Howto/FAQ maken

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter

Howto/FAQ maken

Inhoudsopgave

Inleiding

Zoals jullie waarschijnlijk zelf ook al gemerkt hebben, zijn er de laatste tijd niet echt meer topics in DOC geweest met gewoon interessant leesvoer.
Bij interessant leesvoer moet je denken aan b.v een Howto, een stukje over hoe iets werkt of een nieuwsbericht. Omdat we (de moderators van DOC denken dat dit soort stukjes echter wel een zeer grootte meerwaarde hebben voor GoT en dan vooral DOC hebben we bedacht om te proberen dit wat meer in DOC te krijgen

« ·^

Klinkt leuk, wat willen jullie precies?

Wij willen in 4 stappen een howto of een FAQ gaan schrijven over een onderwerp wat jullie interessant vinden, in de rest van het verhaaltje heb ik het over een howto maar je kan daar ook FAQ lezen.
De vier stappen zien er als volgt uit:

• Onderwerp bedenken
  • Voor het beste onderwerp stemmen
  • Gegevens verzamelen
  • howto schrijven

« ·^

En wat wordt er dan van ons verwacht?

Jah, je voelt het al aankomen, wij willen om dit voor elkaar te krijgen natuurlijk ook dat jullie het een en ander gaan doen, Zo hebben we jullie nodig om het onderwerp te verzinnen, om te stemmen voor het beste onderwerp maar ook om de gegevens aan te leveren om de howto te kunnen schrijven. Zo weet iedereen wat anders over een onderwerp en kunnen we uiteindelijk een mooie howto in elkaar zetten.

« ·^

Wat houden de 4 stappen precies in?

1. Onderwerp bedenken
    In deze stap gaan we een onderwerp verzinnen, dit onderwerp kan over allemaal verschillende dingen gaan, zo zou er b.v een howto kunnen komen over een voltmod op een bepaalde nieuwe videokaart, maar ook zou er een howto kunnen komen over het optimaliseren van de airflow in een case.
    Al deze onderwerpen zullen door 1 van de mod's zo snel mogelijk in de start post gezet worden. Voor dit deel van het maken van de howto zullen we 2 weken uittrekken. Hierna zal stap 2 komen
  2. Voor het beste onderwerp stemmen
    In deze stap die ook weer uit 2 weken zal bestaan zullen we het beste onderwerp kiezen door middel van een Poll iedereen heeft hier gewoon recht op stemmen. Als jouw onderwerp niet gekozen wordt dan is dat dus jammer, volgende keer beter.
    Verder is er weinig over te vertellen.
  3. Gegevens verzamelen
    We verwachten dat we voor deze fase wel een weekje langer nodig hebben als voor de andere dus deze fase zal 3 weken gaan duren. In deze fase gaan we zoveel mogelijk informatie over het onderwerp verzamelen. Deze informatie mag overal vandaan komen, rechtstreeks gecopiërd en geplakt, als er maar wel een bron bijstaat! Zelf een stukje schrijven over wat je allemaal weet over het onderwerp mag natuurlijk ook :) Ook worden er in deze fase foto's en afbeeldingen verzameld om het onderwerp te verduidelijken.
  4. howto schrijven
    Deze stap bestaat eigenlijk weer uit twee sub-stappen. We zullen in de eerste stap vragen welke users er zin hebben om een deel (hoofdstuk, paragraaf, klein stukje) te schrijven van de howto.
    De tweede sub-stap houdt in dat we deze users vragen om een bepaald hoofdstuk te schrijven, hiervoor krijgen ze een twee weken. Na deze twee weken verwachten we (een van de moderators) het stukje of in het topic of in onze mailbox. Deze stukjes zullen dan allemaal aan elkaar gezet worden tot 1 verhaal en voorgelegt worden aan jullie.
    Jullie staan vrij om commentaar te leveren op de stukjes (Wel opbouwend natuurlijk) en taalfouten etc. aan te geven.
    Hierna zullen deze allemaal worden verbeterd en is er een nieuwe howto geboren :)

« ·^

Fase 1

Bij deze gaat ook gelijk fase 1 van start, dus als jullie ideeën hebben kom maar op! Ik zal de ideeën hieronder weer gaan geven:

• Airflow optimaliseren

« ·^

[ Voor 101% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-12-2004 15:32 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Dus kom maar op met de ideeen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Verwijderd

Ik denk dat de trend tegenwoordig steeds meer wordt om een systeem stil te krijgen. Misschien dat een HOWTO over best practices een idee is?

