Hallo, ik heb ook nog een vraagje. Momenteel maak ik complete images van mijn C-schijf (losse SCSI U160 schijf) als back-up met Ghost 9.0 of Drive Image 8.0. Gaat allemaal prima. Nu ben ik van plan een SCSI U320 RAID 0 systeem op te bouwen van twee identieke schijven. Ik vraag mij af of ik die wel met deze progs kan back-uppen omdat de data over twee schijven verdeeld wordt. Drive Image start ik meestal vanaf diskette, daarmee zou ik buiten het besturingssysteem (XP Prof.) om de twee schijven kunnen back-uppen naar twee bestanden. Ik weet wel dat de Adaptec 29320A-R controller ook RAID-1 ondersteund maar ik wil de back-ups op S-ATA schijven maken. Die wil ik eigenlijk ook in RAID-0 aansluiten maar ik betwijfel of die dan wel door het back-up programma herkend worden. Los worden ze wel herkend natuurlijk, toch? Of toch maar beter een derde SCSI U-320 schijf aanschaffen?
Ik zou nooit de backup van een onbetrouwbare raid-0 op jawel op een raid-0 plaatsen. Dat is de goden verzoeken. Misschien is het een beter idee om een grote losse schijf te kopen waar je de volledige backup op plaatst.
Als het een hardware raid is (Wat het is) dan zal ghost het array gewoon zien als één schijf.
Als het een hardware raid is (Wat het is) dan zal ghost het array gewoon zien als één schijf.
[ Voor 52% gewijzigd door leonbong op 30-12-2004 23:45 ]
De gedachte erachter is dat een single S-ATA schijf nevernooit de snelheid van SCSI RAID-0 kan benaderen maar je hebt gelijk als je zegt dat het niet de meest veilige manier van back-uppen is. Dus een derde SCSI U320 lijkt mij dan wel het beste. Dat heeft tenminste nog een beetje vaart.....
Als je heel snel wilt backuppen en geld over hebt:
3x U320 in raid-5 of
4x U320 in raid 10.
Anders gewoon backuppen op 2 grote SATA schijven in raid-1.
Edit: of => op
3x U320 in raid-5 of
4x U320 in raid 10.
Anders gewoon backuppen op 2 grote SATA schijven in raid-1.
Edit: of => op
[ Voor 6% gewijzigd door immad op 31-12-2004 18:09 ]
Het antwoord op je vraag of de tools beide RAID0 zien is JA, geen probleem. Zowel Ghost 9.0 of Drive Image 8.0 kunnen dat en dus kun je een kopie/backup maken.
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Okee mensen, bedankt zover. Dat zal dan wel lukken
Nu vraag ik mij nog het volgende af: van de Adaptec 29320 kaart bestaat een PCI-X uitvoering. Ik ben er inmiddels achter dat dat dus GEEN PCI-e is. Ik heb alleen nog geen beetje normaal moederbord gevonden met een PCI-X slot, alleen Tyan's en Dual Processor mobo's. Bestaat er een bord met de meeste features als de ASUS P5AD2 Premium maar dan met PCI-X 1.0 aansluiting of een Ultra 320 SCSI kaart met een PCI-e aansluiting? Er zijn er natuurlijk plenty met de normale PCI-aansluiting maar ik denk dat de bandbreedte van PCI voor een SCSI U 320 RAID-0 opstelling aan de krappe kant is. De geluidskaart e.d. wil ook wat en zo. Of is dit helemaal geen "probleem"?
Nu vraag ik mij nog het volgende af: van de Adaptec 29320 kaart bestaat een PCI-X uitvoering. Ik ben er inmiddels achter dat dat dus GEEN PCI-e is. Ik heb alleen nog geen beetje normaal moederbord gevonden met een PCI-X slot, alleen Tyan's en Dual Processor mobo's. Bestaat er een bord met de meeste features als de ASUS P5AD2 Premium maar dan met PCI-X 1.0 aansluiting of een Ultra 320 SCSI kaart met een PCI-e aansluiting? Er zijn er natuurlijk plenty met de normale PCI-aansluiting maar ik denk dat de bandbreedte van PCI voor een SCSI U 320 RAID-0 opstelling aan de krappe kant is. De geluidskaart e.d. wil ook wat en zo. Of is dit helemaal geen "probleem"?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 00:46 ]
Zoek rond naar E7210 (Socket478) en E7221 (Socket775) plankjes. Deze P4 chipsets zijn voorzien van een PCI-X hub. Bijv:
Tyan Tomcat i7221 (E7221)
Tyan Tomcat i7210 (E7210)
Supermicro P8SC8 (E7221)
Supermicro P8SCi (E7221)
Supermicro P4SC8 (E7210)
Supermicro P4SCi (E7210)
Supermicro P4SCT+ (E7210)
Asus PSCH-L (E7210)
Asus PSCH-SR (E7210)
Zoals je ziet, genoeg keuze
Al zou ik persoonlijk voor een Dual Xeon bak gaan; wanneer je begint met 1 CPU, dan scheelt het weinig in prijs. Ook zou ik gewoon starten met 2 CPU's, dan kun je alvast genieten van de smoothness en bijterigheid van Dual CPU
Daarnaast, wanneer je begint met 1 CPU, dan is het achteraf wel kunst om een identieke stepping te vinden als tweede CPU.
