Toon posts:

[NT4] Support issue windows & Progress database*

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klant waar nog een NT4 server met een progress DB applicatie draait. Wij beheren dit deze machine niet, dat doet een andere partij. Dit bedrijf zal nog een 6-8 maanden draaien in de vorm en dan zal een ander pakket gekozen worden. De partij die onderhoud/support geeft is erg panisch en zegt dat ze per 01-01-05 op een tijdbom leven en dat er asap een nieuwe server moet komen. Mijn inziens is het feit dat er geen support meer wordt geven door microsoft, geen indicatie dat er gelijk problemen gaan ontstaan. Gaarne jullie mening hierover.
ps. ik vernam ook dat zij aangaven dat de support voor de progress database is komen te vervallen. Ik heb lopen zoeken maar kan hier niets over vinden, ik weet wel dat progress een andere naam aan hun database heeft gehangen -> Progress Openedge

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 07:41 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-04 11:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee er zullen niet direct problemen onstaan, maar op het gebied van security update's etc hoef je dan ook niets meer te verwachten. Microsoft heeft optijd aangegeven alle support voor NT te stoppen. Ik kan mij goed voorstellen dat een dergelijk bedrijf die het beheer voert en ook optijd heeft aangeraden over te gaan naar een ander besturing systeem de verantwoordelijkheid niet wil dragen, mochten er toch problemen onstaan.

Er hoeven helemaal geen problemen te onstaan die server kan misschien nog wel een jara of langer draaien, maar ga niet klagen als er wel iets gebeurd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
'tuurlijk Blijft zo'n NT doos probleemloos draaien. Alleen wanneer het ding aan Internet hangt, moet je je zorgen maken, omdat exploits niet meer gefixed worden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Progress heeft inderdaad de naam Open Edge in het leven geroepen met een totaal nieuwe licentie structuur. Gelukkig leveren ze ook nog de 'oude' versie 9.1E uit met de oude licentie structuur. Op mijn werk hebben we het een an ander doorberekend en de kosten voor de Open Edge variant valt gemiddeld 3 keer zo hoog uit, dus het besluit is genomen om 9.1E te blijven gebruiken. In ieder geval totdat de kosten voor Open Edge gelijk zijn aan 9.1E en de geruchten gaan dat Progress dit aan gaat passen ivm tegenvallende verkopen van Open Edge. Maar als het nu allemaal nog goed draait en de server hangt niet aan het Internet zou ik mij niet al te veel zorgen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door MegaTronics op 31-12-2004 08:09 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
De laatste versie van progress die ondersteund word door progress en ook door QAD ( een van de grootste leveranciers ervan ) is 8.3E

Het beste wat je kan doen is de DB directory even kopieren want uiteindelijk is de database zo gemakkelijk te herinstalleren dat je daar zeker geen schrik moet van hebben. Vergeet ook niet een online backup te draaien. command = probkup online
E:symix-db rek4 C:Symbkupackup -com

PS : progress 8.3x werkt ook perfect op windows 2000.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Topicstarter
op dit moment staat deze nop op het internet. Ik zal er anders wel een Vlan van maken waardoor deze niet direkt op het net staat.
Maakte microsoft nog updates voor NT4 de laatste maanden?. Ik heb hier geen idee van daar ik geen NT 4 onderhoud.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Udpates zijn enkel en alleen nodig als er iets mis is ;)

gewoon de volledige windows update doen.

Vergeet ook niet de .NET Framework te patchen enz.

Waarom staat deze pc rechstreeks op het internet? Ik neem aan dat deze gewoon een connectie maakt met het internet, zet dan gewoon de default gateway uit in de tcp/ip properties en deze maakt geen connectie meer.

ik zie hier het probleem niet, maar als je zeker wilt zijn, dan moet je de server maar eens VOLLEDIG backup'en en een inventaris maken van de belangerijkste data en daar elke dag een backup van maken op een werkstation.

PS : misschien even tegen de klant zeggen dat ms geen timers in windows nt hebben zitten en dat deze dus wel gewoon verder draait ;) Alsof de meeste MBK een case zouden openen bij MS hiervoor. Vergeet ook niet dat de betalende support nog steeds loopt tot het einde van het jaar.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:36

mutsje

Certified Prutser

Als het draait gewoon goede backups maken en niet gaan sleutelen eraan. Wij draaien ook nog een compleet NT4 domain dat wel uitgefaseerd gaat worden maar dat is komende weken pas. NT4 wordt allang niet meer aktief ondersteund, nog wel met hotfixes welke nu ook afgelopen zijn maar er worden ook bijna geen virussen meer voor geschreven :) wij grappen af en toe wel we gaan terug naar NT3.51 want dan hoef je simpelweg geen virusscanner er meer op te zetten want het draait er toch niet op ....

Maar goed, goede backups maken van zowel het OS als je Database en je zit redelijk save.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Even eeen kleine titel edit, zodat het os aan het begin staat tussen [] haken :).

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 07:25:
De partij die onderhoud/support geeft is erg panisch en zegt dat ze per 01-01-05 op een tijdbom leven en dat er asap een nieuwe server moet komen.
Zeggen ze ook waarom? Is de server hardware 5 jaar oud en is er geen hadware contract meer op?
Zijn er al met regelmaat problemen met je progress db waarvoor je een backup nodig hebt om terug te kunnen? :)

Iets meer uitleg hierbij is echt noodzakelijk, misschien heeft die leverancier wel groot gelijk :P
Mijn inziens is het feit dat er geen support meer wordt geven door microsoft, geen indicatie dat er gelijk problemen gaan ontstaan. Gaarne jullie mening hierover.
Nee in principe niet.

Al is het ook twijfelachtig ofdat je een zeer bedrijfskritisch systeem (als het dat uberhaupt is, en als ICT sowieso voor jullie wel heel, heel, heel belangrijk is - bij beide denk ik niet dat dat het geval is bij jullie) - op NT4 moet draaien.

Oftewel - we need more info :)

Verwijderd

Topicstarter
de machine draait als een zonnetje de laatste 1-2 jaar geen probleem mee geweest. Op de hardware it nog gewoon support (via contract)
Pagina: 1