Waar dient S/B SW voor?

Pagina: 1
Acties:

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik heb net een nieuwe (tweedehandse) Aopen kast en die was ik aan het schoonmaken. Valt er in een keer een snoertje uit dat er als volgt uit ziet:
-zwart / rood
-aan een uiteinde zit een kort stukje oranje / wit (wat in wat overloopt kan ik niet zien)
-aan het oranje / witte uiteinde zit een stekkertje met daarop "S/B SW" (een stekkertje als POWER SW e.d.)
-aan het andere uiteinde zit aan het rode draadje een weerstandje gesoldeerd
-weerstandje en zwart snoertje lopen in een zwart rubber kousje
-ik kan het niet goed zien, maar het lijkt alsof er een rood ledje inzit

Op mijn huidige mobo (Abit KT7 RAID) in mijn huidige kast (noname) zit niet zo'n snoertje.

Als ik zoek op Google op "S/B SW" krijg ik een site (ajump.com) die me het volgende leert:
Question 10: What does the S/B SW switch do?
Answer: ATX power supplies are controlled by the motherboard on/off 2-pin header. The S/B SW switch is a two-wire momentary switch. If this 2-pin header is shorted momentarily, the power will turn on.

Een andere site (antec.com) leert me:
Power Switch (labeled S/B SW) connects to the PWR connector on the motherboard.

Daar kan ik dus niet veel mee. Zoeken op GoT levert alleen fouten op, ik krijg geen hits. Kan iemand me hierbij helpen? Gewoon niks meedoen? Kan het wel kwaad? Waar is het voor?
Let wel: er zit ook een apart POWER SW snoertje bij...

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Het enige wat me zo te binnen schit is StandBy switch....
Maar ik weet niet of dat die dr op zit.
Normaal heb je:
power
reset
en soms:
turbo
standby

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:45
Volgens mij is dit voor de standby knop, ik heb een oud mobo waar zon aansluiting op zit. Dan had je dus los van power en reset nog een standby knopje.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Dus maar gewoon die KT7RAID overzetten zoals ik dat gewend ben bij mijn huidige kast? Ik vind het wel vaag hoor...
Als het die Stand by switch is, dan zal die toch ook ergens heen moeten... De ene kant op het moederbord, maar de andere? Er zit geen standby switch op de kast (Aopen HQ45).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ding gewoon lekker loslaten, je hebt hem in ieder geval niet nodig.

Verwijderd

Bij de meeste huidige moederborden kun je in de bios instellen hoe de power knop zich moet gedragen:

Mode 1:
- powerknop kort indrukken: systeem gaat standby
- powerknop lang (4sec) indrukken: systeem gaat uit

Mode 2:
- standbyknop indrukken: systeem gaat standby
- powerknop indrukken: systeem gaat uit

Overigens kun je ook op standby drukken als je hem in je bios op mode 1 hebt ingesteld. Alleen heb je dan eigenlijk 2 standby knoppen (1x apart en 1x de powerknop bij kort indrukken). Je moet dan wel in je OS (bijv. Windows) aangeven hoe de powerknop zich moet gedragen (configuratie > energiebeheer).

Kortom: doe wat je wilt en je smaak/voorkeur ingeeft. Als je een extra standbyswitch wilt inbouwen, je hebt enkel een puls/moment schakelaar nodig (dus geen kontakt in de ruststand). Polariteit maakt niet uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 03:57 ]

Pagina: 1