[win98] ping geeft 10050 terug en modemverbinding lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 16:56
Ik was vandaag uitgenodigd om eens het netwerk van een bepaald bedrijf te bekijken (wat natuurlijk niet werkte), met dank aan een wederzijdse kennis die dacht dat ik het wel leuk vond om als vriendendienst bij een bedrijf te gaan troubleshooten :r...

Nu bestaat het netwerk binnen dit bedrijf uit de volgende onderdelen:
* Server met hierop windows nt 4.0
* 5 workstations met daarop windows 98
* 1 van de 5 workstations heeft een modem voor telebankieren / internet

Dit is natuurlijk bijzonder primitief, vooral omdat dit bedrijf onderhandeld heeft met enkele ISP's over het trekken van een DSL lijn naar het industrieterrein.
Dus ik had eerst het idee dat het ging om een ADSL verbinding, maar de server had maar 1 NIC, en volgens de aanwezige persoon (die helemaal niets over computers weet), kwam internet binnen op het workstation met modem.

Daarna ben ik eens gaan kijken wat er nog werkte, doordat de server niet meer kon opstarten.
De windows 98 standalone met modem kon gewoon starten, mits je tijdens aanmelden bij domein op annuleren klikte. Daarna was mijn bedoeling om een internet verbinding te maken.

Eerst ben ik nog even aan het pingen geweest op het netwerk, maar dit was onbegonnen werk omdat ik steeds een error 10050 terug kreeg, en een 169.* ip kreeg. Dus de windows server deed DHCP en het netwerk was verder dood.

Nu wilde ik even op internet om te kijken of dit nog wel werkte. Maar ook dat ging niet goed, ook hier kreeg ik steeds error 10050 (bij pingen naar IP) of 'doelhost is onbereikbaar' (bij pingen naar domeinnaam).
Tevens viel het mij op in de ipconfig dat het ip adres wat de DHCP server over het modem gaf (dus van de ISP) gelijk was aan het gateway adres.

Kort samengevat: alles op die machine wat met netwerken te maken heeft werkte niet.

Nu ben ik binnenkort weer uitgenodigd :X, en heb absoluut geen enkel idee wat er daar precies aan de hand is. Heeft iemand bij toeval wel een idee wat er hier aan de hand is ?

sebsoft.nl

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

persoonlijk zou ik m'n handen er niet aan branden omdat het hiet om een bedrijf gaat.
kun je imho aleen maar je vingers aan branden.

als ze echt hoog zitten zou ik zeggen ok ik probeer je te helpen, maar als het niet goed gaat, sorry dan.
Als ze dan zeggen "laat dan maar zitten" dan weet je hoe laat het is.

En stel je krijgt het werkend, als er straks iets niet goed (meer) is krijg je gegarandeerd gezeur ..

nee het bedrijf is geen vriend van je ... dus geen vriendendienst zou ik zeggen

btw een 169.* is juist geen dhcp voorhanden imho

10050

stja server fixen waar je niet van weet wat die deed 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 30-12-2004 20:12 ]

Iperf

• Icheb
fish schreef op donderdag 30 december 2004 @ 20:06:
persoonlijk zou ik m'n handen er niet aan branden omdat het hiet om een bedrijf gaat.
kun je imho aleen maar je vingers aan branden.

als ze echt hoog zitten zou ik zeggen ok ik probeer je te helpen, maar als het niet goed gaat, sorry dan.
Als ze dan zeggen "laat dan maar zitten" dan weet je hoe laat het is.

En stel je krijgt het werkend, als er straks iets niet goed (meer) is krijg je gegarandeerd gezeur ..

nee het bedrijf is geen vriend van je ... dus geen vriendendienst zou ik zeggen
Dat is misschien wel zo, maar het probleem is dus dat ik kinda bekend sta als iemand die het altijd wel op kan lossen... Ik vind dat imago wel leuk ergens....
Maar ik ga in ieder geval die wederzijdse kennis een keertje bedanken >:)
btw een 169.* is juist geen dhcp voorhanden imho
10050
stja server fixen waar je niet van weet wat die deed 8)7
Die server daar wil ik niet eens naar kijken, het enige wat ik wil doen is de hd's recoveren, en een linux server daar neerzetten (dan wel lekker simpel houden).
Het lijkt er op dat die server de volgende doelen had:
* DHCP achtig iets (of hoe dat ook heet in een Netbeui omgeving)
* Fileserver
* Aansturing printserver
* :?

Maar dat interesseert me op dit moment even niet :D

Wat ik nu eigenlijk wil weten is waarom die verbindingen niet werkte, en er steeds een 10050 error was.

sebsoft.nl

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dus dialin troubleshooten lukt je al niet eens en dan ga jij een linux server daar neer zetten?