Goed initiatief btw :)

Verwijderd

Het probleem is deels zelf gecreëerd en deels het resultaat van een voortgang in de techniek.

Zelf gecreëerd omdat er geen ruimte was voor het posten van pics van je project Het moest speciaal, of bijzonder zijn, anders mag het niet.

Daarnaast is koelen/overclocken niet meer wat het 5 jaar geleden was ofzo. Tegenwoordig haal je de benodigde spullen zelfs bij mycom bv, of je besteld ze bij een van de bekende webwinkels. Daarna is het in elkaar klikken, en werken maar. Zoveel valt er ook niet over koeling/overclocken te vertellen.

Met een standaard PC is het al vrij eenvoudig mogelijk over te clocken, waterkoeling is eenvoudig ingebouwd, kant-en-klaar te bestellen. De extremere koeling is relatief gesproken duur, dus weinig markt voor.

Dan een suggestie.. wat mij leuk zou lijken, is werken met een budget. Dus zeg maximaal 50~100 euro (100 vind ik al teveel) om een systeem zo ver mogelijk te pushen. Eventueel uitgewerkt naar twee mogelijkheden, bv. luchtkoeling en waterkoeling. Doelstelling is dus niet het kant-en-klaar bestellen van van alles, maar het zelf vervaardigen.

Dus.. hoe het onderste kan halen met € 75 bv.

iig. iets waar de gemiddelde tweaker ook wat aan heeft. We kunnen wel gaan trachten met een phase-change koeling elk stukje PC zo te koelen dat zelfs de gamepoortaansluiting onder de -100 komt, maar daar heeft niemand wat aan; geen enkele of zeer weinig tweakers zullen hier gebruik van maken.

Heatpipes met propaan lijkt een leuk onderwerp, maar hoeveel tweakers gaan hier nu daadwerkelijk mee aan de slag? Optimaliseren van airflow; wat wil je daar nog over vertellen dan? Wordt een korte HOWTO imo.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 21:36 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Ik ga ooit nog een HOWTO schrijven:

Overclocken en Linux...

Of dat ook samen kan, en hoe je dat allemaal kan doen met stabiliteits testen, temps kijken enz.

:)

Verwijderd

Ik ben een voorstander van passief waterkoelen.

Passieve radiatoren zijn vrij goedkoop en hebben als voordeel geen geluid te geven.

Het lijkt mij een goed onderwerp omdat er veel over te vinden is en omdat het de meest toegepaste koelmethode is op lucht na.

Doel: Laat mensen hun systeem-prestaties in FAQ zetten met de behaalde temperaturen.
Je kan dit in verschillende klassen opdelen zoals fanless-voeding, watergekoelde NB, GPU,HD's, enz.

Ik hoop dat dit er komt want voor mij is een fanless-pc het ultieme resultaat.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Fanless = niet overclocken (tenzij je erg coole blocks voor normaal luchtgekoelde chips maakt )
Niet overclocken = no go! :P

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:09
Wat ideetjes:
Extreem klein extreem koel (Hoe je epia/shuttle/whatever koelen tot de max)
(of in het algemeen: hoe maak je goede maar passende koeling)
Extreem zuinig extreem snel (Zo zoveel mogelijk mflops per kwh te krijgen)
(of in het algemeen: stroom besparen, je pc overclocken, niet je meterkast :P)

• Khaine
  • Laatst online: 21:28

Khaine

Python liefhebber

Om binnen de trend te blijven (zie tweakers.net artikel) :
- OC-en van Consoles (die mis ik echt ! .. tweakers-materiaal ten voeten uit :D )
- OC-comptetitie met oude HW (pushen die 486 ! )

Dat lijken me wel goede howto's :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou nog wel wat willen weten over hoe dat nu werkt in een processor. Want die kan op een bepaalde kloksnelheid draaien, en daarbij maakt het niet uit hoe de MultiPlier en de FSB (HTT) met elkaar zijn vermenigvuldigt. Terwijl er dan dus bij een MP 10 maar 10 in de processor zit, want de fsb zit er buiten en bij MP 12, 12...?

