[nieuwe onderdelen] wat is er nu kapot :|

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 11:28
Ik heb een Asus A7N8x deluxe r2, met daarop 2x Corsair 256mb 3200 (slot 1 en 3 voor Dualchannel), een Athlon XP2600 met Zalman waaier, Radeon 9700pro

Nu heb ik daar straks een geheugenmodule bijgezet, tw. een Corsair 512mb 3200 (slot 2). Tevens heb ik een andere (grotere, nl. 120mm) fan op de CPU gezet.

Daarna de computer opgestart, geen probleem, het extra geheugen werd geaccepteerd (nu dus 1024mb), en de temperaturen waren "als voorheen". Zo heeft de computer een minuut of 4 gedraaid.
Even later heb ik de computer geherstart om even in de bios te kijken (ook daar temperaturen als normaal), en volgens mij toen ik daarna uit de bios ging om opnieuw op te starten - heb daar niet speciaal op gelet omdat er niets mis leek te zijn - startte de computer niet meer door. Het beeld bleef zwart.

Bij een aantal keren herstarten bleef het ook volledig stil (geen beeps), en geen bios voicemeldingen (Vocal POST Messages), en geen beeld. En toen:
- Heb daarop het extra geheugen eruit gehaald, maar geen verschil
- Heb een andere monitor aangesloten: geen verschil
- andere (PCI) videokaart: geen verschil
- beide 256mb geheugen beurtelings enkel gebruikt, geen geheugen geprobeerd (volgsn manual zouden er dan lange beeps herhaald moeten worden): geen verschil

Inmiddels krijg ik - zonder beeld - de voicemessage: System failed memory test. Op zich normaal, want er zit nu geen geheugen in. Beeld krijg ik echter niet.
Als ik een van de geheugenmodules plaats (slot 1) houd ik dezelfde melding (failed memtest) en geen beeld.

Nu weet ik het effe niet meer. Ik heb geen andere computer waar ik de diverse onderdelen in zou kunnen testen (alleen een ouwe PII), en aangezien ik geen beeld of niks krijg kan ik natuurlijk weinig

- AGP-slot kapot? PCI-slot geeft ook geen beeld.
- geheugencontroller kapot oid? Dat moet dan tijdens het draaien met 1024mb gebeurd zijn, lijkt me ook sterk

Wie heeft een idee :| alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 30-12-2004 12:22 ]

• Stefke
Nu nog vreemder. Computer is nu een uurtje of zo uitgeweest, en zojuist heb ik de kast op zijn zij gelegd, en zo'n beetje alles losgekoppeld. Dus alleen nog maar: moederbord, CPU, verder niks erin op erop.

Dat leek goed op te starten, dus ik zet de VGA-kaart er weer in: we hebben weer beeld en bios! :)

Eerst een test met de nieuwe 512mb in slot 1: start goed op! :D

Daarna één van de oude 256mb-units in slot 1: start niet meer op (zelfde probleem als voorheen)

Goed, wellicht is die geheugenchip kapot? Halen we m er weer uit.

Dus ik start weer op (dus met alleen mobo, CPU en VGA), maar hij doet gewoon weer niks! :| Dat slaat toch nergens op. Een kapotte geheugenchip werkt niet oke, maar als die uit de computer is dan moet dat probleem verholpen zijn, maar hij doet t gewoon weer niet.

Ik zal denk ik alles maar even opnieuw in/uitbouwen, misschien is er ergens kortsluiting

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hou je wel rekening met afstandsbusjes tussen de plaat uit de behuizing en het moederbord? ;) Verder moet je met dit weer ook voorzichtig zijn met het spul ivm statische elektriciteit. Even jezelf ontdoen van wollen/fleeche kleding en rubberen schoeisel en jezelf vooraf ontladen aan CV of kraan.

• Stefke
Ja, dat zit er allemaal wel goed. Computer draait al een jaar in deze config.

Ik meen dat ik niet de spanning van het moederbord heb gehaald bij het inpluggen van de nieuwe 512mb. En inderdaad is dit weer goed voor de statische ellende.

