Beste geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thecompany
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-02 14:54
Hallo, ik wil een nieuwe geluidskaart omdat ik dat onboard geluid van het moederbord niet goed vind. Ik wil wel 5.1 kanaals hebben en ik wil graag dolby surround geluid (kan dat met alle kaarten of moet je daar speciale kaarten voor hebben: Sommige speakersets hebben een zogenaamde ?ingebouwde decoder?, deze setjes kunnen Dolby prologic, -Digital of DTS geluid van films zelf in surround decoderen, hiervoor hoef je dan niet perse een surround geluidskaart te hebben, maar je moet er wel op letten dat de geluidskaart een digitale uitgang heeft, waar de PC speakers dan op aangesloten kan worden. Elke kaart met een digitale uitgang kan stereo en dolby digital signaal doorgeven op de digitale uitgang.)

Ik denk dus van wel maar waar moet die digitale uitgang dan heen? Want mijn speakerset is alleen maar analoog.

Ik heb hier een paar kaarten geplaatst en ik zou het op prijs stellen als jullie me zeggen welke nou de beste is als je dolby 5.1 wilt (mijn budget ligt rond de 50 euro):

Creative SoundBlaster Live! 24 bit 29 euro

Line-In (analoog): 1
Line-Out (analoog): 3
Microfoon: 1
Digitale ingang (Cinch): 1
Digitale uitgang (Cinch): 1

Link: http://www7.alternate.nl/...echdata.pl?artnr=KK%23CX8

Creative SoundBlaster Audigy 2 Value 45 euro
(kan deze wel 5.1 kanaals?)

Line-Out (analoog): 1
Digitale ingang (optisch): 1

Link: http://www7.alternate.nl/...echdata.pl?artnr=KK%23CX9

Creative SoundBlaster Live! 24BIT 47 euro
(dit lijkt me een hele goeie, zit er ook een decoder in? kan ik nergens vinden of wil een digital uitgang direct zeggen dat er een decoder inzit?)

Link: http://www7.alternate.nl/html/nodes_info/kk-c45.html

Terratec Aureon 5.1 (veel in/uitgangen!) 22 euro

Digitale ingang (optisch): 1
Digitale uitgang (optisch): 1

Link: http://www7.alternate.nl/html/nodes_info/kk-t41.html

Trust 514DX 5.1 sound expert optical - 37 euro
(kben opzich niet zon fan van Trust maar dit klinkt wel heel verleidelijk >:) Kan ik deze dus gewoon op mijn speakerset aansluiten en dan heb ik echt dolby 5.1??)

- Dolby (R) Digitale 5.1 PCI-geluidskaart met digitale en optische geluidsingangen en -uitgangen
- Perfect voor de optimale geluidsweergave bij DVD-films
- Kopieer het perfecte geluid van geluidsapparatuur zoals Mini Discs en CD-spelers zonder enig kwaliteitsverlies
- Volledig EAX en DirectX compatibel; beleef de ultieme spelsensatie
- Geavanceerde digitale Audio Rack software meegeleverd met extra digitale opties zoals MP3-conversie, fijnafstelling van de sample rate en andere mogelijkheden
- Optical Toslink-kabel meegeleverd voor optimale digitale geluidsoverdracht

Afbeeldingslocatie: http://www7.alternate.nl/prodpic/200x200/k/kk-v84.jpg

Link: http://www7.alternate.nl/html/nodes_info/kk-v84.html

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ten eerste:
er is niet een 'beste geluidskaart'
zo'n ding bestaat niet, en zal nooit bestaan, omdat zoiets puur gebaseerd is op meningen.

ikzelf heb in mijn pc 2 geluidkaarten zitten, en degene die ik gebruik voor muziek (stereo) is al ruim 6 jaar oud, maar ik heb nog nergens beter geluid gehoord (oude monstersound MX 300 vortex2 kaartje)

jij wilt 5.1, nou ben ik daar niet zo heel erg weg in, maar heb natuurlijk wel mijn mening(en)

ten eerste:
trust suckt, ja sorry, het moest er even uit, maar behalve dat ze erg goedkoop zijn, heb ik nog niet echt grote voordelen aan trust hardware gevonden.
een paar kaarten/muizen/headsets van in handen gehad, en allemaal erg goedkoop uitgevoerd, het zou me dan ook niks verbazen als je een boel functies mist op je kaartje

ik heb het ook niet zo heel erg op creative, niet alleen om het verschrikkelijke feit dat ze aureal hebben opgekocht vroegah, maar ook om het feit dat ze naar mijn mening toch redelijk aan het geld trekken zijn.
ze brengen veel goede kaarten uit, en hebben kwalitatief goede spullen, maar naar mijn mening voor een redelijk hoge prijs, en ze brengen erg vaak 'nieuwe' producten uit die helemaal niet zo 'nieuw' zijn.
vandaar geldtrekkerij

nu weet ik over terratec niet zo veel te melden, want ikzelf heb er nooit veel mee te maken gehad, maar ik hoor/lees wel veel positieve dingen over die kaarten, ook weet ik van mezelf dat ik ERG pro-veel-knopjes ben, wat dus inhoud dat ik ook erg veel van veel in-/uitgangen hou :)

trouwens moet je maar een beetje zoeken in dit forum, want er zijn wel veel topics waarin uitgelegt is hoe het '24 bit' idee van geluid nou eigenlijk in elkaar zit, en waarom je geen flikker verschil hoord als je mp3 of cd's luistert op een 6 jaar oude kaart en wanneer je dit doet op de nieuwste en duurste kaart die er te vinden is :)

[ Voor 12% gewijzigd door BasieP op 30-12-2004 18:32 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• thecompany
Maar kan ik alleen geluid krijgen als ik op een versterker een digtale ingang heb en op een geluidskaart een digitale uitgang? Kun je een speakerset niet gewoon analoog aansluiten en dan ook dolby/dts sound krijgen? En ik bedoelde van deze 5/6 geluidskaarten de beste....

[ Voor 12% gewijzigd door thecompany op 30-12-2004 18:35 ]

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 21:08
die audigy 2 kan 5.1 geluid aan,
is namelijk de opvolger van de audigy 1,
die op zijn beurt weer de vervangen was van de live!

de live het oudste van de 3, ik heb zelf een live! platinum en naar mijn mening komt er perfect geluid uit. Nadeel is wel dat als ik me computer uit zet dat ik doffe dreun (niet hard) over al me speakers heen krijg.. (meer mensen hier last van?)

als je voor kwaliteit (zoals eerder gezecht: de beste is een mening/bestaat niet) wilt kun je het beste voor creative of terratec kiezen. Dit zijn de betere merken in de consumenten geluidskaartjes...

edit: reactie op post boven me...
Maar kan ik alleen geluid krijgen als ik op een versterker een digtale ingang heb en op een geluidskaart een digitale uitgang? Kun je een speakerset niet gewoon analoog aansluiten en dan ook dolby/dts sound krijgen
Kan ook anoloog voor 5.1..

