3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Voor weerstanden 1% metaalfilm gebruiken en de eventuele(!) condensatoren MKP.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
[ Voor 38% gewijzigd door JT op 29-12-2004 18:11 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Qua condensator zou ik polystyreen nemen. Dat zijn de beste qua kunststof condensatoren. Weet niet wat het voor MKx notatie heeft.
Goede opamp keuze trouwens.
Ik gebruik bovenstaand spul in de gemodificeerde output van mijn CD speler.
Gebruik voor stabillisatie LM 317 (pos. spanning) en LM 337 (neg. spanning). Hoe te gebruiken vind je wel in datasheet van fabrikanten. Deze zijn hoorbaar beter dan de standaard werkpaardjes de 78xx en 79xx die nog immer worden toegepast.
Qua voedings condensatoren raad ik Elna aan. De standaard Elna's van Farnell doen het volgens vrienden al erg leuk. Voor iets meer geld de Elna Cerafine: Homogeen, robuuste bas, mooie stemweergave. Of Elna Silmic: transparant en schoon maar gevoelig voor tune en laten meer horen nog dan de Cerafines.
Aangezien het voor een subwoofer is denk ik dat de Cerafines wel de interessantste zijn.
Veel plezier ermee.
[ Voor 15% gewijzigd door EricJH op 29-12-2004 18:37 ]
Nou zit ik met een of ander programma te kloten en met een band pass filter van de 3e orde van 15 tot 80hz, heb ik volgens dat programma NEGEN opamps nodig ?!?! Dat klopt toch voor geen meter ?
Ecodan warmtepomp
Derde orde kan zeker met twee opamps en soms ook met één. Er zijn in de bibliotheek, je weet wel met van die boekenJT schreef op woensdag 29 december 2004 @ 20:35:
Tnx voor de info.
Nou zit ik met een of ander programma te kloten en met een band pass filter van de 3e orde van 15 tot 80hz, heb ik volgens dat programma NEGEN opamps nodig ?!?! Dat klopt toch voor geen meter ?
Ecodan warmtepomp
Een instelbaar kantelpunt met hogere orde filters is niet zo makkelijk te realiseren. Voor een 3e orde filter zou je al een potmeter met 3 lopers moeten hebben, en die zijn erg moeilijk te vinden en duur. Maar als je zowel de subs als de sats netjes met een LR24 filtert, heb je eigenlijk helemaal geen instelbaar kantelpunt nodig: de somcurve is gewoon perfect vlak.
Wat types componenten betreft: voor de kritische condensatoren (in het filtercircuit) neem je best MKT/MKP/MKH. Bij reichelt.de kan je mooie Siemens MKH condensatoren krijgen met 5% tolerantie, tegen een zacht prijsje.
Ingangs/uitgangscondensatoren zijn minder kritisch, maar MKT is wel aan te raden. Polystyreen is geen optie vrees ik, de grotere waardes daarvan zijn gigantisch duur en moeilijk vindbaar.
Qua voedingscondensatoren zou ik me niet al te druk maken. Een goede dimensionering van de componenten in de voeding, en een goed PCB ontwerp is veel belangrijker.
Tja, zat al even met iemand te praten, en ik wil nou even uitsluitsel hebben: voegen actieve filters nou wel of geen group delay toe ? Want dat is waarom ik geen 4e wil hebben.subsonik schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:30:
Waarom wil je eigenlijk percé 3e orde? Voor een 4e orde linkwitz-riley heb ik anders wel een mooi schema'tje, met heel wat minder dan 9 opamps
Waar het om gaat is het volgende. Ik heb nu een goedkoop Pioneer ampje staan, dat ding filtert op 100, 150 of 200 hzEen instelbaar kantelpunt met hogere orde filters is niet zo makkelijk te realiseren. Voor een 3e orde filter zou je al een potmeter met 3 lopers moeten hebben, en die zijn erg moeilijk te vinden en duur. Maar als je zowel de subs als de sats netjes met een LR24 filtert, heb je eigenlijk helemaal geen instelbaar kantelpunt nodig: de somcurve is gewoon perfect vlak.
Die tip had ik idd al gehad, maar tnxWat types componenten betreft: voor de kritische condensatoren (in het filtercircuit) neem je best MKT/MKP/MKH. Bij reichelt.de kan je mooie Siemens MKH condensatoren krijgen met 5% tolerantie, tegen een zacht prijsje.
