Toon posts:

[MAC OSX] Terminal probleempjes

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verschillende problemen met Terminal. Deze laatste gebruik ik om ssh verbinding te maken en zo mijn irssi in screen te gebruiken op een remote server.
Nu zijn er een aantal dingen die niet werken in Terminal.
Ten eerste speciale tekens zoals | krijg ik niet via een toetsencombinatie tevoorschijn. Character set Encoding staat op Western (ISO Latin 1).
Ten tweede, als ik de page up (of down) toets gebruik, dan wordt dit uitgevoerd binnen mijn Terminal en niet binnen mijn screen (in dit geval dan). Vroeger gebruikte ik Eterm onder Linux en daar kon ik wel perfect scrollen binnen mijn screen.
Ik heb al gezocht en met instellingen zitten klooien, maar nog altijd zonder resultaat. Ik hoop dat er hier een consolefreak is die me kan helpen :)

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 12:09:
Ten eerste speciale tekens zoals | krijg ik niet via een toetsencombinatie tevoorschijn. Character set Encoding staat op Western (ISO Latin 1).
Hier heb ik geen last van, dit soort dingen werken bij mij perfect. Encoding staat bij mij op Unicode, maar dat hoort niets uit te maken.
Ten tweede, als ik de page up (of down) toets gebruik, dan wordt dit uitgevoerd binnen mijn Terminal en niet binnen mijn screen (in dit geval dan). Vroeger gebruikte ik Eterm onder Linux en daar kon ik wel perfect scrollen binnen mijn screen.
Ja dat klopt, dat is behoorlijk irritant. Je kan via het Window Settings menu de "shift" modifier bij shift=page up/down weghalen, dat doet hij het goed.

[ Voor 25% gewijzigd door frim op 31-12-2004 13:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 13:06:
[...]

Hier heb ik geen last van, dit soort dingen werken bij mij perfect. Encoding staat bij mij op Unicode, maar dat hoort niets uit te maken.

[...]

Ja dat klopt, dat is behoorlijk irritant. Je kan via het Window Settings menu de "shift" modifier bij shift=page up/down weghalen, dat doet hij het goed.
Probleem 2 opgelost, bedankt.
Nu alleen nog het probleem met de speciale tekens :)

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Heb je het probleem ook als je een terminal lokaal gebruikt, of alleen als je ssh't naar een andere host.

Als het alleen een probleem is met een terminal naar een andere host, dan moet je het zoeken in het terminal-type: via "terminal -> voorkeuren... kun je het terminal-type instellen wat ingesteld wordt bij het inloggen.

Als het ook bij een lokale terminal is, dan moet je het zoeken in de instellingen van je toetsenbord, dan heb je 't probleem waarschijnlijk ook als je de speciale tekens in de tekst-editor intyped. Ik denk dat je dan de toetsenbord instelling via de landen instelling moet wijzigen.

Misschien dat je daarmee wat mee kunt proberen om 't 2e probleem op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
Broer schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 17:17:
Heb je het probleem ook als je een terminal lokaal gebruikt, of alleen als je ssh't naar een andere host.

Als het alleen een probleem is met een terminal naar een andere host, dan moet je het zoeken in het terminal-type: via "terminal -> voorkeuren... kun je het terminal-type instellen wat ingesteld wordt bij het inloggen.

Als het ook bij een lokale terminal is, dan moet je het zoeken in de instellingen van je toetsenbord, dan heb je 't probleem waarschijnlijk ook als je de speciale tekens in de tekst-editor intyped. Ik denk dat je dan de toetsenbord instelling via de landen instelling moet wijzigen.

Misschien dat je daarmee wat mee kunt proberen om 't 2e probleem op te lossen.
Het is zowel lokaal als remote en ik heb het alleen bij Terminal. In andere apps (bv. Safari) werkt het perfect. |¿?\±

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26
Zowiezo heb ik weinig liefde voor Terminal.app.

Ik ben zo snel mogelijk overgestapt naar iTerm, wat IMHO een stuk lekkerder werkt. Problemen die ik indertijd had met Terminal heb ik met iTerm nooit meegemaakt.

