Toon posts:

Audigy of Audigy2 ZS? op Ozaki HM030-Q3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al enkele jaren de soundblaster audigy (gewone uitvoering, zonder bracket ofzo)
Is een upgrade naar een audigy2 zs de moeite waard?
Krijg ik voor € +/-90 echt beter geluid?
De kaart zou hoofdzakelijk dienen voor spelletjes en muziek beluisteren dus geen bewerking.
De soundkaart zou aangesloten worden op een ozaki HM030-q3 wat niet bepaald een high quality setje is, maar ook weer geen "echte" budget.

systeemspec:
AMD 64 3000+
Asus K8V SE deluxe
1GB twinmoss
Asus Radeon 9800Pro
Soundblaster Audigy
NEC 3500
LG CDRW 52/48/52
EIZO 21"

Of zouden jullie investeren in een ander deel van deze PC?

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-07 15:14

GieltjE

Niks te zien...

Ik denk niet dat je er veel beter vanaf bent met een audigy 2 zs, (die er overingens al voor rond €60 in de oem vorm is).

Ik heb zelf een Live 5.1 die vervangen gaat worden door de 2zs omdat deze geluidskaart naar een andere pc moet, echter denk ik niet dat ik met de 2zs veel beter afben aangezien ik er ook geen bewerking mee doen en geneens hoge kwaliteits boxen heb.

Tussen de audigy, en de 2zs zit denk ik alleen verschil als je echt goede boxen hebt en heel goede oren hebt.

Hell / 0

• HeepH
  • Laatst online: 19-07 18:01

HeepH

Dope Rapper

de audigy2 zs kan ''harder'' voor hij vervormt.

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

ik heb dit zelfde 'probleem'.
Ik gebruik nu onboard geluid (AC 97) en vind dit echt bagger, ik had eerst soundstrom, was egt stukken beter!!
Nu twijfel ik tussen een Audigy 2 Platinum (2e hands) of een Audigy 2 ZS platinum..
Ik heb een JVC 5.1 DTS versterker, met redelijke goede boxen..
Zou ik hier verschil tussen merken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 16:20 ]

• frankknopers
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zie dat jouw speakerset een 5.1 set is. De audigy2 ZS ondersteunt tot 7.1 dus op dat punt ga je er met een nieuwe geluidskaart niet op vooruit.

Verdere verschillen tussen jouw geluidskaart en de 2ZS:

1. Hogere DB SNR ratio: dat houdt in dat de analoog digitaal-digitaal analoog convertors beter zijn en dat de geluidskaart iets minder ruis zal doorgeven aan de speakers.

2. De Audigy 2ZS ondersteunt EAX advanced HD3.0 en 4.0 Ik weet niet of jouw geluidskaart deze ook al ondersteunt, maar ik kan wel zeggen dat deze een stuk beter zijn dan EAX2 en EAX1.

3. De audigy 2 ZS heeft zowel een DTS als ee Dolby digital decoderchip geintegreerd. Dit is misschien belangrijk als je veel films kijkt op de PC.

Het is dus aan jou hoe belangrijk deze punten voor je zijn. Ik denk dat je het geld beter kunt investeren in een andere videokaart, daar kan jouw PC de meeste prestatiewinst behalen.

De geluidskaart die je nu hebt is tenslotte ook al aardig goed. :)

Goud is geen geld

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07 18:39

Animal_X

Rodin

Ik vind het zelf de overstap absoluut niet waard. Maar goed, misschien ben ik ook wel niet zo veel eisend als sommige mensen hier wat geluid betreft.

Maar waarom denk je er aan om te upgraden? Bevalt de kwaliteit van de Audigy je niet?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

Frank_Knopers schreef op donderdag 30 december 2004 @ 16:22:
3. De audigy 2 ZS heeft zowel een DTS als ee Dolby digital decoderchip geintegreerd. Dit is misschien belangrijk als je veel films kijkt op de PC.
bedoel je hiermee dat de kaart een DTS-signaal kan doorgeven aan de versterker?
Kan dit dan ook met bv spellen of muziek?

Verwijderd

Zover ik weet kon de audigy alleen 48kHz uitsturen, al het 44,1Khz wordt gecoverteerd naar 48kHz wat ten koste gaat van het geluids kwaliteit.

Maar als je goede geluidskwalieit wilt dan moet je geen creative spul neme, je wordt er alleen maar door teleurgesteld.

(Decoder, hij decorder het of wel hij haalt de 5.1 kanalen uit het DTS geluid en stuur het uit via de analoge uitgang. Dus niet wat de Soundstorm heeft wat een geweldige geluidskaart is_/-\o_ .)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 16:26 ]

• GieltjE
  • Laatst online: 27-07 15:14

GieltjE

Niks te zien...

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 16:20:
ik heb dit zelfde 'probleem'.
Ik gebruik nu onboard geluid (AC 97) en vind dit echt bagger, ik had eerst soundstrom, was egt stukken beter!!
Nu twijfel ik tussen een Audigy 2 Platinum (2e hands) of een Audigy 2 ZS platinum..
Ik heb een JVC 5.1 DTS versterker, met redelijke goede boxen..
Zou ik hier verschil tussen merken?
Ik zou gewoon de audigiy 2 zs oem pakken, of je moet echt dat ding hebben om onder je dvd-fikker te hangen ofzo, voor de rest heeft de platinum geen voordelen.

De AC'97 is echt ruk ja, de soundstorm ook (zat er eerst op, werkelijk een verschrikkelijke ervaring, het zuipt cpu, en bij mij kon ik niet eens fatsoenlijk muziek luisteren) als een fatsoenlijke kaart krijgt merk je dat meteen.