[ Voor 21% gewijzigd door vriesdude op 30-12-2004 18:42 ]

/dev/null

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-02 11:02
Bijna alle kaarten kunnen tegenwoordig wel 5.1 aan hoor, gewoon softwarematige dd/dts decoder en uitsturen over 3 analoge kanalen :) digitaal aansluiten heeft het voordeel dat een externe a/d omzetter meestal beter is, maar met een gewoon setje boxen kun je prima 5.1 geluid hebben.

Last.fm
Films!

• thecompany
vriesdude schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:41:

[...]

Ja 5.1 maar dat wil nog niet zeggen dat hij dolby 5.1 of dts kan, want 5.1 is gewoon dan hoor je uit alle boxen gwoon geluid en uit de center als het goed is nix maar dan heb je nog geen dolby zoals op dvds ofzo

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

thecompany schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:20:
Creative SoundBlaster Live! 24 bit 29 euro

Digitale ingang (Cinch): 1

Link: http://www7.alternate.nl/...echdata.pl?artnr=KK%23CX8

Creative SoundBlaster Live! 24BIT 47 euro
(dit lijkt me een hele goeie, zit er ook een decoder in? kan ik nergens vinden of wil een digital uitgang direct zeggen dat er een decoder inzit?)

Link: http://www7.alternate.nl/html/nodes_info/kk-c45.html
deze twee zijn EXACT hetzelfde volgens mij, alleen is de laatste (47 euri) de retail versie , dus met een berg software erbij. Ik schrok ook van t prijsverschil toenk m van de week spotte, maar een mailtje naar mycom leerde mij dat de het pakket zowat in waarde verdubbelt als je er een paar cdtje bij gooit...

de audigy kan trouwens ook zeker weten 5.1 aan :z

• thecompany
Sv3n schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:44:
Bijna alle kaarten kunnen tegenwoordig wel 5.1 aan hoor, gewoon softwarematige dd/dts decoder en uitsturen over 3 analoge kanalen :) digitaal aansluiten heeft het voordeel dat een externe a/d omzetter meestal beter is, maar met een gewoon setje boxen kun je prima 5.1 geluid hebben.
Een tip voor die softwarematige dd/dts decoder.... ;) Kan dat ook powerdvd zijn?? En voor xvids/divx ac3 filter??

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
vriesdude schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:41:
die audigy 2 kan 5.1 geluid aan,
is namelijk de opvolger van de audigy 1,
die op zijn beurt weer de vervangen was van de live!

de live het oudste van de 3, ik heb zelf een live! platinum en naar mijn mening komt er perfect geluid uit. Nadeel is wel dat als ik me computer uit zet dat ik doffe dreun (niet hard) over al me speakers heen krijg.. (meer mensen hier last van?)

als je voor kwaliteit (zoals eerder gezecht: de beste is een mening/bestaat niet) wilt kun je het beste voor creative of terratec kiezen. Dit zijn de betere merken in de consumenten geluidskaartjes...

[...]

Ik heb ook zo'n dreun op m'n Creative Audigy Player, op een andere computer met een onboard geluidskaart heb ik dit niet met hetzelfde speakersetje.

Je wil er misschien rekening meehouden dat 5.1 geluid bij de Live! en de eerste Audigy door de drivers verwerkt wordt (als je speakers dus analoog zijn aangesloten). Terratec heeft dit ook. Het nadeel hiervan is dat het voor een hogere CPU belasting kan zorgen.

• vriesdude
thecompany schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:45:
[...]

Ja 5.1 maar dat wil nog niet zeggen dat hij dolby 5.1 of dts kan, want 5.1 is gewoon dan hoor je uit alle boxen gwoon geluid en uit de center als het goed is nix maar dan heb je nog geen dolby zoals op dvds ofzo
Zoals meerdre keren in dit topic is aangegeven kan DTS/DD ook softwarematig gedecodeerd woorden, en ja.. onder andere door powerDVD.

5.1 staat alleen maar voor het aantal speaker (5 speakers, 1 sub) en heeft niet direct iets te maken met DTS/DD, dit kan softwarematig gedaan worden, maar voor het effect heb je dan wel die 6 speakers nodig...
Ik heb ook zo'n dreun op m'n Creative Audigy Player, op een andere computer met een onboard geluidskaart heb ik dit niet met hetzelfde speakersetje.
Ik heb inderdaad van een klasgenoot hetzelfde gehoord, met ze onboard geluidskaart heeft ie er geen last van (onboard 5.1) hij heeft dezelfde speakerset als mij (creative inspire 5300) dus daar ligt het niet aan. Ik vind het verder ook niet extreem hinderlijk..

[ Voor 25% gewijzigd door vriesdude op 30-12-2004 18:56 ]

/dev/null

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:20

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat je vooral moet bekijken waar je je kaart voor wilt gebruiken.
Voor gamen zijn de eisen heel anders dan voor muziek beluisteren of muziek produceren.

De beste setup voor muziek beluisteren (5.1 of stereo maakt niet uit) is imo een digitale verbinding naar een goede hifi set. De reden hiervoor is overspraak. (digitale geluiden of ruis van pc onderdelen hoor je op je uitgang). Met een beetje netjes kabelmanagement kan je dit wel enigzins voorkomen.
Wat ik zou van het plaatje van die Audigy 2 Value kan zien is dat die wel meerdere audio uitgangen heeft en dus gewoon een analoog 5.1 signaal kan geven (wat dat betreft zou de info van alternate niet kloppen). Misschien verlies je in 5.1 mode wel een digitale uitgang.
Wat dat betreft kunnen alle kaarten die je aandraagt 5.1 geluid weergeven.

Zolang je geen DVD audio luistert, of super-audio heb je imo geen 24 bit nodig. (dit is wel handig als je van plan bent muziek op te nemen en mixen, maar dan kan je beter een meer profi product van bijv. m-audio nemen)

overigens lijken product 1 en 3 me hetzelfde (oem/retail misschien?)

"man is not truly one, but truly two,"

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Als ik je rijtje zo bekijkt heeft mijn moederbord zelf nog een betere soundchip onboard :/ (Asus A7N8X-E deluxe)

Volgens mij is je lijstje iig aardig outdated. Ik zal iig voor de Terratec gaan wegens slechte ervaring met krakende Creative Live kaarten. De Audigy zal op zich ook geen slechte keus zijn in mijn ogen.

Default blanke hetero

• ArieKanarie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-01 16:14
http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=407002

Is nu in de aanbieding zag ik toevallig
Hij eist 2 o f3% meer cpu load dan de Revolution 5.1 (welke ik heb, ben er erg tevreden over)

Misschien ook een optie :)

• thecompany
mr_petit schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:55:
Ik denk dat je vooral moet bekijken waar je je kaart voor wilt gebruiken.
Voor gamen zijn de eisen heel anders dan voor muziek beluisteren of muziek produceren.

De beste setup voor muziek beluisteren (5.1 of stereo maakt niet uit) is imo een digitale verbinding naar een goede hifi set. De reden hiervoor is overspraak. (digitale geluiden of ruis van pc onderdelen hoor je op je uitgang). Met een beetje netjes kabelmanagement kan je dit wel enigzins voorkomen.
Wat ik zou van het plaatje van die Audigy 2 Value kan zien is dat die wel meerdere audio uitgangen heeft en dus gewoon een analoog 5.1 signaal kan geven (wat dat betreft zou de info van alternate niet kloppen). Misschien verlies je in 5.1 mode wel een digitale uitgang.
Wat dat betreft kunnen alle kaarten die je aandraagt 5.1 geluid weergeven.

