[Samba] EXT3 partitie delen

Pagina: 1
Acties:

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 08:45
Ik ben bezig een Linux fileserver te bouwen met Samba. Maar ik wil een 2e hardeschijf (met een ext3 partitie) delen. Maar als ik de desbetreffende share open, komt Windows met de melding "The network name cannot be found". Als ik een directory van de eerste partitie deel (ook ext3) dan werkt dit wel gewoon.

Fstab
/dev/hda1 swap swap defaults 0 0
/dev/hda2 / ext3 defaults 1 1
/dev/hdc1 /mnt/hd ext3 defaults 1 2
/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,ro 0 0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner 0 0
devpts /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
proc /proc proc defaults 0 0

SMB.CONF
[global]
workgroup = workgroup
server string = 'LE-Tux fileserver'
load printers = no
security = share

[test]
path = /mnt/hd
public = yes
writable = yes
printable = no

[test2]
path = /mnt/hd/Muziek
public = yes
writable = yes
printable = no

Ik snap niet waar ik de fout moet zoeken, in fstab of in smb.conf? Een partitie met FAT32 mounten en delen gaat perfect, maar ja, het is een Linux fileserver, dus FAT32 gebruiken is nogal raar. Wat moet ik veranderen om mijn EXT3 partitie te delen?

Met google en de search van GoT vind ik diverse dingen over het delen van FAT32 partities, en mappen, maar nergens hoe ik een 2e hardeschijf moet delen. Ook het forum van NedLinux lijkt weinig hulp te bieden, daarom probeer ik het hier maar.

Ik draai overigens Slackware Linux 9.1

jboelen.nl

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet in de logs van samba kijken, alwaar je waarschijnlijk uit zult vinden dat de user waaronder de share draait simpelweg geen rechten heeft in de directory die je probeert te sharen. Los dit op, en het werkt waarschijnlijk.

• polu
Ik heb de directory Muziek als chmod 777 gegeven maar dit werkt ook niet :X

jboelen.nl

• polu
Laat maar zitten, de pc in kwestie gaf zojuist een prachtige oranje gloed gevolgd door een verschrikkelijke stank van verbrand stof. RIP. Rede is onduidelijk :'(

jboelen.nl

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[test]
path = /mnt/hd
public = yes
writable = yes
printable = no
Het is geen goed idee om een mountpoint zelf te sharen, dan zie o.a. de lost+found etc.
Als je disk een keer niet gemount is worden er bestanden geschreven in het mount punt, dat wil je niet. Als je je disk mount moet je daarin een submap aanmaken en die sharen.
Als de mount om een of andere reden mislukt zal die map niet bestaan en geeft samba een error (wat je dus wel wilt).