Maar wat zou nu het probleem kunnen zijn? Waarom doet ie het ineens weer wel na een tijdje, en dan binnen no time weer niet? Ik heb nu alles uit de kast gehaald en ben helemaal opnieuw aan t opbouwen (CPU, koeling, kabels etc)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 30-12-2004 15:55 ]

Verwijderd

misschien een stomme melding hoor, maar kan dit misschien komen door een lege bios batt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan zou de PC juist gewoon moeten opstarten, maar dan vergeet ie alle BIOS instellingen. Maar het kan geen kwaad om dat ook even na te gaan, PC's zijn vreemde dingen en niet geschoten is altijd mis :+

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 30-12-2004 16:07 ]

• Stefke
Zal het es proberen met een andere batterij, het ligt nu toch allemaal open

edit: eerst mobo en CPU netjes terugbouwen en kijken of het dan nog steeds niets doet.

[ Voor 38% gewijzigd door Stefke op 30-12-2004 16:31 ]

• Stefke
Dat terugbouwen werkte dus ook niet. Dus heb ik de batterij even uit mn PII gehaald en in de patient gezet, maar terwijl ik daarmee bezig was heb ik gelijk maar even met de jumper de bios gereset, en warempel, daarna startte ie weer op! :)
Om te kijken of het nu de batterij was heb ik de oude maar weer teruggezet, maar daar lijkt ie het vooralsnog ook nog mee te doen

edit: nu weer niet. Zal dalijk eens een nieuw batterijtje halen

Verwijderd

Is hetzelfde als met mijn moederbord van QDI elke keer als ik een geheugenconfiguratie test die neit werkt doet de compuiter compleet niets meer. Dus inderdaad een bios reset gedaan met de jumper en dan werkt alles gewoon weer. Laat dus het geheugen voor wat het is het werkt dus afblijven. Het lijkt erop dat sommige bios bij een defect dit onthouden en de computer stil legt todat dit bios gereset word.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:54
BalusC schreef op donderdag 30 december 2004 @ 15:45:
Hou je wel rekening met afstandsbusjes tussen de plaat uit de behuizing en het moederbord? ;) Verder moet je met dit weer ook voorzichtig zijn met het spul ivm statische elektriciteit. Even jezelf ontdoen van wollen/fleeche kleding en rubberen schoeisel en jezelf vooraf ontladen aan CV of kraan.
Misschien ook nog ene polsbandje en je zelf aarde aan het chasis van de pc. En dan pas de processor installeren, met polsbandje :). Loop je kleiner risico.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:07

RvL

Misschien een aantal pinnetjes in het geheugenbankje wat lichtjes kortsluiting maakt? Dat heb ik ook wel eens gehad

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Stefke
Met een biosreset en een nieuwe batterij lijkt het probleem opgelost te zijn. Ik denk een combinatie van bijna lege batterij en wat configuratieproblemen?

Verwijderd

Ik denk gewoon het niet resetten van je BIOS na het toevoegen van geheugen :Y)

• Stefke
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 21:10:
Ik denk gewoon het niet resetten van je BIOS na het toevoegen van geheugen :Y)
Wist niet dat dat altijd moest?

Overigens heeft de computer een paar minuten probleemloos gedraaid met het extra geheugen, en het probleem wás reproduceerbaar met een andere batterij.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik heb al vakler gehad dat een pc niet overweg wil kunnen met nieuwe hardware tenzij je de bios een keer reset. Vraag me absoluut niet naar technische onderbouwing, die heb ik nl niet ;)

Als je vreemde perikelen hebt is een bios-reset en een paa minuten volledig zonder stroom vaak al voldoende (tenzij er natuurlijk nog vanalles anders mis is :D)

• Stefke
Nou, met een nieuwe batterij - en in ieder geval ook een biosreset - en volledig opnieuw assembleren heeft de computer een aantal dagen goed gewerkt. Ik had echter af en toe crashes vanuit Halflife mbt. het geheugen (iig dat was de vermelding), en zojuist ook weer.