Zolang je geen DVD audio luistert, of super-audio heb je imo geen 24 bit nodig. (dit is wel handig als je van plan bent muziek op te nemen en mixen, maar dan kan je beter een meer profi product van bijv. m-audio nemen)
Gamen doek niet zoveel, films/dvds kijken heel veel dus ik denk dat ik voor de Terratec Aureon 5.1 (goedkoop en veel mogelijkheden) de SoundBlaster Live! 24 bit of de trust want dies helemaal perfect als je kijkt naar de mogelijkheden maar dan moet je niet kijken naar het MERK 8)7
overigens lijken product 1 en 3 me hetzelfde (oem/retail misschien?)
Ja, snap ik ook niet echt maarja nog behoorlijk een prijsverschil

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Is er eigenlijk iemand die weet hoe de Audigy 2 presteert tov van High Definition Adio van Intel? (dat onderdeel is van de nieuwe Intel chipsets en opvolger is van de AC '97 standaard). Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar want ik heb beide :) Reviews over HDA bespreken alleen de nieuwe standaard zelf, niet hoe het zich verhoudt met andere geluidskaarten :(

Kater? Eerst water, de rest komt later

• thecompany
ArieKanarie schreef op donderdag 30 december 2004 @ 19:02:
http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=407002

Is nu in de aanbieding zag ik toevallig
Hij eist 2 o f3% meer cpu load dan de Revolution 5.1 (welke ik heb, ben er erg tevreden over)

Misschien ook een optie :)
Ja das een leuk kaartje maar ik heb er niet zoveel aan want ik heb toch maar 5 boxen.... Geen 7 want dan moet je tog weer een helemaal ander speakerset kopen??

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

die terratec heeft echter geen electrische digitale uitgang.
Als je hier ook in de toekomst geen gebruik van gaat maken zou ik deze nemen; hij is het goedkoopst en terratec staat wel bekend om goed geluid.

Zelf zou ik niet voor trust gaan; dat merk staat niet echt bekend om goede drivers / software (niet dat dat bij bijv. creative nou zo goed geregeld is :/)

• Sv3n
thecompany schreef op donderdag 30 december 2004 @ 19:07:
[...]

Ja das een leuk kaartje maar ik heb er niet zoveel aan want ik heb toch maar 5 boxen.... Geen 7 want dan moet je tog weer een helemaal ander speakerset kopen??
je kunt em gewoon in 5.1 mode zetten hoor :)
mr_petit schreef op donderdag 30 december 2004 @ 19:07:
die terratec heeft echter geen electrische digitale uitgang.
en wat mag dat zijn :? ik ken alleen coaxiaal of optische digitale geluidsuitgangen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Sv3n op 30-12-2004 19:11 ]

Last.fm
Films!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Sv3n schreef op donderdag 30 december 2004 @ 19:09:
[...]

en wat mag dat zijn :? ik ken alleen coaxiaal of optische digitale geluidsuitgangen ;)
elektrisch=coaxiaal

• thecompany
[...]

ja dat weet ik maar voor die prijs kan ik 2 terratec's kopen.. :)

• thecompany
[...]

Ja dat weet ik maar voor die prijs kan ik 2 Terratecs kopen... :)

edit: woops dubbelpost got liep ff vast...

[ Voor 9% gewijzigd door thecompany op 30-12-2004 19:16 ]

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Hou het wel gewoon lekker bij mijn Creative SB Live! 5.1, lekker goedkoop en (voor mijn gehoor) zeer goed.

Wat maakt het nou uit wat voor een geluidskaart je koopt?, ik weet er zitten verschillen tussen (neem bijvoorbeeld geen AC'97 :P). Heb hier nog een Creative 16bit kaartje liggen uit het jaar 0, ok hij is dan misschien alleen stereo, maar er komt echt goed geluid uit.

En wat heb je nou aan 5.1? (afgezien van het feit dat ik de zalman 5.1 headset heb en een 5.1 geluidskaart) Ik vindt het geluid niet mooier klinken dan wanneer het uit mijn oude 16bit kaart zou komen. Merendeel van de muziek is gewoon stereo en zelfs met films merk ik vrijwel tot geen verschil (en er gaat zeker niks verloren). Stereo/Surround is meer dan genoeg.

Conclusie: steek je geld in goede luidsprekers met versterker, niet in de geluidskaart.
Ik ben tot nu toe nog geen goed argument tegengekomen om een Audigy 2 o.i.d. te kopen.

(een goede geluidskaart heb je al voor ~15€)

• thecompany
Ik ga dus denk ik voor de Terratec, heeft die dus ook dolby?? En hoe krijg je dolby ac3 geluid van een divx/xvid met ac3?? Doormiddle van ac3 filter?? Of moet je daar een ander programma voor gebruiken....

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

Die M-Audio Revolution 7.1 voor 49 moet wel bijna een fout zijn, de adviesprijs ligt namelijk rond de $120 als ik mij niet vergis :P
Maar als die prijs klopt zou het een geweldige aanbieding zijn, het schijnt namelijk een erg goede kaart te zijn.

Wat die Terratec betreft: de Aureonserie is erg goed, gebaseerd op de envy 24 HT chip (net als de M-Audio trouwens), maar niet de Aureon 5.1 Fun en PCI... Die maken namelijk gebruik van een goedkoop CMedia chipje waardoor de kwaliteit niet te vergelijken is met die van de rest van de serie :'(

[edit]
Met 'niet te vergelijken met de rest' wil ik niet gelijk zeggen dat ie slecht is, maar de andere Aureons zijn gewoon beter :P

[ Voor 12% gewijzigd door Flotter op 30-12-2004 19:32 ]

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• thecompany
Hier nog eens mijn vraag en ik zou het zeer op prijs stellen als je een antwoord weet:

Hoe kun je met Xvid/Divx films met ac3 geluid ook dolby ac3 geluid uit de speakers laten komen, of gaat dat vanzelf met ac3 filter?? Want daar kun je ook vanalles instellen....

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

volgens mij is: AC3 = Dolby AC3 = Dolby Digital

volgens mij kan dit stereo, 2.1 en 5.1 zijn

(of bedoel je dit niet?)

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 30-12-2004 20:34 ]

• thecompany
mr_petit schreef op donderdag 30 december 2004 @ 20:32:
volgens mij is: AC3 = Dolby AC3 = Dolby Digital

volgens mij kan dit stereo, 2.1 en 5.1 zijn

(of bedoel je dit niet?)
Wat ik eigenlijk wil zeggen: Krijg je bij een xvid/divx film met ac3 ook echt ac3 dolby 5.1 geluid? Dus als een auto van rechts komt, komt het geluid dan van de rechterkant??
Ik weet dat ac3 dolby digital is maar krijg je dat ook echt?

• vriesdude
thecompany schreef op donderdag 30 december 2004 @ 21:02:
[...]

