Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan voeding doet het niet. Kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AOpen FSP-350-60 PN voeding in een AOPen 600A kast.
Nu heb ik de kast opengemaakt en gezien dat de fan van de voeding het niet doet. Aan de zijkant wordt hij aardig warm. Nou weet ik niet of de fan het nooit heeft gedaan of dat hij kapot is gegaan. Hij doet het al een tijd niet. Ik heb het volgende in mijn systeem:

- DVD- speler
- DVD brander
- CD brander
- Maxtor 120 GB
- WD 160 GB
- TV kaart
- Videokaart 5900 XT

Weet iemand of ik de voeding moet vervangen, of kan ik gewoon doorgaan tot hij het niet meer doet?

Verwijderd

Zit daar geen 120mm Fan in? Die zou je kunnen vervangen. Als de rest van de voeding het goed doet (even de outputs meten e.d.) zou je toch klaar moeten zijn?

Of blaat ik nouw weer 8)7

Verwijderd

Je kunt sowieso niet ongekoeld verder met je voeding, aangezien hij er redelijk aan moet met zo'n systeem. Ik zou de fan even los controleren op zijn werking en eventueel vervangen.

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11 09:32
Gewoon ff voeding openschroeven en aanzetten (met eventueel een cd speler eraan) en je 2 polen meten waar de fan op aangesloten zit, weet je voldoende. ;)

Verwijderd

constructor schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:21:
Gewoon ff voeding openschroeven en aanzetten (met eventueel een cd speler eraan) en je 2 polen meten waar de fan op aangesloten zit, weet je voldoende. ;)
Niet waar, het kan ook zijn dat er voldoende spanning opzit, maar dat de FAN volledig vast zit door stof zodat hij niet kan starten.
Ik moest bij 1 van mijn pc's de FAN een duwtje geven bij het opstarten, maar nadien deed die het elke keer. Tot op de dag (paar weken geleden trouwes) dat ik hem vergat te duwen 8)7
Nou ja, eerst ff stof wegdoen dus ;)

Verwijderd

Ik zou hem sowieso vervangen (al dan niet alleen de fan), want als een voeding het begeeft wil deze wel eens een spanningspiekje op je lijntjes zetten waardoor hij de helft van je hardware mee het graf in neemt. Niet echt een wenselijke situatie ;)

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 12:46
Ik zou zo niet doorgaan, ik had dat ook zelf gedaan me voeding was gestorven (spontane resets, atx connector die zo heet werd dat het ging smelten en dat soort ongein)...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Kappotte fan is idd makkelijk te controleren of te vervangen, maar ik zou toch aanraden om de voeding iig stress te testen, en niet in het duurste systeempie wat je hebt ;)

Alsin, zut oude hdd's eraan en dan of de spanning stabiel blijft (multimeter).

Want over het algemeen gaat (bij mij iig) de fan langer mee dan de voeding zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem al geheel opengemaakt en schoongemaakt. Toch doet de fan het nog steeds niet.

Hmmm, toch maar een nieuwe dan? Heb nu voor de zekerheid de case fan maar meer toeren laten draaien om kast beter te koelen

Verwijderd

Inderdaad,

Ik zou zeggen:

- Haal de fan eruit en test hem op een molex (geel,zwart). Als de fan dan draait is er duidelijk wat mis met de voeding of de verbinding.

- Draait hij dan nog niet, koop een nieuwe 120mm fan en zet die erin.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:20:
Je kunt sowieso niet ongekoeld verder met je voeding, aangezien hij er redelijk aan moet met zo'n systeem. Ik zou de fan even los controleren op zijn werking en eventueel vervangen.
Ik heb mijn voeding hier ook draaien zonder fan in een behoorlijk warme kamer, en heb echt nergens problemen mee :Y)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
Zoals al gezegd heb ik een AOpen FSP-350-60 PN voeding.

Nu wil ik de Q-Tec 400 Watt dual fan low noise kopen voor een hele redelijke prijs. Is dit een goede keus en is dit een goede vervanger van mijn huidige voeding?

Ik heb verder een Asus P4P800-VM moederbord, 2 S-ata harde schijven, Ge-force 5900 XT, dvd brander, dvd speler, cd brander, 2.8 Ghz P4, 1.024 MB intern in een Aopen A-600B kast.

graag advies.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 22:41:

Nu wil ik de Q-Tec 400 Watt dual fan low noise kopen voor een hele redelijke prijs. Is dit een goede keus en is dit een goede vervanger van mijn huidige voeding?

Ik heb verder een Asus P4P800-VM moederbord, 2 S-ata harde schijven, Ge-force 5900 XT, dvd brander, dvd speler, cd brander, 2.8 Ghz P4, 1.024 MB intern in een Aopen A-600B kast.

graag advies.
Ik zou liever voor een A-Merk voeding gaan. Q-Tec voedingen staan niet echt bekend voor hun stabiliteit en de aanduiding "400W" staat hier voor het maximaal vermogen. Het werkelijke vermogen zal dus ergens tussen de 300 en de 350W liggen. Niet echt een verbetering tegenover je AOpen voeding dus...

Edit: Ow ja, voor voeding vragen hebben we een speciaal topic:
Welke voeding heb ik nodig? Deel 9

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-01-2005 22:50 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Q-Tec staat niet echt bekend om z'n goede voedingen. Wél zijn ze goedkoop.
Zelf heb ik een Huntkey 400W die kosten ook nog maar rond de 30 euro en hij is erg stabiel en maakt amper lawaai. Verder zijn Enermax, Antec en Tagan bijvoorbeeld erg goede voedingen (maar ook een stukje duurder)

Rail Away!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 22:41:

graag advies.
de AOpen is een stuk beter dan die Q-tec. Stiller en kan meer energievretende onderdelen aan.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Pagina: 1