Wat is er mis met UNIX

Pagina: 1
Acties:

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:49

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Ok, een regelrechte rip van dit slashdot-artikel, waarbij ik aanneem dat de meeste NOS-ers slashdot lezen.

Maar goed, de discussie intrigeert me wel. Om je favoriete OS nog beter te maken zul je in staat moeten zijn om kritisch naar dat OS te kunnen kijken. En nu ben ik dus erg benieuwd naar jullie kritische blikken.

Wat vinden jullie dat er mis is met UNIX?

I am rubber, you are glue

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is niks mis met Unix, er is iets mis met de handelswijze die de laatste tijd schuilt achter SCO, een van de grootste UNIX boeren.

Verder is mijn ervaring dat het een retestabiel OS is waar je op kunt bouwen en wat niet zomaar tegen de vlakte gaat. Wat dat betreft is het ontwikkelen van een OS door een bedrijf in plaats van een opensource gemeenschap absoluut niet zo gek.

Ik hoop dat dit topic vrij blijft van ongefundeerde rants richting SCO; er is meer unix op de wereld dan SCO-UNIX :)

• Ti_Uhl
  • Laatst online: 19-09-2012
wel eigenlijk is er niet veel mis met linux, buiten het feit dan dat het nog steeds in actieve development is en waarschijnlijk altijd zo zal blijven. Daarom dat je niet mag verschieten als iets nog niet werkt of iets stuk gaat. Langs de andere kant wil dit ook zeggen dat je constant een stroom aan nieuwigheden hebt in een linux omgeving.

Wat mij op dit moment het harste stoort is da acpi nog niet fatsoenlijk werkt. (Althans niet op mijn laptop ) Maar ik ben er vrij zeker van dat dit ook wel opgelost geraakt.

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

Ti_Uhl schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:37:
Wat mij op dit moment het harste stoort is da acpi nog niet fatsoenlijk werkt. (Althans niet op mijn laptop ) Maar ik ben er vrij zeker van dat dit ook wel opgelost geraakt.
Was het met ACPI niet zo dat men zich niet aan de standaart houd? Waardoor oa. linux problemen hebben het ondersteunen.

En wat mij een klein beetje stoort is dat er niet 1 global programma verantwoordelijke is. Voor alle instellingen ipv. de meeste in /etc en dan nog een paar ergens in /usr en /opt. En de meeste verschillende opmaak stylen.

Niet dat regedit van microsoft ideeal is, maar komt wel in de buurt. Denk ik

[ Voor 45% gewijzigd door wica op 29-12-2004 15:44 ]

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat acpi niet werkt in linux is fijn, maar ten eerste is linux geen unix (strict gezien) en ten tweede gaat 't niet zozeer om dat soort probleempjes maar om fundamentele ontwerpfouten en dergelijke. Ik vind 't zelf ook geweldig, maar dat houdt niet in dat er geen dingen beter hadden gekund.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Even voor de duidelijkheid die uit het Slashdot artikel ook niet blijkt; gaat het hier om UNIX, om *n?x of om Linux? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
@HunterPro: Ik bedoel dan ook meer of je als gebruiker tegen zaken aanloopt waar je in UNIX niet omheen kan, maar die wel onhandig zijn.

Bijvoorbeeld: de huidige implementatie van gebruikers en rechten.

• Wilke
  • Laatst online: 19:25
Spider.007 schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:43:
Even voor de duidelijkheid die uit het Slashdot artikel ook niet blijkt; gaat het hier om UNIX, om *n?x of om Linux? :)
Dat is ook het eerste wat ik graag zou willen weten :)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Uitgaande van het artikel en de reacties/discussie daar zou ik zeggen unix. Linux kan voor de duidelijkheid het beste apart worden gehouden.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:51

zomertje

Barisax knorretje

Unix is toch nog steeds iets anders dan Linux, ondanks dat ze heel erg op elkaar lijken :)

De ontwikkelingen van de veel Unices gaan trager dan bij Linux. Dat is jammer, en het kan ze gaan opbreken. Tux is taking over :+ Qua stabiliteit kun je er echt op bouwen.