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Krijg je bij een xvid/divx film met ac3 ook echt ac3 dolby 5.1 geluid? Dus als een auto van rechts komt, komt het geluid dan van de rechterkant??
Ik weet dat ac3 dolby digital is maar krijg je dat ook echt?
JA... volgens mij is dat nu wel meerdere keren gezecht.
Zolang je maar zorgt dat je een 5.1 speaker kaart heb,
de film, het spel of watever 5.1 is (maakt nie uit of die DD of DTS is, zolang het maar 5.1 is)

en je de juiste codec's hebt geinstalleerd (bijv ac3 filter)...

/dev/null

Verwijderd

AC3 = Dolby digital

dus als je AC3 geluid naar een DD decoder zend dan zal die het omzetten naar 5.1, dit kan softwarematig (idd met AC3filter bv) op hardwarematig door een dd receiver of zo

nog vraagje : ik ben enkel geinteresseerd in het overbrengen van een digitaal dd/dts signaal van mijn pc naar mijn surround receiver, zijn er hier grote verschillen tussen de kaarten? ik heb momenteel een soundblaster live 5.1 digital (SB0220) met optische uitgang

fotootje van de kaart : http://store1.yimg.com/I/yhst-1793167597444_1812_5021984

• thecompany
vriesdude schreef op donderdag 30 december 2004 @ 21:25:
[...]

JA... volgens mij is dat nu wel meerdere keren gezecht.
Zolang je maar zorgt dat je een 5.1 speaker kaart heb,
de film, het spel of watever 5.1 is (maakt nie uit of die DD of DTS is, zolang het maar 5.1 is)

en je de juiste codec's hebt geinstalleerd (bijv ac3 filter)...
Ok thanx!

• vriesdude
nog 1 toevoeging...

verschil tussen DD en DTS is de manier waarop de kanalen opgeslagen en verwerkt worden..

Bij DTS zijn de achterkanalen elk een afzonderlijk kanaal,
bij DD worden de achterkanalen opgeslagen in het bijhorende front kanaal

bij DTS is alles veel helderder... (tenminste van horen hebben zien lezen enzo :7)

meer informatie over verschil DTS en DD is ook wel op GoT en Google te vinden.

/dev/null

• thecompany
vriesdude schreef op donderdag 30 december 2004 @ 21:39:
[...]

nog 1 toevoeging...

verschil tussen DD en DTS is de manier waarop de kanalen opgeslagen en verwerkt worden..

bij DTS is alles veel helderder... (tenminste van horen hebben zien lezen enzo :7)

En wat maakt ac3 filter van ac3 geluid? Dolby tog?

Verwijderd

ac3 filter maakt van 1 dolby digital signaal 6 gewone geluidssignalen (2* front, 2* rear, 1 * center, 1 * subwoofer)

dus ac3 maakt geen dolby digital, ac3 IS dolby digital

1 surround signaal -> ac3/dd filter -> 6 gewone geluidsignalen die dan naar de juiste luidsprekers gezonden moeten worden

• vriesdude
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:00:
ac3 filter maakt van 1 dolby digital signaal 6 gewone geluidssignalen (2* front, 2* rear, 1 * center, 1 * subwoofer)

1 surround signaal -> ac3/dd filter -> 6 gewone geluidsignalen die dan naar de juiste luidsprekers gezonden moeten worden
Lijkt me duidelijk voor de TS, ik kon het niet echt duidelijker verwoorden _/-\o_

/dev/null

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
AC3 filter zorgt ervoor dat van een film (DivX/Xvid, whatever) met een AC3 audiotrack, de audiotrack gedecodeerd wordt, zodat de geluidskaart de afzonderlijke kanalen analoog naar de speakers kan zenden.

Om het nog even voor je samen te vatten:

AC3 = Dolby Digital = een manier om (meerkanaals) geluid digitaal op te slaan
DTS = Een andere manier om (meerkanaals) geluid digitaal op te slaan
Een decoder = een apparaat (hardware) of algoritme (software) om digitaal opgeslagen (geëncodeerd) geluid om te zetten naar standaard geluidsformaten waarmee speakers analoog aangestuurd kunnen worden
AC3-filter = een software matige decoder

Aangezien jij een speakerset hebt zonder decoder, dus met alleen een analoge input, voldoet elke willekeurige geluidskaart die 6 speakers kan aansturen. Het enige wat je nog nodig hebt is een softwarematige decoder (zoals AC3Filter) om het digitale signaal om te zetten.

Verwijderd

Ik heb een Audigy 2 value gekocht maar als ik deze aansluit op mijn boxen (Logitech z-5300 )dan doet 1 van de boxen (right front) het niet. Als ik echter mijn oude soundblaster live 5.1 erin doet dan doen alle boxen het perfect. Weet iemand hoe dat zit? 7.1 geluid op 5.1 boxen, kan er op internet weinig over vinden

• thecompany
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:00:

ok ksnap het nu helemaal!

Verwijderd

graag gedaan :)

weet iemand toevallig het antwoord op mijn vraag ?
die was : is er verschil tussen digitale uitgangen op de verschillende kaarten ? ik wil alleen geluid digitaal overbrengen van mijn pc naar mijn jvc surroung receiver

• vriesdude
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:20:
graag gedaan :)

weet iemand toevallig het antwoord op mijn vraag ?
die was : is er verschil tussen digitale uitgangen op de verschillende kaarten ? ik wil alleen geluid digitaal overbrengen van mijn pc naar mijn jvc surroung receiver
Naar mijn weten scheelt het of je een 16 bit of 24 bit kaart heb, maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen... Het gaat er om hoe de kaart intern het geluid verwerkt. 24 bit zou in theorie beter moeten zijn, in de praktijk merk je er niet zo heel veel van als je niet het juiste geluidsmatriaal er voor hebt (cd's zijn bijvoorbeeld 16 bit, dus dan heeft 24 bit geen zin).

Wou je het geluid overbrengen via SPDIF of OPTISCH ??

/dev/null

Verwijderd

Elke kaart met een digitale uitgang kan stereo en dolby digital signaal doorgeven op de digitale uitgang
Bedenk dat de meeste SPDIF digitaal-uit enkel 48kHz uitsturen.
Bij van CD afkomstig materiaal (alle MP3s) is dan sample rate conversie van 44.1 naar 48khz nodig. Deze extra stap is op sommige kaartjes slecht uitgevoerd en kost geluidskwaliteit.
Het door jouw genoemde Trust kaartje kan als een van de weinige zowel 44.1 als 48 en is voor muziek/AC3 mijn keuze.

• Cableguy434
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-10-2023
Zoek even naar wat info over de Nforce2 soundstorm. Zeker een aanrader als je digitaal gaat aansluiten. Bijvoorbeeld: http://www.overclockers.com.au/article.php?id=134416&P=1

[ Voor 26% gewijzigd door Cableguy434 op 30-12-2004 22:33 ]

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 20:34
in ieder geval is die trust kaart zijn geld niet waard. Hij is gebaseerd op de C-Media chip waarbij de meegeleverde drivers onjuiste instellingen meegeven. De drivers van C-Media zelf werken instabiel in combinatie met de trust aanpassingen. WIl je toch deze kaart, ga dan naar beverwijk oid en koop een nameless 5.1 kaartje, bevat 9/10 keer de C-Media chip. en kost je dan slechts 10 euro.

