Toon posts:

[Configuratie check] Nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Binnenkort wil ik zelf een eigen systeem kopen omdat ik het huis uit ga. Een aantal jaren geleden had ik precies geweten wat ik in mijn eigen systeem zou willen hebben, maar de laatste tijd houd ik de hardware niet echt meer in de gaten. Ik heb me hier nu geprobeerd wat in te verdiepen en een configuratie opgesteld die mij zelf wel ok lijkt voor wat ik ermee wil doen.

Wat wil ik met het systeem doen?
Gamen doe ik al een tijd niet meer (erg leuk, maar gaat teveel tijd inzitten die ik niet heb ;)), dus een superdeluxe videokaart en monitor heb ik niet nodig. Waar ik de pc's thuis op dit moment vooral voor gebruik zijn:

- Standaard office gebeuren, internetten, mailen etc.
- Geluidsbewerking
- Programmeren

Dit zal niet veel veranderen, dus de PC moet hier vooral geschikt voor zijn.

Verder eisen
Om ruimte te besparen komt er sowieso een TFT scherm. Thuis werk ik op dit moment op een 17" CRT monitor en af en toe op een 15" TFT. Dit vind ik eigenlijk te klein en ik wil minimaal een 17" TFT-scherm, misschien een 19" (afhankelijk van de financieen).

Ik ben een tijd terug overgestapt van Windows naar Linux als hoofd OS met daarnaast Windows voor een aantal specifieke programma's. Belangrijk is dus dat alle hardware door Linux ondersteund wordt.

Wat heb ik zelf uitgezocht?
Ik ben uitgegaan van de Multimedia PC uit de Best Buy Guide. Deze komt qua budget prima overeen met wat ik te besteden heb en het lijkt me een prima systeem om vanuit te gaan. Hieraan heb ik een aantal dingen veranderd:

Geschrapt:
- Tv-kaart: (Asus TV/FM Card - 7135)
- Kaartlezer

Monitor:
De monitor was een 19" CRT. Hierboven heb ik al uitgelegd dat ik TFT wil. Als alternatief hiervoor had ik een BenQ FP731 in gedachten. Dit is een 17" TFT monitor.

Videokaart:
In plaats van de Sapphire Radeon 9600 XT (128MB) die in de multimediapc zit, leek me de Matrox Millennium G450 (32MB) een beter alternatief. Ik speel geen games, deze is goedkoper en ik heb begrepen dat Matrox kaarten 2D het beste presteren.

Geluid:
Bij de multimediapc wordt als geluidskaart een Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS en als luidsprekerset een 5.1 set van Logitech aangeraden. Een 5.1 setje is leuk, maar voor mij overbodig. Het geluid uit een standaard 2 speaker + actieve subwoofer komt ben ik voor op een PC meer dan tevreden mee. Welk setje hiervoor uitgezocht wordt moet ik nog even bekijken.

Af en toe gebruik ik de PC thuis voor geluidsbewerking (meerdere sporen mixen tot 1 geheel). Dit doe ik met een hoofdtelefoon op. Later wil ik zeer waarschijnlijk deze PC ook gaan gebruiken om opnames te maken. Welke geluidskaart ik hiervoor het beste kan kopen ben ik ook nog niet uit.

Configuratie:
Met deze wijzigingen komen we op het volgende systeem:

- AMD Athlon 64 2800+ processor
- Asus K8V Deluxe, K8T800 moederbord
- TwinMos 512MB PC3200 DDR geheugen
- Matrox Millennium G450 (32MB) videokaart
- Hitachi Deskstar 7K250 160GB harde schijf
- NEC ND-3500 16x DVD brander
- Lite-On LTD-166S 16x48x, DVD speler
- Antec SLK2650BQE Solution behuizing
- BenQ FP731 17" TFT monitor

Nog te bepalen:
- 2.1 speakerset
- Geluidskaart

Mijn vragen:
Het is een behoorlijk uitgebreid verhaal geworden en ik zou aan jullie willen vragen of dit een beetje een goede keuze is. Ben ik niets vergeten? Is er iets dat voor mijn situatie handiger is dan wat er in mijn configuratie zit? Tips en opmerkingen zijn altijd welkom! Alvast bedankt voor het doorlezen en het meedenken!

Grtz. Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10 13:07

Dentheman

Zie signature

Hangt er vanaf wat je voor die hap moet betalen hea ;)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Denman89 schreef op woensdag 29 december 2004 @ 19:05:
Hangt er vanaf wat je voor die hap moet betalen hea ;)
Zo'n 1200 euro lijkt me, want dat kost het systeem uit de BBG ook, en de TS zegt dat dat ook ongeveer het bedrag is dat hij uit wenst te geven.

@TS:
lijkt me een heel acceptabel systeempje en ik zie niet echt tekortkomingen. Veel plezier ermee zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:46

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@ts
voor het goed opnemen van geluid op een pc zal je ook moeten gaan kijken naar interferentie en dergelijke. Dan zijn er uitstekende geluidskaarten te krijgen die kwa kosten overeenkomen met je gehele budget. Ik denk dat je daarvoor verkeerd zit in dit subforum, en je vraag eens zou moeten stellen in het A&V subforum.

Verder, veel succes ermee.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de reacties. Ik dacht zelf dat het ook wel een aardig systeem was waarmee ik voorlopig goed zit. Budget is inderdaad iets van 1200 euro (kan eventueel nog iets naar boven, omdat hij op naam van mijn bedrijfje komt te staan (BTW etc.)). Ik bestel alle onderdelen los en schroef het zelf in elkaar.

@Pjottum: *Echt* goed opnemen hoef ik nu (nog) niet. Het hele homestudio gebeuren (etc), is op dit moment nog niet wat ik wil, misschien later als ik geld over heb ;). Wat ik wil is af en toe een paar tracks opnemen van een mengpaneel in onze oefenruimte en dit mixen tot een geheel. Dit heb ik laatst een keer gedaan en dat was eigenlijk wel zo leuk dat ik me hier wat meer in wil verdiepen. Qua performance is dit het meest rekenintensieve dat ik (thuis) met de PC ga doen.