Een van onze AIX servers:
//L / # ps -ef |wc -l
528
Standaard 500 processen, waarvan veel database processen omdat wij voor veel klanten testdatabases hebben staan. Deze worden niet eens allemaal standaard opgestart omdat er dan teveel geheugen nodig zou zijn :) Drukke jongen dus, en draait inmiddels al weer 102 dagen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Designfouten in UNIX? Hm...
• er is geen algemene query call voor hardware capabilities (dit zou een std. ioctl kunnen zijn). Hierdoor is backward compatibility slechts per toeval of via enorme omwegen (zoals een hele layer) te bereiken. Een simpele query call zou bv. std. backwards compatibility van ALSA voor OSS zorgen. Base systemen voor dit soort APIs zou zelfs beter zijn.
• er is geen standaard component- of communicatie-systeem (bv. DBUS). Eigenlijk worden overal pipes gebruikt, wat hopeloos is. Door het missen van een systeem-interface voor communicatie (gerelateerd) is er geen enkele integratie tussen systeem en applicaties, tenzij expliciet zo geprogrammeerd, wat wederom hopeloos is. Grafische systeemconfiguratie is bijvoorbeeld hels. Door iets als knotify/HAL standaard in UNIX te proppen zou systeem-administratie wonderlijk simpel zijn.
• de houding dat alles de taak van een ander is, is ook al hopeloos. De houding van UNIX (en ook sommige Linux) programmeurs is verschrikkelijk, altijd afschuiven op anderen. Doe nou eens waar je voor betaald wordt en make it work. Niet UNIX strict gesproken, maargoed.
• Het gemis aan ACL-achtige functionaliteit in de basisopbouw is, gezien de uitgebreide rechtenstructuur, onbegrijpelijk.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Hmm de titel luidt op /. "What's wrong with Unix" maar in de reacties daar heeft ook iedereen 't al over distro's als Slack en RedHat. Dan weet je dus nog niks. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Bergen op 29-12-2004 16:49 ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

[quote]Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:43:
Designfouten in UNIX? Hm...
• er is geen algemene query call voor hardware capabilities (dit zou een std. ioctl kunnen zijn). Hierdoor is backward compatibility slechts per toeval of via enorme omwegen (zoals een hele layer) te bereiken. Een simpele query call zou bv. std. backwards compatibility van ALSA voor OSS zorgen. Base systemen voor dit soort APIs zou zelfs beter zijn.Is dit niet het hele doel van de kernel? Of begrijp ik je punt verkeerd?[q]• er is geen standaard component- of communicatie-systeem (bv. DBUS). Eigenlijk worden overal pipes gebruikt, wat hopeloos is. Door het missen van een systeem-interface voor communicatie (gerelateerd) is er geen enkele integratie tussen systeem en applicaties, tenzij expliciet zo geprogrammeerd, wat wederom hopeloos is. Grafische systeemconfiguratie is bijvoorbeeld hels. Door iets als knotify/HAL standaard in UNIX te proppen zou systeem-administratie wonderlijk simpel zijn.Wat is er mis aan pipes? Ik vindt dit overzichtelijker en duidelijker dan de manier waarop MS Windows dit oplost. Zoals het kunnen catten van je /dev/mouse; dat is toch handig? Wat is er hopeloos aan het 'alles is een bestand' principe?[q]• de houding dat alles de taak van een ander is, is ook al hopeloos. De houding van UNIX (en ook sommige Linux) programmeurs is verschrikkelijk, altijd afschuiven op anderen. Doe nou eens waar je voor betaald wordt en make it work. Niet UNIX strict gesproken, maargoed.Is dat echt iets UNIX (Of Linux, of Windows) specifieks?
• Het gemis aan ACL-achtige functionaliteit in de basisopbouw is, gezien de uitgebreide rechtenstructuur, onbegrijpelijk.
Maar wel zo overzichtelijk; en ik ben nog nooit een situatie tegengekomen waarbij de huidige permissiestructuur niet voldeed?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:44:
[...]