Zelf heb ik een externe geluidskaart van philips (Aurilium), digitaal uit dmv coax en lampje :) direct aansluiten op dvd speler of speakers die het aankunnen en dan heb je echt dolby 5.1 indien het signaal vanaf de computer doorgestuurd wordt. Gebruik je spelletjes of zo, die maken geen eens dolby die geven EAX (of iets in die richting) mee wat niets meer is dan 6 kanaals geluid direct naar je speakers.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

vriesdude schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:25:
[...]

Wou je het geluid overbrengen via SPDIF of OPTISCH ??
volgens mij is SPDIF alleen het digitale formaat en kan dit zowel coaxiaal als optisch zijn...
het kaartje dat ik nu heb (soundblaster live 5.1 digital [SB0220]) heeft een optische uitgang, die ging ik dus gebruiken
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:30:
[...]

Bedenk dat de meeste SPDIF digitaal-uit enkel 48kHz uitsturen.
Bij van CD afkomstig materiaal (alle MP3s) is dan sample rate conversie van 44.1 naar 48khz nodig. Deze extra stap is op sommige kaartjes slecht uitgevoerd en kost geluidskwaliteit.
Het door jouw genoemde Trust kaartje kan als een van de weinige zowel 44.1 als 48 en is voor muziek/AC3 mijn keuze.
heb dat inderdaad ook al paar keer tegengekomen, lijkt met een sterk nadeel van creative
Cableguy schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:30:
Zoek even naar wat info over de Nforce2 soundstorm. Zeker een aanrader als je digitaal gaat aansluiten. Bijvoorbeeld: http://www.overclockers.com.au/article.php?id=134416&P=1
thx, is interessant, kzal eens zoeken naar (niet te dure) geluidskaarten die deze chipset gebruiken

• Sv3n
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:45:

thx, is interessant, kzal eens zoeken naar (niet te dure) geluidskaarten die deze chipset gebruiken
meldt het ff als die hebt gevonden :D nforce2 is een chipset, soundstorm vind je alleen geintergreerd op moedermorden ;) het vordeel van de soundstrom is dat deze DD kan maken van een stereo bron, weinig/geen andere geluidskaarten kunnen dat, ik heb em ook in combinatie met een yamaha rxv450 en het werkt perfect :)

Last.fm
Films!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
weet iemand watvoor kwaliteit die Soundblaster Live! 24bit is? en heeft die nou 3 poorten out (front/rear/center-sub) en 2 poorten in (line-in/mic-in) want op dat plaatje zie ik maar 4 poorten :?
ik heb nu de Soundblaster Live 4.1 Player, en die heeft dus geen 5.1 over analoog en ik heb een analoge 5.1 speakerset... zou die 24 bit versie veel verbetering hebben? of is een Audigy 2 Lite (oid) beter?

[edit]
zou een M-Audio Revolution 7.1 ongeveer gelijk presteren in games als de SB Live! 4.1 die ik nu heb? het gaat me er namelijk vooral om dat die 5.1 ondersteuning heeft zonder poorten te verliezen :) en het gaat het me vooral om de geluidskwaliteit, dan weet ik cker dat die M-Audio een betere keus is :D, hoe zit het met de drivers van die M-Audio?

[ Voor 31% gewijzigd door BiG-GuY op 30-12-2004 23:50 . Reden: toevoeging ]

Home Assistant Configuratie V&A

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:45:
[...]

volgens mij is SPDIF alleen het digitale formaat en kan dit zowel coaxiaal als optisch zijn...
het kaartje dat ik nu heb (soundblaster live 5.1 digital [SB0220]) heeft een optische uitgang, die ging ik dus gebruiken
afaik heeft jouw kaartje geen optische, maar coaxiale (elektrische) digitale uitgang (oranje 3.5mm jack).
Deze kan ook geschakeld worden als analoge uitgang 5 en 6.

Verwijderd

Aphelion schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:44:
in ieder geval is die trust kaart zijn geld niet waard. Hij is gebaseerd op de C-Media chip waarbij de meegeleverde drivers onjuiste instellingen meegeven. De drivers van C-Media zelf werken instabiel in combinatie met de trust aanpassingen. WIl je toch deze kaart, ga dan naar beverwijk oid en koop een nameless 5.1 kaartje, bevat 9/10 keer de C-Media chip. en kost je dan slechts 10 euro.
Pas op, er zijn meerdere versies van die CMI8738 chip. De LX versie heeft geen SPDIF!
Ook zit bij zo'n nameless kaartje geen SPDIF bracket, en moet je zelf wat knutselen.
Overigens de Linux support voor deze chip is zeer volwassen.

Verwijderd

mr_petit schreef op donderdag 30 december 2004 @ 23:46:
[...]

afaik heeft jouw kaartje geen optische, maar coaxiale (elektrische) digitale uitgang (oranje 3.5mm jack).
Deze kan ook geschakeld worden als analoge uitgang 5 en 6.
jah, ik weet het ook niet meer. de specs vermelden wel een optische uitgang , maar op het kaartje zelf lijkt me dit toch een ander soort te zijn :) er staat wel bij de vijfde uitgang "Digital Out OR 3" (zoals jij zegt dus)

het probleem is dat ik momenteel niet kan testen met dat ik aan het verhuizen ben

de engis specs die ik vind van de sb0220 zijn :
http://www.vt100.nl/index...&id=2941&archive=&lang=en

op de creative site gelijkt deze best op mijn kaart, maar daar wordt in alle talen gezwegen over een digital out :
http://www.creative.com/p...ry=206&product=4855&nav=2

kzou best wachten tot ik in mijn nieuw huisje zit en alles weer deftig kan opstellen :)

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:50

Flotter

Pelipper!

vriesdude schreef op donderdag 30 december 2004 @ 21:39:
[...]
nog 1 toevoeging...

Ik denk dat je in de war bent met Dolby Surround (Pro Logic) (de analoge versie dus). Daar wordt het surroundkanaal (1 achterkanaal) inderdaad in het stereosignaal gecodeerd en er door een DPL-receiver weer uitgehaald. Bij Dolby Digital zijn er wel degelijk 5 afzonderlijke kanalen (w.o. 2 achterkanalen).
't Grootste voordeel van DTS is de hogere bitrate waardoor dat inderdaad iets beter kan klinken dan DD.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• BiG-GuY

BiG-GuY

(kick)
om mijn vraag nog is te herhalen :D
BiG-GuY schreef op donderdag 30 december 2004 @ 23:24:
weet iemand watvoor kwaliteit die Soundblaster Live! 24bit is? en heeft die nou 3 poorten out (front/rear/center-sub) en 2 poorten in (line-in/mic-in) want op dat plaatje zie ik maar 4 poorten :?
ik heb nu de Soundblaster Live 4.1 Player, en die heeft dus geen 5.1 over analoog en ik heb een analoge 5.1 speakerset... zou die 24 bit versie veel verbetering hebben? of is een Audigy 2 Lite (oid) beter?
indien de geluidskaart maar 4 poorten heeft, hoe sluit ik dan de boxen aan? ik heb ook de line-in nodig, en als t kan de mic tegelijk.. want hij kan ook 7.1? ik heb maar 5.1 nodig..