Heb jij evt nog een schema voor zo een voeding ? Zoeken op "stabilized power supply design" oid levert niet veel op op GoogleQua voedingscondensatoren zou ik me niet al te druk maken. Een goede dimensionering van de componenten in de voeding, en een goed PCB ontwerp is veel belangrijker.
Ecodan warmtepomp
De group delay is volledig afhankelijk van de steilheid van je doorlaatcurve. Bij een steilere doorlaatcurve krijg je een grotere group delay.JT schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:46:
[...]
Tja, zat al even met iemand te praten, en ik wil nou even uitsluitsel hebben: voegen actieve filters nou wel of geen group delay toe ? Want dat is waarom ik geen 4e wil hebben.
Als je bij een actief filter gaat kijken naar de group delay van het highpass kanaal, dan zie je inderdaad dat die group delay stijgt met stijgende orde. In werkelijkheid luister je echter naar het lowpass-kanaal en het highpass-kanaal samen, welke gesommeerd een vlakke doorlaatcurve hebben. Als je het totaalbeeld bekijkt, dan voegt je actief filter dus geen group delay toe.
Bij een LR24 filter moet je per kanaal gewoon 4 condensatoren uitwisselen om een ander kantelpunt te krijgen. Bij een sub/sat combi moet je dus 12 condensatoren verwisselen. Alle condensatoren hebben trouwens dezelfde waarde bij hetzelfde kantelpunt. Als je de condensatoren in IC-sockets oid. prikt moet je ook niet telkens gaan solderenJT schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:46:
[...]
Waar het om gaat is het volgende. Ik heb nu een goedkoop Pioneer ampje staan, dat ding filtert op 100, 150 of 200 hzMijn Concertjes zijn vooral qua bas kritisch qua plaatsing omdat ze van achter gepoort zijn dus wil ik mijn subjes de bas ook voor muziek laten afhandelen. Dat zal nu op 100hz moeten vanwege die amp. Wanneer ik echter in de toekomst een betere (pre) amp zal hebben wil ik dat op 70 a 80hz hebben. Daarom wil ik dus variabel
Wat noem jij trouwens duur voor zo een potmeter met 3 lopers ?
Een potmeter met meerdere lopers gaat in principe ook wel, maar voor een 3e orde sub/sat filter zou je al een potmeter met 12 lopers nodig hebben. Tot 8 lopers heb ik wel al gezien, maar 12 is wel érg veel
JazekerJT schreef op woensdag 29 december 2004 @ 23:46:
[...]
Heb jij evt nog een schema voor zo een voeding ? Zoeken op "stabilized power supply design" oid levert niet veel op op GoogleOf zijn er misschien nog andere dingen voor te gebruiken ? Zat te denken aan een pc voeding, maar weet niet of die gestabiliseerd zijn en die hebben ook een fan.
Een PC-voeding moet je niet doen, veel teveel ruis en rimpel en andere zooi die je niet wil.
[ Voor 4% gewijzigd door subsonik op 30-12-2004 00:08 ]
Dan vind ik 4e orde ook bestsubsonik schreef op donderdag 30 december 2004 @ 00:04:
[...]
De group delay is volledig afhankelijk van de steilheid van je doorlaatcurve. Bij een steilere doorlaatcurve krijg je een grotere group delay.
Als je bij een actief filter gaat kijken naar de group delay van het highpass kanaal, dan zie je inderdaad dat die group delay stijgt met stijgende orde. In werkelijkheid luister je echter naar het lowpass-kanaal en het highpass-kanaal samen, welke gesommeerd een vlakke doorlaatcurve hebben. Als je het totaalbeeld bekijkt, dan voegt je actief filter dus geen group delay toe.
Je snapt het niet helemaal geloof ik[...]
Bij een LR24 filter moet je per kanaal gewoon 4 condensatoren uitwisselen om een ander kantelpunt te krijgen. Bij een sub/sat combi moet je dus 12 condensatoren verwisselen. Alle condensatoren hebben trouwens dezelfde waarde bij hetzelfde kantelpunt. Als je de condensatoren in IC-sockets oid. prikt moet je ook niet telkens gaan solderen
Een potmeter met meerdere lopers gaat in principe ook wel, maar voor een 3e orde sub/sat filter zou je al een potmeter met 12 lopers nodig hebben. Tot 8 lopers heb ik wel al gezien, maar 12 is wel érg veelBovendien is de gelijkloop niet altijd optimaal, waardoor niet alle kantelpunten perfect samenvallen.