Dat is ook het eerste wat ik graag zou willen weten :)
Goed punt. In eerste instantie zou ik zeggen: UNIX als in POSIX compliant en dus geen specifieke smaak/variant/what-have-you. Ik denk ook dat het slashdot artikel daarvan uitgaat.

De rechtenstructuur (bv.) van GNU/Linux is zo goed als gelijk aan die van *BSD. De directory-structuur van AIX is zo goed als gelijk aan die van HP-UX om maar wat te noemen.

In tweede instantie denk ik dat je hier ook best wel kwijt kan wat bv. FreeBSD beter onder de knie heeft dan bv. GNU/Linux. Om daarna ook nog over specifieke distributies te gaan praten lijkt mij wat te low-level.

Dus komt-u maar, wat kan er beter aan ULTRIX? ;)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Spider.007 schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:55:
Maar wel zo overzichtelijk; en ik ben nog nooit een situatie tegengekomen waarbij de huidige permissiestructuur niet voldeed?
Management en Accountancy mogen xyzzy lezen, andere groepen niet, maar er zijn ook bestanden die alleen Management mag lezen, en bestanden die alleen Accountancy mag lezen.

Wordt al aardig lastig met alleen ugo-permissies.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

kenneth schreef op woensdag 29 december 2004 @ 17:00:
[...]
Management en Accountancy mogen xyzzy lezen, andere groepen niet, maar er zijn ook bestanden die alleen Management mag lezen, en bestanden die alleen Accountancy mag lezen.

wat je vervolens alleen kan oplossen door een nieuwe groep te maken waar zowel management als accountancy inzit. Echter zodra dan alleen de groep Management mag lezen en schrijven en de groep Accountancy alleen mag lezen wodt gaat dit niet zo makkelijk meer :)

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een groep maken met management én een groep met accountancy, waar management rw rechten heeft en accountancy r... Kan toch ook? Of mis ik 't punt nu :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

YouKnow schreef op woensdag 29 december 2004 @ 17:47:
Een groep maken met management én een groep met accountancy, waar management rw rechten heeft en accountancy r... Kan toch ook? Of mis ik 't punt nu :)
afaik kan je aan een file maar 1 groep toekennen qua rechten (ugo) ;)

Verwijderd

Spider.007 schreef op woensdag 29 december 2004 @ 16:55:
Is dit niet het hele doel van de kernel? Of begrijp ik je punt verkeerd?
Het is niet afdoende. Met de file structuur en standaard system calls kom je een heel eind, maar net niet ver genoeg. Het zou tof zijn als er voor bepaalde dingen net iets uitgebreidere specificaties zouden zijn, zodat je bijvoorbeeld code kan schrijven die hardware op BSD en Linux op dezelfde manier aanspreekt. Momenteel is portability leuk, maar systeem applicaties zijn een absolute hel vanwege het gebrek aan cross-OS standaarden.
Wat is er mis aan pipes? Ik vindt dit overzichtelijker en duidelijker dan de manier waarop MS Windows dit oplost. Zoals het kunnen catten van je /dev/mouse; dat is toch handig? Wat is er hopeloos aan het 'alles is een bestand' principe?
Je copieert platte data. Ik wil pointers en XML node trees kunnen doorgeven. Ik wil tw-way traffic hebben tussen applicaties (ik wil dat grep datapointers van cat krijgt in plaats van dat 'ie de data copieert [wat een van de redenen is dat cat $file | grep $term erg dom is), ik wil dat head mijn log applicatie vertelt dat ik al tien regels heb en dat je de output nu kunt stoppen, ik wil dat dvdauthor mijn MPEG bestandsstructuur van de muxer krijgt (als XML nodetree) en niet opnieuw parst (tijd!), ik wil dat soort dingen.