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 05-01-2005 14:54 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik heb een tijdje geleden de audigy 1 gekocht (Audigy LS om precies te zijn) was toen maar 26 euro....

24/96 is deze kaart....

One World Concepts

• BiG-GuY

BiG-GuY

is de SoundBlaster Audigy 2 Value, beter dan de SB Live! 24 bit? ik neem aan van wel (prijs is hoger)...

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:36

Coldcat

HODL

Creative kaarten hebben op dit moment de overhand.

Hoe duurder de kaart hoe meer hij kan. Dus je kunt er van uitgaan dat de duurste Creative geluidskaart de beste is. Hij is natuurlijk niet de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-02 08:56

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

M-audio Revolution 7.1 (ook 5.1) is ook een erg goede kaart, Maakt gebruik van de terratec chip. Maar heeft dan betere drivers. Coax uitgang en Tulp. 130euro.

Asus Zenbook i7 256gb

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
GreenFury schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 19:28:
M-audio Revolution 7.1 (ook 5.1) is ook een erg goede kaart, Maakt gebruik van de terratec chip. Maar heeft dan betere drivers. Coax uitgang en Tulp. 130euro.
Ik neem aan dat je onder Terratec chip de VIA Envy24HT verstaat :>
en laat een Comp.shop hem toevallig nou in de aanbieding hebben *kuch* pricewatch *kuch*

En ik hoor sommige al denken - en jah die prijs klopt - heb em zelf namelijk ook voor die prijs ;)

Voor reviews verwijs ik de nieuwsgierige lui naar:Conclusie:
  • Dat is aan de reviews wel te lezen :9
If you absolutely need every frame that you can get out of a game, which may be the case for Doom III, then there are other choices. But if you care more about sound quality than FPS, then the Revolution 7.1 should be on a very short list of sound cards.
The Revolution 7.1 does not crash with games, benchmarks, or DVD's. It does not induce hair loss. This is a good thing.
Highs
  • high-quality converters;
  • excellent sound in music;
  • no distortions at 16 bits 44 kHz;
  • Sensaura algorithms supported;
  • ASIO supported;
Lows
  • no MIDI interface;
  • 3D sound is inferior to the Creative Audigy2;
  • no digital-in.
edit:
even wat makkelijker gemaakt ;)

[ Voor 26% gewijzigd door rlkz op 05-01-2005 22:26 ]

I browse with Vivaldi

• BiG-GuY

BiG-GuY

nou ik heb toch maar die M-Audio Revolution 7.1 besteld :D, is toch wel erg verleiderlijk :P :P
ik heb hem onder rembours besteld dus totaal prijs van 59,95, valt nog mee, als je ziet wat je allemaal krijgt :D :D
een vraagje: is t ook mogelijk om het 7e en 8e kanaal te gebruiken als headphones aansluiting, zoals bij de 5.1 versie gebruikt wordt :)...?
hij is in alle opzichten iig beter dan mn SB Live! 1024 player, neem ik aan, want de game performance is op een audigy zoiezo ook hoger dan op mijn kaart.. en zoals het nu draait vind ik alles wel speelbaar :)... en dat EAX Advanced HD boeit me nie echt :P...

[ Voor 55% gewijzigd door BiG-GuY op 05-01-2005 22:53 ]

• rlkz
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 22:32:
nou ik heb toch maar die M-Audio Revolution 7.1 besteld :D, is toch wel erg verleiderlijk :P :P
ik heb hem onder rembours besteld dus totaal prijs van 59,95, valt nog mee, als je ziet wat je allemaal krijgt.
een vraagje: is t ook mogelijk om het 7e en 8e kanaal te gebruiken als headphones aansluiting, zoals bij de 5.1 versie gebruikt wordt :)...?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/thumbsup.gif

Om een antwoord te geven op je vraag; nee zoverre ik weet is dit niet mogelijk
Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/reviews/hardware/revolution71/card.jpg
Van links naar rechts
  • Digital-out
  • Mic-In
  • Line-In
  • Front / Headphones
  • Center/LFE
  • Rear
  • Back Surround
De frontspeakers (groen) deelt namelijk ook de headphones uitgang, echter met sommige geluidskaarten (hercules fortissimo 3 bijv) word de laatste surround output (voor 7.1 dus) gedeeld met headphone uitgang. Dat is hier dus helaas nvt.
hij is in alle opzichten iig beter dan mn SB Live! 1024 player, neem ik aan, want de game performance is op een audigy zoiezo ook hoger dan op mijn kaart.. en zoals het nu draait vind ik alles wel speelbaar :)... en dat EAX Advanced HD boeit me nie echt :P...
grapjas :o

Je zal versteld staan van het verschil - wait and hear >:)

[ Voor 5% gewijzigd door rlkz op 06-01-2005 12:07 ]

I browse with Vivaldi

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03

Cybje

First Post!

Weet iemand toevallig hoe de kwaliteit van de M-Audio Revolution 7.1 vergeleken met de M-Audio Audiophile 192 is? De chip is hetzelfde, maar zit er verder nog een verschil in D/A of A/D convertors wat hoorbaar is? Ik ga 'm namelijk gewoon analoog op me Denon amp hangen.

Wat ruist er door het struikgewas

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Godver ik heb gewoon het dubbele betaald :X iig wel een goede kaart :)

Asus Zenbook i7 256gb

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Volgens mij ben je de belangrijkste vergeten: de Audigy 2 ZS...

Inderdaad... "beste" is een subjectief begrip zeker als het gaat om beeld en geluid. Maar alom wordt de ZS toch wel als beste beschouwd voor de huis-tuin-en-keuken of thuis-pc's...

Professioneel gebruik hebben we het niet over....

• w3news
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
pulleke schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 13:22:
Professioneel gebruik hebben we het niet over....
M-audio is voor 49eu te halen, audigy2zs is nog duurder, en de geluidskwali van m-audio is stukken beter, alleen audigy2zs blijft gewoon beste voor games, maar voor de rest verslaat de m-audio dik.
Ik heb ook audigy2, en m-audio R.7.1, maar heb de audigy2 er it gepleurd, en m-audio er in gegooid.
Heb logitech z5500 speakersetje, en met m-audio klinkt audio en dvd stuk beter.
Gamen gaat ookprima, maar audigy2 wordt beter ondersetund omdat alle spellen daar naar gemaakt worden zowat.

Een beter internet begint bij jezelf...

• hilbren
  • Laatst online: 14-02 07:39
iets als "de beste" is er in audioland niet, blijft een kwestie van smaak.
(net als buizenversterkers, als je ze doormeet vervormen ze als de pleuris, toch klinken de meeste buizen verterkers beter dan de gemiddelde transistor versterker)

maar even ontopic.
een tijdje terug was er een programma waarmee je je geluidskaart kon doormeten, daar viel mij op dat het frequentie-bereik van de meeste kaarten al bij 18 of zelfs 16 khz @-3dB
ijn de geluidskaarten tegenwoordig nog veel beter geworden?

maar tegenwoordig hebben we digital outputs, alhoewel ik mij afvraag of de dac's in de receivers van tegenwoordig veel beter zijn als die op de geluidskaarten....