Hell / 0

• frankknopers
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

bedoel je hiermee dat de kaart een DTS-signaal kan doorgeven aan de versterker?
Kan dit dan ook met bv spellen of muziek?
Nee, daarvoor moet je een encoderchip hebben, en die heeft de audigy 2ZS niet. Encoderchips zitten alleen op de duurdere professional geluidskaarten (voor zover ik het weet.. :) )

De decoderchip doet eigenlijk niet veel anders dan digitaal geluid (dolby digital of DTS) omzetten naar analoog surround.

Een encoderchip kan van analoge signalen een digitaal signaal maken, die je via een optische of coaxiale kabel kunt doorgeven aan je versterker.

[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 30-12-2004 16:29 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Je had zeker de ac97 drivers geinstaleerd of je moederboard had blijkbaar geen soundstorm. Het is een veel gemaakte foute, erg jammer dat mensen zulke foute maken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt van de talrijke snelle reacties.
Denk dat ik de aankoop dan toch maar wat ga uitstellen.

De kleine verschillen kunnen me niet overtuigen

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 16:29:
Je had zeker de ac97 drivers geinstaleerd of je moederboard had blijkbaar geen soundstorm. Het is een veel gemaakte foute, erg jammer dat mensen zulke foute maken.
wat bedoel je?
ik had eerst een nforce2, nu een K8T800..

Dan heeft de soundstorm een encoder want ik had dolby digital muziek op mijn versterker..
vond het wel een handige functie :)

@gieltje:
De soundstorm neemt juist MINDER cpu kracht dan een audigy, dat was getest..

ik haal de platinum omdat ik de optische uitgang nodig heb..

Verwijderd

ik ben ook aan het kijken om mijn pc aan mijn jvc surround receiver te hangen, waarbij de receiver het decoder werkt doet natuurlijk..
momenteel heb ik een Soundblaster Live 5.1 Digital met optische uitgang en een optisch kabeltje van een meter, is dit wat vergeleken met de audigy of een soundstorm kaart (is het een investering waard?)

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07 09:14
Ik ga eveneens overschakelen van onboard ac97 naar audigy2 zs. Ik gebruik nu een
hoodtelefoon op mijn onboard kaartje en krijg bij harde schijf acitviteit steeds enorm veel
ruis te horen. Ik hoop dat dit met de audigy achter de rug zal zijn.

Verwijderd

Optische uitgang
Ik weet het niet hoe het bij de andere mobo's zit, maar bij de Asus A7N8X Deluxe Revise 2.0 heeft op het moederbord een aansluiting waarmee je hem kan uitbreiding met digitale ingang/uitgang. Er is ook zo bracket verkrijgbaar met een optiche digitale uit ;-) . Op de volgende pc dumpdag ga ik hem in iedergeval halen, ze kosten ongeveer 2,50.

jos707,
Probeern anders eerst alle line in, mic in, enz uit te zetten. Al is wel bijna elke geluids kaart better dan een software matige ac97 geluids kaart.
Het was een reactie op gieltje2, hij beweerde dat zijn soundstorm harstikke veel cpu vebruiktte wat totaal niet klopt. Hij zal vermoelijk perongeluk de ac97 drivers hebben geinstaleerd of blijkbaar een mobo zonder soundstorm.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:04

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Waarom persee een audigy ik heb laatst een M-Audio Revolution 7.1 gehaald (120euro) perfect en coax uitgang.
Veel betere filters dan de Audigy, High definition geluid dus :)

Asus Zenbook i7 256gb

Verwijderd

Ik heb onboard sound ( AC 97) en heb een niet echt bijzonder 2.1 setje.
Zou het zin hebben om een audigy2 zs te kopen dan?? 8)7

• jos707
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:11:
Optische uitgang
jos707,
Probeern anders eerst alle line in, mic in, enz uit te zetten. Al is wel bijna elke geluids kaart better dan een software matige ac97 geluids kaart.
Dat heb ik al gebrobeerd maar het probleem blijft.
Ik heb ook een Hercules Muse Pocket USB External Soundcard liggen maar
deze heeft hezelfde probleem dus ook enorm veel ruis bij HD activiteit of
gewoon bij het bewegen van de muis. Die Muse was een duidelijke miskoop van mij.

Verwijderd

Dat klnkt het alsog het probleem ligt bij de voeding. De HDD trekt te veel stroom waardoor die spaningen niet meer mooi stabiel kan houden waneer de de hardeschijf bezig is. Die vervormingen in de voeding spaningen komt ook in de geluids kaart terecht.
Maar hoe het komt dat die ook kraakt bij de muis weet ik niet, zo ver ik weet trekt een muis bijna geen stroom.

Een oplosing is een geluids kaart met groot condesatoren waardoor die niet meer last heeft van de spaning afwijkingen of een nieuwe voeding.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 19:29 ]

• jos707
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 19:28:
Dat klnkt het alsog het probleem ligt bij de voeding. De HDD trekt te veel stroom waardoor die spaningen niet meer mooi stabiel kan houden waneer de de hardeschijf bezig is. Die vervormingen in de voeding spaningen komt ook in de geluids kaart terecht.
Maar hoe het komt dat die ook kraakt bij de muis weet ik niet, zo ver ik weet trekt een muis bijna geen stroom.

Een oplosing is een geluids kaart met groot condesatoren waardoor die niet meer last heeft van de spaning afwijkingen of een nieuwe voeding.
idd daarom ga ik voor de audigy2 zs :) Als dat niet helpt pleur ik er een andere voeding in, hoewel dat mijn enermax 350w destijds een topmerk was.
Pagina: 1