Nu is mijn computer niet eens overgeclocked, nl. op 10 x 200mhz. Het geheugen is 400Mhz, dus dat zou geen probleem moeten zijn, en de processor loopt met 2000Mhz zelfs onder de standaard processorwaarden van 12,5 x 166mhz.

Na de laatste crash wilde de computer weer niet opstarten: alles bleef zwart, en de IDEled blijft branden.
Dus ik maar weer de bios gereset, en daarna start ie weer, maar natuurlijk in 12,5 x 100Mhz default instelling.

Alleen: bij ELKE wijziging die ik maak in de bios hangt daarna de computer, zelfs al schakel ik alleen het Asus logoscherm uit (ten gunste van het bootscherm)!! Ik kan niet eens de tijd verzetten op de juiste tijd, want ook dan hangt de computer.
Ik heb nu al een keer of 10 de bios gereset, maar de computer wil alléén nog maar op defaultwaarden opstarten lijkt het wel. Ik ga het nog eens proberen, nu met minder stroomverbruikers (maar ik heb een 350w Enermax superdeluxe voeding, dus dat zou geen probleem moeten zijn)

edit: ook nu blijft de computer weer hangen nadat ik het het Asus logoscherm uitzet in de bios. De stroomvoorziening is dus geen probleem

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 03-01-2005 20:04 ]

• Stefke
wederom een andere batterij helpt niet. Tevens krijg ik telkens andere meldingen: memory test failed, no keyboard detected. Dat wisselt.

Nu start ie mét biosreset en zonder geheugen niet eens meer op :(

Wat is er met die KT#$#computer aan de hand :(

[ Voor 211% gewijzigd door Stefke op 03-01-2005 20:28 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 00:52

VIPER2001

[GOT]The Source

stefijn schreef op maandag 03 januari 2005 @ 20:12:
wederom een andere batterij helpt niet. Tevens krijg ik telkens andere meldingen: memory test failed, no keyboard detected. Dat wisselt.

Nu start ie mét biosreset en zonder geheugen niet eens meer op :(

Wat is er met die KT#$#computer aan de hand :(
Probeer es een andere voeding.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:08

MBV

Ga ermee langs een computerwinkel waar ze hem willen testen. Denk idd aan de voeding, of toch een ESD-probleem op je moederbord

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:58
stefijn schreef op maandag 03 januari 2005 @ 19:48:

Nu is mijn computer niet eens overgeclocked, nl. op 10 x 200mhz. Het geheugen is 400Mhz, dus dat zou geen probleem moeten zijn, en de processor loopt met 2000Mhz zelfs onder de standaard processorwaarden van 12,5 x 166mhz.
Even over de Athlon XP 2600+ Barton: FSB draait op 333Mhz. Dus heeft het al geen zin het geheugen op 400 Mhz te gaan klokken hoewel de chipset het wellicht aankan (nForce 2?; gokje). Door het gebrek aan bandbreedte heeft dual channel ook geen zin, maar het lijkt mij dat het ook niet schaadt. Zie mijn specs onderaan.

Enfin. Nou weet ik niets van het mobo in kwestie maar als de hostclock (nu 200 i.p.v. 166) nu ook je FSB bepaalt dan lijkt het mij dat je de Athon databus zwaar over de zeik aan het jagen bent met overklokken. :r

Ik zou zeggen terug naar 166 x 12.5 en doorsparen voor een snellere processor die wel het poteniteel van DDR 400 MHz geheugen ondersteunt. Of wat zuiniger en in kleinere stapjes de hostclock omhoogdraaien. :+

En moderator zet maar een slotje op dit broddelwerk. :Y)

Verwijderd

Misschien je bios een keer upgrade,staat bij more zoiets: Improve system stability with Hynix and PSC memory modules.

http://www.asus.com.tw/su...pe=Latest&SLanguage=en-us

Misschien is het iets

Succes,

Goten-m
Pagina: 1