Ik heb wel wat bedacht....
1) De FTP server moet vanaf het internet benaderd worden. Dit houdt in dat ie naar jouw Internet IP adres een verbinding moet kunnen maken op poort 21. De FTP server MOET dus op de server staan.
Je kunt op de server een drive-mapping (netwerkverbinding met driveletter) maken naar andere machines, die verderop in het netwerk staan, in jouw geval de 192.168.x.x Bijv met NET USE Z: \\COMPNAAM\SHARE. (of m.b.v. samba in geval van Linux server) Vervolgens kun je die Z: in je FTP server aangeven als resource. Met verschillende FTP servers kun je ook nog eens die Z: aangeven alsof het een foldertje is op de machine waarop de FTP server geinstalleerd staat, zodat het lijkt alsof alles op de server staat.
Heb ik jou zo goed begrepen of bedoel je iets anders? Dit is in ieder geval 1 oplossing
2) Een andere oplossing is dat je al het verkeer dat op port 21 binnenkomt "geforward" wordt naar jouw computer. Wellicht biedt Sygate hier een oplossing in, je zou eens moeten kijken naar de instellingen op de server.
Het zou kunnen dat je hiervoor een ander pakket moet installeren, en Sygate overboord moet gooien, maar ik heb helaas geen ervaring met Sygate. Mischien dat iemand anders hiermee meer ervaring heeft.