Toon posts:

[Voeding] 1 fan draait niet, hoort dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb vanmorgen mijn voeding omgedraaid, kwam er namelijk achter dat de fan aan de onderkant van de voeding naar de bovenkant van de kast wees. De voeding is van het merk Q-tec (jaja, weet het.. :) ) Voorheen draaide de fan die de lucht uitstoot aan de achterkant van de kast volgens mij wel altijd. Nu echter draait deze niet meer. De fans zijn temperatuur gecontroleerd, de voeding wordt ook niet echt warm maar toch heb ik het idee dat deze fan altijd moet draaien. De andere fan draait namelijk wel.... Weet iemand of dit zo hoort of dat ik die voeding heb gemold?? 8)7

Alvast mijn dank! _/-\o_

Verwijderd

Nja, als je hem omdraait, gaat-ie dan weer aan? En als je de luchttoevoer beetje blokkeerd, zodat-ie warmer word, slaat die 2e fan dan wel aan? kan me voorstellen dat als 't first is 1 fannetje genoeg is...

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topictitel aangepast :)

Verwijderd

Topicstarter
Stukje duidelijker zo idd :)

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-02 16:19
ik heb dit ook gehad...Toen ik de voeding nog niet in de kast had gebouwd gebeurde dit ook. Hing ik hem hierna in de kast draaide ze alle 2 maar op zo'n laag toerental dat het onhoorbaar was. Ik ben zeer tevreden met deze voeding, weinig geluidproductie, zelfs stukke stiller als een zalman.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

_sepulnation_ schreef op donderdag 30 december 2004 @ 17:42:
ik heb dit ook gehad...Toen ik de voeding nog niet in de kast had gebouwd gebeurde dit ook. Hing ik hem hierna in de kast draaide ze alle 2 maar op zo'n laag toerental dat het onhoorbaar was. Ik ben zeer tevreden met deze voeding, weinig geluidproductie, zelfs stukke stiller als een zalman.
Lijkt me vrij sterk :/ Ik heb hier ook een Zalman maar enige wat je hoort is luchtverplaatsing. En zoweizo wil ik na een jaar nog weleens vergelijken....(slijtage van onderdelen)

Default blanke hetero

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:54
EbAyzo schreef op donderdag 30 december 2004 @ 17:45:
[...]
Lijkt me vrij sterk :/ Ik heb hier ook een Zalman maar enige wat je hoort is luchtverplaatsing. En zoweizo wil ik na een jaar nog weleens vergelijken....(slijtage van onderdelen)
En dan nog is de zalman qua voltages wat stabieler... Maargoed, mijn Zalman hoor ik niet, toch knap als deze voeding nog stiller dan niets kan zijn 8)7

Even ontopic: Een temperatuurgestuurde fan kan als je voeding koud is best stoppen met draaien natuurlijk. Dat hij eerst wel draaide komt waarschijnlijk omdat er toen geen lucht aangezogen kon worden en er dus geen lucht van onder ingeblazen kon worden, wat nu dus wel het geval is :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat dit zo is. Misschien helpt t als ik even de specs vermeld:
- Q-tec 400 watt
- MSI geforce ti4200
- AMD XP 2200+
- Maxtor 60 GB HD
- Plextor CDRW
- LiteOn DVDRW
Even de temperaturen gechecked, system temp is 26 graden, CPU temp is 40 graden (wordt gekoeld door een zalman bak op laagste stand). Laat de boel wel even wat uurtjes draaien, even zien of voeding heter wordt en dus of die tweede fan aanspringt.

Lijkt me trouwens wel dat die voeding ook niet veel te houden heeft of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 17:59 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:12

breinonline

Are you afraid to be known?

Gezien je configuratie kan het best zijn dat de voeding niet dusdanig belast wordt dat de 2e fan aan moet staan om de warmte weg te krijgen. Heb je geen haardroger of ander verwarmingsapparaat om de lucht nabij de voeding even snel te verwarmen? Dat lijkt me een goede mogelijkheid om te testen of de fan het überhaupt nog doet :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Heb de voeding weer ff omgedraaid, fan ging niet draaien, heb föhn erop gezet, fan ging niet draaien. Als je de computer aan doet zie je de fan even een halve seconde draaien, daarna ging ie uit, misschien is die temperatuur sensor kapot ofzo? :| Ik moet wel zeggen dat aan de buitenkant van de voeding een vrij nutteloos reepje metaal uitstak, zat slechts vast met 2 kleine soldeersertjes zo leek het. Dit balkje verhinderde het me destijds die voeding er op de goede manier in te zetten (dus met fan naar beneden. Ik heb het balkje eraf gesloopt, maar het zat aan de buitenkant dus vrij kleine kans dat ik binnenin iets sloop lijkt me 8) Het is ook met beleid gebeurd dus geen gebeuk
>:)

Verwijderd

Vinden jullie de Q-tec 400 watt dual fan stil ?
omg, Die heb ik in mijn server zitten ( :| ) en dat is net een stofzuiger!!!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm als ik de comp aan doe gaat die achterste fan even een halve seconde draaien (1 cm ofzo) waarna hij direct weer uit springt 8)7 Fan lijkt me dus niet kapot, misschien die temperatuur sensor?
Iemand nog een idee of gaat dit probleem de tweaker/ster te boven? ;)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:14

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Mijn Tagan 380 watt zet de tweede fan ook wel 's stil, maar da's kwaliteit enzo :P Denk niet dat die fan dood is. Is de lucht die uit de voeding komt erg warm? Zo niet, zou ik zeggen "boeiuh"...

