Toon posts:

Commands uitvoeren in Vi(m)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist voor het eerst een linux distributie geinstalleerd. Het is Ubuntu, en ik heb daarvoor gekozen omdat ik erop werd gewezen door een vriend (het zou heel simpel zijn, en goed bestuurbaar voor een linux n00b).
Nu is de betreffende computer redelijk oud (celeron 500, 128 mb ram) en bij het zoeken op de ubuntu site kwam ik een manier tegen om het systeem zo te installeren dat het goed moet gaan werken (deze how-to).
Dus heb ik netjes alle stappen opgevolgd maar bij het installeren van de GUI stuit ik op een probleem.
Ik zit nog in de console en moet het volgende doen:
$ sudo su -
# cd /etc
vi apt/sources.list 

(If you are not familiar with vi you can use nano or any other texteditor instead.) 
Enable the universe-repository by removing the Hashmarks (=# (2 times))

# apt-get update
# apt-get install icewm
# apt-get install xserver-xfree86
# apt-get install x-window-system-core
# apt-get install xdm
# apt-get install numlockx
# apt-get install xterm

Ik heb de eerste regel getypt, moest wachtwoord invullen en alles ging goed.
vervolgens het cd /etc, tja, ik wist niet wat er voor etc ingevuld moest worden en alleen cd had geen effect, dus ben ik doorgegaan naar vi-apt /sources.list en er opende een texteditor (dat ging dus ook goed).
Ik heb alles ingetypt en heb de # weggelaten, maar er gebeurt nu natuurlijk niets. De handleiding houdt hier voor dit onderwerp op (de volgende regel beschrijft het resultaat), maar ik vermoed dat ik dit moet gaan uitvoeren op de een of andere manier. De help van vi (met F1) lost niets op. Ik heb geen idee hoe ik nu verder moet en heb het idee dat deze vraag zo onzettend n00bish is dat er nergens een antwoord te vinden is aangezien iedereen het al weet....
Maar goed, kan iemand me vertellen hoe ik nu verder moet?

Verwijderd

Hint:

NAME
sources.list - Package resource list for APT

DESCRIPTION
The package resource list is used to locate archives of the package
distribution system in use on the system. At this time, this manual
page documents only the packaging system used by the Debian GNU/Linux
system. This control file is located in /etc/apt/sources.list

The source list is designed to support any number of active sources and
a variety of source media. The file lists one source per line, with the
most preferred source listed first. The format of each line is: type
uri args The first item, type determines the format for args uri is a
Universal Resource Identifier (URI), which is a superset of the more
specific and well-known Universal Resource Locator, or URL. The rest of
the line can be marked as a comment by using a #.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:32

Cyphax

Moderator LNX
De eerste tip die ik je wil geven is voor "cd" en alle andere commando's die jij niet herkent:
man cd
Die legt jou uit wat cd is. Zelfde voor vi en whatnot.
vi is niet de meest makkelijke editor om mee te beginnen vanwege de afwijkende besturing. Probeer nano bijvoorbeeld.
Deze tip wil ik je ook geven: lees, en je zult leren.
Op deze pagina vind je veel documentatie: http://www.tldp.org/
Het lijkt erop dat je helemaal geen ervaring hebt met de command prompt... even doorbijten en veel lezen (keywords zijn FAQ's en HOWTO's)

(noot: ik maak uit je topicstart op dat je totaal geen ervaring hebt met CLIs, als ik het mis heb excuseer mij vooral ;))

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 30-12-2004 16:32 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
* Rac-On sluit zich bij Cyphax aan, als je nano (of pico) gebruikt, heb je een veel intutievere interface (naar mijn mening).

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ehm. Voor 'etc' moet gewoon 'etc' ingevuld worden ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:49

Flydude

Mighty pirate

En nog even een directe oplossing: aangezien je niet naar /etc (een directory met de naam /etc) gegaan bent, alvorens vi op te starten, staat het bestandje sources.list nu op de verkeerde plaats.
Je hebt één optie:
1)
De HOWTO volgen en _letterlijk_ overnemen wat er staat.

edit:

flydude bemoeit zich niet meer met distro's waar-ie geen verstand van heeft ;-)

[ Voor 30% gewijzigd door Flydude op 30-12-2004 16:49 ]

I am rubber, you are glue

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ho, stop :)

Ten eerste had je het bestand nog niet gesaved, maar dat hoeft ook niet.

De bedoeling is namelijk dat je het bestaande bestand in /etc/apt aanpast, door twee regels te uncommenten. Dat doe je in dit geval door de #-tekens ervoor weg te halen. Daarna voer je de andere commando's uit (apt-get update, enz.)
Je hoeft die regels dus niet in een file over te typen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle reacties.

