Ati SLi Vraag

Pagina: 1
Acties:

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33
misschien is deze vraag al gesteld maar ok.

Stel ik koop nu een Ati x8xx xt pci-x

kan deze later ook in een soort SLI gebruikt worden?
of gaat Ati daarvoor een nieuwer model uitbrengen?

dit wil ik graag weten omdak punt sta een kaart te kopen waarbij ik er later nog 1 wil gaan plaatsen.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
twee dingen:
1e er zijn (vrijwel) geen pdi-x videokaarten, wel pci-e(xpress)
2e ati heeft nu nog geen sli mogleijkheid en het lijkt mij iig zeer waarschijnlijk dat je een kaart van nu niet in sli kunt zetten met een kaart die over een half jaar uitkomt.

Dus als je zo graag sli wilt ga dan voor een nvidia 6600gt , 6800gt of als je er een kan vinden 6800 ultra

LinkedIn
BlackIntel

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:02
star-saber schreef op donderdag 30 december 2004 @ 14:00:
misschien is deze vraag al gesteld maar ok.

Stel ik koop nu een Ati x8xx xt pci-x

kan deze later ook in een soort SLI gebruikt worden?
of gaat Ati daarvoor een nieuwer model uitbrengen?

dit wil ik graag weten omdak punt sta een kaart te kopen waarbij ik er later nog 1 wil gaan plaatsen.
ten eerste neem ik aan dat je een reply bedoeld ipv een topic, als TS kan er namelijk nooit een vraag eerder worden gesteld :P

Sli is trouwens een technologie van 3DFX, dat is opgekocht door Nvidia. Het is een gepatenteerde technologie (geloof ik) dus Ati zou het zowiezo niet hetzelfde noemen.

Zover ik weet hebben alleen Nvidia kaarten zulke technologie aan boord en geen Ati kaarten

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:37

sapphire

Die-hard pruts0r

SLI is een nVidia technologie. Dus het werkt alleen met bepaalde nVidia kaarten (6800U-6800GT-6600GT) en dan met 2 identieke kaarten.

Gabriël AM5

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:53

Harrie

NederVlaming

ATi is bezig een soortgelijke techniek te ontwikkelen. Multi-Rendering. Voor meer info kan je hier kijken.

Ik dacht dat deze techniek compatible zou moeten zijn met alle huidige Radeon kaarten, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
Multi rendering zal (naar alle waarschijnlijkheid) met de kaleidoscoop chipset zijn van ATi Die wordt verwacht 3e-4e kwartaal 2005 misschien later.

Ik zou me niet wagen aan ati kaart als je later hoop deze in een sli opstelling te gebruiken, er is nog te weinig over bekent, misschien valt de huidige generatie uit de boot.

Verwijderd

De nieuwe Via K8T890Pro moederboard chipset komt binnen nu en 3 maanden op de markt, en ondersteunt Sli voor alle merken PCI-E kaarten.

Hoe de prestatie's zijn i.v.m. Nvidia's NForce Sli chipset is nog niet bekend.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 16:38 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:16
Uit een presentatie van mijn Taiwaneese collega's:

ATI Multi Rendering (AMR) technology:
- Work on Standard ATI Gfx card, no extra connector required to link two Gfx card
- Can used cards w/ different capabilities and with IGP
- S/W under development, expect to production by Q2’2005

Daarnaast staat er nog een leuke grafiek van ATI bij die ik niet ga posten. Iig het volgende:

- Standard graphics vs nVidia non standard over the top connector
- Type of Graphics: Superior rendering technique allows better balance > can use cards different capabilities and with IGP! (tov. nVidia > old rendering approach / frame based weak load balancing > limited to using same type cards)
- Power Consumpion: ATI's inherent advantage is multiplied
- Proven technology in E&S visual simulation products
- Available for both Intel / AMD (RS400/RS480) vs AMD only (maar ATI presentatie is 2 maanden oud... ondertussen heeft nVidia ook nForce voor Intel aangekondigd)

Ik vermoed dus dat het een software oplossing is die met bestaande kaarten gaat werken. Ook worden chipsets genoemd die nu al op de markt zijn (RS400 voor intel en RS480 voor ATI). Hoe ze het gaan doen met kabels, etc weet ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door The Source op 30-12-2004 22:09 ]

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

We kunnen er van uitgaan dat als je twee kaarten wilt gebruiken je ook twee PCIe 16x sloten nodig hebt (dus de variant waar de PCIe grafische kaarten in moeten).

