Toon posts:

[XP] Van PIO-modus naar UDMA, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn Dell 4550 staan beide harde schijven op het primaire IDE kanaal. Op het secundaire IDE kanaal staan de DVDROM en de brander. De masters en slaves etc staan allemaal goed.
Onder apparaatbeheer, IDE controllers primaire kanaal lees ik dat
apparaat 0 (dat is de 1e harde schijf) in de "overdrachtsmodus DMA indien beschikbaar" staat met UDMA mode 5 en apparaat 1 (de 2e harde schijf) staat ook in de "overdrachtsmodus indien
beschikbaar" maar onder de bijbehorende "huidige overdrachtsmodus"
staat PIO-modus.

Wat ik ook probeer, ik krijg dat PIO-modus niet veranderd naar U DMA modus.
In de BIOS kan ik ook niets vinden.
Het overzetten van grote bestanden tussen beide schijven gaat erg traag. Ik neem aan dat dit te maken heeft met die genoemde PIO-modus van apparaat 1.
Hoe krijg ik dat veranderd?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Staat 1 van de apparaten op Cable Select ofzo? Zet ze voor de gein eens hard op Master en Slave. Of beter: Beide op een eigen kabel als master, en de CD apparaten als slaves... Zo doe ik het tenminste altijd, en nooit problemen.

(En idd een UDMA kabel gebruiken (80 aders i.p.v. 40) ;) @Rwin )

[ Voor 19% gewijzigd door RobIII op 30-12-2004 11:35 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 23:09
Misschien valt het ook nog te proberen om de nieuwste drivers voor je chipset te installeren? Maar eerst even proberen dat wat RobIII zegt.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• Rwin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

Rwin

Ondertitel

heb je een goede kabel?
eentje die UDMA ondersteund voor 2 apparaten?
HEEEL SOMS als je een "grove ribbel" kabel gebruikt pakt ie 1tje wel op UDMA (terwijl dat theoretisch niet kan) en de 2e uiteraard niet.
Je moet zo'n fijngeribbelde kabel gebruiken. En bij dell alle apparaten op CSL (Cable select) zetten qua jumpersettings.

[ Voor 5% gewijzigd door Rwin op 30-12-2004 11:54 ]

RoadLash, eigen werk rockband | StringKings, rock covers

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Rwin schreef op donderdag 30 december 2004 @ 11:34:
heb je een goede kabel?
eentje die UDMA ondersteund voor 2 apparaten?
HEEEL SOMS als je een "grove ribbel" kabel gebruikt pakt ie 1tje wel op UDMA (terwijl dat theoretisch niet kan) en de 2e uiteraard niet.
Als je met "grove ribbel" een 40-ader kabel bedoelt, waarom is UDMA volgens jou dan onmogelijk?
Een 40-ader kabel kan max. UDMA33 aan, daarboven heb je een 80-ader kabel nodig.
Wat ik ook probeer, ik krijg dat PIO-modus niet veranderd naar U DMA modus.
Wát heb je dan precies geprobeerd?
Verwijder de Primary IDE Controller eens uit apparaatbeheer en start de computer opnieuw op.
Vergeet uiteraard ook de chipset-drivers voor je mobo niet.
Rwin schreef op donderdag 30 december 2004 @ 11:48:
dat bedoel ik inderdaad. Omdat Udma toch vanaf 66 is? anders is het DMA.
of haal ik nu dingen door elkaar?
offtopic:
DMA, UDMA, Ultra ATA.. allemaal hetzelfde.
Mode 0 t/m 2 vallen onder de ATA/ATAPI-4 standaard.
Mode 3 en 4 onder de ATA/ATAPI-5 en Mode 5 onder de ATA/ATAPI-6 standaard.

