Vervanging 19" CRT monitor door TFT

Pagina: 1
Acties:

• UnderFlow
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2024
Het moet er eindelijk eens van komen vind ik.

Ik ben al ruim 4 jaar een tevreden gebruiker van mijn LG flatron 915ft+. Maar ik zit nu op mijn werk steeds vaker voor een TFT scherm en ik wil toch eigenlijk ook wel overstappen op TFT. Maar dan doemt een probleempje op. Ik draai op mijn huidige monitor een resolutie van 1600x1200 en ben dat gewend (heel mijn scherm staat vol met allerlei frutsels en fratsels). En daar zit mijn dilemma. Want wil ik een TFT scherm dan zal ik sowieso eerst eens moeten kijken hoeveel inch ik moet hebben wil ik uberhaupt die 1600x1200 weer terug krijgen. Maar dat zal waarschijnlijk weer heel prijzig zijn. Of neem ik een oplossing waarbij ik twee schermen gebruik die samen een vergelijkbare resolutie produceren.

Voordeel van 1 scherm hebben is de lagere energie verbruiken (waar ik toch ook wel op wil letten) en dat je minder ruimte nodig hebt op je buro. Nadeel is dat een scherm voor 1600x1200 waarschijnlijk heel duur is (volgens mij moet je meer dan 19" tft hebben?).

Voordeel van 2 schermen is dat voor een geringere prijs een vergelijkbare resolutie gehaald wordt of zelfs meer. Nadeel is twee schermen = 2x energie verbruik... En meer ruimte op het buro nodig (alhoewel mijn crt ook lomp groot is...).

Dus zit ik mezelf af te vragen wat de beste oplossing is ook gelet op energie verbruik van de monitoren en kosten van de monitor zelf. Zouden jullie wat advies kunnen geven daaromtrend. En eventueel ook over extra voor/nadelen van 1 <--> 2 schermen.

(ohja merken en wat dan ook voor TFT boeit me nu even niet, gaat me meer om resoluties/beelddiagonalen bij 1/2 tft schermen)

[ Voor 5% gewijzigd door UnderFlow op 29-12-2004 13:32 ]

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:25
2 TFT's verbruiken nog steeds minder dan je huidige 19" CRT. Dus je gaat er qua energieverbruik zowiezo op vooruit.

Een 19" TFT doet meestal 1280x1024
Een 20"TFT kan een veel hogere resolutie aan. 1600x1200 en hoger

Een 19"TFT kost +/- 350/500
Een 20"TFT begint bij 700(Acer AL2021ms) 1600x1200

[ Voor 15% gewijzigd door AttiX op 29-12-2004 13:48 ]

• UnderFlow
Hmm ik wist niet dat dat zoveel scheelt qua verbruiken... Ik geloof wel dat mijn LG op zo'n 150watt zit als ie aan staat.

Wat trekt een gemiddeld TFT scherm eigenlijk aan vermogen in vergelijk met die CRT?

En als ik dan voor een uiteindelijke oplossing ga denk ik dat het iets van 2x 17" wordt tov 1x 20" (of vergelijkbaar). Tenzij het voordelen in gebruik heeft om bijvoorbeeld een 19" en een 15" te hebben (om eens wat te noemen). Want qua werken met 2 schermen heb ik 0 ervaring.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:25
Die 20" Acer, om maar eens een voorbeeld te noemen gebruikt 58W.

http://www.acer.nl/acereu...=3&ctx1=NL&crc=3967831030

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Als UXGA en TFT in dezelfde zin staan, zou er het woordje "2001FP" er ook in moeten voorkomen ;)

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
UnderFlow schreef op woensdag 29 december 2004 @ 13:53:Want qua werken met 2 schermen heb ik 0 ervaring.
Ik werk sinds 2 dagen op dual monitor (17"TFT voor office use & 17" CRT voor gamen) en het bevalt me echt goed. Gebruik Ultramon als software. Ideaal.