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Wat ik als FAQ zou willen aandragen is een Phase Change en waterchiller FAQ.
Wat er nu in de hoofd FAQ staat is wat te beperkt.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Peter, over Phase Change zal in de nieuwe FAQ waar ik mee bezig ben in samenwerking met Remy en Twynn een veel uitgebreider stuk komen :)

Voor de rest: Ik vindt er al leuke onderwerpen bij zitten :) Om jullie nog een beetje meer op weg te helpen met wat ik bedoel een aantal faq's / howto's die ik ooit eens gemaakt heb :) Het gaat dus gewoon om leuke stukjes om te lezen... Puur informatief die in de FAQ als extra info opgenomen kunnen worden...

Heatpipe's hoe werken ze
Technische Peltier FAQ

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Vincent dan mag je mijn posting weg modden hoor :)
Want als jullie met zijn 3 hieraan werken komt dat wel in orde ;)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
petervandamned schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 13:33:
Wat ik als FAQ zou willen aandragen is een Phase Change en waterchiller FAQ.
Wat er nu in de hoofd FAQ staat is wat te beperkt.
dat inderdaad en wat nog in mijn gemovede reply stond, meer over bong koeling en wat je moet doen als een OC has gone bad

LinkedIn
BlackIntel

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Jah sorrie EvilWhiteDragon, ik heb zo goed mogelijk geprobeerd om het uit te splitsen.. maar 'k kan jammer genoeg ni op regel niveau verplaatsen :)

Wel stond het al op een lijstje om in de TS te zetten :) dus dat komt goed :) Maar voor de zekerheid hier melden is idd niet erg :)

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-12-2025
Faq make over hoe je nou google gebruikt ;)

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

• EvilWhiteDragon
ppotter10 schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 13:55:
Faq make over hoe je nou google gebruikt ;)
Ik denk dat het misschien beter is om de GoT search wat te optimaliseren . bijv door eerst door de FAQs te gaan en dan door topics. (zo vergeten mensen de FAQ niet zo gauw)

Edit:
Ik had dit misschioen beter ergens anders neer kunne zetten, maar daarvoor is t nu te laat, sorry

[ Voor 15% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 31-12-2004 14:01 ]

LinkedIn
BlackIntel

• Thandor
  • Laatst online: 07:53

Thandor

SilverStreak

Misschien iets over huis, tuin en keuken overclock middelen :?
Ik heb laatst ge-oc'ed met ijsklontjes. Gewoon uit de diepvries dus ;).

Er zullen vast wel meer van dat soort dingen zijn, eenvoudig, effectief en vooral goedkoop :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• EvilWhiteDragon
Thandor schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 14:06:
Misschien iets over huis, tuin en keuken overclock middelen :?
Ik heb laatst ge-oc'ed met ijsklontjes. Gewoon uit de diepvries dus ;).

Er zullen vast wel meer van dat soort dingen zijn, eenvoudig, effectief en vooral goedkoop :Y)
Dat is inderdaad een goed idee, ik heb een aantal dagen geleden met ijswater (had ik sochtends buiten gezet) mijn hoogste pifast tot nu toe neer gezet. :D

LinkedIn
BlackIntel

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Khaine666 schreef op donderdag 30 december 2004 @ 23:10:
Om binnen de trend te blijven (zie tweakers.net artikel) :
- OC-en van Consoles (die mis ik echt ! .. tweakers-materiaal ten voeten uit :D )
- OC-comptetitie met oude HW (pushen die 486 ! )

Dat lijken me wel goede howto's :D
Met oude hardware, een 486 is dan niet zo geschikt.

Neem bv. een DX2/66. Die gaat óf op 50, 66, 80 of 100. Je hebt immers geen MP die je veranderen kunt en maar een klein aantal FSB instellingen.

