[PHP/JavaScript] nieuwe gegevens...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag het volgende maken:

Ik ben bezig aan een online applicatie. In deze applicatie moet ik gebruikers kunnen toevoegen. Deze gebruikers kunnen tot verschillende groepen behoren. De namen van de groepen worden samen met de bijbehorende id's uit een databank gehaald en worden via een dropdown-menu weergegeven.

Achter dit dropdown-menu staat een add-knop. Wanneer er op deze knop gedrukt wordt zou ik graag hebben dat het volgende gebeurt:
- de naam en id van de groep moeten in een array terecht komen (zodat ik dan gemakkelijk de gegevens aan de databank kan toevoegen)
- de pagina moet worden refreshed zodat de naam van de zojuist toegevoegde groep weergegeven wordt met daaronder opnieuw het dropdown-menu (zodat ik nog meerdere groepen kan toevoegen)

Reeds toegevoegde groepen zouden ook verwijderd moeten kunnen worden.

Kan er mij iemand op weg helpen hoe ik dit het best aanpak? Want ik heb al enkele zaken zitten proberen maar het werkt nooit zoals ik het zou willen... Of heeft iemand misschien voorbeeld code van iets dergelijk.

Ik zou liefst zo weinig mogelijk JavaScript gebruiken. Liefst enkel maar om de geselecteerde waarde van het dropdown-menu te fetchen.

Alvast dank!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

En wat lukt er concreet niet? Wat heb je zelf geprobeerd? Waar gaat het precies fout? Welke foutmeldingen krijg je? Zie P&W FAQ - De "quickstart"

Als je hoopt dat iemand een kant en klaar voorbeeld voor je neerzet, dan zit je fout hier en gaat deze dicht :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Neen, ik wil niet dat iemand een kant en klare oplossing voor mij gaat schrijven.

Ik zit met het probleem dat ik niet goed weet hoe ik het moet aanpakken. Ik heb dus ook nog geen werkende code (of niet werkende code). Ik zit momenteel gewoon vast hoe ik de code ga moeten schrijven...

Zal misschien best eventjes neerschrijven hoe ik dacht het te doen:
- Wanneer er op de ADD-knop gedrukt wordt, wordt een JavaScript-functie opgeroepen die het volgende doet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
function extraGroep()
{
    id = document.groepForm.grossiersUserId.value;
    document.grossierForm.method="post";
    document.grossierForm.action="?doShowWizard=1&step=3&doExtraGroep="+id;
    document.grossierForm.submit();
}

Dit gaat er dus voor zorgen dat ik weet welke groep geselecteerd is in het dropdown-menu.
- Vervolgens ga steek ik de correcte gegevens in een array

OK, de problemen bij deze oplossing:
- hoe ga ik deze array dan best "bewaren"?
-> is de enige mogelijkheid hem in mijn sessie te steken? Of kan ik hier op de één of andere manier met hidden fields werken?
- hoe refresh ik die pagina dan?
-> of beter gezegd: hoe zorg ik ervoor dat die "&doExtraGroep=id" uit mijn URL weggehaald wordt
-> ik dacht dit te kunnen dmv "header("Location: www.mijnsite.be/test.php?doShowWizard=1&step=3"), maar dan wil firefox die pagina opslaan ipv te openen...

Je ziet dat ik dus (nog niet ;-)) concrete problemen heb, maar eerder ontwerpproblemen...

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Ik neem aan dat je de groep permanent wilt toevoegen aan een gebruiker? Dat kun je toch simpel doen via een associatie tabelletje. Voor als je niet weet wat het is (sorry, ik krijg een beetje die indruk): dat is een tabel met 2 id velden van 2 andere tabellen. Zo kun je een relatie leggen tussen twee records uit andere tabellen. Dus iets in de zin van:
code:
1
2
3
4
5
CREATE TABLE User_Group
(
  UserID INT,
  GroupID INT
);

Simpel toch?

Nu kun je het beste die groepen gewoon in een select element zetten waarbij je dan het ID van iedere groep in het value attribuut van de option zet. Die Add button wordt dan gewoon een submit knop die het formulier verzend naar dezelfde pagina (of een andere als je dat fijn vind). Eventueel kun je het formulier op de post methode verzende zodat er geen &doExtraGroep=id in je url staat hoe dan ook. Waarom je dat erg vindt snap ik ook niet echt? Je kunt na het toevoegen de groep opnieuw opbouwen hoe je wilt.

Nog meer info nodig?

Noushka's Magnificent Dream | Unity