Toon posts:

Flitsgebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben nog (nogwel) analoog. ik fotografeer met een nikon f90 en een sb600 flitser. ik heb een probleem met foto's maken. misschien doe ik gewoon iets stoms. het gaat vooral om binnenfoto's. de foto's zijn veel te donker. het zijn de foto's ook vooral in restaurants. ik zet mijn diafragma ring altijd op 2.8 voor de scherpte diepte van veraf. dus open. me sluiter zit altijd rond de 125 en de 250. ik heb geleerd via het boekje dat je flits van dichtbij zo;n klepje voordoet, en als je over de gehele tafel wil flitsen, je de flits half schuin naar boven doet om ee soort fontein te creareren van licht. tuurlijk let ik op de hoogtes. echter als ik dus dat doe volgends het boekje krijg ik donkere foto's. doe ik eigenwijs krijg ik overbelichte foto's. het gekke is, dat als ik me diafragma ring op bijvoorbeeld 5.6 of 8.0 zet ik soms een goede foto heb. ik heb al gelezen dat het aan de licht omgeving licht. echter ik kom er nog steeds niet uit. of overbelichte of te donkere foto's. ik gebruik vooral 200 asa rolletjes, en soms 400 asa. heeft et snelheid te maken, alleen bij mij rennen ze niet bij het eten. duszz. maar goed wie kan mij iets vertellen wat ik niet goed doet.

MvG

Martin

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wanneerd e foto's te donker zijn met een sluitertijd van 1/125 en 1/200, dan zou ik gaan voor een langere sluitertijd => in de richting van 1/60. Ook kan je ervoor kiezen om je flits iets meer licht te laten geven, maar dat zorgt er vaak voor dat de plaatjes wat minder mooi van kleur zijn.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Het kan natuurlijk ook zijn dat de flits vindt dat ie al genoeg licht heeft afgegeven en de dingen die dichtbij op de foto staan goed belicht zijn, maar de rest donker wordt. Remedie: Langere sluitertijd. Probeer inderdaad eens 1/60ste.

Gadgets FTW!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eerst eens wat de flitssynchronisatietijd van de camera is meestal 1/60 of 1/100 het kopje voor je flits is voor groothoek gebruik. Het omhoog zetten van de flits is voor indirect flitsen hierbij moet je letten op kleur van het plafond, afstand tot deze en tot het onderwerp.
Diafragma is afhankelijk van de flitser doet hij dat niet automatisch.
Lees eens de handleiding!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Kikkermannetje: Je tekst is moeilijk te volgen door een gebrek aan leestekens denk ik.
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:15:
Beste mensen,

Ik ben nog (nogwel) analoog. ik fotografeer met een nikon f90 en een sb600 flitser. ik heb een probleem met foto's maken. misschien doe ik gewoon iets stoms.
Nou misschien doe je iets niet omdat je niet weet hoe het wel moet, wellicht kijk je er later op terug als zijnde stom, maar nu is het gewoon een gebrek aan kennis. :)
het gaat vooral om binnenfoto's. de foto's zijn veel te donker. het zijn de foto's ook vooral in restaurants. ik zet mijn diafragma ring altijd op 2.8 voor de scherpte diepte van veraf.
Euhm nee, dat is voor een kort 'scherptediepteveld', wat wij hier DOF noemen (de engelse term). Een korte DOF wil zeggen dat het gedeelte waar je foto scherp is, relatief klein is. Ter voorbeeld:
Je hebt een 50mm lens op je camera gezet, je diafragma staat op f/2.8 en je onderwerp is 3m bij je vandaan. Dan is het scherptediepteveld 66cm lang.
Zet je nu je diafragma naar f/4 (een stopje), dan is je scherptediepteveld ineens 96cm geworden. (Zet je je diafragma naar f/1.8 dan zit je op 42cm)

Iets zegt me dat je dit wel weet op zich, maar je legt het dan wel een beetje raar uit.
dus open. me sluiter zit altijd rond de 125 en de 250. ik heb geleerd via het boekje dat je flits van dichtbij zo;n klepje voordoet, en als je over de gehele tafel wil flitsen, je de flits half schuin naar boven doet om ee soort fontein te creareren van licht.
Okay je diafragma open dus, zodat je meer licht binnenkrijgt, de sluitertijd tussen 1/125 en 1/250. Dan krijg je op 200/400 ASA/ISO niet echt genoeg licht binnen om de omgeving natuurlijk uit te lichten nog.
Het klepje is een diffuser voor korte afstanden en voor gebruik van Ultra-Wide-Angle lenzen. Het 'schuin naar boven' noemen we indirect flitsen, via een plafond of een muur bijvoorbeeld, voor diffuser licht allemaal.
tuurlijk let ik op de hoogtes. echter als ik dus dat doe volgends het boekje krijg ik donkere foto's. doe ik eigenwijs krijg ik overbelichte foto's. het gekke is, dat als ik me diafragma ring op bijvoorbeeld 5.6 of 8.0 zet ik soms een goede foto heb. ik heb al gelezen dat het aan de licht omgeving licht. echter ik kom er nog steeds niet uit. of overbelichte of te donkere foto's. ik gebruik vooral 200 asa rolletjes, en soms 400 asa. heeft et snelheid te maken, alleen bij mij rennen ze niet bij het eten. duszz. maar goed wie kan mij iets vertellen wat ik niet goed doet.
Hoe doe je het als je eigenwijs doet? En op wat voor metering heb je je cam en je flitser staan? (Spot/evaluative/ander). Als je je diafragma op f/5.6 of f/8 zet moet je flitser erg hard werken om nog goed uit te lichten, het kan op zich wel, maar echt prettig is het niet voor je onderwerp. ;)

Wat je wilt is er voor zorgen dat je genoeg omgevingslicht oppikt om een natuurlijkere verlichting te verkrijgen. Een stukje daarover kan je lezen op DPReview: http://www.dpreview.com/l...y_Natural_Lighting_01.htm

Een mooi boek om te kopen is hier te vinden, hoewel het over digitaal gaat is het ook voor analoog heel handig en als je ooit digitaal wenst te gaan: helemaal handig :)

Bericht hierboven