• UnderFlow
Ok energieconsumptie is dus een wat minder issue geworden.

Dan moet ik het toch gaan zoeken in de bruikbaarheid/werkbaarheid van 2 vs 1 monitor. Ik neig wel sterk naar 2 monitoren ook al heb ik daar geen gebruikerservaring aan grondslag liggen. Het lijkt me prettiger, maar is dat ook zo?

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:56
ja absoluut, ik zou voor 2 schermen gaan.

en als ik jou was zou ik proberen die 19" crt te behouden en er een tft bij te halen (maar dat wil je niet blijkbaar)

Zit hier nu zelf ook naar een dell 19" trinitron te kijken icm een medion tftje.

• UnderFlow
Nou die 19" heeft een behoorlijk footprint op mijn buro zeg maar :).

Plus ik moet wat beter op de energieverbruiken letten. Maar voornamelijk de ruimte op mijn buro is het issue.

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:56
UnderFlow schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:43:
Nou die 19" heeft een behoorlijk footprint op mijn buro zeg maar :).
ja, dat probleem kennen we, hij staat hier ook onder een balk geramd om maar zoveel mogelijk plaats te maken.

Ik weet niet wat je budget is maar misschien kun je een 20" tft halen (/me raadt toch wel een dell 2001fp aan, damn wat zijn dat heerlijke schermpjes) icm een 17" tft ofzo

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:19
Persoonlijk vind ik 2 monitoren beter dan 1 grote. De mens is voor de rest ook heel horizontaal ingesteld wat zicht betrefd. Het grote voordeel van 1 grote monitor vind ik films kijken, maar daar heb ik een video-out voor :) En voor zeer grote spreadsheet sheets is één grote monitor ook een must.

Probeer het is met 2 monitoren zou ik zeggen. Regel ergens een oude 15" CRT en kijk of 2 monitoren je bevallen. Het is niet zozeer de grote maar het gemak met dingen tijdelijk ergens dumpen wat me erin aantrekt. Mail blijft bij mij bijv lekker updaten in mijn 2e scherm en kan ik checken, terwijl ik op mijn andere monitor een gemaximaliseerd venster heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Terror op 29-12-2004 14:50 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:54

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mocht je evt 2 TFT's naast elkaar willen zetten, let er dan op dat de randen langs het scherm (frame?) niet al te dik zijn, zodat je ze dicht tegen elkaar aan kan zetten. Ziet er een stuk beter uit.
En let ook op de uitgangen op je videokaart. Als je geen DVI aansluitingen hebt, en je koopt 2 TFT's met alleen DVI let er dan op dat je verloopstukjes regelt voor DVI>Analoog (als deze er al niet bij zitten). Sommige videokaarten hebben 1x DVI en 1x Analoog. Ik vraag me dus af of je dan verschil ziet in beeldkwaliteit als je 2 dezelfe schermen er aan hangt?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 18:58
AttiX.SkategoaT schreef op woensdag 29 december 2004 @ 13:43:
2 TFT's verbruiken nog steeds minder dan je huidige 19" CRT. Dus je gaat er qua energieverbruik zowiezo op vooruit.

Een 19" TFT doet meestal 1280x1024
Een 20"TFT kan een veel hogere resolutie aan. 1600x1200 en hoger

Een 19"TFT kost +/- 350/500
Een 20"TFT begint bij 700(Acer AL2021ms) 1600x1200
mijn 17" TFT draait op 1280x1024@72Hz ;)

Ik heb een samsung 710N, ik ga er nog 1 bij kopen... deze schermpjes hebben een zeer dunne rand!

[ Voor 14% gewijzigd door steffex op 29-12-2004 14:56 ]

Verwijderd

Zou dual monitor opsteling zal ik zeker eerst uitproberen voordat je twee tft's koopt. Sorry dat ik het zech, maar ik werd haast helemaal gek bij ze dual monitor opsteling. Ik moest steeds me hoofd heen en weer draaien waardoor ik op den duur last van me nek kreeg.