Tyan Tomcat i7221 (E7221)
Tyan Tomcat i7210 (E7210)
Supermicro P8SC8 (E7221)
Supermicro P8SCi (E7221)
Supermicro P4SC8 (E7210)
Supermicro P4SCi (E7210)
Supermicro P4SCT+ (E7210)
Asus PSCH-L (E7210)
Asus PSCH-SR (E7210)
Zoals je ziet, genoeg keuze
Verwijderd
Dat gaat helaas niet voor alle RAID-controllers op. Ik ga ervanuit dat het bij de meest voorkomende "simpele" controllertjes wel werkt, maar bij een IBM ServeRAID 6i heb ik het bijvoorbeeld nog niet voor elkaar gekregen om met Ghost of Drive Image een image te maken van het systeem. Heb het uiteindelijk maar opgegeven.John2B schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 08:16:
Het antwoord op je vraag of de tools beide RAID0 zien is JA, geen probleem. Zowel Ghost 9.0 of Drive Image 8.0 kunnen dat en dus kun je een kopie/backup maken.
BalusC in 'Later CPU bijprikken'BalusC schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 08:26:
... wanneer je begint met 1 CPU, dan is het achteraf wel kunst om een identieke stepping te vinden als tweede CPU.
^ Wat hij zegt.
Check de datum van die post
Bij de nieuwere Xeon's maakt dat wel uit, zie bijv Twee Xeons, niet hetzelfde?
Al moet het in theorie niet zomaar problemen opleveren, idd.
Bij de nieuwere Xeon's maakt dat wel uit, zie bijv Twee Xeons, niet hetzelfde?
Al moet het in theorie niet zomaar problemen opleveren, idd.
[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 04-01-2005 09:47 ]
Hallo BalusC,
Dat is wel een mooi rijtje moederborden maar ik moet nog eens goed bekijken wat nu voor mij de beste keus is. Het zijn op het eerste gezicht nogal exotische moederborden die daarmee dus moeilijk verkrijgbaar zijn en meer op de Professional/Servermarkt gericht. Ik wilde eigenlijk mijn single disk U-160 PC upgraden naar U-320 RAID. Nu blijkt dat de datadoorvoer zou worden geremd als ik de PCI-X controller in een gewoon PCI slot zou doen. Daarmee moet ik dus ook mijn moederbord vervangen wat weer met zich meeneemt dat ik ook mijn videokaart (nu AGP) moet vervangen en mijn geheugen. Dat wordt een dure grap.
Zodra ik weer wat tijd heb (nu even niet) ga ik nog naar jouw lijstje kijken en ik ga na in hoeverre een RAID-0 van 2 WD Raptors 36 Gb een alternatief vormen op een Asus a8n-sli-deluxe.
Daarmee kan ik t.z.t. een SLI opstelling bouwen, heb ik 8 S-ATA aansluitingen en ben ik voorbereid op de S-ATA 2 schijven die er nog niet zijn overigens. U-320 SCSI Op 15.000 toeren is weliswaar sneller maar volgens mij niet zo heel veel en kan ik de SCSI-controler achterwege laten. Dan houd ik geld over voor een X800XT videokaart. Daar zal LOTR Battle for Middle Earth wel op draaien denk ik.:9~
Dat is wel een mooi rijtje moederborden maar ik moet nog eens goed bekijken wat nu voor mij de beste keus is. Het zijn op het eerste gezicht nogal exotische moederborden die daarmee dus moeilijk verkrijgbaar zijn en meer op de Professional/Servermarkt gericht. Ik wilde eigenlijk mijn single disk U-160 PC upgraden naar U-320 RAID. Nu blijkt dat de datadoorvoer zou worden geremd als ik de PCI-X controller in een gewoon PCI slot zou doen. Daarmee moet ik dus ook mijn moederbord vervangen wat weer met zich meeneemt dat ik ook mijn videokaart (nu AGP) moet vervangen en mijn geheugen. Dat wordt een dure grap.
Zodra ik weer wat tijd heb (nu even niet) ga ik nog naar jouw lijstje kijken en ik ga na in hoeverre een RAID-0 van 2 WD Raptors 36 Gb een alternatief vormen op een Asus a8n-sli-deluxe.
Daarmee kan ik t.z.t. een SLI opstelling bouwen, heb ik 8 S-ATA aansluitingen en ben ik voorbereid op de S-ATA 2 schijven die er nog niet zijn overigens. U-320 SCSI Op 15.000 toeren is weliswaar sneller maar volgens mij niet zo heel veel en kan ik de SCSI-controler achterwege laten. Dan houd ik geld over voor een X800XT videokaart. Daar zal LOTR Battle for Middle Earth wel op draaien denk ik.:9~
Pagina: 1