Toon posts:

2x dual channel?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem:

- amd athlon64 3200+ s939 winchester
- asus A8V deluxe
- MSI geforce 6800NU
- 2 x 256mb DDR white lake PC3200

Het probleem is nu dat als ik mij cpu of mijn graka ook maar een beetje overclock, mun computer vastloopt. Toen ik er ander geheugen in had gezet, kon ik wel gewoon overclocken. Daarom wil ik dus nieuw geheugen kopen.
Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen (vooral football manager 2005 :P) en voor programma's als photoshop, dreamweaver en ook voor het scannen van foto's.
Nu vraag ik mij af wat het slimste is om te doen.

- 2 x 512 DDR 3200+ (goedkoop geheugen) kopen die mijn oude geheugen gaat vervangen. Dan kan ik waarschijnlijk ook niet veel overclocken, maar toch meer en dus makkelijker voor videobewerking etc.

- 2 x 256 DDR 3200+ (snel geheugen) kopen zodat ik mijn pc verder kan overlocken. dit geheugen vervangt dan het oude geheugen.

- 2 x 256 DDR 3200+ (goedkoop óf snel geheugen) en dit bij mijn huidige geheugen zetten zodat ik 2 x dual channel heb.

Ik zou graag willen weten wat het meeste effect heeft op de prestaties van mijn pc en of ik bij de laatste optie het best goedkoop of snel geheugen bij kan kopen.

Alvast heel veel bedankt voor jullie hulp

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

2x dual channel?? Twee dimmetjes en dus 1x dual channel misschien, maar 2x dual channel haalt niks uit AFAIK :-)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik zou gewoon nog 2x 256 er bij gooien, snel geheugen dan.
Aangezien dat ook gewoon dual channel zal zijn geeft het geen snelheidsverlies.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Voor FM2005 is het het best om 2x512 te kopen, ik spreek uit ervaring.

Verwijderd

altijd eerst voor meer geheugen gaan, dan pas voor sneller.

De keus is dan ook makkelijk: 2*512 erin duwen :)

Als je nog 2*256 erbij doet, moet je op 2T draaien, en dat doet flink pijn in je performance. Ik heb met "gewoon" Kingston value al 2,4GHz stabiel gezien voor een 3000+ op hetzelfde bord: mem dividers zijn je vrind ;) Zorg er ook voor dat je koeling goed voor elkaar is!

Dual Dual Channel bestaat overigens niet :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 00:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stel: ik zet er 2 x 256 (snel geheugen) bij. kan ik dan wel overclocken of lukt dat nog steeds niet omdat het oude geheugen erin zit?

Bedankt trouwens al voor de snelle reacties :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 00:41 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 15:41

makje

Professioneel prutser

Dual channel is simpelweg een gevolg van 2 geheugencontrollers ipv 1 op het moederbord (of in dit geval van de AMD64 op de processor) die het dataverkeer regelen. Of een geheugencontroller nu uit 1 of 2 reepjes data uitleest, het blijft natuurlijk maar 1 geheugencontroller dus 4 geheugenreepjes kan nooit 2x dualchannel opleveren, maar blijft gewoon (1x) dual channel. 4 geheugencontrollers zou opzich best ontworpen kunnen worden, het zou dan quad channel heten denk ik :P

De keuze is dus: overklokken met 512MB geheugen of niet overklokken met 1GB geheugen, of je zoveel geheugen nodig hebt kun je zelf goed zien door eens je huidige geheugengebruik te meten. Maar dat is zo logisch dat je dat zelf ook al wel bedacht had natuurlijk ;)

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Het is en blijft natuurlijk een lastige keuze. Misschien ga ik dan toch maar voor 1gb snel geheugen. Dan ben ik wel het dubbele kwijt ongeveer, maar dan kan ik lekker football manager spelen én videobewerken. Je moet er wat voor over hebben he :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Slimste? Sja het ligt er natuurlijk net aan wat jij wil. Je wil FM kunnen spelen en je wil kunnen overclocken. Dan lijkt me de keuze wel erg voor de hand.

Best wel logisch en simplistisch dit, dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.