DNS voor computers in LAN werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• mtub
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik zit met een heel basaal probleem maar heb nog geen oplossing gevonden, ondanks dagen rondneuzen in allerlei forums:

Ik heb een netwerkje aangelegd met een Windows 2000 Laptop en Windows XP PC die beide aangesloten zijn op een Linksys WAG54G Wireless Router. Internet werkt op beide computers prima. Beide computer kunnen elkaar echter niet pingen op naam (alleen IP-adres).

De Linksys router heeft DHCP enabled en beide clients krijgen een IP-adres en DNS toegewezen. DNS op de clients is het IP-adres van de router.
Lijkt mij dat die Linksys router de DNS voor de PCs in het LAN moet kunnen uitvoeren zonder losse DNS server. Suggesties?

Marijn

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 19:25
mtub schreef op donderdag 30 december 2004 @ 02:38:
Ik zit met een heel basaal probleem maar heb nog geen oplossing gevonden, ondanks dagen rondneuzen in allerlei forums:

Ik heb een netwerkje aangelegd met een Windows 2000 Laptop en Windows XP PC die beide aangesloten zijn op een Linksys WAG54G Wireless Router. Internet werkt op beide computers prima. Beide computer kunnen elkaar echter niet pingen op naam (alleen IP-adres).

De Linksys router heeft DHCP enabled en beide clients krijgen een IP-adres en DNS toegewezen. DNS op de clients is het IP-adres van de router.
Lijkt mij dat die Linksys router de DNS voor de PCs in het LAN moet kunnen uitvoeren zonder losse DNS server. Suggesties?
Verkeerde aanname: de DNS van je router doet alleen forwarding; wanneer je intern ook DNS wil hebben, zul je toch zelf een DNS server moeten draaien.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Je zou voor 2 computers je host file kunnen aanpassen: c:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts.

Verwijderd

Het heeft niet veel met een dns server te maken. Die pc's sturen netbios broadcasts over het netwerk segment om zichzelf herkenbaar te maken. Check je netbios instellingen!

• mtub
Ik heb NetBIOS over TCP/IP enabled op beide computers. Kan het zijn dat die Linksys router die broadcasts blokkeert? De IP-adressen van computers en router zitten wel allemaal in hetzelfde segment (192.168.1.x). Tips hoe ik NetBIOS over TCP/IP kan troubleshooten?

Marijn

• mtub
Ik heb nog wat zitten stoeien en surfen voor het NetBIOS probleem. Het bleek een verkeerde waarde in de NetBIOS node-type te zijn op de Win2000 Laptop. Stond op Peer-to-Peer.
Met dank aan http://www.michna.com/kb/wxnet.htm via registry gereset. Staat nu op Hybrid en nu werkt het pingen van de locale PCs !

Normaal gebruik ik de laptop op mijn werk, waar ik op een domein inlog (ipv werkgroep thuis). Loop ik de kans dat dit nu verkeerd gaat, of dat die node-type weer op Peer-to-Peer wordt gezet als ik daar inlog ?

Marijn

Pagina: 1