Waterkoeling + temps ?

Pagina: 1
Acties:

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 17:01
Ik heb gisteren dus een waterkoeling geinstalleerd.... maar weet niet echt of resultaten goed zijn . Het is een WaterChill KT12A-L20... dus normaal gezien met een cpu/nb/vga blokje erbij. Hiervan gebruik ik enkel het blokje van de cpu omdat de het VGA blokje niet past op men 6800gt, en het NB blokje niet op men moederbord gaat omdat men videokaart in de weg zit .

Maar goed even situatie uitleggen. Water gaat van reservoir naar midden van CPU blokje (dat 2 uitgangen heeft). De twee uitgangen van het CPU blokje gaan naar een Y-stukje om zo naar de radiator te gaan. Van de radiator gaan we dan naar de pomp en zo terug naar het reservoir. Het cpu blokje is gereinigd en de onderkant is een beetje gelapped (niet perfect maar beter dan origineel).

Is dit de ideale opstelling ? Of kan het eventueel nog beter ? :o

En ook... menmoederbord heeft nogal wat problemen met temperatuur uitlezing... temperaturen schommelen van 30 naar 40 naar 50.... dus ik weet niet echt wat te geloven... Na wat stressen komt er "warme" (=lauwe) lucht van men radiator en voelen men darmen een beetje warm aan. Zeker niet overdreven...
Het cpu blokje zelf voelt praktisch koud aan...

Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat de tempuitlezing beter wordt? Of hoe ik achter de werkelijke temperatuur kan komen?

Thx, PuijkeN

PVOutput

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45

makje

Professioneel prutser

Dus je hebt de opstelling popm -> reservoir -> cpu blok -> radiator??

Dat lijkt mij niet de optimale manier om het reservoir achter de pomp te doen, de pomp moet juist het water uit het reservoir door de rest van de kring pompen. Een betere volgorde lijkt mij Reservoir -> pomp -> cpu blok -> radiator -> reservoir etc.

9800x3d

Verwijderd

Ideale opstelling is Reservoir >> Pomp >> Radiator >> CPU blok

Zo heeft de pomp het minste last van de flow restrictie van het reservoir, en de CPU krijgt het koelst mogelijke water.

• X-t-r-e-m-e
  • Laatst online: 03-02 09:39
Hier is toch dat grote waterkoelingtopic voor. In ieder geval maakt de volgorde geen moer uit. Waarom,...omdat het water na verloop van tijd (een half uur of zo) een constante temperatuur bereikt.

Verwijderd

Oh ja, dat ben ik maar; vanaf boot hard overgeklokt dus het moet gewoon zo koel mogelijk zijn :D

En het reservoir achter de pomp zetten is niet handig, dat zorgt voor afhankelijk van de situatie van flow restrictie tot luchtbellen in het systeem.

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-01 13:32
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:03:

Zo heeft de pomp het minste last van de flow restrictie van het reservoir, en de CPU krijgt het koelst mogelijke water.
Ik heb hier echt totaal geen verstand van,ik vind daarentegen wel alle topics over waterkoeling interessant!
Maar zou de volgorde niet anders moeten zijn,en ik neem dan als voorbeeld een auto.
reservoir -->pomp-->cpu blok-->radiator,want zo werkt het in een auto ook,of heb ik het nu verkeerd :?
Als je nl deze volgorde aanhoudt,dan heeft de radiator het heetste voor zijn kiezen,die trouwens er ook weer voor zorgt dat de temperatuur het snelste daalt,want die heeft het grootste koelende vermogen van het hele stel.En daarna kan het eventueel verder afkoelen in de buisjes.

Verwijderd

Gut, ik doe nou net toevallig HTS-Autotechniek lol :p

In een auto drijft de motor viavia een rad aan dat een beetje rondpompt, in moderne auto's tenminste. In een computer is er vreemd genoeg geen motor, wel een CPU maar die heeft geen fysieke bewegingen. Wel een pomp en die warmt het water op zichzelf ook op, plus dat het water zo ook tijd heeft in het reservoir al iets af te koelen, hoewel dat niet bar veel is.

• PuijkeN
Net even een coolermaster aerogate aangehangen... en blijken toch nogal wat rare dingen te zijn ....

Aan het blokje wordt het niet wamer dan 41° ... De rad zelf heeft een temp van ongeveer 23°....
Maar nu duidt de CPU temp op MBM5 / Everest ongeveer 56° aan.... is dit nu mogelijk ? :/
Je ziet hier genoeg mensen die met een boxed koeler makkelijk de 2600 Mhz halen zonder al te veel temp problemen te hebben, en ik zit hier dan met een waterkoeling die op 57° zou lopen ? :<

EDIT: cpu temp duidt idle (wat surfen+msn) 35° aan. Als ik toast opstart schiet het in 2 seconden naar 52°. Lijkt mij toch raar enzo ?

