Toon posts:

[FBSD] ifmedia_set panic op IBM Netfinity

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij heeft op de HCC dagen een IBM Netfinity 5000 gekocht. Op zijn huidige server draait hij SuSE Linux‚ en toen bij thuiskomst dat ook even op die Netfinity gezet om te testen en dergelijke. Werkte prima.
Intussen is hij twee weken beziggeweest om er Gentoo op de krijgen‚ maar dat lijkt problemen te hebben met de videokaart die erin zit (van S3). SuSE gaf tijdens install ook al wat rare kleuren.

Al met al leek het me een mooi moment hem te bekeren tot FreeBSD. Diskettes van 5.3 gemaakt en daar vanaf geboot. Gaat allemaal prima tot de kernel geboot gaat worden.
panic: ifmedia_set

Met Google iemand gevonden die in augustus vorig jaar precies hetzelfde probleem had (http://lists.freebsd.org/...6/2003-August/000275.html); maar staat helaas helaas net weer geen oplossing bij. Zul je altijd zien...
(Ik vind het trouwens bijzonder vreemd dat zo'n echte server het maar niet wil doen, terwijl een vage Compaq Deskpro prima draait :()

Is er ook een manier om te booten met bepaalde opties om van die error af te komen‚ of misschien een driver (als die er zijn) te laden voor die netwerkkaart?

Wanhoop op dit punt redelijk nabij intussen, dus als iemand ons verder kan helpen, graag! :)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Klinkt als een probleem met de netwerkinterface.

Zit het netwerk onboard of los. Indien los, wat gebeurt er als je start zonder de netwerkkaart?

Is er een verschil tussen een kabel in de netwerkaansluiting of geen kabel in de netwerkaansluiting?

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Het is helaas een onboard NIC. Tamelijk frustrerend dus. De pcnet32 module wordt daar overigens voor geladen onder de diverse Linux smaken. Voor FreeBSD weet ik dat niet.

(en ja, ik ben de besproken persoon ;) SuSE slikt ie en fedora ook, maar daar stopt het tot zover mee en beide hikke een klein beetje met installen)

[ Voor 22% gewijzigd door acq op 30-12-2004 17:38 . Reden: Module opgezocht ]

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2025

_serial_

and there was silence

Probeer eens zoveel mogelijk modules in de generic kernel configuratie uit te zetten, mischien dat je je probleem oplost.

(dit kan tijdens het booten van de setup floppy/cd)

somewhere there was silence

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Aangezien ik me dooderger aan topics met een vraag waarbij het probleem opgelost is, maar de oplossing er weer eens niet bij staat, hierbij de oplossing.

Ellende werd inderdaad veroorzaakt door de nic (module pcnet32 wordt geladen in Linux i.i.g.). Is een onboard NIC. Deze veroorzaakt de kernel panic. Oplossing zou het uitschakelen van de onboard NIC zijn, mits je die instelling in je BIOS kunt vinden (en dat was mijn probleem). Deze instelling:

Advanced Setup
PCI Bus Control
PCI Device Enable/disable
Planar Ethernet

Die laatste dien je te disablen. Daarna boot het hele spulletje wel.

Getest met: FreeBSD 6.1 (boot only CD).

Hoogstwaarschijnlijk kun je dan ook Gentoo erover heen zetten.

De rare output, door de S3 kaart, bij grafische installs van een Fedora of een SuSE (waardoor je blind moet installen waarbij je dan wel blind de install volgorde moet weten), is hier ook te omzeilen: schakel de Planar video uit en druk er een grafische kaart in (PCI). En uiteraard bevindt zich in dit menu ook de disable optie voor onboard audio.

Overigens slikken Fedora en SuSE die onboard NIC dan weer wel.

Verder kun je uiteraard nog overwegen om de Plug en Play te disablen, maar dat geeft voor dit probleem geen enkel resultaat. Verder kun je nog je virus detection uitzetten uiteraard, maar ook dat is niet nodig voor de installatie van distro's.

/volledig.

E.e.a. met dank aan de bovenstaande heren en aan logic voor het er nogmaals samen induikenen er doorheen lopen.

Marc

[ Voor 1% gewijzigd door acq op 01-10-2006 01:31 . Reden: Laat hence typo ]

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(