Homepage hosten op m'n 2/1 ADSL-abbo?

Pagina: 1
Acties:

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ook ik wil eindelijk de moderne tijd binnenstappen, en een homepage online zetten.

Nu zit ik te overwegen hoe ik 'm wil gaan hosten. En ik vroeg me dus af in hoeverre mijn Demon-abbo met 1mbit upload geschikt is voor het hosten van een website. Het is de bedoeling dat de webserver komt te draaien op een Linux systeem dat al een thuis biedt voor een ftp, mail en game-server. Dit alles in een DMZ-zone achter mijn OpenBSD firewall.

Ik wil wel wat graphics gaan gebruiken bij stukjes die ik typ enzo, maar niet overdreven. De bandbreedte van de FTP-server is te verwaarlozen, is alleen voor prive gebruik. De game-sever draait UT2004 voor hooguit 6 man iCTF. Maar het bandbreedte verbruik daarvan beperkt zich tot de avond, en dan nog niet uren lang. En de mail-server verbrukt ook niet veel bandbreedte. Nou wil ik wel doormiddel van traffic-shaping in de firewall het een en ander stroomlijnen.

Kan iemand inschatten of de site snel genoeg gaat zijn zonder te irriteren? Ik heb namelijk geen idee. Het is natuurlijk afhankelijk van het aantal bezoekers, maar in het begin denk ik er niet meer dan een paar per dag te ontvangen. Het is natuurlijk mijn streven om een goed bezochte site te maken, maar mischien kan ik later dan alsnog overstappen naar een externe host. Hoeveel bezoekers zou ik in bovenstaande situatie aankunnen denken jullie?

[ Voor 5% gewijzigd door El Cid op 30-12-2004 14:52 ]

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Dat is natuurlijk heeeeel erg afhankelijk van het soort pagina's dat je maakt.. Als je een lean mean snelle pagina maakt, die goed opgebouwd is, met bijvoorbeeld aparte stylesheets, kleine (of geen) plaatjes, dan kun je misschien honderden simultane gebruikers bedienen, als je je site volgooit met beeldmateriaal en lompe > 100kb HTML code, dan kun je er misschien maar 3 aan ;)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
axis schreef op donderdag 30 december 2004 @ 14:59:
Dat is natuurlijk heeeeel erg afhankelijk van het soort pagina's dat je maakt.. Als je een lean mean snelle pagina maakt, die goed opgebouwd is, met bijvoorbeeld aparte stylesheets, kleine (of geen) plaatjes, dan kun je misschien honderden simultane gebruikers bedienen, als je je site volgooit met beeldmateriaal en lompe > 100kb HTML code, dan kun je er misschien maar 3 aan ;)
Hmmm, ik had begrepen dat tweakers.net nooit meer gebruikt dan 10mbit up, en dat alleen tijdens pieken. Nou weet ik niet of die site voldoet aan "lean and mean", maar volgens mij moet dan met 1mbit up voor een personal homepage toch best wat mogelijk zijn.

Verwijderd

Voor gewoon je eigen paginatje is adsl abbotje prima te doen hoor.

Kijk als je mega dikke files gaat gebruiken wordt het natuurlijk lastig, dan zal je het weldegelijk gaan merken. Maar gewoon een huis tuin en keuken siteje geen probleem.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik draai mijn webserver op mijn 2240/416 abo-tje. En met 15000 files per dag heb ik absoluut geen moeite. Een website die geen tientallen bezoekers per uur trekt moet prima gaan op een 2/1 lijn.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 12:10
1 mbit is zeker een fijne upload voor een website met een beperkt aantal bezoekers en niet teveel zware afbeeldingen..

Moet de site echter 24 uur per dag online zijn, en/of bevat de site grote bestanden dan kun je beter kiezen voor een hosting op locatie..

Antwoord op je een na laatste vraag: je kan altijd nog overstappen naar echte hosting, alleen zul je dan bij dymanische pagina's goed moeten opletten of je niet of zo min mogelijk gebruikt maakt van absolute directory verwijzingen omdat je bij een webhoster meestal een andere locatie toegewezen kriijgt op de schijf van je thuis zult gebruiken.

hosting bij een professioneel bedrijf heb je overigens al voor rond de € 1.00 per maand... (zie evt profiel)

/dev/null

Pagina: 1