@ Cyphax: man cd werkt niet. Er staat: "no manual entry for cd". Verder ga ik zeker veel lezen op die site, maar ik heb inderdaad geen ervaring in de command prompt en hoopte dat met deze distributie een beetje te omzeilen... helaas. En nano werkt inderdaad een stuk makkelijker.

Het 'etc' was inderdaad gewoon etc en stond niet voor etcetera... (beetje verwarrend is dat wel, maar je moet het ff weten).

Ik heb dus nu het sources.list bestand geopend in nano, er staan een heleboel comments in (beginnend met #), en maar 1 regel zonder dat namelijk:
deb cdrom: versiedingen etc.

Ik heb nu al die regels erin gezet, (zonder #) en het bestand opgeslagen. Maar er gebeurt wederom niets (vrij logisch). Ik had een beetje hoop op dat een reboot boel zou helpen, maar helaas.
Het bestand zal wel uitgevoerd moeten worden (als een soort programma of batch bestand ofzo)... maar ik weet niet hoe dat moet. Misschien een kleine hint, of een iets specifiekere how-to want ik weet niet hoe ik moet noemen wat ik zoek en http://www.tldp.org/ is erg groot.

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:49

Flydude

Mighty pirate

Heb je ook al apt-get update uitgevoerd?

Ik denk dat je in de war bent geraakt door het feit dat er voor vi geen # staat en voor de andere commando's wel.

Wat je moet doen is in sources.list alles met een # (hashmark; shellcode voor comment) weghalen en dan de commando's uitvoeren die na vi apt/sources.list staan.

De # in de HOWTO staat voor de prompt.

I am rubber, you are glue

Verwijderd

Topicstarter
ik ben inderdaad behoorlijk in de war geraakt...

Ik heb in sources.list alles weggehaald met een # ervoor.
Maar je zegt: "dan de commando's uitvoeren die na vi apt/sources.list staan"

Dat zijn dan dus de apt-get update etc.
Maar hoe moet ik die dan uitvoeren. Ze simpelweg in het bestand zetten in natuurlijk niet genoeg. Dus het moet anders, maar ook op http://www.tldp.org wordt ik niet veel wijzer hoe ik zoiets moet uitvoeren.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ehm, je hebt niet alles in je sources.list weggehaald hoop ik? Want dan kun je beter even opnieuw beginnen :) Je moest de regels opzoeken met 'universe' en daar alleen de '#' weghalen.

Als je alleen de '#' karakters weggehaald hebt kun je die er weer voor plakken, behalve dus bij de regels met 'universe'. Alle extra regels die je getypt hebt mogen ook weer weg.

De sources.list is een configuratiebestand voor apt. Apt is de packagemanager van Debian (waar Ubuntu een afgeleide van is).

Door de sources.list te editen stel je in waar apt de packages (software) vandaan haalt. De commando's na het editen (apt-get update en zovoort) voer je gewoon in op de commandline, waar je ook 'nano sources.list' hebt ingegeven.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Dat bestand 'sources.list' wordt gebruikt door apt-get, en daar zet je dus in welke servers hij moet gebruiken om te updaten. Met vi haal je dus die hekjes weg, en dan kan je opslaan door
code:
1
:w
te tikken. vi sluit je vervolgens weer met
code:
1
:q!
(vi is niet echt gebruikersvriendelijk, het eerder genoemde pico is misschien handiger. Als ik de commando's niet als 'code' laat weergeven, maakt GoT er ook nog smileys van......).

Na het afsluiten van vi kom je weer op de console. Daar tik je eenvoudigweg die commando's als 'apt-get update' in, en na elke regel druk je op enter (daarmee voer je dat commando dus uit). Wacht steeds tot de commando's helemaal zijn voltooid, dat kan soms een tijdje duren (er gaat vanalles gedownload worden). Beantwoord ook eventuele vragen die er gesteld worden.

Als alle commando's zijn uitgevoerd moet je weer de gewone gebruiker worden door 'exit' te tikken, en daarna moet je dus het 'startx' commando geven (zoals in die HOWTO staat)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Cyber en ajvdvegt, het installeren gaat nu vlotjes.

Het scherm volgend op startx is nie thelemaal wat ik ervan had verwacht (grijs gestippeld, rechtsbovenin een zwarte commandprompt die niet lijkt te werken en als muis een heel groot kruis en geen enkele knop oid om iets mee uittevoeren) maar ik ga zoeken om dat op te lossen dus dat komt vast wel goed.