Dat ATi met haar MultiRendering technology ook werk kan uitbesteden aan een IGP (= onboard video) klinkt natuurlijk leuk, maar zet over het algemeen weinig zoden aan de dijk. En de kans is groot dat het alleen werkt met IGP's van ATi (dat doet althans het stukje hierboven sugereren).

nVidia's SLI werkt inprincipe met elke chipset/moederbord waarbij er twee (minmaal x2) PCIe sloten aanwezig zijn en er een SLi brug is die de twee kaarten aan elkaar verbindt. De rest gebeurt in de driver software.

SLi is er nu, MultiRendering komt er aan (maar waarneer ?).

Er bestaat echter een kans dat je geen MultiRendering kunt doen met moederborden die niet zijn uitgerust met een ATi chipset.

Dus: Je hebt de nVidia nForce 4 die SLi ondersteund. Moederborden gebasseerd op deze chipset hebben het juiste aantal PCIe sloten. En je hebt de ATi chipsets waarbij het moederbord in ieder geval niet de benodigde PCIe sloten heeft en waarbij je in het gunstigste geval de onboard grafix kunt gebruiken als 2e GPU. Daar staat weer tegen over dat gesuggereerd wordt dat de oplossing van ATi een software oplossing is. Wat weer doet vermoeden dat het dus op een SLi bord zou moeten werken. Echter, een software oplossing betekend ook meer gebruik van de CPU. Een trage CPU zou mogelijk dus een negative invloed kunnen hebben op de performance.

Kortom: Je kan nu een SLi bord kopen met 1 bijbehorende PCIe kaart (6600GT, 6800GT of 6800Ultra, waarbij je op het SLi logo moet letten !!!) en er later een tweede zelfde kaart bij kopen.

Of je kunt wachten tot dat ATi haar MultiRendering technology introduceerd. Maar de mogelijke introductie data lopen uiteen van Q1 2005 t/m Q4 2005. Ik zelf denk dat ze er mee komen in Q2 2005, bij de introductie van de R520. Dus als je haast hebt is de keuze momenteel niet zo groot...

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

Milmoor

Footsteps and pictures.

Uit verschillende tests is gebleken dat je voor SLI (nog) niet de snelheid van PCI-E 16x nodig hebt. 4x doet het goed en zelfs bij 2x is er nauwelijks vertraging.
De nVidia oplossing is er, werkt en heeft bewezen meerwaarde. Het probleem en het voordeel is dat het een hardware oplossing is. Dit voorkomt heel veel problemen, maar maakt het ook minder flexibel (alleen met twee kaarten, die verplicht hetzelfde zijn).
De oplossing van ATI is qua concept mooier (mening, geen feit), maar is ook ambiteus. Er zijn veel meer mogelijke problemen, zoals de busbelasting. Het zou mij verbazen als het specifiek voor de ATI-chipsets is, dat heb ik nog niet elders horen suggereren. Maar zoals altijd: eerst zien, dan geloven. De software is er nog lang niet.
Kijk naar het zwakste onderdeel van je pc, en vervang dat, dat levert meer op dan extra investeren in technologie voor later: tegen die tijd is het toch achterhaald. Wil je je hele computer vervangen, of heb je al een SLI-ondersteunend moederbord? Kijk naar SLI, het is een mooie techniek. Heb/wil je dat niet, de snelheid van SLI is nog niet nodig voor de huidige generatie spelen. Het is erg gaaf, maar wel voor de heb.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
The Source schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:02:
- Proven technology in E&S visual simulation products
Unified memory interface en integrated multichip supertiling? :9~

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Pagina: 1