Een AMD K6-2/400 is een betere oplossing, die van mij moest 400MHz op 2,2V doen. 450MHz op 2,1V ging ook prima. 500MHz haalde ik echter niet. Na het instellen van 3,5V :X én het koelen met ijs kon ik booten en het zaakje een korte tijd stabiel houden ;). Helaas is de CPU overleden, ik heb nu geleerd dat een AMD K6-2 niet tegen 3,5V kan. Als ik ooit een nieuwe K6-2 heb ga ik het voltage niet hoger zetten van 2,8V :P.
Het ging ook om een oude Socket 7 mobo met een max FSB van 83 ;)

De hardware hierboven is tegenwoordig al vrij oud, toch is het oc'en een stuk leuker omdat je veel meer kunt doen om dat laatste beetje te halen ;).

Verwijderd

Degene met de beste OC resultaten krijgt een kerstkado!

Verwijderd

Doelstelling van een howto/FAQ is volgens mij dat mensen er gebruik van maken, oftewel 'm lezen.

Dan kun je best een leuk verhaal schrijven over hoe je je 486DX4/120 op 300 Mhz hebt laten lopen, maar het nut daarvan is 0. Men zal zo'n artikel één keer lezen, en daarna verdwijnt het in de GoT database. Zonde van je tijd dus, imo.

Volgens mij kun je het best een onderwerp selecteren waar ook nog echt gebruik van gemaakt gaan worden..

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:28:
Doelstelling van een howto/FAQ is volgens mij dat mensen er gebruik van maken, oftewel 'm lezen.

Dan kun je best een leuk verhaal schrijven over hoe je je 486DX4/120 op 300 Mhz hebt laten lopen, maar het nut daarvan is 0. Men zal zo'n artikel één keer lezen, en daarna verdwijnt het in de GoT database. Zonde van je tijd dus, imo.

Volgens mij kun je het best een onderwerp selecteren waar ook nog echt gebruik van gemaakt gaan worden..
Zoals wat? Volgens mij staat alles wat je wil weten al in de FAQ. Alleen niet genoeg! Het zou mooi zijn als het Waterkoeling en Phase-Change onderwerp zo breed mogelijk wordt behandeld.
Alles wat mensen tegen komen moet er in komen. Zo kan je alles vinden in een FAQ!

• Dentheman
  • Laatst online: 06-02 20:55

Dentheman

Zie signature

Ook een simpele faq hoe pc's in elkaar te zetten?
voor de n00bs :9

Zie ondertitel

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:31:
Zoals wat? Volgens mij staat alles wat je wil weten al in de FAQ. Alleen niet genoeg! Het zou mooi zijn als het Waterkoeling en Phase-Change onderwerp zo breed mogelijk wordt behandeld.
Alles wat mensen tegen komen moet er in komen. Zo kan je alles vinden in een FAQ!
Waterkoeling, acoord.. maar phase-change? Hoeveel mensen gebruiken dat nu eigenlijk?

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:49:
[...]

Waterkoeling, acoord.. maar phase-change? Hoeveel mensen gebruiken dat nu eigenlijk?
nog niet veel mensen gebruiken phch vanwege die gebrekkige info en (vooral denk ik) de $$$ die dat kost allemaal.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

El Snorro schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:51:
[...]

nog niet veel mensen gebruiken phch vanwege die gebrekkige info en (vooral denk ik) de $$$ die dat kost allemaal.
Klopt maar als je kijkt dat een beetje kompleet WC systeem 300 euro kost (high-end) en phasechange (behuizing) zo rond de 800 euro dacht ik en zieke prestaties neerzet dan is het wel rendabel voor de langere termijn.
Ik zelf zou denk ik tochook wel bij WC blijven. Reserator.... :9~

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Denman89 schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 16:38:
Ook een simpele faq hoe pc's in elkaar te zetten?
voor de n00bs :9
Veel informatie kun je ook al bij PMG vinden. Zowel AMD als Intel hebben een filmpje over het installeren van een Socket A resp. Socket 775 koeler.

ASRock heeft een filmpje op de driver CD staan met informatie :P
Het enige wat in een "Hoe bouw ik mijn PC-FAQ" is --> Gebruik de bestaande FAQ's en gebruik google :)

Pagina: 1

Let op:
Let even op, dit topic is bedoeld om ideeën te opperen voor een howto of een FAQ niet voor andere dingen / beleid op GoT, hiervoor is het volgende draadje in het leven geroepen: Het beleid in DOC