Triple boot (dual Xp op S-ATA + Fedora Core 3 op P-ATA)

Pagina: 1
Acties:

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Hallo, een vraagje. Ik heb volgende configuratie:
Asus A7N8X-E Deluxe mobo
WD 200GB P-ATA disk ok ide0, master (hda)
Maxtor 80 GB S-ATA op s-ata0 (sda)
Maxtor 80 GB S-ATA op s-ata1 (sdb)
S-ATA controller = Silicon Image 3112a

Mijn OS-mesthoop ziet er zo uit:
Fedora Core 3 op hda1 (1e partitie P-ATA0)
Windows Xp op sda1 (1e partitie S-ATA0)
Windows Xp op sda2 (2de partitie S-ATA0)

Het is een linux-versie met kernel 2.6.9, dus ik veronderstel dat die wel S-ATA ondersteunt, of vergis ik mij?
Hiervoor (voor de installatie van FC3), bootte de pc van de RAID. Dat ging zonder problemen (was toen nog WinXp-dual boot). Met Fedora erbij, en dus ook GRUB als bootloader, heb ik het bios ingesteld zodat het boot van de 1ste ide-hdd. Dat lukt, maar hij slaagt er niet in om Windows te laden.

Foutmelding is de volgende:
rootnoverify (hd1,0)
chainloader +1

Op dit moment kan ik mijn volledige grub.conf niet posten (zit niet thuis). Ik heb wel hier al in de FAQ gekeken, en ik heb een boel threads over Windows/Linux-dual boots gevonden maar geen enkele lijkt mijn probleem te behandelen.
Ik heb de GRUB-handleiding al bekeken, en er zijn twee mogelijkheden om het probleem (windows dat niet laadt) te verhelpen:
1) partities laten verbergen door Grub, gewenste partitie zichtbaar maken en activeren (omdat er meerdere windows-installaties zijn).
De GRUB-configuratie zou er dan zo moeten uitzien:

unhide (hd1,0)
hide (hd1,1)
rootnoverify (hd1,0)
chainloader +1
makeactive

(en voor de tweede Windows-installatie net omgekeerd)

Voor Linux zou het dan (hd0,0) zijn. Nu zie ik bij die voorbeelden van de handleiding dus alleen maar OS's staan die allemaal op dezelfde HD geïnstalleerd zijn (allemaal hd0,x). Dat vind ik een beetje verdacht eigenlijk, maar ja.

2) Je kan GRUB de harde schijven laten mappen ('if you installed Windows on a non-first hard disk', zoals er in de handleiding staat). Er is wel een maar: het werkt alleen maar als 'Windows (or DOS) uses BIOS to access swapped disks. If that OS uses a special driver for the disk, this probably won't work'.
De 'disk' in kwestie is hier dus de S-ATA disk, en ik veronderstel dat Windows daar toegang tot krijgt via een speciale driver (want die moet je installeren als je rechstreeks je Windows op een S-ATA HD wil zetten). Ik veronderstel dat het dus niet gaat werken.

Het irritante is dat ik alletwee die oplossinge zou moeten gebruiken volgens de handleiding, maar dat de tweede misschien al bij voorbaat niet werkt :( :(. Ik zou toch graag een bootloader voor alledrie de OS's hebben, want elke keer het bios induiken om hem van een andere hd te laten booten steekt op de duur wel erg tegen. Helpt het bv. om Lilo te installeren ipv GRUB? Of zijn er betere alternatieven?

Alvast bedankt

edit:
Sorry voor de ellenlange startpost trouwens :)

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 30-12-2004 11:56 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Welja, dit mag dicht, toch bedankt, heb het zelf opgelost :) wat ben ik toch trots op mezelf nu!

What can i say... Dit topic mag dicht :) :) Want het volgende komt er alweer aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Borromini op 31-12-2004 08:51 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Mag je ook wel uitleggen wat je gedaan hebt, kan iedereen er van leren :D

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Wel, ik heb gewoon beide oplossingen gebruikt: mijn partities dus gemapt, en ze laten verbergen door GRUB. Dat hielp niks, dus begon ik te vloeken :) :). Om toch iets te doen steek ik de Fedora-dvd in de pc en boot ik die in rescue-mode. Dan sluit ik af, en kijk, grub boot windows alsof het niets is :). Een paar dagen later, nadat ik patches op FC had geïnstalleerd, deed het probleem zich weer voor, hup, weer ff dvd dr in, en het loopt weer als een tiet :).

Enfin, ik was dus dolgelukkig dat 't toch gelukt is, maar toen ik mijn Windows-partities (ntfs speciaal naar fat32 omgezet) in Linux read/write mountte, gooide Linux die partities overhoop :( :( :( ! Vreselijk gewoon... Mijn halve muziekcollectie kwijt, heel wat documenten gewoon naar de vaantjes.. Enfin, het is niet de eerste keer dat ik dat probleem met Linux tegenkom, dus ik heb de pinguïn er opnieuw afgesmeten, en volgende keer wordt het gewoon een aparte linux-pc :).

edit:
Ik kan mijn grub-bestand spijtig genoeg niet meer posten, want het ligt er allemaal al af...

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 10-01-2005 15:14 ]