Toon posts:

[Debian Sid] 2e monitor is clone van eerste

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

De laatste 3 dagen ben ik aan het pielen geweest in Linux (Debian Unstable/Sid). Ik probeer om een 2e monitor eraan te krijgen. Na een hoop gedoe heb ik eindelijk beeld erop, alleen het is een clone van m'n hoofdbeeldscherm. Het is echt een volledige kopie. Ook kwa resolutie ed (1400x1050, native van laptop, uiteraard niet van CRT).
Ik denk dat X 2e dezelfde screensectie neemt voor beide monitoren, dat moet natuurlijk niet. Ik denk dat, want als ik bijv. de resolutie verander in de gebruikte screensectie, dan wordt hij op bijde monitoren de resolutie anders. Ik heb de Xinerama plugin aan staan. Ook zie ik geen vreemde dingen voorbij komen in m'n X log. Ik heb compleet geen idee meer waar het aan kan liggen. Ik hoop dat hier iemand een idee heeft hoe ik mijn 2e monitor als verlengde desktop kan gebruiken, en hoe ik de resolutie op de 2e monitor (CRT) op 1600*1200 kan krijgen.
alvast hartelijk bedankt voor alle idee-en.
Tot slot nog 2 linkjes:
Mijn XF86Config-4 file
Mijn laatste log van X

edit:
URL aangepast, files verplaatst naar andere host. Originele host lag eruit

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 14:40 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Aan de post te zien is het systeem in kwestie een laptop, en daarop kun je geen dual-screen draaien. Duel-screen is met twee videokaarten, niet met een videokaart met 2 uitgangen zoals op een laptop het geval is.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn logica is als volgt: "Onder windows werkt het, dus onder Linux moet het ook werken". Onder windows werkt het dus perfect. Waarom zou het in Linux dan niet werken? Of ga ik nu iets te snel door de bocht?
Ik heb trouwens op internet een post gezien van iemand met exact dezelfde videokaart (in een andere laptop welliswaar) en hij heeft het wel werkend gekregen, dus bij mij moet het ook kunnen werken :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Het kan zeer zeker wel hoor, wat hij wil. Ik heb hier ook een laptop en daar nu Xinerama op aangezet. Ik kan vensters van m'n laptop scherm naar m'n andere scherm slepen.
Helaas is cybertinus.nl nu niet te berijken, dus debuggen is lastig.

Mijn informatie: ik het een laptop met een SiS740 video kaartje (geen 3D, drivers van http://www.winischhofer.at/linuxsisvga.shtml ). Uit mijn config lijken deze dingen me relevant:

- hebben beide 'Screen' onderdelen in je config een andere Identifier?
- ziet je server layout er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "ServerLayout"
        Identifier      "Default Layout"
        Screen          "Default Screen"
        Screen          "Screen2" RightOf "Default Screen"
        Option          "Xinerama"      "true"

InputDevice     "Generic Keyboard"
        InputDevice     "Mousepad" "CorePointer"
        InputDevice     "Generic Mouse"
EndSection

Verder wordt het onderscheid tussen de uitgangen wordt bij mij gemaakt op Device niveau: mijn driver kent een 'Screen' optie in het Device deel, waar ik aan kan geven over welke uitgang ik het heb (ik heb dus 2 Device, twee Screen en twee Monitor secties).

edit:

Ok, cybertinus.nl doet het weer. Je mist dus iig de optie 'Option "Xinerama" "true"' in je ServerLayout.

[ Voor 13% gewijzigd door ajvdvegt op 30-12-2004 14:36 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

Volgens hier gaat dat dus niet lukken.
Je zult de cvs driver moeten gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op donderdag 30 december 2004 @ 14:34:
Het kan zeer zeker wel hoor, wat hij wil. Ik heb hier ook een laptop en daar nu Xinerama op aangezet. Ik kan vensters van m'n laptop scherm naar m'n andere scherm slepen.
Dat is dus PRECIES wat ik wil :)
Helaas is cybertinus.nl nu niet te berijken, dus debuggen is lastig.
cybertinus.nl ligt er nog steeds uit, de files heb ik ondertussen verplaatst naar Lycos
Mijn informatie: ik het een laptop met een SiS740 video kaartje (geen 3D, drivers van http://www.winischhofer.at/linuxsisvga.shtml ).
Ik heb een Intel i855 er in liggen, dus daar heb ik niet veel aan, toch bedankt.
Uit mijn config lijken deze dingen me relevant:

- hebben beide 'Screen' onderdelen in je config een andere Identifier?
yep
- ziet je server layout er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "ServerLayout"
        Identifier      "Default Layout"
        Screen          "Default Screen"
        Screen          "Screen2" RightOf "Default Screen"
        Option          "Xinerama"      "true"

InputDevice     "Generic Keyboard"
        InputDevice     "Mousepad" "CorePointer"
        InputDevice     "Generic Mouse"
EndSection
Yep, helemaal. Alleen heb ik Xinerama true op een andere plek staan, namelijk in de sectie ServerFlags. man XF86Config-4 raade die plek aan. Ik heb het ook efkes verplaatst naar ServerLayout, maar het enige effect is dat het scherm langer zwart blijft, dus dat schiet niet op :) (hij herkend op een gegeven moment wel dat Xinerama aan staat)
Verder wordt het onderscheid tussen de uitgangen wordt bij mij gemaakt op Device niveau: mijn driver kent een 'Screen' optie in het Device deel, waar ik aan kan geven over welke uitgang ik het heb (ik heb dus 2 Device, twee Screen en twee Monitor secties).
Ik heb ook een Screen optie in het Device deel. Device 1 heeft als Screen waarde 0, Device 2 heeft als Screen waarde 1. Verder heb ik ook 2 Devices, 2 screens (maar wordt volgens mij alleen de eerste gebruikt) en 2 monitor secties. Alle identifiers zijn uniek
edit:

Ok, cybertinus.nl doet het weer. Je mist dus iig de optie 'Option "Xinerama" "true"' in je ServerLayout.
Zoals eerder gezegt, die heb ik in de sectie ServerFlags staan. Volgens mij is dat ook een stuk sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de desktop configuratieon wizard in KDE gedraaid, en er is een kleine verbetering: de kleuren op de CRT zijn nu normaal. Eerst zat er een hele donkere, gele laag overheen. Die laag zie ik nu ook nog wel, maar alleen bij het starten van KDE, daarna is hij weg. Het beeld valt nog wel gewoon buiten beeld.
Ik denk dat ik die CVS driver eens ga proberen, maar ik heb geen enkel idee hoe ik dat zou moeten gaan doen.
Pagina: 1