Toon posts:

Wel beeld - geen geluid, standaardoplossingen werken niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, al een paar dagen ben ik op zoek naar een oplossing voor een geluidsvolumeprobleem in Windows XP. Ik ben langzamerhand door mijn oplossingsmogelijkheden heen, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie waar jullie me nog op zouden kunnen wijzen ?

Probleemomschrijving
Om beeld en geluid van TV op de harde schijf op te kunnen slaan, gebruik ik het programma Sage TV. De frequenties / zenderindeling werkt nog niet optimaal, maar dat is nu even niet mijn eerste zorg. Ik heb voor de time-being even NL 1 als vertrekpunt genomen. Beeld is goed, maar geen geluid. En dat is dus de kern van het probleem.

Kanttekeningen
Opmerkelijk is dat wanneer ik via internet naar de radio luister ik prima geluid heb. Draai ik een CD of DVD via de PC af, idem dito: prima beeld en geluid.

Wanneer ik kijk naar de instellingen van het geluid via de soundmixer van mijn geluidskaart (TerraTec, Aureon 7.1 Universe) zie ik bij de tab “Ingang – Analog in – Lijningang achter” beide lichtbalken regelmatig oplichten. Deze geluidssignalen horen bij de televisiebeelden die via het programma Sage TV binnen komen (Beeld en geluid vormen op dat moment zeg maar één geheel en op het moment dat ik Sage TV uitschakel, vallen ook de lichtbalken direct weg).

Reeds uitgeprobeerde oplossingmogelijkheden
Bij de Hoofdvolume regelaar van Microsoft staat de “schakelaar” van het Volume op “Nul”, dus “uit”. Deze is niet aan te klikken en dus ook niet te wijzigen. Ook als ik via “Configuratie – Geluid en Audioapparatuur – Eigenschappen” de tab “Volume” aanklik om de Volume regelaar open te zetten, kan ik noch iets aan het volume regelen noch iets bij “Geavanceerde instellingen”.

Via de geluidsmixer van Windows (via Start – Programma’s – Bureau-instellingen – Entertainment – Volumeregeling) valt het hoofdvolume niet in te stellen / te regelen.

In de “help” van Windows Volume-instellingen staat: “Als de optie Geavanceerde instellingen niet beschikbaar dan wordt deze niet door het stuurprogramma van uw geluidskaart ondersteunt”.

Volgens de helpdesk van Microsoft is Windows Servicepack 2 nog lang niet compatible met alle hardware en werd ik geadviseerd Servicepack de deïnstalleren.

Configuratie
Zelfbouwsysteem
Mobo: Asus P5P800, Socket 775, Dual channel
Processor: Intel Pentium 4 CPU 3.00 Ghz (2 CPUs)
Geheugen: 2 x 526 Mb
Platform: Microsoft Windows XP Home Edition (5.1, build 2600)
Geluidskaart : TerraTec Aureon 7.1 Universe, Aureon Wave, PCI, Type WDM.
Geluidsboxen: Creativ Audigy 2, 6 boxen, met hardware matige volume regelaar
Videokaart: NVIDIA GeForce FX5200, Integrated RAMDAC type, 128 Mb plus het NIVIDIA Personal Cinema systeem
Diverse Codec “systemen” geïnstalleerd, zowel voor de video als voor de audio.
De TV is zowel verbonden via het Personal NVIDIA systeem alsmede rechtstreeks via een videokabel op de kabeltv.

Van alles is/zijn de laatse officiële software/drivers geïnstalleerd.

Heeft iemand nog een suggestie ?

Alvast bedankt.

Gerard