Ik heb sinds een half jaar een nieuwe comp met een ASUS (moederbord)P4P800 SE met een onboard geluidskaart . Met grote regelmaat heb ik als ik windowsschermen minimaliseer maximaliseer een krakend zoemend geluid op de geluids uitgang. Heb de drivers verwijdert en de nieuwste versie er van geinstalleerd, echter dit helpt niet, ander boxen geven het zelfde resultaat. Plaats ik een PCI geluidskaart heb ik op deze kaart geen problemen dus zit 'm echt ergens in het moederbord, leverancier zegt er niks vreemds aan te kunnen ontdekken . Wie kan mij helpen, een optie waar ik nog naar kan kijken
Ook al andere VGA-drivers geinstalleerd, dit kan heel goed een samenspel zijn tussen VGA en sounddrivers
Verwijderd
ja het zit in het moederbord ... daar zit ook je DA omzetter en in dezelfde chip zit je HDD contoller memory controller en intel heeft een mooi overzichtje daarvan.
http://www.intel.com/desi...E/pix/865PE_schematic.gif
Maar dit is 1 van de disadvantages van een onboard geluidschip.
Erg vervelend als je een film kijkt met 5.1 sound of een geluidsfreak bent.
Ik heb er ook maar een externe kaart in gepropt.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 23:35 ]
Dit is inderdaad een veel voorkomend probleem met onboard geluid. Misschien kun je Asus mailen / bellen om te vragen of ze er al een fix voor hebben. Anders wordt het toch een PCI kaartje aanschaffen.
DA omzetter is toch echt een losse chip en zit meestal aan de linkerkant van het mobo. Alleen de logica van zo'n AC97 chip zit in de Southbridge ingebouwd(net als de IDE-controller).Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 23:32:
ja het zit in het moederbord ... daar zit ook je DA omzetter en in dezelfde chip zit je HDD contoller memory controller en intel heeft een mooi overzichtje daarvan.
De memory controller zit in de Northbridge.
Verwijderd
Klopt ... maar het probleem is en blijft interferentie met andere onderdelen en blokgolven ofwel nullen en eenen zijn de meest storende en lastigst uit te bannen componenten in een analoge wereld van muziekmad-dog schreef op donderdag 30 december 2004 @ 23:49:
[...]
DA omzetter is toch echt een losse chip en zit meestal aan de linkerkant van het mobo. Alleen de logica van zo'n AC97 chip zit in de Southbridge ingebouwd(net als de IDE-controller).
De memory controller zit in de Northbridge.
De chip die op zo'n P4P800 zit is nou niet echt om over naar huis te schrijven. Ik heb het zelfde mobo, en op een gegeven moment een Audigy 2 gekocht. Geloof me, dat verschil hoor je meteen (iig wel icm mijn Creative P580 setje
) Dus tenzij je echt die SPDIF nodig hebt, zou ik voor weinig een ander 5.1 kaartje kopen.
Overigens: al naar aardlussen enzo gekeken?
Overigens: al naar aardlussen enzo gekeken?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
zet bij opnameregeling het volume van je cd-speler helemaal omlaag.
Ik had dit ook bij me oude computer dat ik tijdens het minimaliseren/maximaliseren rare geluiden hoorde.
Door het opname geluid van je cd-speler aan te passen had ik dit verholpen.
Klinkt misschien een beetje raar maar hopelijk werkt het.
Ik had dit ook bij me oude computer dat ik tijdens het minimaliseren/maximaliseren rare geluiden hoorde.
Door het opname geluid van je cd-speler aan te passen had ik dit verholpen.
Klinkt misschien een beetje raar maar hopelijk werkt het.
Pagina: 1