Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Twisten van Power Kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb gezocht maar kon hier niets over vinden.

Ik wil de kabels van mijn power supply (de standaard molexen 12v5v) twisten. Dat maakt de kabels wat netter en steviger in me kast. (true, ik verlies wat lengte maar dat maakt niet uit).

Mijn vraag, kan dit kwaad? Ik heb het al getest met een oude 200w voeding en me BIOS geeft nog steeds normale waardes aan en ook met een multi-meter zijn er geen veranderingen. maar om toch even zeker te zijn wil ik jullie mening hierover :)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Volgens mij kan dit geen kwaad bij mijn Be Quiet voeding zitten ze standaard zo getwist en nog geen problemen mee gehad.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 14:56
Volgens mij maakt het niets uit, sterker nog, je vangt in die kabels minder ElectroMagnetische storing op.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Er staat gelijkspanning op, dus het zal geen storings velden veroorzaken. Dus behalve dat je de connectors even los moet maken zal het niets uit maken(als ik goed snap wat je wilt.)

Kun je niet net zo goed die kabels inkorten? .

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op donderdag 30 december 2004 @ 13:44:
Er staat gelijkspanning op, dus het zal geen storings velden veroorzaken. Dus behalve dat je de connectors even los moet maken zal het niets uit maken(als ik goed snap wat je wilt.)

Kun je niet net zo goed die kabels inkorten? .
De connectors heb ik niet hoeven losmaken met die voeding :) gewoon met de hand netjes twisten en even een tijdje vastzetten tussen 2 houders. Dan blijven ze redelijke goed zitten.

Inkorten? Het ging mij er niet om dat ze korter moesten :) ze zijn nu mooi op de juiste lengte

Verwijderd

Waarom zou dat kwaad kunnen? Het is geen data die er doorheen gaat, het zijn enkel electroden.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 13:54:
Waarom zou dat kwaad kunnen? Het is geen data die er doorheen gaat, het zijn enkel electroden.
Hahaha en data wordt in de vorm van "datatoden" verstuurd.

Electronen zullen wel bedoeld worden (net als de electronen die de datapakketjes bij zich hebben).

Sorry voor deze reply...

Ten aanzien van de topicstarter, geen probleem !

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 30-12-2004 14:02 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Epsilon

lier schreef op donderdag 30 december 2004 @ 14:01:
[...]

Electronen zullen wel bedoeld worden (net als de electronen die de datapakketjes bij zich hebben).

Sorry voor deze reply...

Koekhapper, die draden zijn electroden :P

[ Voor 3% gewijzigd door Epsilon op 30-12-2004 14:17 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Kan wel, heeft m'n Tagan ook standaard...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52
Alleen bij wisselstroom is het een probleem wanneer je de kabels in elkaar twist.
Je maakt dan namelijk een soort van condensator en het effect van een condensator is dat je mooie blokgolven meer afrond naar sinus-vorm, maar ook dat je een impuls met 90 graden faseverschuiving doorgeeft.
Voor data dus niet grappig, maar voor gelijkstroom niet zo'n probleem.
Wanneer de belasting op die kabels heel erg veel fluctueert zou je een schommeling in de spanning kunnen krijgen, maar dan zou ik verwachten dat je voeding of je mainboard al veel eerder problemen gaat geven dan die getwiste kabels.

Heel mischien zouden de kabels iets minder gemakkelijk de warmte kwijt kunnen, maar daar zou ik me ook niet echt veel zorgen om maken :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op donderdag 30 december 2004 @ 14:39:
Heel mischien zouden de kabels iets minder gemakkelijk de warmte kwijt kunnen, maar daar zou ik me ook niet echt veel zorgen om maken :)
Geeft een molex-kabel dan warmte af?
IDE is toch een data-kabel? Die zitten bij mij er samengeperst in, en mijn temperatuur in de PC is er net van gedaald...