Waar zit je verstand joh?

Als alles door die NT4 server geregeld wordt (volgens jou dan, maar daar begin ik ook al aan te twijfelen) kijk je toch eerst naar die Servert?

Dat ding doet de logons ook afhandelen, daar waar jij annuleert.
netwerk down > BNC netwerkje wellicht?

[ Voor 65% gewijzigd door alt-92 op 30-12-2004 22:31 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BackSlash32 schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:24:
Dus dialin troubleshooten lukt je al niet eens en dan ga jij een linux server daar neer zetten?

Als alles door die NT4 server geregeld wordt (volgens jou dan, maar daar begin ik ook al aan te twijfelen) kijk je toch eerst naar die Servert?

nofi maar ik denk dat je beter moet lezen

"doordat de server niet meer kon opstarten."

dus dat had ie al een beetje door zeg maar

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 30-12-2004 23:20 ]

Iperf

• Icheb
BackSlash32 schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:24:
...
Nofi, maar ik bedoelde het niet zo... (En ik weet meer van Linux servers af dan van Windows servers, dus persoonlijk zou ik er direct een Linux server neerzetten ;))

Ik bedoelde te zeggen dat ik op locatie daar was, en niet naar buiten kon bellen vanaf een 'standalone'/workstation dmv een modem. De server zelf heeft/had geen internet verbinding.

Die server handeld inderdaad de logons af, maar is dus niet meer echt helemaal aangesloten op dit moment; het is trouwens een 100 Mbit netwerk (Cat 5)... ;)
Die server heb ik al gehad, voeding was doorgebrand, heb er een andere in gezet, daarna wilde NT 4.0 niet booten, nu is mijn NT kennis niet echt veel, dus beschouwde ik dat eigenlijk al als een lost cause...
Maar in ieder geval bedankt 8)7
fish schreef op donderdag 30 december 2004 @ 23:20:
[...]

nofi maar ik denk dat je beter moet lezen

"doordat de server niet meer kon opstarten."

dus dat had ie al een beetje door zeg maar
De server is inderdaad niet meer van belang; als ik er morgen nog naar toe ga in de middag, haal ik de resten van het netwerk weg, zet ik de netwerkprinter neer naast de workstation die ook is uitgerust met een modem, en moet die als echte standalone worden ingericht.
Ik heb het volgende nog op google.com gevonden mbt de 10050 foutmelding:
Have solved it. The problem was due to bits of Zone alarm leftover from its uninstall.

I also did the following:-

"Hi all.

I deal with a similar Win98/ME issue all the time. The issue being that you can ping IP addresses anywhere on the Internet, but cannot resolve DNS names. Assuming that your TCP/IP settings are configured correctly, the following information might help.
Again, this information applies only to Win 98/ME.

1. Make sure you have your OS CD or the correct .CAB files available for the particular version of 98/98se/ME.

2. Remove ALL instances of TCP/IP from Network Properties. DO NOT reboot when prompted to do so.

3. Delete the following registry keys:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\Winsock

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\WinSock2

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\VXD\AFVXD

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\VxD\DHCP

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\VxD\DHCPOptions

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\VxD\MSTCP

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\VxD\Winsock

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\VxD\Winsock2

4. Reboot.
5. Reinstall TCP/IP.
6. Reboot.

In my experience this issue is often caused by the installation and/or uninstallation of 3rd party internet-related programs such as spyware or firewall software. However, sometimes there seems to be no obvious cause. Have had much success with this fix.

Hope it helps.

Cheers,
Dus ik denk dat ik dat eens ga proberen, maar [s]echt[/i] zichtbare spyware ben ik niet tegengekomen tijdens het werken met die machine...
En het stond als oplossing bij die error, maar het leuke is dat het de fix op een heel andere error is, dus erg veel vertrouwen heb ik er niet in |:(

sebsoft.nl

Verwijderd

Met alle respect krijg ik het idee dat je te weinig verstand hebt van zaken om dergelijke dingen te regelen. We hebben over een bedrijf dat je slechts kent VIA een kennis. Mochten er dus problemen ontstaan (wat al het geval is) of er gaan dingen mis, dan wordt JIJ boos aangekeken. Als het een particulier was geweest zou ik het nog anders vinden, maar in dit geval moet er gewoon een 'echte' systeembeheerder bij kijken om de bestaande server weer te laten werken.

Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid altijd goed genoeg gewerkt, en gekloot met nieuwe servers en dergelijke zullen ze niet echt fijn vinden. Zeker niet als daar kosten aan verbonden zijn.

Succes morgen op oudejaarsdag, en zo te horen wordt dat morgenavond 12:00 uur een knalparty in dat bedrijfje :O)

succes en iedereen alvast een gelukkig uiteinde!
Pagina: 1