floppydrive in de war ?

Pagina: 1
Acties:

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
Ik heb aan een Pentium 133MHz (Mobo intel chipsetje) een andere floppydrive gehangen. In de bios heb ik aangegeven dat het een 1.44 is etc, maar hij "herkent" hem niet. Ik krijg wel in Windows gewoon het icoontje en ik kan hem aanklikken maar dan zegt ie dat het apparaat nog niet klaar is......
Hat lampje van de drive blijft trouwens constant branden zodra ik de stroom er opzet.

Iemand enig idee wat ik misschien fout doe ????

Verwijderd

Dan zit de floppy kabel (bij de drive) verkeerd om.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:04
Moet je de kabel die van je moederbord naar de floppy-drive loopt een keer omdraaien aan de kant van de floppy-drive. En dan weer proberen

Overflow was me net voor

What a fine day for Science! | Specs

• under-world
Nee want als ik hem omdraai gaat he lampje uit en is tie "dood" zeg maar. Maakt het trouwens ook uit hoe de kabel op het moederbord zit. Het is toch gewoon 1 v/d 2 of niet ??

• under-world
probeer ik ook even !!

• Harmsen
Je hebt toch wel de rode kant van het draad bij pin 1 gezet?

• under-world
Nee op manier a) is tie dood
op manier b) blijft de led branden

Ik heb hem ook even aan mijn eigen systeem gehangen en hier werkt tie wel gewoon het lampje gaat ook gewoon uit alleen bij het booten komt ie even op ??

Zou het kunnen dat de flopyydrive niet compatible is ofzo ? Dat moet toch niets uitmaken >>>>> ofwel ?

• under-world
met de draden zit het wel goed !!
maar nu ??

• Harmsen
probeer anders een andere floppy-drive, misschein is die ene stuk

• BenJoep
  • Laatst online: 18:54
Wat voor Hardewaren hebbie?

| I've got permission to color outside the lines |

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Als je de kabel gedraaid hebt en het werkt nog niet, zijn er twee opties:
1. De kabel is defect.
2. De floppy-drive is defect.
Beide kun je controleren door een werkend exemplaar erin te zetten. Eerst de ene en dan kijken of het die is en dan de andere.

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Oeps, er kan nog een derde optie zijn en dat is dat je floppycontroller in het BIOS is uitgezet. Controleer dit eerst.

• BenJoep
  • Laatst online: 18:54
Kan ook zijn dat die niet wil werken omdat je ene zip hebt, krijg hem bij mij ook niet aan de praat, dus floppy het raam uit gooien en zip gebruiken..

| I've got permission to color outside the lines |

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Floppy aangesloten op de laatste connector van de kabel, dat is waar een twist in de kabel bij de connector zit? Als er maar 2 connectors op de kabel zitten MOET er nog steeds een twist inzitten. Twist bepaalt nl. het drive ID. Als je een rechte kabel geruikt zal hij als B drive herkent moeten worden.
Als lampje blijft branden zit de kabel verkeerd om, goede maniier om te checken hoe de kabel dan wel moet zitten als pin1 op de drive of mobo niet te vinden is. Lampje is namelijk altijd uit en alleen tijdens het booten en R/W actie licht het op.
Kabel al gewisseld?

? weet jij wat.

• under-world
ik heb rood op mobo pin 1 en op drive pin 1
die drive is zeker goed (net weer op eigen pc getest en de kabel heb ik al een keer vervangen. Hij blijft zeggen apparaat niet klaar. Bij het booten doet ie ook helemaal niets...

Het ligt dus niet aan de kabel dus moet het wel iets in de bios zijn.
Ik heb de volgende opties :

Drive A : 1.44 3,5"
Drive B : disabled
floppy 3 support : disabled

Hij moet toch gewoon werken ?

Ik kan me herinneren dat ik die oude drive eruit gehaald heb omdat hij hetzelfde probleem gaf.

Helpt het op W98SE opnieuw te installen ?
Of kan dit niet omdat ik de opstartdiskette nu niet aan kan spreken.

Kan ik nog bepaalde controllers herinstallen ?

• under-world
Trouwens ik heb nog iets wat betreft die kabel. Er zit 1 "lange" kant aan en twee x 2 controllers (ook 2x die ouwe dikke) Ik heb nu de lange kant in het mobo gezet.
Maakt het wat uit of ik de middelste connector op de kabel in het MOBO zet en dan die twee andere probeer. Of is dit weer te ver gezocht ?

Verwijderd

Je moet de aansluiting voor de floppy gebruiken die na de "twist" in de kabel zit.

• under-world
okay, dat begrijp ik (voor z'n disk ID) Maar nu heb ik nog 2 connectoren over, een aan het andere eind en 1 in het midden. Welke dan in mobo, maak dit ene hol uit ?? -ik snap er echt niets meer van -

• Harmsen
ik zou zeggen probeer beide kanten eens

• under-world
NEE !!!!!!!

ik mis een pin. pin 6 ofzo, klopt niet zeker
-fuck it.-

bevestig even dat ik het gemold heb aub!!!!!!

• under-world
ik mis dus pin 6 op het mobo voor de duidelijkheid. Misschien zit dei nog in de oude kabel ?

• Harmsen
dat je een pin mist dat klopt, die heb ik ook niet op mijn 166mmx, mijn athlon weet ik niet, nog nooit naar gekeken

• under-world
hoe kan ik nu die floppy er toch weer op aan sluiten ? Zijn hier PCI kaarktjes voor verkrijgbaar ?

• under-world
Wat betreft die pin, ik weet het even niet meer... Is er nog iemand die hier misschien wat meer ervaring mee heeft ?

Verwijderd

Het kan heel goed zijn dat ie gewoon niet compatible is. dat had ik ook toen ik een oude floppydrive uit een 486 gebruikte. In de 486 was het gewoon 1,44mb, toen ik probeerde 720kb in te stellen deed ie het wel. Waarschijnlijk is ie gewoon te oud voor je comp en moet je um ergens anders uitslopen of gewoon een nieuwe kopen.

• under-world
even w.b.t die comp. ik hier een gloednieuwe floppydrive, zo eentje met een draaischijf aan de onderkant(best wel raar trouwens), en een oud Pentium 1 bordje. Op mijn MSI slot1 bord pakt ie hem gelijk. Moet ik dus een oudere drive proberen als ik het goed begrijp ?

• under-world
halo ?

• PokkeNoise
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

ISA slot vrij? Probeer ergens een ouwe 286/386/486 te krijgen, vermoedelijk is de on-board floppy controller op je mobo kaduk, een ISA multi I/O kaartje kost tegenwoordig een vermogen als je ze al kan kopen en die zaten bijna altijd in 2-3-486 er's. Geen ISA slot vrij? weet ook niet of er PCI kaartjes op de markt zijn.

? weet jij wat.

Pagina: 1