[Gentoo] USB muis, geen /dev/input/mice, geen XF86config

Pagina: 1
Acties:

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik probeer al een tijdje mijn USB Logitech Dual Optical muis te instaleren en heb al een aantal howto's doorgekeken. Echter spreken die howto's over bestanden aanpassen die ik helemaal niet kan vinden. Zo kan ik bijvoorbeeld geen map/bestand /dev/input/mice vinden en ook in /etc/X11/ kan ik geen XF86Config vinden.

Ik heb net mijn kernel-configuratie doorgenomen en daar bleek nog wat uit te zijn voor USB muis die heb ik aangezet en opnieuw gecompileerd, gereboot maar echt veel is er niet veranderd. Ook heb ik Xorg opnieuw geinstaleerd maar dat bracht ook geen verandering. Is er een andere plek waar ik moet zoeken? Waarschijnlijk ligt het gewoon aan mij dat ik wat vergeten ben, ben net nieuw in linux. Maar ik zou niet meer weten wat.

Verwijderd

Check je kernel configuratie of je USB hebt geinstalleerd, check vervolgens of ze als modules zijn gecompiled of in de image zijn geplaatst, mochten ze als modules geinstalleerd zijn check dan de modules voor 2.6.x kernels xhci-hcd (afhankelijk van je chipset, uhci-hcd voor Intel en VIA usb 1.1, ohci-hcd, voor de rest van de chipsets voor usb 1.1, ehci-hcd voor usb 2.0. Check vervolgens of je hid hebt geinstalleerd en of je usbmouse hebt geinstalleerd.zijn die modules geinstalleerd zet ze dan in /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 om ze elke keer bij het opstarten automatisch te laten opstarten.

Succes!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 10:50

killercow

eth0

Als je xorg gebruikt ipv Xfree86, dan heb je dus ook een andere config file, als het goed is zwerft hji rond in je /etc/X11 dir en heet hij: Xorg.conf oid. (je zult hem wel zien staan)

Wat voor dev system heb je geinstalleerd? udev? of devfs? (aan de hand van dat moet je het pad naar je muis aanpassen.)

In de nieuwe (udev?) hebben ze /dev/input/mice en in de oude default voor gentoo hebben ze iets als /dev/input/mouse0 enzo, maar ff rondkijken in die dir en je zult ze wel vinden.

[tip]
emerge meteen even udev, dan heb je dat vast gehad en kun je meteen de nieuwe verse oplossing voor devices gebruiken (veel handiger) (oa dus /dev/input/mice)
code:
1
2
emerge udev -p
emerge udev

[/tip]

openkat.nl al gezien?

• lordgandalf
  • Laatst online: 13-02 15:00
XF86Config kan ook XF86Config-4 heten meen ik
Xorg heeft natuurlijk Xorg.conf

je kan ook proberen of het na een keer
XF86cfg / XF86Config
of voor Xorg Xorg- -configure
wel werkt met een verse config

[ Voor 65% gewijzigd door lordgandalf op 29-12-2004 22:10 . Reden: Xorg config file erbij gezet ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
in

code:
1
/etc/X11/

staat een bestand xorg.conf
daar staat je config in.

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021

Verwijderd

heb je wel full-hid support in je kernel gebakken ???

ben ik ook nml eens uren naar wezen zoeken :+

• Shinji
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 12:57:
heb je wel full-hid support in je kernel gebakken ???

ben ik ook nml eens uren naar wezen zoeken :+
Ja heb ik gedaan, die Xorg-howto heb ik doorgenomen maar mijn Xorg -config wil niet eens lopen, krijg gelijk een fatal error, ik ga eerst mijn Xorg maar proberen goed aan de praat te krijgen. Ook stond er geen xorg.conf in mijn /etc/X11/ maar alleeen een xorg.conf.example

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:49

Flydude

Mighty pirate

Wat geeft Xorg als foutmelding?

Als ik mij de handleiding van Gentoo goed kan herinneren creeer je je eerste xorg.conf in /root om het daarna (als het werkt met Xorg -config) naar /etc/X11 te copiëren. Heb je die laatste stap wel uitgevoerd?

Heeft xorg überhaput wel eens gedraaid en als welke user log je in?

I am rubber, you are glue

• Shinji
  • Nu online
Ok, ik heb het opnieuw geinstaleerd en nu heb ik een xorg.conf, heb die toen waarschijnlijk niet aangemaakt. In ieder geval werkt het nu en hoef ik alleen nog de muis toe te voegen als het goed is. Overigens kan ik nog alleen startx doen als root, aangezien dat ik niet als root in moet loggen als dat niet nodig is, hoe krijg ik het voor elkaar dat ik het ook kan starten als een 'gewone' user?

edit: Kan me muis nog steeds niet vinden, ik wil hem nu toevoegen aan xorg.conf maar wou de locatie moeten zijn? ik heb geen /dev/input/mice (helemaal geen input) wel een /dev/mouse maar daar ook geen tweede van ofzo voor een anderen muis

[ Voor 27% gewijzigd door Shinji op 30-12-2004 16:14 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

Ik meen dat xorg alles zelf detecteerde wanneer er geen config aanwezig is.
De gebruikte config kon ik toen halen uit de log :)

Mijn muis is trouwens /dev/usbmouse :)

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:49

Flydude

Mighty pirate

En de mijne zit op /dev/input/usbmouse

Even afvinken:
- haal je muis uit je pc en plug hem er weer in. Draai dan dmesg en vertel ons wat de laatste paar regels zijn (de regels relevant aan een usb-muis);
- heb je hotplug geïnstalleerd?
- heb je de HID-input layer support aanstaan in de kernel (ergens onder USB-opties)?

Als dat allemaal niets oplevert zoeken we weer verder (ik vermoed overigens de laatste, aangezien je geen /dev/input hebt).

I am rubber, you are glue

• Shinji
  • Nu online
Ok, ik had idd die HID-input layer niet aan staan inderdaad
Ik heb nu een /dev/input/mice, kan dat ook de USB muis zijn of is dat alleen me touchpad?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

Shinji schreef op donderdag 30 december 2004 @ 17:43:
Ok, ik had idd die HID-input layer niet aan staan inderdaad
Ik heb nu een /dev/input/mice, kan dat ook de USB muis zijn of is dat alleen me touchpad?
dmesg al bekeken? ;)

/edit:
/dev/usbmouse is bij mij en link naar /dev/input/mice ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BoAC op 30-12-2004 18:10 ]

• Shinji
  • Nu online
---
usb.c: registered new driver hub
host/uhci.c: USB Universal Host Controller Interface driver v1.1
usb.c: registered new driver hid
hid-core.c: v1.8.1 Andreas Gal, Vojtech Pavlik <vojtech@suse.cz>
hid-core.c: USB HID support drivers
Initializing USB Mass Storage driver...
usb.c: registered new driver usb-storage
USB Mass Storage support registered.
---

Dit is alles wat over USB gaat, heb ik nou 'full hid' support aan staan of nog steeds niet, ik zie wel wat over HID support. In kernel config had ik ook al HID support aan staan alleen dat layer-gebeuren niet.
Pagina: 1