Hier stond een dode link.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 21:11:
een vrij nutteloos reepje metaal uitstak
Temperatuur sensor?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Was geen temp sensor denk ik, zat niets van draadjes etc op, gewoon een dom reepje metaal dat er alleen maar voor zorgde dat de voeding niet in mn aopen kast past (tenminste niet op de goede manier). Op een gegeven moment lijkt de voeding wel wat warmer te worden, gok zo'n dik 40 graden, lijkt me dat de fan dan wel zou moeten draaien :? Nou ja, ik zie wel, anders keil ik die bak gewoon weg en zet ik dr een andere voeding in, daar zal het toch wel weer op neerkomen... ;)
In ieder geval bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 15:12

Swerfer

Hmm...

Zolang alles blijft werken, en de temperatuur niet te hoog lijkt te worden in de voeding, waarom zou je je bak dan weg doen?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• rm_a_rayman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb/had zo'n q-tec "550W". Zelfde probleem gehad, zaten van die cheap fannetjes in. Dat was ook meteen het eerste wat ik moest vervangen. Paar maanden later had ik kapotte condensators. Er wordt niet voor niks gezegd dat q-tec shit apparatuur levert :( Kwam ik jammer genoeg te laat achter.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gisteren al geprobeerd de fan te vervangen -> verkeerde aansluiting, voedingsfan heeft 2 gaatjes, een normale fan heeft er 3. Bovendien zit de essentiële achterste fanconnector vastgelijmd en als je probeerd die los te trekken buig je de hele zooi om van binnen met als gevolg waarschijnlijk een vette explosie en alle hardware naar de hel ofzo >:) Misschien als ie 300 graden wordt dat ie dan aanspringt, ik wacht er wel op.. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar de fan vervangen, blijkt ondanks de verkeerde aansluiting toch wel te werken. In eerste instantie werke het echter niet, bleek dat ik die fan moest 'aanblazen' :? Wat is dit nu weer, is die voeding niet in staat om zonder blaashulp van zn baas de fan aan te zwengelen? Andere fan was dus blijkbaar ook niet stuk. Er zit nu een coolermaster fan in, kwaliteit is dus wel goed, maar gaat 2 van de 3 keer niet aan zonder aanblaashulp |:( Raar hoor...

Gelukkig nieuwjaar trouwens allemaal!! 8)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 04:49:
Toch maar de fan vervangen, blijkt ondanks de verkeerde aansluiting toch wel te werken. In eerste instantie werke het echter niet, bleek dat ik die fan moest 'aanblazen' :? Wat is dit nu weer, is die voeding niet in staat om zonder blaashulp van zn baas de fan aan te zwengelen? Andere fan was dus blijkbaar ook niet stuk. Er zit nu een coolermaster fan in, kwaliteit is dus wel goed, maar gaat 2 van de 3 keer niet aan zonder aanblaashulp |:( Raar hoor...

Gelukkig nieuwjaar trouwens allemaal!! 8)
Een fan heeft ook maar 2 draadjes nodig (+12V en ground). die derde die je op de meeste moederbord/kast fan vindt is voor het meten van de RPM.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De fan gewoon even ergens anders de stroom vandaan laten halen dan vanuit de voeding zelf (klinkt een beetje stom, maar je snapt het wel :D)

Prik hem ergens op je moederbord of druk hem aan een molex.

Ennuh...

Q-tec is NIET stil ;)

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Er wordt niet voor niks gezegd dat q-tec shit apparatuur levert :( Kwam ik jammer genoeg te laat achter.

Tja, alle waar naar zijn geld... Voor de prijs is het gewoon goed spul. Voor de computer van mijn vriendin heb ik een Q-tec voeding van 26 euro, en dat draait gewoon perfect...

<ontopic> Als er aan dat reepje metaal geen draadjes zaten, is het idd geen temperatuur sensor. En als je voeding met die ene overgebleven fan niet te heet wordt, kun je hem verlopig gewoon blijven gebruiken. ;)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Verwijderd

Topicstarter
De fan gaat na een tijdje meestal vanzelf wel aan, is ie blijkbaar over dat punt heen en gaat ie draaien 8) Als dit niet goed meer gaat sluit ik de fan wel aan op het Mobo.

Trouwens, deze voeding heb ik alweer een aantal jaren en bij bevalt me best, ondanks dat het Q-tec is. De voeding is niet zo stil als een Zalman ofzo maar zeker niet lawaaierig, zo'n 8 cm fan maakt een stuk meer herrie. Als dit bakje overlijdt zet ik er wel een Tagan in ofzo.

Bedankt mensen, ik weet genoeg _/-\o_
Pagina: 1