Toon posts:

Primary IDE op K8N werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Bij installatie van hdd IBM 75XGP (ultra ata 100) op de primary IDE van een nieuwe Asus K8N plank, kan het moederbord geen verbinding maken met de harde schijf. Bij opstarten wordt dus geen boot disk gevonden. De hdd wordt wél gevonden als ik deze op de secondary aansluit (hetgeen niet de bedoeling kan zijn).

Het kan niet liggen aan het feit dat de primary ide ultra-ata-133 (ipv 100) is, want 133 is backward compatible met 100/66 etc.

Iemand hiermee ervaring en/of een idee (alvorens de boel door te meten) wat een mogelijke oplossing is?

Thanks

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Kan het moederbord een andere HD wel vinden op de primary IDE? Helpt een andere kabel? Spint de schijf wel op? Heb je al een update naar het laatste BIOS gedaan?

De 75GXP serie kent een *extreem* hoge uitval, is de schijf niet gewoon stuk? (hoewel ie dan ook niet op de secondary zou moeten werken, maar "75GXP" op zich is al zeer verdacht) ;)

So many questions, met alleen deze informatie kunnen we moeilijk gissen naar een oplossing ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 29-12-2004 15:20 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, hierbij aanvullende informatie.

Kan het moederbord een andere HD wel vinden op de primary IDE?

> Weet ik niet > heb helaas ook geen tweede hdd.

Helpt een andere kabel?

> Nee, geprobeerd met meerdere andere kabels.

Heb je al een update naar het laatste BIOS gedaan?

>Nee, een idee, dank. Hoewel me niet lijkt dat in deze update het probleem wordt verholpen voor aansturen van een schijf met techniek van twee jaar geleden. Wat denk jij?

De 75GXP serie kent een *extreem* hoge uitval, is de schijf niet gewoon stuk? (hoewel ie dan ook niet op de secondary zou moeten werken, maar "75GXP" op zich is al zeer verdacht)

> dacht ik ook gelijk maar bij overhevelen in m'n oude systeem werkt de schijf nog steeds prima.
Spint de schijf wel op?

> Daar heb ik nog niet naar gekeken, maar het lijkt me toch vreemd dat - bij vaste powerkabel - de hdd wél zou spinnen in secondary ide, en níet zou spinnen in primary ide?

Argh... Alvast dank

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:24:
Sorry, hierbij aanvullende informatie.

Kan het moederbord een andere HD wel vinden op de primary IDE?

> Weet ik niet > heb helaas ook geen tweede hdd.
Hmm.. Een cd/dvd drive anders?
Heb je al een update naar het laatste BIOS gedaan?

>Nee, een idee, dank. Hoewel me niet lijkt dat in deze update het probleem wordt verholpen voor aansturen van een schijf met techniek van twee jaar geleden. Wat denk jij?
Normaal gesproken zal het weinig voorkomen, maar in principe zou het een biosbugje kunnen zijn. Helaas staat er niets wat erop lijkt in de changelog, dus waarschijnlijk zal het inderdaad niet helpen. Maargoed, updaten naar de laatste biosversie kan normaal gesproken ook niet bepaald kwaad.
Spint de schijf wel op?

> Daar heb ik nog niet naar gekeken, maar het lijkt me toch vreemd dat - bij vaste powerkabel - de hdd wél zou spinnen in secondary ide, en níet zou spinnen in primary ide?
Dat is wel mogelijk, ik heb meerdere HD's gezien die afhankelijk van wat er in de IDE poort zat soms niet gingen opspinnen wanneer er power op de molex komt. Nu ben ik de precieze omstandigheden een beetje vergeten, maar het kan iig wel :)

[edit]
Schiet met te binnen, hoewel je schijf er eigenlijk nieuw genoeg voor moet zijn.. Oudere schijven hebben meer initialisatietijd nodig. Je 2de IDE poort zal normaliter later gescant worden dan de eerste. Wellicht is de schijf gewoon nog niet geinitialiseerd bij het scannen van de eerste IDE poort. Als je je schijf op de primaire IDE poort aansluit, vervolgens het systeem aanzet en wacht tot deze crasht op een error dat ie geen bootdevice kan vinden, en dan ctrl+alt+del drukt, is de schijf dan nog steeds onvindbaar?

[ Voor 19% gewijzigd door Mentalist op 29-12-2004 15:44 ]

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:39:

Normaal gesproken zal het weinig voorkomen, maar in principe zou het een biosbugje kunnen zijn. Helaas staat er niets wat erop lijkt in de changelog, dus waarschijnlijk zal het inderdaad niet helpen. Maargoed, updaten naar de laatste biosversie kan normaal gesproken ook niet bepaald kwaad.
lichtelijk offtopic maar ter voorkoming van:

Als je van te voren weet dat het toch geen problemen gaat verhelpen zou ik een biosupdate afraden, het kan alleen maar fout gaan.. En _als_ het goed gaat, dan lost het nog je probleem niet op.

if it ain't broke, don't fix it :o

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 15:44:
[...]

lichtelijk offtopic maar ter voorkoming van:

Als je van te voren weet dat het toch geen problemen gaat verhelpen zou ik een biosupdate afraden, het kan alleen maar fout gaan.. En _als_ het goed gaat, dan lost het nog je probleem niet op.

if it ain't broke, don't fix it :o
Met goede voorbereiding kan er weinig foutgaan hoor :). Zolang de stroom niet uitvalt, je niet met een proggel in Windows gaat flashen en geen onbetrouwbaar medium als een floppy gebruikt kan er niet erg veel misgaan.

Maar gezien er niks in de changelog hierover staat zal het waarschijnlijk ook niet helpen. Wel veel SATA problemen opgelost, als de TS dus ooit een nieuwe schijf aanschaft (wat waarschijnlijk is als je nu nog een 75GXP hebt ;)) zal het waarschijnlijk een SATA schijf worden (waarom nu nog een PATA schijf kopen als je moederbord SATA aansluitingen heeft?), en dan heeft het nieuwe BIOS dus iig wel nut :).

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 29-12-2004 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als flashen m.b.v. `onbetrouwbare' floppydisk niet kan > welk medium raden jullie mij dan aan? Ik kan immers niet booten...
Pagina: 1