[ Voor 13% gewijzigd door PuijkeN op 30-12-2004 00:06 ]

PVOutput

• X-t-r-e-m-e
  • Laatst online: 03-02 09:39
Gezien de temperatuur binnen 2 sec ver omhoog schiet, denk ik dat het waterblokje geen goed contact maakt met je cpu. Of teveel koelpasta of misschien wel geen omdat je dat vergeten bent. Je kan je waterblok ook polijsten met fijn (waterproof) schuurpapier. Zit je waterblok met een klem bevestigd of met bouten door de gaten in je moederbord?

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 19:13

Apie!

Newer, better & confusinger

Heb je al gechecked of er misschien een bios update van je mobo is die iets met temps fixed?
En heb je gezorgd voor een goede airflow? koude lucht in en warme lucht uit? (hoewel dit imho niet de oorzaak zal zijn voor de hoge temp bij het opstarten van toast)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 19:56
Ik heb zelf het zelfde setje.

en ik haal met een Barton 2800+ @ 2290 dus overklock van 200 omdat me geheugen niet verder wel.

Temps van ong. 38 idle en 42 stressed en dan staat mijn 12cm fan op mijn rad op 900 toertjes en de rest van mijn fans uit. of ook wel sleep mode :Z

Edit:

Dus ik denk dat je cpu blok inderdaad niet goed vast zit of je teveel of wel te weinig koel prut heb gebruikt

[ Voor 18% gewijzigd door Quickkie op 30-12-2004 08:39 ]

What we do in life echo`s in eternity

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:03:

makje schreef op woensdag 29 december 2004 @ 22:29:
Dus je hebt de opstelling popm -> reservoir -> cpu blok -> radiator??

Dat lijkt mij niet de optimale manier om het reservoir achter de pomp te doen, de pomp moet juist het water uit het reservoir door de rest van de kring pompen. Een betere volgorde lijkt mij Reservoir -> pomp -> cpu blok -> radiator -> reservoir etc.
De volgorde is niet van belang bij waterkoeling. Het enige waarvoor het uit kan maken is voor het vullen van je systeem.

In theorie kun je de perfecte volgorde uitdenken, maar in de praktijk is de water temp overal gelijk en scheelt een andere volgorde niet eens 1 graad ;) Met meerdere CPU's enzo kan het wat uitmaken, maar zelfs dan is het nihil.

Om betere resultaten te krijgen kun je:
• Blok strakker aandraaien
• Het blok vlakken en polijsten
• Betere koelpasta
• Rad lucht van buiten de case laten aanzuigen
• Een beter koelblok kopen

Als de temps die het mobo aangeeft van 30 tot 50 gaan dan is of de sensor gaar of je blok zit niet goed. Ligt er een beetje aan hoe de temps oplopen. Als hij bijv onder load langzaam naar de 50 gaat dan is het een koelings probleem. Schommelt hij onder load van 50 naar 40 en weer terug dan is je sensor gaar :)

• PuijkeN
Ok dus alles gecontroleerd...

Rad staat buiten men case krijgt dus voldoende warme lucht. (Tempsensor tussen de rad gestoken die gemiddeld ongeveer op 20-21 graden staat.

Het blok is niet gevlakt of gepolijst dus kan ik eventueel nog proberen... alhoewel het tamelijk goed er uit ziet.

Heb Artic Silver 5 gebruikt tussen het blok en de cpu, een superdun laagje.... (je ziet net de cpu niet).

Blok strakker aandraaien.... mmm, ik durf nu bijna niet meer. De bouten zitten links en rechts van de socket en deze zitten nu bijna tot het einde gedraaid.... heb niet veel zin om men mobo te breken... dus ik denk dat het contact wel in orde is.

De tempsensor die aan het cpu blokje hangt staat full stressed ongeveer op 42°. Maar dan is de cpu temp volgens Sandra/MBM/Everest al 56°. Als ik dan het programma waar ik mee stress uitzet, dan zakt de temperatuur binnen de 2 seconden terug naar 38-39°. Lijkt mij toch raar....

Biossen heb ik al geprobeerd... ik zit nu met de 1.36modded bios, die lijkt mij het beste de temperaturen weer te geven. Maar het rare is dat men temps met een SLK-948U lager lagen dan met de waterkoeling nu... terwijl het er toch een leuk setje uitziet....

EDIT: onder load schommelt de temperatuur niet... Ze blijft constant 50+° dan.

[ Voor 4% gewijzigd door PuijkeN op 30-12-2004 12:56 ]

PVOutput

Verwijderd

Wat opzich wel grappig is.. Die biossen.. Je begrijpt dat er een verschil is tussen de temp in de bios en de werkelijke temp?

Want zoals ik nu je posts lees ben je pas tevreden als de uitgelezen temp laag is. Oftewel, als ik een bios voor je maak die 24 graden aangeeft is het ook goed :P

Kortom, die biossen zijn leuk, maar doen NIETS met de temps. De stroom (en het wattage) door de cpu blijft gelijk en dus zal de afgegeven energie ook hetzelde zijn welke bios je ook probeerd. Dus dat idee kun je wel laten varen...