PC voeding begin ik sowieso niet aan vanwege de fan[...]
JazekerIn dat schema wel even de 78xx / 79xx vervangen door LM317 / LM337, plus de nodige weerstanden. De 78xx en 79xx ruisen hard en regelen behoorlijk slecht...
Een PC-voeding moet je niet doen, veel teveel ruis en rimpel en andere zooi die je niet wil.
Ecodan warmtepomp
Aha, I see. Dan is het kwestie van de curve van je receiver uit te meten, en een bijpassende lowpass te bouwen. Dat nameten kan je bv. met Rightmark Audio Analyzer.JT schreef op donderdag 30 december 2004 @ 00:15:
Je snapt het niet helemaal geloof ikDie Concerts worden afgekapt door de receiver
Dat filter wat ik maak heeft 1 ingang en 1 uitgang, alleen voor de subs
Ecodan warmtepomp
Of je past de filter cirve van je reciever wat aan aan de die van de sub.subsonik schreef op donderdag 30 december 2004 @ 00:20:
[...]
Aha, I see. Dan is het kwestie van de curve van je receiver uit te meten, en een bijpassende lowpass te bouwen. Dat nameten kan je bv. met Rightmark Audio Analyzer.
Ecodan warmtepomp
Ik bedoel niet de oude Pioneer variabel te maken maar het kantelpunt in de buurt te leggen van het kantelpunt van de sub. Ik denk ook niet dat het kantelpunt van de receiver zo hoog ligt als jij schetst trouwens. Op dat punt, 100 -200 Hz, valt trouwens zelfs een mini monitor niet af en ik gok de Jamo's al helemaal niet daar het dacht ik floorstanders zijn.JT schreef op donderdag 30 december 2004 @ 01:18:
Als jij de instellingen kan veranderen in 60, 70 en 80 op de receiver dan krijg je van mij 3 tientjes
Maar het ingangsfilter van de receiver moet niet al te moeilijk aan te passen zijn lijkt mij.
Hoe gemakkelijk dit gezegd trouwens als je zelf niet het fijn tunen hoeft te doen. Petje af voor jou en twee van mijn audio vrienden die ook een gelijksoortig type weg begaan.
Ik welEricJH schreef op donderdag 30 december 2004 @ 01:48:
[...]
Ik bedoel niet de oude Pioneer variabel te maken
Helaas wel. Nouis 100hz op zich wel bruikbaar maar 150 en 200 is achterlijk, vandaar demaar het kantelpunt in de buurt te leggen van het kantelpunt van de sub. Ik denk ook niet dat het kantelpunt van de receiver zo hoog ligt als jij schetst trouwens.
Concert 8 = klein, Concert 11 = grootOp dat punt, 100 -200 Hz, valt trouwens zelfs een mini monitor niet af en ik gok de Jamo's al helemaal niet daar het dacht ik floorstanders zijn.
Optisch he met DVD spelerMaar het ingangsfilter van de receiver moet niet al te moeilijk aan te passen zijn lijkt mij.
Tnx, maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik de hele zooi door iemand laat solderen die ook plaatjes etst enzoHoe gemakkelijk dit gezegd trouwens als je zelf niet het fijn tunen hoeft te doen. Petje af voor jou en twee van mijn audio vrienden die ook een gelijksoortig type weg begaan.
Ecodan warmtepomp
Volgens mij filteren de moderne receivers gewoon digitaal. Aangezien en toch al een DSP in zit, is dat een veel goedkopere oplossingEricJH schreef op donderdag 30 december 2004 @ 01:48:
Maar het ingangsfilter van de receiver moet niet al te moeilijk aan te passen zijn lijkt mij.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Volgens mij zei hij dat het een oude receiver betrof. En zelfs al zou het ding een digitaal deel hebben dan heb je altijd tussen de analoge trap en de ADC een DC blok condensator zitten en laat die nou altijd als een hoogdoorlaat filter werken en dus voor mijn doel te gebruiken is.deepspace schreef op donderdag 30 december 2004 @ 11:00:
[...]
Volgens mij filteren de moderne receivers gewoon digitaal. Aangezien en toch al een DSP in zit, is dat een veel goedkopere oplossing
Lang geleden twee jaar H.T.S. Elektrotechiek gestudeerd, met blinkende cijfers, en houd de kennis een beetje bij door succesvol mijn CD speler te modificeren.