Nieuwe voeding, nog steeds schommelende +5v lijn

Pagina: 1
Acties:

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
Hoi,

Ik heb pas voor iemand een nieuwe pc opgebouwd, hier even de specs.

1x mobo : Gigabyte GA-K8NS Pro / nForce3 250 chipset
1x processor : AMD Athlon 64 3400+ (S754, 2,2GHz, 1MB)
2x geheugen : 512MB PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX1024-3200XLPRO)
1x koeler : Zalman CNPS7700-Cu (Socket 478/754/775/939/940)
2x harddisk : Seagate Barracuda 7200.7, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB)
1x dvd brander : NEC ND-3520 16x (Dual-layer)
1x videokaart : Leadtek GeForce 6800 Ultra 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI), A400 Ultra

nu had hij nog een voeding en kast dus die hebben we niet besteld
voeding : Nexus NX-4090 (ATX, 400 Watt)
kast : onbekende atx kast

--------------------------------------

Nu hebben we alles ingebouwd (op de videokaart na, want die is nog niet binnen, zit nu een nVidia GF FX5900 in)

na een paar dagen begon de pc vreemd te doen, zomaar uitgaan enzo.

Nu heb ik met speedfan gekeken naar de voltages en die waren bar slecht, ik heb de fora hier nagezocht en volgens iedereen die er verstand van heeft mag het voltage per lijn niet buiten 10% vallen. Dat waren ze dus wel. vooral de +5v lijn, die schommelt tussen de 1.5v en 5.56v.

Dus gister een nieuwe voeding gehaald, de Antec true550PEC. die erin gedaan.

Nu zijn alle lijnen stabiel behalve die +5v lijn, die loopt nog steeds van 1.5v naar 5.56v

Wat zou dat nou kunnen zijn? is die antec nog te zwak voor dit systeem? of is er iets anders aan de hand?

en wat gaat er gebeuren als ik die gf6800ultra erin stop (aangezien dat nogal een stroomzuipertje is)

• UnderFlow
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2024
Lijkt me niet dat de voeding het niet aan kan. Zo spectaculair is het allemaal ook niet :).

Wellicht loopt een van de apparaten niet lekker mee om de een of andere rede. MIsschien een connector op een apparaat of op het moederbord wat voor problemen zorgt. Probeer eens om een voor een de apparaten aan te sluiten en kijk of het dan wel stabiel werkt.

Als 2 verschillende voedingen min of meer hetzelfde probleem geven, lijkt het me niet dat het aan de voedingen ligt.

• Cyrus-The-Virus
ok dat kan ik wel even gaan proberen. het wisselen van de voeding heeft wel geholpen voor de andere vlijnen. ik ga maar even alles disconnecten en alleen het hoognodige aansluiten.

als er iemand nog andere ideeen heeft hoor ik die graag :)

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik denk dat Speedfan gewoon de voltages verkeerd uitleest,... ik ben nog nooit een voeding tegen gekomen die over de +5volt lijn maar 1,5 volt leverde.

dus, installeer eens wat andere 'testprogramma's' voordat je conclusies trekt n.a.v. 1 programma.

voorbeelden : Everest of MBM.

[ Voor 11% gewijzigd door all_by_myself op 30-12-2004 12:11 ]

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

meten = weten
Pak een digimeter :)

Rood+zwart ader in de molex.

[ Voor 32% gewijzigd door Servowire op 30-12-2004 12:11 ]

met papier mache kun je alles maken!!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:45

_Ernst_

Mark It Zero!

1,5 volt op de 5 volt lijn is niet mogelijk, als de voeding zo brak zou zijn zou je niet eens in windows kunnen komen :)
Moederbord (of speedfan) leest gewoon verkeerde waardes uit, das een bekend probleem en de beste methode om het betrouwbaar te meten is gewoon een multimeter eraan hangen.
(zoals Servowire dus zegt)

Verder zou een 400 watt a-merk voeding dat systeem wel moeten kunnen trekken, en die antec zeker. Dus aan een te zwakke voeding ligt het niet.

Op wat voor momenten valt de pc uit? Als hij zwaar belast word? Dan zou je ook eens naar de temperaturen moeten kijken, misschien word hij gewoon te warm.

[ Voor 3% gewijzigd door _Ernst_ op 30-12-2004 12:16 ]

Last.fm

• Cyrus-The-Virus
ik heb net even MBM en CPUCool geinstalleerd, en speedfan, MBM en CPUcool tegelijkertijd laten draaien, ze meten allemaal hetzelfde. een multimeter heb ik niet, maar die kan ik wel ff regelen denk ik.

heb nu alleen het hoognodige aangesloten en het blijft nog steeds hetzelfde (1 hdd en voor de rest helemaal niks)

het uitvallen van de pc gebeurd @random en meestal bij spelen van games

de temp van de processor is 33c full load en in de kast zelf 25c, videokaart is 48c en voeding 45c (zegt MBM heb er geen thermometer bij gehouden)

heb ook even in de bios gekeken en daar schommelt die +5v ook van 2.2 naar 4.90

zou het kunnen dat het mobo alles verkeerd doorgeeft?

• UnderFlow
Blijft de machine ook instabiel met die ene harde schijf?

Het zou kunnen dat er een onderdeel van je moederbord gaar is. Ik bedoel als de waarde verkeerd wordt afgelezen zou het systeem niet instabiel moeten zijn dacht ik zo.

• Cyrus-The-Virus
tot nu toe blijft hij gewoon lopen, hij is nog niet gerestart..... ik ga zo even een multimeter halen....

tnx for the help guys, ik kan wel weer ff verder met het miskleuntje ;)

Verwijderd

Zo spectaculair is dit systeem niet?
Vraag me dan af welk systeem dan spectaculair te noemen is.. :9

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb diezelfde Nexus als die jij hierboven noemt met specs (zie sig). Die voeding zou echt wel moeten voldoen in jouw situatie dus die had ik in beginsel (op defect na) al niet verdacht. Zou het niet aan het moederbord liggen?

• UnderFlow
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 23:52:
Zo spectaculair is dit systeem niet?
Vraag me dan af welk systeem dan spectaculair te noemen is.. :9
Niet spectaculair in de zin dat het een voeding over de zeik kan helpen die 400 watt levert :P

• Cyrus-The-Virus
probleem gevonden en opgelost. Er was een fan die de boel belazerde. We hebben die er tussenuit gehaald en verder alles aangesloten. Nu heb ik met speedfan, mbm en coolcpu kaarsrechte lijnen op alle vlijnen. En heb even met de multimeter gemeten en die +5v is nu 5.01v. Daarna nog even een andere fan erbij gezet (voor het geval dat het niet aan die ene fan lag) en de vlijnen zijn nog steeds perfect.

Daarna nog even die nexusvoeding er aan gehangen maar met die voeding starte de pc helemaal niet meer. daarna die nexus in mijn eigen pc gezet en die deed het ook niet... Die nexus is dus overleden ;( ;)
Pagina: 1