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 00:23:
Ja, maar verwaarloosbaar in normale situaties (lees: altijd)
IDE is toch een data-kabel? Die zitten bij mij er samengeperst in, en mijn temperatuur in de PC is er net van gedaald...
IDE is een datakabel, en omdat jouw IDE kabels 'samengeperst' zijn, zou een betere airflow voor die temperatuursdaling hebben kunnen gezorgd

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Bij goedkopere voedingen (dus goedkopere bedrading ofwel DUN) kan er bij belasting weerstand voorkomen door de te dunne bedrading. Daardoor worden de draden enigsinds warm, maar dit kijkt me zo weinig dat het niet zal smelten 'omdat het inelkaar gedraaid zit' .
Kan dus gewoon wel

Gabriël AM5

• TD-er
[...]

Het is heel simpel.
Er zijn geen materialen met absoluut 0 weerstand, dus er zal altijd een deel van de energie in de kabels omgezet worden in warmte.

Dat je ronde IDE-kabels gebruikt wil alleen maar zeggen dat ze de luchtstroom in de kast een stuk minder blokkeren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

lier schreef op donderdag 30 december 2004 @ 14:01:

Sorry voor deze reply...

Over een kabel loopt stroom, right? Wat is stroom dan volgends jou? Dat is toch de loop van de electronen of ben ik nou gek? Een beetje onderbouwing kan er ook wel bij ipv mensen afzijken :X

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Correct:

De kabel is gemaakt van MOLECULEN
Wat er doorheen loopt zijn ELECTRONEN

Mij mij is bekend dat het twisten van POWERCABLES juizt een stuk beter is nm...

Als je bijvoorbeeld de +12 volt leiding gebruikt... daar wordt een een stoom doorheen gejaagt... hierbij worden lorentz-krachten gevormd... ditzelfde gebeurt bij de - leiding... zelfde loretz krahcten en even sterk alleen een andere kant op... als je deze met elkaar twist wordt de lorentz kracht opgeheft door dat ze elkaar negatief zijn... hiermee los je het probleem van electomachnetischeinterfentie op...

(scrabble woord voor: electrische storing op electornische compenenten... als ik het goed typ..)

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

powerfreak heeft mooie onderbouwing...
en idd behoorljk gelijk maar geldt dit niet vooral voor wisselspanning?

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Wisselende fluxxen...

Dus ook als je bijv. een HDD aanslluit die neemt ook niet een constante stroom... => variabele fluxxen => inductie => in een draad lorentskrachten

En over hoe data wordt verstuurd:

Spannings pulsen => pulsen van electronen

[ Voor 51% gewijzigd door Henning op 31-12-2004 09:58 ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Verwijderd

je hebt dus alleen em uitstraling als er een wisselende stroom loopt, dat heb je dus niet, want een voeding is gelijkstroom.

verder kan je ook em straling oppikken, hoe veel je oppikt hangt af van het oppervlak dat tussen je 2 draden zit, dus met 2 halve cirkels is dat optimaal, als de boel getwist is reduceer je dat zoveel mogelijk.

Verder is een kabel niet gemaakt van moleculen, want het is een metaal (koper), dus een atoomrooster. Isolatie is overigens wel moleculen (polymeren, jaja)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, puntje bij paaltje :P

Het kan dus geen kwaad ;)

• TD-er
Het twisten van de kabels zorgt er alleen voor dat een mogelijk stoorsignaal wat opgepikt wordt, ook in negatieve vorm wordt opgepikt.
Op die manier neemt het aandeel van die stoorsignalen dus af. (wat je in feite dan hebt is + signaal -signaal + signaal etc.... netto nul dus)
Bij zwakke signalen met een hoge frequentie (denk aan UTP-netwerkkabels) is die storing vrij sterk tov het signaal, maar bij voedingskabels heeft die ontstorende werking van het twisten vrijwel geen effect.

Pagina: 1