[XP] NTFS patitie verdwenen na format

Pagina: 1
Acties:

• Furinax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-10-2025

Furinax

It'll only hurt until you die

Topicstarter
Ik heb 2 hd\s in mijn PC zitten. 1 200gb backup en 1 xpschijf. Beide zijn NTFS.
Ik heb de xpschijf geformateerd, maar nu is mijn backupschijf niet meer benaderbaar. De melding die ik zie staan in computerbeheer: schijf 1, dynamisch, onleesbaar.

HELP
Is er een manier om de data terug te krijgen?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Bekijk in de help bij de index even het stuk 'dynamische schijven', en dan 'overzetten naar een nieuwe PC'. Dat is wat je nu effectief gedaan hebt namelijk :)

• Furinax

Furinax

Topicstarter
die help heb ik al uitgevoerd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Open Opdrachtprompt. 
Typ het volgende: 
diskpart

Typ het volgende achter de DISKPART-prompt: 
rescan

list disk

Noteer het nummer van de schijf die u wilt importeren.

select disk n

import

maar ik krijg de volgende foutmelding:

Er is een onverwachte fout opgetreden. Controleer het systeemgebeurtenislogboek
voor meer informatie over de fout. Sluit de Schijfbeheer-console en start Schijf
beheer (of de computer) opnieuw op.

• Furinax

Furinax

Topicstarter
De foutmelding die in de logfiles staat is nutteloos, omdat op de errorcode microsoft geen antwoord heeft. heb gegoogled maar komt niets uit.

ben nu wel zover dat ik erachter ben dat de patities verborgen zijn. weet alleen niet hoe ik ze weer zichtbaar krijg.

Verwijderd

Dat is vooral de rede dat ik geen NTFS gebruik, de kans op datalos probleme is vele malen groter :( .
Asl ik jou wast zou ik even testdisk er op los laten, daarmee kan je makelijk zien wat er aan de hand is en eventueel de NTFS tabel laten reparerem. Het zou ook aan windows xp kunne liggen, kan cp wel overweg met meer dan 120gb zonder de updates ?

• Furinax

Furinax

Topicstarter
het is een vrij nieuwe pc en na 10x rebooten zag hij de schijf steeds goed. pas na de format heeft ie de geest gegeven. in de bios wordt ie ook goed herkend.

testdisk heb ik zojuist gerunned, maar ik kan nergens een NTFS recovery vinden. de patities op de schijf worden wel netjes door testdisk herkend.

Verwijderd

Kan je met een knoppix cd niet even booten en kijken of ie je partities deftig mount, en zo aan je data geraken?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

even een Bart PE cd maken en je kunt de NTFS partities lezen etc.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Furinax schreef op woensdag 29 december 2004 @ 18:16:
Ik heb 2 hd\s in mijn PC zitten. 1 200gb backup en 1 xpschijf. Beide zijn NTFS.
Ik heb de xpschijf geformateerd, maar nu is mijn backupschijf niet meer benaderbaar. De melding die ik zie staan in computerbeheer: schijf 1, dynamisch, onleesbaar.
Hoe waren je disken ingericht?
Had je toevallig een 'span' set (stripe set) gemaakt tussen 2 disken in bijvoorbeeld? :)

• Furinax

Furinax

Topicstarter
Nee hoor, gewoon standaard patities. geen raid stripe of mirror involved.

Update:
De schijf was in 2 patities opgedeeld. Ik heb er nu 1 weer werkend gekregen, maar die andere patitie is opgelost. Als ik nu in computerbeheer kijk heb ik 1 NTFS patitie van 100gb en 1 niet ingedeelde patitie van 30gb, terwijl de complete schijf 200gb is.

Met fdisk zie ik 2 patities. Met diskpart zie ik er 1. Met knoppix zie ik ook maar 1 patitie.
Zojuist ook voor de grap met ghost gekeken (dosversie), en daar zie ik er weer 2. Als ik een ghost van de patitie maak zie ik ook alle gegevens wel voorbij komen. Dus Als iemand nog een goed proggie weet? Tweakstuff van microsoft werkt btw ook niet.

Verwijderd

wie maakt er dan ook een dynamische schijf aan 8)7

• FireWood
  • Laatst online: 08-03 22:41
active partition recovery
Staat volgen mij ook in de FAQ

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
200GB...

computerbeheer ziet 1 NTFS partitie van 100GB en een niet ingedeeld gedeelte van 30GB.. samen toch 130GB.......... wat erg riekt naar die 127GB grens van voor SP1.... (of was het SP2? :P)

Ofwel: Is je XP wel up-to-date? Je hebt een re-install gedaan, maar heb je ook alle servicepacks, fixes etc?

Dat je BIOS de schijf herkent maakt geen drol uit voor XP, die heeft z'n eigen IDE drivers en gebruikt BIOS zeer waarschijnlijk alleen voor het booten. De rest gebeurt dan door de eigen IDE drivers... en als die geen support hebben voor 127GB+ schijven ....

• Furinax

Furinax

Topicstarter
hmm goeie, ik wist niet dat xp de 200gb niet ondersteunde.
Ik heb sp2 nog niet geinstalleerd indd. sp1 staat er wel op. Ik zal de FAQ nog ff doorlezen naar de recovery en sp2 erop gooien.
Ik zal de resultaten laten weten
Pagina: 1