Je hebt 't al gevonden :)

[ Voor 49% gewijzigd door Rone op 30-12-2004 11:54 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Rwin

Rwin

Ondertitel

dat bedoel ik inderdaad. Omdat Udma toch vanaf 66 is? anders is het DMA.
of haal ik nu dingen door elkaar?

zie hieronder

[ Voor 17% gewijzigd door Rwin op 30-12-2004 11:52 ]

• Rwin

Rwin

Ondertitel

33 dus inderdaad.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
The first implementation of Ultra DMA was specified in the 
ATA/ATAPI-4 standard 
and included three Ultra DMA modes, 
providing up to 33 MB/s of throughput. 
Several newer, faster Ultra DMA modes were added in subsequent years. 
This table shows all of the current Ultra DMA modes, 
along with their cycle times and maximum transfer rates:

Ultra DMA
Mode
 Cycle Time (nanoseconds)
 Maximum Transfer Rate (MB/s)
 Defining Standard

Mode 0
 240
 16.7
 ATA/ATAPI-4

Mode 1
 160
 25.0
 ATA/ATAPI-4

Mode 2
 120
 33.3
 ATA/ATAPI-4

Mode 3
 90
 44.4
 ATA/ATAPI-5

Mode 4
 60
 66.7
 ATA/ATAPI-5

Mode 5
 40
 100.0
 ATA/ATAPI-6?

• Da_Hardest
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-08-2025

Da_Hardest

-= BrainB0ne =-

ik heb dit probleem ook gehad, en ik heb in het volgende artikel veel info gevonden :)

http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm

het kwam er bij mij dus op neer dat DMA door windows teruggezet wordt naar PIO door het optreden van DMA transfer errors.

Ik heb het probleem opgelost door het primare/secundaire IDE kanaal te verwijderen uit het apparaatbeheer van windows xp.
Daarna worden de schijven opnieuw gedetecteerd en juist ingesteld op UDMA mode 5..

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 23:12

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Iets heel erg doms, maar wat mij wel werkte, was om in de bios gewoonweg te experimenteren met het wel/niet op AUTO zetten van het betreffende IDE kanaal. In dit geval laat je kanaal 1 master gewoon staan want die was al goed, maar kun je kanaal 2 slave gerust op NONE instellen. Windows zal hem heus wel vinden en waarschijnlijk draait ie dan al in (Multi Word) DMA.

Maar ff geheel terzijde, als ik jou was had ik schijf 1 op kanaal 1 master gezet en schijf 2 op kanaal twee als master! Laat die CD-roms zich maar eens vermaken als slave achter een harde schijf, dan kunnen de harde schijven tenminste de volledige bus gebruiken om onderling te communiceren.

ff experimenteren dus :P

edit: worst case scenario: plaats je een ATA133 controller bij, zo'n PCI kaartje van Promise bijvoorbeeld, kost niet eens zo ontzettend veel. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 30-12-2004 12:23 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Rwin

Rwin

Ondertitel

Bij dell is alles of niks op UDMA in de Bios. Tenbminste bij dells van 2 jaar of jonger.

Verwijderd

Topicstarter
Roon187 schreef :
Verwijder de Primary IDE Controller eens uit apparaatbeheer en start de computer opnieuw op.
Vergeet uiteraard ook de chipset-drivers voor je mobo niet.

Kan dat dus geen kwaad en wat bedoel je met vergeet de chipset drivers voor je mobo niet, wat is mijn mobo en wat moet ik niet vergeten te doen?

Overigens: Mijn Dell is uitgerust met fijngeribbelde kabels waarvan de connectoren heel dicht bijelkaar zitten. Dell wil dus dat je je 2e HD ook op het primaire kanaal aansluit. (staat ook in de manual). Maar dat kan ik met nieuwe kabels natuurlijk veranderen.
Alle jumpers staan op cable select (kennelijk kan de kabel dat aan) maar bij master slave instelling blijft het probleem onveranderd.

Verwijderd

Topicstarter
mobo is moederbord ok, maar wat moet ik doen met de chipsetdrivers

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik kreeg een geniale inval.
ik heb eerst geprobeerd de harde schijven op het secundaire kanaal te zetten en de DVDROM/brander op het 1e kanaal (connectoren op het meoderbord omwisselen dus).
En zie hij start als een speer op vindt de devices vanzelf en alle kanalen zijn nu UDMA blijkens mijn check in apparaatbeheer.
En een groot bestand van de ene naar de ander schijf overzetten gaat nu 10 maal sneller als voorheen.

Dank voor het op het goede spoor zetten.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Check ook ff in je BIOS of PCI IDE Busmaster op "Enabled" staat.
Pagina: 1