• w3news
Ok, de m-audio van me klinkt me een stuk mooier dan de audigy2.
Mijn smaak is dat het geluid wat uit de m-audio komt lekkerder klinkt, en beter wordt verdeeld over de speakers.
Verder is het geluid veel 'strakker', en ik vindt dat de subwoofer opeens ook veel beter werk aflevert.
Ook de achterspeakers vindt ik daar mooier geluid uit komt

[ Voor 34% gewijzigd door w3news op 06-01-2005 15:23 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

hilbren schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:17:
maar even ontopic.
een tijdje terug was er een programma waarmee je je geluidskaart kon doormeten, daar viel mij op dat het frequentie-bereik van de meeste kaarten al bij 18 of zelfs 16 khz @-3dB
ijn de geluidskaarten tegenwoordig nog veel beter geworden?

maar tegenwoordig hebben we digital outputs, alhoewel ik mij afvraag of de dac's in de receivers van tegenwoordig veel beter zijn als die op de geluidskaarten....
eeeuhhh meet je dan niet sneller de beperkingen van de line in ipv de line out?
(beperkingen adc's + ingangstrap)
een goede adc is erg duur (kleine markt), en het eerste waar een geluidskaart op bezuinigd wordt lijkt mij hierop, aangezien het een minder gebruikte en onbelangrijkere functie is (behalve dan voor (profi) opname kaarten, maar die zijn weer duur)

zelf ben ik van mening dat een losse dac niet zozeer een betere dac heeft, maar vooral een beter (en storingsvrijer) analoog circuit tov een geluidskaart (lees: bij geluidskaarten is dit om te huilen; en een pckast is ook niet de beste omgeving voor een analoog circuit)

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 06-01-2005 15:31 ]

• rlkz
  • Niet online
hilbren schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:17:
maar even ontopic.
zijn de geluidskaarten tegenwoordig nog veel beter geworden?
Als ik de specificaties mag geloven (uit manual) van mijn huidige M-Audio dan staat daar het volgende:

Audio Performance
Lineouts:
  • Dynamic Range: 106dB (typical, -60dB input a weighted)
  • SNR: 107dB (typical)
  • THD: 0.003% (i.e., -90dB)
  • Max Line output level: 1.26 Vrms (+2 dBV)
  • Frequency Response:
    1. +0.8/-0.0 dB, 20Hz to 20kHz
    2. +0.8/-3.0 dB, 20Hz to 20kHz
  • Crosstalk: -120dB
  • Sampling Freq. (Hz)
    No sample rate conversion: 32000, 44100, 48000, 88200, 96000, 172400, 192000
  • With MME rate conversion: All sample rates up to 200kHz
Gebruikte DAC's /ADC op M-Audio Revolution 7.1
edit:
kleine toevoeging

[ Voor 20% gewijzigd door rlkz op 06-01-2005 15:49 ]

I browse with Vivaldi

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

damn, wat is die m-audio in prijs gezakt, ik heb er ook al het dubbele voor betaald een tijdje geleden :D
over dat frequentiebereik, De M-audio revolution is bijna perfect linair in het gebied tussen de 20hz en 20Khz. Daarboven valt hij, doelbewust, heel sterk af. Dit is om hoogfrequente ruis en dergelijke niet nog eens extra te laten versterken.

Overigens is het een bekend verhaal dat creative een ermbarmelijk slechte prestatie levert bij het aansturen van de subwoofer.
Waarom is niet echt bekend, maar ik vind het persoonlijk erg raar dat zo'n dure en in principe toch redelijk goeie kaart als de Audigy2 door alle concurenten aan de kant wordt gezet wat LFE kanaal betreft.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Creative kaarten hebben vele gebreken. (audigy's) Ze ondersteunen niet echt 24bits mode (of 96 Khz mode), voor zover ik weet kan alleen de dac en adc die modus aan en de dsp niet. Alles wordt in de dsp gedownsampled of geupsamples naar 48 Khz/16 bit.(44 Khz/16 bits wordt niet ondersteund) Ik heb ook nog nooit ergens gelezen dat je ook maar iets kan doorsturen op 96/24. Het enigste wat goed is van (enigzins) creative, dat is het professionele dochtermerk emu. (maar dat is een heel ander segment)

Ik zou eens kijken naar de Audiotrack Prodigy 7.1LT (http://audiotrak.net/prodigy7.1LT.htm), het is een vrij nieuwe kaart, maar ik heb er al een aantal goede dingen over gelezen.
Hij is wel wat duurder als je beoogde bedrag. Weinig kaarten kunnen dolby digital decoden, dat zit vaak in andere hardware. Je zult een speciaal soort speakerset nodig hebben om hardwarematig dolby digital of dts te decoden of een reciever met decoders of een externe decoder. Zorg wel dat de kaart die je neemt dolby digital/dts passthrough toestaat en het signaal niet beperkt tot alleen een 48 Khz modus.

• hilbren
  • Laatst online: 14-02 07:39
x86-based schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 15:35:
[...]

Als ik de specificaties mag geloven (uit manual) van mijn huidige M-Audio dan staat daar het volgende:

Audio Performance

[...]

Gebruikte DAC's /ADC op M-Audio Revolution 7.1
edit:
kleine toevoeging
dat ziet er idd erug goed uit, ik weet voorlopig welke kaart ik zou kopen :)

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Kan iemand mij vertellen waar je de kaart op moet instellen als je aan het gamen bent? de Game modus of de no surround lijken mij logisch...

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Flotter schreef op donderdag 30 december 2004 @ 19:26:

Wat die Terratec betreft: de Aureonserie is erg goed, gebaseerd op de envy 24 HT chip (net als de M-Audio trouwens), maar niet de Aureon 5.1 Fun en PCI... Die maken namelijk gebruik van een goedkoop CMedia chipje waardoor de kwaliteit niet te vergelijken is met die van de rest van de serie :'(

[edit]
Met 'niet te vergelijken met de rest' wil ik niet gelijk zeggen dat ie slecht is, maar de andere Aureons zijn gewoon beter :P
Ik heb net vorige week zo'n kaartje gekocht, met het idee dat ik er leuk 5.1 geluid uit kan krijgen, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.. :( verder geeft hij niet echt een beter geluid als mijn oude SB live kaartje, maar ook niet minder.

• BiG-GuY

BiG-GuY

nou de mijne moet nog binnenkomen (domme gedoe met Rembours altijd.. ik heb nog nooit een pakket in 2 dagen binnengehad, zoals ze altijd claimen :( ), kwamen ze hem vandaag brengen, was er nou net even 30 minuten niemand thuis :(, nou moet ik tot maandag wachten :'( ...

voorheen had ik ook gekeken naar nieuw geluidskaartje, gewoon omdat ik beter wou (je kent dat wel :P) maar toen was die M-Audio nog minimaal 2-2,5x zo duur, dus dat vond ik echt veelsteveel geld.. nu is het wel wat fijner :D.. nou nog wachten tot die binnenkomt :(

nog een vraagje,
is het aan te raden om die M-Audio te installeren op een fresh windows install? want ik heb nu creative erop, en gaat dat conflicten geven, alsin ATI<->Nvidia vaak genoeg wel geeft...