Pipes zijn bijzonder beperkt.
Dat komt omdat het niet mogelijk is. Nu men HAL heeft, klaagt men steen en been dat het er niet eerder was. Als je eenmaal UTF-8 op systeem-niveau hebt gezien, wil je nooit meer anders. ACLs, eenmaal ingeburgerd, zullen net zo onmisbaar zijn.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

kenneth schreef op woensdag 29 december 2004 @ 17:00:
[...]

3 groepen maken. een groep management, een groep accountancy en een groep management en accountancy.
Dat komt omdat het niet mogelijk is. Nu men HAL heeft, klaagt men steen en been dat het er niet eerder was. Als je eenmaal UTF-8 op systeem-niveau hebt gezien, wil je nooit meer anders. ACLs, eenmaal ingeburgerd, zullen net zo onmisbaar zijn.
inderdaad... kijk maar naar NTFS.

[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 29-12-2004 19:00 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Dirk-Jan schreef op woensdag 29 december 2004 @ 18:55:
[...]

3 groepen maken. een groep management, een groep accountancy en een groep management en accountancy.
Zoiets noem ik een workaround, geen ultieme oplossing.

Verwijderd

Het irritantste vind ik aan UNIX (heb nog niet veel ervaring met die verschillende varianten) de inconsistentie. Zogauw je dieper gaat dan 'ls' is consistentie schaars. 'ps' bijvoorbeeld heeft weer overal andere switches, 'mount' hetzelfde. '/etc/fstab' of '/etc/vfstab'? '/etc/init.d' of '/etc/rc.d'? Zo kunnen we nog wel een tijd doorgaan.

Op mijn stagebedrijf hebben we in het UNIX-hok (en nog wat andere plekken) http://www.unixguide.net/cgi-bin/unixguide.cgi aan de muur hangen. Da's een mooie opsomming van nog niet eens alle inconsistenties :P

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Bergen schreef op woensdag 29 december 2004 @ 18:58:
[...]
ik vind het ook geen oplossing, maar het kan wel zo... ik ben zelf altijd erg pro NTFS geweest...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Bergen schreef op woensdag 29 december 2004 @ 18:58:
[...]
Hoezo? Je hebt die tools ter beschikking, niets meer. Als die derde groep (waar ze beiden in zitten) een beschrijvende naam krijgt, is er niets mis met die oplossing imo. Bijvoorbeeld als de bestanden waar ze beiden aan mogen komen met friet te maken hebben, noem je de groep iets met friet (beetje lastig vergelijken zo :o).

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Mjoah maar ik begrijp je wel hoor. :) Maar stel dat je een boel afdelingen hebt, dan zie je wel aankomen dat er vreemde groepnaamconstructies onstaan: groepA_en_groepC_en_groepF_en_groepG, dat soort dingen. Dat werkt toch niet?? Als een bestand aan een extra groep rechten moet verlenen moet je dat zo kunnen aangeven, daar hoor je niet een nieuwe groep voor te moeten aanmaken.

In huis-, tuin- en keukenomgevingen zal dat wel niet zo'n vaart lopen, maar bij een wat grotere organisatie krijg je daar geheid problemen mee.

[ Voor 42% gewijzigd door Bergen op 29-12-2004 19:17 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik zeg niet dat het niet oplosbaar is, ik zeg dat er geen elegante oplossing voor is.

Dat RTF met de hand te kloppen valt, wil niet zeggen dat een tekstverwerker niet nodig is :Y)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Tien jaar oud toch nog wel leuk: The Unix Haters handbook.

http://research.microsoft.com/~daniel/unix-haters.html

:Y)

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 15:39
Mijn eerste unix ervaring is freebsd (niet grafisch!) en ik kon er aardig mee uit de voeten in het begin. Unix is goed te doen dacht ik.
Mijn tweede ervaring met unix is Solaris 9 (met core install)...ik heb het vervloekt!

Wat is er mis met UNIX: Dependecy hell !!!

(oplossing btw:pkgsrc: The NetBSD Packages Collection, werkt ook op Solaris)
Pagina: 1