1. Waarom waren mijn eerste diagrammen met die grote hoeveelheid objecten fout?
mmm ,fout is een groot woord, het kan ook zoals je hebt gedaan, maar dan krijg je voor elkaar attribuut van en object nog een object. Je moet dan veel meer akties ondernemen om een goede database te krijgen(meer objecten, dus meer uc's en vooral meer TC's)
Ik citeer uit mijn boek:
Tijdens de analyse is het soms moeilijk uit te maken of iets een object of een label is. De gegeven regel, namelijk: classificeer als objectexpressie wat een door de gebruiker zinvol geacht object in het domein identificeert. Bij twijfel maak het een object2. Wanneer moet ik nu iets declareren als een object en wanneer als een label.
De regel die ik altijd aanhang: dingen die ik kan aanwijzen, voorstellen, aanraken, iets tastbaars is zijn veelal objecten.
Denk aan : Personen, studenten, Orders, facturen, orderregels, factuurregels, auto's, vliegtuigen, vliegtuig vluchten, kamers, verdiepingen van een gebouw, steden/dorpen
maar ook grootheden en kleuren, zoals 1 kg, 15 cm, Eur. 20,00, kleur Oranje
Als ik zeg , geef me 20 kg, dan weet je precies wat ik bedoel. zelfde over 1 cm en over de kleur Groen
Al deze voorbeelden identificeren een duidelijk object.
labels zijn de overige "invulplekken" in je zinnen.
Meestal zijn dit gewoon attributen, zoals: voornaam, achternaam, telefoonnummers etc.
Natuurlijk kan je over sommige zaken discusieren! Bij grote twijfel maak het dan een object.
Let dan wel op dat je de TC's toevoegd anders krijg je een rare database(bijvoorbeeld een tabel met alle telefoonnummers, nogal zinloos dus)
In jouw antwoordboek kan je discussieren over het object voorkeur. Wij zouden dit object weglaten(in mijn boek hebben we precies eenzelfde casus, zonder dit object). Het is echter niet fout! met de juiste TC's krijg je dezelfde database, maar je model word er zo rommelig van. Omdat je dus onnodig objecten maakt, zorg je dat je model groter word, wat meer werk betekend en meer fouten kan opleveren.
(waarom maak je niet alleen het label bedrag aan rol nummer 18 vast?)?
Omdat ik om een bedrag gaat. zie verklaring boven
3. Hoe moet ik die straatnaam+huisnummer nu maken? Zoals mijn laatste voorbeeld met 3 rollen naast elkaar, met aan de 1e rol het object klant, de 2e rol het label straatnaam en de 3e rol het label huisnummer, levert de volgende error: The n-1 rule is not valid for Adres Klant (=de feitexpressie met die 3 rollen).
Tja, als je goed kijkt heb je nu 2 feiten in 1 zin!
Feit 1: Klant straat
Feit 2: Klant Huisnummer
Je moet er dus 2 apparte feiten van maken :
klant 2323 woont op straat <straatnaam>
en
klant 4343 woont op huisnummer <huisnummer>
4. De zin: Er is een artikel 10-1500. Hier zie je dat het artikel van leverancier nr 10 is en dat deze leverancier het artikelnummer 1500 (verschillende leveranciers kunnen verschillende artikelen onder artikelnummer 1500 hebben) heeft genoemd. Maakt deze feitexpressie de volgende feitexpressie overbodig: Leverancier 10 heeft artikelnummer 10-1500?
mmm, heb je die laatste zin zelf bedacht? Ik heb zelf daar een subset constraint toegevoegd. Alle items onder Artikel(rol 14) moeten ook in Leverancier(rol 9)
Jouw zin kan dus weg denk ik(weet jouw casus niet precies)
deze is trouwens best moeilijk voor een klein opdrachtje
Ik ben heel benieuwd welke uitwerking jouw leraar heeft!
Vergeet deze niet te posten als je hem hebt, ben wel benieuwd!
[
Voor 10% gewijzigd door
hemaworst op 04-01-2005 15:49
]
Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"