigantisch qua temperatuur zonder dat je heel kaart moet verbouwen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 11:35
een beetje airflow in je kast is beter

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

Ik had een Celeron 2.0GHz koelblok. 1/4 deel eraf gezaagd en het overige (3/4 dus) op de videokaart gezet. Vervolgens een 80mm fan erbij gehangen en het werkte perfect.

Later ben ik overgestapt op een Zalman ZM80C-HP. Dat ziet er een stuk professioneler uit ;).
Weer later heb ik waterkoeling aangeschaft en de Zalman er dus weer afgehaalt.

Echter kun je zelf eerst proberen om er een fan voor de hangen. Als dat niet genoeg helpt kun je nog het heatsink aanpassen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• deleenheir
airflow genoeg in de kast... 1 80 mm intake van 1 90 mm outtake fan en 99% van de tijd staat de kast open.... Tis trouwens een medium chieftec dragon kast

[ Voor 18% gewijzigd door deleenheir op 31-12-2004 13:35 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

deleenheir schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 13:34:
airflow genoeg in de kast... 1 80 mm intake van 1 90 mm outtake fan en 99% van de tijd staat de kast open.... Tis trouwens een medium chieftec dragon kast
De kast openzetten is niet echt bevordelijk voor de airflow.
Het is nl. een flow. Ofwel, het moet stromen.
Als je een buis hebt waar water doorheen stroomt en je het hem middenin open dan loopt het water niet of nauwelijks meer door maar loopt het door het gat weg.

Als jij de PC open hebt staan gebeurt min of meer hetzelfde. (Heel globaal dus :P)

Als het goed is moet een PC beter koelen met de kap erop :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Om zo'n boxed koeler te monteren moet je gewoon wat draad tappen in de koperen bodemplaat ervan:
Haal gewoon de huidige koeler eraf, houd de boxed ertegen en teken de gaatjes "over" met een potlood (doorheen de de printplaat dus ;)). Daarna boor je iets te kleine gaatjes op die twee plaatsen, waarna je ze voorziet van schroefdraad.
Als je echt veilig wilt zitten kan je (dmv lange vijzen) de andere kant van wat moertjes voorzien... :)

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:15
Het is een geforce 5200. Hoe erg is het dat deze kaart erg warm wordt. Als hij deffect gaat kun je voor 25 euro een geforce 4mx kopen met ongeveer de zelfde prestaties. En aangezien dit de af-fabriek koeler is zal hij er wel niet kapot van gaan. Of had je plannen om hem over te clocken?

• deleenheir
ik overclock hem soms als ik nog eens zin heb om een spelletje te spelen. nu gaat ie tot 270/430 ipv da standaard 250/400 maar dan gaat de heatsink héééél erg warm :p

Bovendien doe ik het niet echt om hem extra te kunnen klokken. Maar gewoon voor de fun om iets "speciaal" te doen en wat te expermienteren.....

@Thandor: Ik snap je redenering van de flow.
Maar als ik m'n kast toe doe wordt de cpu stressed 50° en als de kast open staat wordt ie slechts 46°.
M'n NB daarentegen gaaat met kast open tot 38° en kast gesloten naar 36°

opmgevingstemperatuur 17°C

[ Voor 69% gewijzigd door deleenheir op 31-12-2004 14:04 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Te zwaar is onzin ik heb ook een keer een aero7+ en 3x 80mm Fan aan m'n GF4 gehangen. Die kaart woog toen ruim 700 gram. Ik heb wel voor ondersteuning gezorgd met plexiglas om het AGP te ontlasten.

Zalman koelers zijn er tot en met 400 gram. Zolang je kaart daar onder blijft is het geen probleem. Een beetje er boven kan ook geen kwaad. Als je het niet vertrouwd kan je je kaart onersteunen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
martijn_tje schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:50:
Te zwaar is onzin ik heb ook een keer een aero7+ en 3x 80mm Fan aan m'n GF4 gehangen. Die kaart woog toen ruim 700 gram. Ik heb wel voor ondersteuning gezorgd met plexiglas om het AGP te ontlasten.