• ajvdvegt
nee, dat is precies wat Ntartx zou moeten doen! Niet nuttig, maar X werkt iig. Je kan het weer stoppen door CTRL-ALT-Backspace in te drukken, of CTRL-C in de console waar je startx had getikt.

Wil je een nuttige omgeving, tik dan /etc/init.d/gdm start

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:21:
nee, dat is precies wat Ntartx zou moeten doen! Niet nuttig, maar X werkt iig. Je kan het weer stoppen door CTRL-ALT-Backspace in te drukken, of CTRL-C in de console waar je startx had getikt.

Wil je een nuttige omgeving, tik dan /etc/init.d/gdm start
Ah, jammer.
Wanneer ik /etc/init.d/gdm start typ krijg ik:
-su: init.d/gdm: No such file or directory

Ik heb het geprobeerd als root en als gewone gebruiker. Ook heb ik het geprobeerd door eerst cd /etc te doen en daarna alleen het init.d/gdm start (met zowel / ervoor als zonder) maar altijd dezelfde melding.

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:17
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 16:53:
<knip>
Ik had een beetje hoop op dat een reboot boel zou helpen, maar helaas. <knip>
Vergeet niet dat ubuntu geen windows versie is ;) Reboot moet het laatste zijn waar je aan moet denken.

Alles is op te lossen zonder reboot, muv kernel updates (+ paar andere).

Verder succes met linux :)

edit:
Heb je wel GNOME geinstalleerd met apt-get install gdm

[ Voor 10% gewijzigd door Gondor op 30-12-2004 18:37 ]

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Verwijderd

Topicstarter
Gondor schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:33:
[...]
Vergeet niet dat ubuntu geen windows versie is ;) Reboot moet het laatste zijn waar je aan moet denken.

Alles is op te lossen zonder reboot, muv kernel updates (+ paar andere).

Verder succes met linux :)

edit:
Heb je wel GNOME geinstalleerd met apt-get install gdm
Mooi dat rebooten niet meer nodig is (gaat toch al niet zo vlot).

Maar ik heb geen gnome geinstalleerd nee, ik heb het lijstje gevolgd die ik eerder had genoemd, en daar stond geen gnome tussen.
Maar ik kreeg wel foutmeldingen nadat ik deze:
# apt-get update
# apt-get install icewm
kreeg een melding met iets als: kan het bestand niet vinden, probeer update... maar dat ging dus ook niet helemaal goed.

• Gondor
gdm is gnome display manager. Is logisch dat je gdm niet kan starten als je die niet hebt geïnstalleerd.

Gewoon "apt-get install gdm" in console typen voor gnome. En als je daarna geen grafische inlog scherm krijgt moet je ff "/etc/init.d/gdm start" doen.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het idee is nu juist dat 'ie geen gnome installeert :) Als je GNOME wilt kun je beter gewoon de normale installatie volgen aangezien 't daar bij zit. Deze speciale installatie is om GNOME niet te installeren en in plaats daarvan een wat lichtere omgeving neer te pleuren.

• ajvdvegt
Ik lees z'n eerste post nog eens, en je hebt blijkbaar xdm. Dus tik gewoon /etc/init.d/xdm start en je krijgt (eindelijk ;)) wat wij bedoelen.

Even voor jouw informatie:
xdm - X Display Manager
gdm - Gnome Display Manager
kdm - KDE Display Manager

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd om xdm op die manier te starten, maar hij zegt dat ie het niet kan vinden (onbekende map of bestand).
Ik heb nogmaals geprobeerd het te installeren en krijg de melding: "... package xdm is not available, but is referred to by another package ... E: package xdm has no installation candidate "

komt dit misschien omdat dat icewm niet (goed) is geinstalleerd?

• Gondor
Het is misschien wel handig als je "ls /etc/init.d/*dm" oid doet. Kunnen we zien wat je wel hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opgelost. Ik vond het wel wat vreemd dat de foutmeldingen meteen kwamen (ondanks dat er naar een website gezocht werd) en niet pas na enkele seconden. Ik vroeg me af of ik wel internet had, en dat bleek dus niet zo te zijn (router had geen ip uitgedeeld aan mn laptop).
Toen heb ik mn netwerk overnieuw geinstalleerd waarna alles weer overnieuw heb gedaan en toen werkte het wel.
Bijzonder stom dus eigenlijk, maarja soms ga je zo diep in op een probleem dat je niet meer overal naar kijkt. Alsnog bedankt voor alle reacties.
Pagina: 1