Freebsd Diskless Client met Dhcp/bootp fout

Pagina: 1
Acties:

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-02 11:04

stefklep

((Stefklepje))

Topicstarter
Beste Meede Tweakers

Ik ben weer eens lekker gaan knutselen met me freebsd server.

Nu wou ik graag voor een oude pc een Diskless Client opzetten dat hij via de pxe rom kon booten.

Voor het grootse gedeelte is dat gelukt. Systeem boot netjes op de Freebsd 4.7 kernel. Krijg dat ook netjes in de log te zien
read request for /usr/diskless_clients/unimatrix/pxeboot: success

Dat werkt allemaal tot dat hij verder komt en dan moet hij bij de
Sending DHCP Discover packet from interface faith0
komt en dat gaat het fout ik krijg nog allemaal nulletje's te zien.

En dan kom hij elke keer met de melding DHCP/Bootp timeout for server 255.255.255.255

Ik heb al geprobeerd om met route add deze er in me server te zetten kan er ook naar pingen op de server zelf maar het heeft geen effect op de client.

Ik ben zelf al op google gaan zoeken maar kan daar helemaal niks van vinden.
Ik heb daar deze howto voor gebruikt http://home.wanadoo.nl/an...rse/dodo_installatie.html
Ik maak gebruik van de nieuwste versie van DHCP ISC.

De server draait Freebsd 4.7 maar zelfs met de nieuwste kernel werkt het nog niet.
Ik maar geen gebruik van etherboot omdat mijn mainbord PXE ondersteunt.

Ik ben zo al paar dagen aan het proberen maar krijg het niet werkend. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Voor eventuweel meer info vraag maar raak.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

faith0 is een 6to4 interface, niet een ethernetinterface.

DHCP wordt iig dus niet op de juiste interface gedaan. Ik zou eerst es checken of je wel support in je kernel hebt voor de netwerkkaart in je diskless client doos. Ook ff kijken of je interface daadwerkelijk gedetecteerd wordt. Daarna kun je weer verder kijken.. :)

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Topicstarter
serkoon schreef op donderdag 30 december 2004 @ 00:17:
faith0 is een 6to4 interface, niet een ethernetinterface.

DHCP wordt iig dus niet op de juiste interface gedaan. Ik zou eerst es checken of je wel support in je kernel hebt voor de netwerkkaart in je diskless client doos. Ook ff kijken of je interface daadwerkelijk gedetecteerd wordt. Daarna kun je weer verder kijken.. :)
Ja daar kwam ik daar net ook zelf achter alleen met Freebsd 5.3 wordt die ondersteunt dus even src ophaalen voor Freesd 5.3 en dan benieuwt of het wel werkt.

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Topicstarter
Nouw ik heb werkend Met Freebsd 5.3 als diskless opgestart via nfs pxe en tftpd en Freebsd 4.10 als server. Nu kom ik al snel tegen een probleem aan waar ik zelf niet echt uikomt.

Ik wil graag het paswoord veranderen dus ik doe passwd krijg ik gelijk de volgende melding er echter aan
pswd:could not lock the passwd file: : Operation not supported.
Ik heb al geprobeerde de database te update zonder efect.

En als ik hem probeer te update zeg maar krijg het volgende
pwd_mkdb -p /etc/master.passwd
Flock :Operation not supported

Ik heb trouwens tussen de fstab geen /usr gemount staat want dat werkt heelemaal niet en heb de dir / /var ook niet in export staan want dat geeft alleen maar fouten.
Ik hoop dat iemand mijn mischien hier een tip bij kan geven.

De howto's die ik gebruik heb heb ik helaas heel weining aan dus als ik dit werkend heb maar ik even zelf een mooien howto die ik op internet zet voor iedereen.

[ Voor 10% gewijzigd door stefklep op 31-12-2004 21:12 ]

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je root wel read-write gemound?
Standaard na opstarten is deze namelijk read-only bij een diskless client.

In fstab moet je root dus nog ff read-write zetten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je NFS server moet locking ondersteunen. Blijkbaar staat dit niet aan op je FreeBSD 4.10 server of is het verschil tussen FreeBSD 4.x en 5.x locking dusdanig anders dat het niet werkt.

een vriend van me heeft destijds een Sparc64 met netboot vanaf een linux NFS server werkend gehad, daar werkte password changen ook niet door locking problemen.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 16:29:
Je NFS server moet locking ondersteunen. Blijkbaar staat dit niet aan op je FreeBSD 4.10 server of is het verschil tussen FreeBSD 4.x en 5.x locking dusdanig anders dat het niet werkt.
Zou kunnen.. Ik heb dit probleem namelijk helemaal niet gehad, behalve dan wat ik hierboven al schreef met dat read-write mounten. Server FreeBSD 4.8, de remote FreeBSD was een 4.11.

Bij dat remote boot gebeuren moet je sowieso flink Googlen, want dat FreeBSD handbook slaat stukken over of besteedt er slechts enkele woorden aan.

[ Voor 14% gewijzigd door SvMp op 01-01-2005 16:43 ]

• stefklep

stefklep

((Stefklepje))

Topicstarter
Het verschil van Freebsd 5.3 versie blijkt ook veelste groot verschil en er missen onderdelen zie ik nu. Dus heb gewoon 4.10 Release gepakt dat werkt perfect. :*)

Oke alles werkt nu ook goed met mounten en rechten. Was ook nog even vlink mee spelen om het goed te krijgen. Ik heb nog even Freebsd 5.0 uitgeprobeerd maar dat werkt nu ook gewoon goed op paar kleine foutjes na. :9 :P

Bedankt allemaal voor jullie hulp. En zal er een mooien howto van maken die wel werkt. Want ben er veel tegen gekomen die niet werkten. ;)

[ Voor 61% gewijzigd door stefklep op 01-01-2005 21:10 . Reden: Even zelf klooien ]

Pagina: 1