Zalman koelers zijn er tot en met 400 gram. Zolang je kaart daar onder blijft is het geen probleem. Een beetje er boven kan ook geen kwaad. Als je het niet vertrouwd kan je je kaart onersteunen.
te zwaar om hem alleen met thermal adhesive op te hangen bedoelen ze.. B)
Tuurlijk kan het makkelijk met een touwtje of een andere bevestiging.

Verwijderd

je zou er kunnen zo'n pci-koeler onder hangen, kost maar paar euro en helpt naar het schijnt zeer veel om je graka te koelen

Verwijderd

ik had een Asus V9520TD kaartje met daar op een cpu cooler op gevezen ...

Dat ding ging van 250/400 tot 370/580 >:) met als gevolg 2.2K 3d 03 ...

Verwijderd

ik heb een boxed cooler van AMD2000+ op me GF3 gezet met 1 seconde lijm en wat warmte prut er tussen en dat werkte echt perfect., gewoon de kaart goed vast schroeven en er kan niks gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 18:11 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden, in woorden: En of het lukt ;)
Voor foto's moet je even hier kijken :)

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
deleenheir schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 13:26:
Ik zou de koeler van m'n MSI geforce fx5200 128-TD willen vervangen. Op het ogenblik hangt er volgend uber-coolertje op:
[afbeelding]
http://www.nvworld.ru/pic...ze_screens/fx5200_ref.jpg

Dat koelerke is zo ongeveer een kookplaat en wordt gloeiend heet (ge kunt er makkelijk uw vingers aan verbranden)

Nu heb ik hier nog een heatsink van een boxed athlon xp 2000+ liggen. Zou het te doen zijn om dat koellichaam met thermal adhesive vast te plakken op m'n graka en dan passief te koelen? Of is het risico te groot? (koellichaam te zwaar, slechtere koeling, ...)
boor gaten in het koelblok , en maak de kaart vast met bouten & moeren en aan de achterkant een beetje leer doen , zodat de moeren de kaart niet beschadigen , werkt perfect , loopt al meer dan een jaar bij mij zo!

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
*thread necromantie, maar het lijkt me beter hier dan een nieuw topic te starten*

Ik ben bezig met men vorig pc een clean-up beurt te geven om deze deftig mee te verhuizen later. Nu zit er geweldig veel stof op de heatsink/fan van men fx5200. Ik dacht deze even van de videokaart te halen om hem deftig schoon te kunnen maken, echter ik heb geen idee hoe ik dat kreng eraf krijg :-)

De heatsink zit vast met 2 pinnetjes met veren erop. Langs onder worden die pinnetjes dan een beetje breeder. Ik heb al geprobeerd om ze hier samen te knijpen om ze zo door het gaatje van de videokaart te krijgen, maar dit werkte niet. Wat is de juiste manier om deze heatsink te verwijderen aangezien ik niets wil kapotmaken (systeem moet nog dienen als secondary pc).

Afbeeldingslocatie: http://qanar.ulyssis.be/i/DSC07486.JPG
Afbeeldingslocatie: http://qanar.ulyssis.be/i/DSC07487.JPG
Afbeeldingslocatie: http://qanar.ulyssis.be/i/DSC07488.JPG

Bedankt

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:32

Nemesizz

Untouchable

Erg vage foto's maar goed :P

Het word toch knijpen en drukken. Soms gaat dat heel simpel, en soms gaat het erg rottig (m'n 9600pro was ook een *piep* om die dingen door te drukken).

Een klein tangetje zoeken en goed inknijpen en flink drukken, anders word het wss zaagwerk om die onderkant eraf te krijgen maar dan zijn de drukpinnetjes kapot en dat wil je niet begrijp ik.

• qanar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05-2019
gelukt met een tangetje, wat een ***dingen :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:40

M2M

medicijnman

qanar schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 15:32:
gelukt met een tangetje, wat een ***dingen :)
eventueel gewoon met een stel schroeven en rubberen / plastic ringetjes weer terug vastzetten. Die insteekgevallen werken sowieso vaak voor geen meter. Ik had hier bijna mijn eigen mobo gesloopt toen ik mijn NB koeler wilden verwijderen met die ***pinnetjes. Wat dat betreft werken ouderwetse schroefjes toch stukken prettiger :)

-_-

Pagina: 1