Toon posts:

[2003] Terminal server taskbar bevriest steeds

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu een tijdje W2003 Terminal server, in combinatie met XP SP2 clients. Ik gebruik gewoon Remote Desktop Connection om een connectie te maken.
Af en toe heb ik het probleem dat tijdens mijn sessie de taskbar gewoon freezed. Ik kan nog met alles verderwerken, alt-tab tussen de actieve vensters werkt, en via de desktop kan ik zelfs nieuwe apps starten. In Taskmanager hangt er ook niks vast, of is er niks resources aan het vreten. Als ik disconnect (dus niet log off) en terug reconnect heb ik nog steeds alle open apps maar de taskbar hangt nog steeds.
Ik heb maar twee mogelijkheden: Reset van de sessie via de server, of via taskmanager explorer.exe killen en terug starten vanuit een dos-prompt.
Ik krijg geen enkele foutmelding, er komt niks in de eventviewer, en er zit geen regelmaat in het bevriezen.
Geen enkele nieuwsgroup heeft mij verdergeholpen, en ik weet dus compleet niet hoe ik dit probleem kan gaan troubleshooten.
Zowel de clients als de server zijn volledig up-to-date.

Iemand enige suggesties?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die kan helpen? Dit probleem begint enorm irritant te worden.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

staat je TS server alleen in Remote desktop mode (dus voor BEHEER doeleinden) of volledig in Application mode(client sessies etc) Hou er rekening mee dat Remote Desktop enkel voor beheer doeleinden is omdat de CPU / Memory afgeknepen wordt etc.

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat volledig in application mode, en alle apps zijn geïnstalleerd op de ms-voorgeschreven manier. Er wordt wel alleen geconnecteerd met mstsc (remote desktop), en alleen door enkele mensen voor beheer-doeleinden.
Is dit misschien fout? Kan ik beter op een andere manier connecteren? Deze machine wordt alleen gebruikt om centraal apps zoals dameware, hyena, event log viewers e.d. te draaien en centraal beheer over deze apps te hebben.
Op niveau van performance heb ik nog zat ruimte over, dus daar zal het probleem niet liggen.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Hou er rekening mee dat TS server in appl mode op den duur zijn geheugen vol loopt Dus regelmatig rebooten van de server heeft nut. Verder heb je de server ook getuned dat hij Adjust for best performance of "system cache" (memory)

en adjust performance for programs.

Dit alles bij Performance options

Verwijderd

Topicstarter
Machine staat op "adjust for best performance of programs" en memory usage op "system cache"
Maar nogmaals. Zelfs op piek-momenten heb ik nog ruimschoots CPU en mem-power over. Alles werkt ook nog steeds perfect, het is en blijft gewoonweg de taskbar die op niks meer reactie geeft.
Ik vermoed dus niet dat ik het probleem aan deze kant moet gaan zoeken. Andere sessies werken evengoed gewoonweg door en zoals gezegd helpt alleen een logoff of een kill van explorer voor de desbetreffende sessie.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

gebeurd dit als ze een applicatie opstarten (excell bv) dan zou je de clipboarmapping nog uit kunnen zetten, is de rdp/tcp default of heb je hier ook aan gesleuteld?

Verwijderd

Topicstarter
Het is compleet willekeurig. Dan in Iexplore, dan gewoon terwijl niemand iets bezig is,... Ik heb nog geen enkel patroon erin kunnen ontdekken.
Aan RDP-tcp heb ik alleen het volgende gewijzigd: Client settings - Limit color depth op 16-bit, en alles gedisabled (prt, lpt-port, sound, mapped drives,...) en de remote control op do not allow.
Voor de rest staat alles default.
Ik ben nu eens even met process explorer aan het testen om te zien of er iets blijft vasthangen op het moment dat de taskbar freezed, maar aangezien het willekeurig is, en computers altijd zo lief zijn, loopt hij nu natuurlijk nooit vast tijdens een test :)

Verwijderd

Ik heb dit op mijn werk een paar keer meegemaakt, en bij ons kwam dit alleen voor als een machine eerst met SMS overgenomen was en je daarna met Remote Desktop ging overnemen. Een reboot van de machine die je overnam zorgde ervoor dat alles weer normaal reageerde. Ook gebeurt het regelmatig dat een machine die 24/7 aan staat traag reageerd, ook hier helpt een reboot over het algemeen.
Misschien dat je wat aan deze info hebt...

Verwijderd

Topicstarter
SMS gebruiken we hier niet, wel dameware remote control.
Ik ga binnenkort zoiezo upgraden naar de laatste versie, maar er wordt tientallen keren per dag gebruik van gemaakt, en bij mijn weten is hij tijdens of net na zo een sessie nog nooit blijven hangen.
Ik zit hier nu al twee dagen te proberen te simuleren om een freeze te krijgen, en nu wilt het natuurlijk niet gebeuren :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je gebruikt een ander remote control programma om een terminal server te 'controllen'?
Dat lijkt mij persoonlijk sowieso niet gewenst, dus dat zou ik weg laten :)

Verder - probeer eens explorer.exe 's in verschillende processen te laten draaien om te zien ofdat een en ander oplost? :)

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Wij hebben het ook bij een klant. Daar blijft de task manager hangen als ik uit een shadow sessie terug kom. Ik heb er ook niets over kunnen vinden, maar bij ons gaat ie wel na een paar seconden (Willekeurig, ene keer 3 seconden andere keer 10, etc) weer verder. En echt alleen task manager hangt dan.
Als het mij te lang duurt, ga ik naar de ts administrator om sessies over te nemen.

Freggie010: Dat de server traag wordt en op een gegeven moment geen sessies meer accepteert, is een hotfix voor.

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 15:54:
Je gebruikt een ander remote control programma om een terminal server te 'controllen'?
Dat lijkt mij persoonlijk sowieso niet gewenst, dus dat zou ik weg laten :)

Verder - probeer eens explorer.exe 's in verschillende processen te laten draaien om te zien ofdat een en ander oplost? :)
Neenee, de terminal server wordt gebruikt door een aantal IT-medewerkers als centrale post om beheertaken te doen. Zij connecteren dus allemaal naar de terminal server via MSTSC, elk met hun eigen profiel e.d.
Op de TS staan dan een aantal programma's voor domeinbeheer, waaronder Dameware en de bijbehorende remote control module, die ze dan kunnen gebruiken om over het hele netwerk andere machines over te nemen.
Gewoonweg om alle admin-soft centraal te hebben, allemaal op dezelfde versie, en onderhoud te vereenvoudigen dus.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ah ok - dat zou idd op zich geen probleem mogen zijn. Ik zou idd zeggen - probeer eens je explorer in verschillende processen te draaien (http://www.jsiinc.com/SUBA/tip0000/rh0040.htm) .

Mocht dat niet helpen, moet je zeker eens kijken ofdat dit probleem zich ook voordoet als je een gebruiker neemt die geen enkele relatie heeft met een netwerk verbinding (dus geen redirected folders, geen roaming profiles, e.d.) - het wil nog wel eens voorkomen dat dit een oorzaak hiervan is :)

Verwijderd

Topicstarter
Thx, ik had al op JSI gezocht, maar deze blijkbaar over het hoofd gezien. Ik ga het eens uitproberen, alleen wil hij dus momenteel gewoonweg niet (meer) freezen...

Ivm de users, ik heb er aparte users voor, zonder folder redirection, zonder login script, zonder roaming profile, ... alles het absolute minimum.
Pagina: 1