Je moet naar de verschillen kijken, dat is het enige waar die uitlezingen enigszins goed voor zijn.

Je watersetup doet niets anders dan warmte verplaatsen. Zie het als een transportband. Hoe krijg je nu meer warmte van A naar B? Zoveel mogelijk op de transportband (goed blok, goede pasta, strak aandraaien) en natuurlijk zoveel mogelijk eraf (grote rad, veel airflow, "koude" lucht). Bij sommige blokjes help de flow ook (WW-like blokjes), maar bij de meeste heeft het geen invloed.

Je moet dus zoveel mogelijk in het systeem krijgen, maar ook net zoveel eruit. Als je dat weet dan hoef je nooit meer 1 vraag te stellen over je temps. Het is alles dat je moet weten.

Het kan ook gewoon zijn dat die luchtkoeler beter is dan je watersetup. Uiteindelijk koel je nog steeds met lucht (rad + fannetje). Dus een hele goede luchtkoeler komt heel dicht bij water in de buurt en kan zelfs beter zijn dan een slechte water setup.

Waterkoeling word pas leuk als je flinke heatloads heb. Dus een XP met 2.2V erop..dan heb je wat aan waterkoeling omdat geen enkele luchtkoeling dat fatsoenlijk trekt. Er zit dus een verschil in de load en de temp. Waterkoeling kan beter omgaan met hoge load, maar de temps hoeven niet per se lager te zijn ;)

Edit:

Ow en je mobo gaat echt niet breken van een strak waterblokje ;) Het is normaal dat ze krom staan en zelfs de enige goede manier.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 14:03 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:13
Zet een lekker stressvol programma aan en zet ondertussen je tempmonitor aan.

Duw terwijl dat aanstaat op verschillende punten op het blok en kijk of te temp. fluctueerd. Zo kun je zien wat er aangedraaid moet worden. (meestal moeten de bovensten net iets strakker dan de ondersten omdat de slangen het blok naar beneden trekken)

Zitten je slangen niet strakgetrokken naar beneden zodat ze aan het blok trekken.

Ps. Ik haal 45graden stressed met 1,935v op een 2500+ en een slechter blok dus het moet kunnen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• PuijkeN
Ok heb net me reserveblokje gelepped en gepolijst.... en het ziet er toppie uit :)
Vanavond ga ik even de waterkoeling terug afbreken en opbouwen met het andere blokje... ik post het resultaat nog wel even :)

In ieder geval thx voor de goede tips, ben weer heel wat wijzer geworden !!

Greetz, PuijkeN

PVOutput

Verwijderd

Heb ff dit topic gevolgd, maar ik ben benieuwd welke temperatuur je uitleest. Als je temp onder load zo snel stijgt, dan lees je misschien de die-temperatuur uit. Het is volstrekt normaal dat de die-temp snel stijgt. Kijk eens welke sensor je uitleest in MBM5.

@Fewture: De flow kan wel degelijk uitmaken voor non-WW/non-RBX blokken. Heb hier in m'n server een DD Maze2 zitten. De pomp was een Eheim 1046, maar die stopte ermee. Ik heb 'm vervangen door een 1048, zonder de setup te veranderen. Zelfs het water is blijven zitten, op een paar druppels na. De temperatuur is met de 1048 3 graden gedaald. Flow does matter!

Verwijderd

X-t-r-e-m-e schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:10:
Hier is toch dat grote waterkoelingtopic voor. In ieder geval maakt de volgorde geen moer uit. Waarom,...omdat het water na verloop van tijd (een half uur of zo) een constante temperatuur bereikt.
Ja, misschien hoort dit inderdaad in het grote waterkoelintopic.
Helaas heb je het fout: de volgorde maakt wél uit!
De beste koelprestaties krijg je door pomp>cpu>rad/res>pomp, omdat het cpu-blok één inlet in het midden heeft en twee uitlaat heeft het baat dat de waterdruk zo hoog mogelijk op de proc gedrukt wordt.

• PuijkeN
Heb het reeds veranderd... het blokje zit nu net na de pomp dus deze krijgt nu het meeste flow. Daarna komt rad, daarna reservoir en dan terug men pomp...

Dit alles, samen met het blokje te lappen en gepolijst te hebben zijn de temps behoorlijk wat gezakt... tot nu 52° na een superpi 32M berekening. Al bij al dus al een iets beter resultaat...

@MMMMM:

hoe kan ik erachter komen of het de die temp is die mbm5 uitleest.... eigenlijk nu je het zegt lijkt dit volkomen logisch!! aangezien er bij een S939 geen plaats meer is in het midden om een temp sensor te hangen... vermoed ik dat de sensor dus idd wel in de cpu zelf zou kunnen zitten. Dan lijkt 52° mij wel een behoorlijk goed resultaat... ;)

De sensor die MBM5 uitleest is de Winbond 2 Diode...

Iemand die dit kan bevestigen of het om de DIE temp gaat..

PVOutput

Pagina: 1