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 12:23:
Zowiezo heb ik weinig liefde voor Terminal.app.

Ik ben zo snel mogelijk overgestapt naar iTerm, wat IMHO een stuk lekkerder werkt. Problemen die ik indertijd had met Terminal heb ik met iTerm nooit meegemaakt.
Ik ben nu iTerm aan het proberen en dat werkt redelijk op een paar puntjes na.
- De letters zijn veel lelijker dan in Terminal.
- Mijn irssi combo's werken plots niet meer. ctrl+t bv is snelcombo om naar window 5 te gaan.

• Liegebeest
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 14:50:
Ik ben nu iTerm aan het proberen en dat werkt redelijk op een paar puntjes na.
- De letters zijn veel lelijker dan in Terminal.
- Mijn irssi combo's werken plots niet meer. ctrl+t bv is snelcombo om naar window 5 te gaan.
Het font kan je als ik me niet vergis gewoon veranderen. Daar kun je makkelijk iets anders voor kiezen.

Nu moet ik alleen nog uitvinden wat "irssi" is :)

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 14:59:
[...]

Het font kan je als ik me niet vergis gewoon veranderen. Daar kun je makkelijk iets anders voor kiezen.

Nu moet ik alleen nog uitvinden wat "irssi" is :)
Niet gezien dat je gereageerd hebt. IRSSI is een console based IRC client.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weer iets vreemd voor met iTerm.
Sinds vanmiddag gedraagt mijn backspace zich raar binnen IRSSI. Ik moet voor een letter gaan staan om hem te deleten i.p.v. er achter. Deze morgen was dat nog niet.
In nano/pico was dat van in het begin al zo.
Het moet echt iets te maken hebben met die iTerm, want met Terminal heb ik het niet...

• Liegebeest
Probeer voordat je IRSSI start ff het volgende commando.
code:
1
stty erase <backspace>

Dit moet het gedrag van je backspace key corrigeren. Werkt dit, dan moet dit ff in je .profile worden opgenomen..

Verwijderd

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:47:
Probeer voordat je IRSSI start ff het volgende commando.
code:
1
stty erase <backspace>

Dit moet het gedrag van je backspace key corrigeren. Werkt dit, dan moet dit ff in je .profile worden opgenomen..
Wat moet <backspace> voorstellen :?

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
met <backspace> wordt bedoeld dat je de backspace toets moet indrukken, dus degene waar "delete" :) of "<- " op staat, rechtsboven op het toetsenbord, net onder de F11 en F12 toetsen.

Dan wordt namelijk de toets die je indrukt, in dit geval dus de <backspace/delete> toets, gebruikt om het "erase" commando van je terminal te gebruiken, dus een teken terug en overschrijven met een spatie.

Verwijderd

Topicstarter
Broer schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 10:26:
met <backspace> wordt bedoeld dat je de backspace toets moet indrukken, dus degene waar "delete" :) of "<- " op staat, rechtsboven op het toetsenbord, net onder de F11 en F12 toetsen.

Dan wordt namelijk de toets die je indrukt, in dit geval dus de <backspace/delete> toets, gebruikt om het "erase" commando van je terminal te gebruiken, dus een teken terug en overschrijven met een spatie.
Dat dacht ik wel, maar het wil niet bepaald lukken. Als ik "stty erase" uitvoer krijg ik "missing argument". Ik snap niet hoe ik die backspace daarbij moet krijgen...

• Liegebeest
Door hem letterlijk in te duwen... Maar als de backspace bij dit commando al werkt als de backspace, dan ligt het niet aan de terminal applicatie die je gebruikt.

Dan zou ik het eerder in IRSSI zelf zoeken. Met een beetje mazzel vind je daar ergens tussen de opties de keuze "Backspace sends:" met daarachter opties als "backspace" of "delete".

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem ligt blijkbaar niet bij IRSSI die verkeerd reageert op backspace, maar bij screen. Als IRSSI zonder screen draait dan doet de backspace volkomen normaal.
Pagina: 1