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 07-01-2005 23:11 ]

• rlkz
  • Niet online
GreenFury schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 21:14:
Kan iemand mij vertellen waar je de kaart op moet instellen als je aan het gamen bent? de Game modus of de no surround lijken mij logisch...
Je kan hem het beste op Sensaura/Game Mode zetten, want hiermee wordt de "ondersteuning" van de volgende dingen ingeschakeld:

DirectSound, DirectSound3D, EAX, EAX2, A3D
BiG-GuY schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:01:
nog een vraagje,
is het aan te raden om die M-Audio te installeren op een fresh windows install? want ik heb nu creative erop, en gaat dat conflicten geven, alsin ATI<->Nvidia vaak genoeg wel geeft...
Als het goed is mag je geen rare fratsen verwachten, ik heb ze iedergeval niet gehad tussen het switchen. Ik heb zo aangepakt:
  1. Oude geluidskaart eruit
  2. PC aan -> drivers uninstallen
  3. Reboot
  4. Drivers van M-Audio installeren (PC wordt daarna automatisch uitgeschakeld)
  5. Revo. erin & PC aan
  6. En Windows herkend de Revo. en vola :)
Tip 1: gebruik de nieuwste drivers van M-Audio, klik hier voor w2k/xp driver

offtopic:
Ey w3news, jij hier ook weer Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/bye.gif

[ Voor 5% gewijzigd door rlkz op 08-01-2005 00:21 ]

I browse with Vivaldi

• w3news
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 21:24:
[...]

Ik heb net vorige week zo'n kaartje gekocht, met het idee dat ik er leuk 5.1 geluid uit kan krijgen, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.. :( verder geeft hij niet echt een beter geluid als mijn oude SB live kaartje, maar ook niet minder.
Ik heb audigy2 en die m-audio allebei, en heb ook nog een hercules Fortissimo III 7.1
Maar ik merk wel degelijk verschillen. (heb wel een logitech z5500)
Maar om net 5.1 geluid er uit te krijgen moet je wel instellingen goed hebben, je kan b.v. op standaard hebben, dan wordt van stereo geen 5.1 gemaakt, en je dan heb je nog een aantal mogelijkheden, zoals srs of Sensaura/Game Mode
Maar om uit te testen moet je even goede dvd pakken/huren/kopen dan zul je wel degelijk kwaliteitsverschil merken.

Verwijderd

Revolution 5.1 of 7.1?

Ik wou al bijna de Revolution 7.1 bestellen, 50 euri is een koopje, maar nu zie ik dat er ook een nieuwere 5.1 versie is. In eerste instantie zou je denken dat dat een budget uitvoering voor gamers is. Volgens de M-audio website 30 pond goedkoper, al is het hier in NL omgekeerd: de 7.1 is 50 euro en de 5.1 is 70 euro.
Maar na even door de handleiding gekeken te hebben lijkt de 5.1 juist beter dan de 7.1. De Dynamic Range en SnR zijn beter + DTS en AC-3 output. Verder zou de kaart beter voor games zijn, maar daar kan ik niks concreets over vinden. Ik kan ook nergens een review van de 5.1 vinden of een vergelijking met de 7.1.
Je hebt alleen twee surround kananel minder maar zoals de meeste mensen heb ik geen 7.1 reciever of speakers. Ipv twee surround kanalen heeft de 5.1 een extra stereo uitgang (voor hoofdtelefoon) met aparte volumeregeling. Daar heb je wel weer wat aan.

Revolution 7.1:
dynamic range: 106dB (A-weighted)
signal-to-noise ratio: A/D: 100dB (Typical, A-weighted)
D/A: 107 dB (Typical, A-weighted)
THD: 0.003%

Revolution 5.1:
dynamic range: 106dB (typical, -60dBFS input, A-weighted)
signal-to-noise ratio: 109dB (typical, A-weighted)
THD+N: 0.00185% (-95dB)

Welke zouden jullie nemen?

• w3news
Zal het die 20euro meer het waard zijn om voor die te gaan?
En de 7.1 is op voorraad en in de aanbieding

[ Voor 30% gewijzigd door w3news op 08-01-2005 12:58 ]

• rlkz
  • Niet online
w3news schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:54:
Zal het die 20euro meer het waard zijn om voor die te gaan?
En de 7.1 is op voorraad
Zoals w3news meldt - zou ook idd voor de 7.1 gaan, je zal geen spijt krijgen. Alleen je hoofddoel moet niet gamen zijn, want dan kun je beter bij Creative aankloppen.

Mocht je het nog niet zeker weten, dan ga je dit lijstje gewoon even af ;)

I browse with Vivaldi

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 17:22

Barca

In Search Of Sunrise

Dit is een zeer interessant topic. Vanmorgen was ik in de winkel met een vergelijkbare vraag.

Met mijn nieuwe Harman Kardon AVR 150 receiver, welke ik van mijn pa heb overgekocht 8), heb ik superieur geluid over mijn nieuw aangeschafte 5.1 speakerset. Het geluid van mijn PC echter krijgt mijn receiver nu nog via een simpel stereo plugje "vanuit" het moederbord. Om die reden wil ik dus een geluidskaart die minimaal DIGITAL OUT :? heeft. Wat ik wil is uiteraard DTS 5.1 en Dolby 5.1.

Ik ging rechtstreeks naar de GoT search maar vreemd genoeg vond ik niet echt iets waar ik wat aan had. Totdat ik dit topic gewoon lopend zag staan... :)

Mijn situatie is dus iets anders dan de topicstarter... ik koop geen computer speakerset maar maak gebruik van mijn receiver. Mijn vragen zijn dan ook...

- Kan er een groot verschil in zitten? Wat ik bedoel... kan een digital out van een duurdere kaart over het algemeen beter zijn dan een op een goedkopere?
- Het lijkt erop dat een redelijk goedkoop kaartje al voldoet. Is dit ook zo?

In de winkel, waar ik vaste klant ben, zeiden ze dat ik het beste eerst even rond moest gaan neuzen op de Creative site. Wat ik ook zou kopen, ze raadden mij in ieder geval een Creative kaart aan. Dat heb ik derhalve gedaan en tsja, ik lijk aan een goedkope Soundblaster Live al genoeg te hebben :?

[ Voor 9% gewijzigd door Barca op 08-01-2005 18:48 ]

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

x86-based schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 12:59:
[...]

Zoals w3news meldt - zou ook idd voor de 7.1 gaan, je zal geen spijt krijgen. Alleen je hoofddoel moet niet gamen zijn, want dan kun je beter bij Creative aankloppen.

Mocht je het nog niet zeker weten, dan ga je dit lijstje gewoon even af ;)
Als ik het goed heb is de 7.1 nu weer gewoon 99euro. Ben me net een weekje te laat gaan verdiepen in goede geluidskaarten :(

Verwijderd

Verhuisd naar eigen topic

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 18:43 ]

Pagina: 1