Je zou ook even een week kunne proberen om 1280x1024 te draaien, zo lagere resolutie is het niet en je krijgt er voor in ruil super scherp beeld op je nieuwe tft. Je kan ook de dotpicht lager instellen in windows zodat alles kleiner wordt. Maar als je persee 1600x1200 wil draaien (wat bij haast geen één game zal gaan lukken) dan moet je een 20 inch scherm aanschaffen.
( 17 ~19 Inch is meestal 1280x1024, maar bij deze resolutie kan je beter het laaste hebben omdat het anders allemaal wel erg klein wordt.)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 14:58 ]

• UnderFlow
Dat van die aansluitingen moet ik even checken. Kheb een club3d radeon 9700, alleen weet ik niet helemaal zeker of ik nu via een verloopstekker in een dvi aansluiting zit of meteen met de stekker in een analoge aansluiting. Ik dacht het tweede, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Dat vraag ik me dus ook af of je dat verschil heel erg merkt als 1 tft scherm via dvi aangesloten is en 1 tft scherm analoog?

* UnderFlow gaat eens ff rondsnuffelen naar een oude tweede monitor om een beetje "the feeling" te krijgen.

Verwijderd

UnderFlow, 1600x1200 is mogelijk, maar TFT's met een native resolutie van 1600x1200 zijn inderdaad erg prijzig zijn. Als je daar voor gaat zul je ongeveer 900 euro kwijt zijn, voor de écht goede schermen zelfs nog wel een stuk meer. Het kopen van twee kleinere TFT's is ook een optie, maar daar kleven, zoals je zelf ook aangaf, nadelen aan vast. Je zult twee keer moeten betalen, je hebt twee keer zoveel kans op dode pixels, je hebt twee keer zoveel kans op toekomstige hardware defecten, etc, etc.

Als prijs echt een punt is, en als je per se een TFT met een native resolutie van 1600x1200 wilt, dan zou ik voorlopig gebruik blijven maken van je 915FT. De TFT schermen dalen nog steeds ieder jaar sterk in prijs en als je eventjes wacht is een 1600x1200 scherm vast betaalbaar. Ook zou je nog eens kunnen overwegen of de 1600x1200 resolutie echt noodzakelijk is, er zijn immers uitstekende 1280x1024 TFT schermen op de markt.

• UnderFlow
die 1600x1200 is gewoon wat ik gewend ben in het algemeen gebruik. Gamen doe ik niet zo heel erg veel. Het gaat er mij een beetje om dat ik heel mijn zooi op het beeldschermoppervlak kwijt kan. Heb vaak browser, irc, trillian vensters, mp3 speler etc etc open staan.

Zie mezelf ook wel een lagere resolutie draaien hoor als er een ander scherm naast zou staan. Werk nu hier op de werkplek met een compaq 7020, dat is een 17" scherm en werkt netjes op 1280x1024.

Je hebt trouwens wel een punt met het wachten met de aanschaf... Ik weet niet of er in de nabije toekomst nog een stevige prijsdaling aan komt, zo ja dan kan ik idd misschien beter eventjes wachten.

[ Voor 44% gewijzigd door UnderFlow op 29-12-2004 15:02 ]

Verwijderd

UnderFlow schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:56:Dat vraag ik me dus ook af of je dat verschil heel erg merkt als 1 tft scherm via dvi aangesloten is en 1 tft scherm analoog?
[/ME]
Ja, het beeld is dan bij mij minder stabiels/scherp op de resolutie van 1280x1024 maar dan kan ook aan me video kaart/VGA kabel liggen (piont of view radeon 8500) . Maar als je er nu geen last van heb met je crt dan wordt het niet erger waneer je een tft scherm neemt. De beperking ligt meestal in de kabel/vga kaart.

• UnderFlow
Dacht dat het beeld via DVI merkbaar scherper was, magoed als ik 1 analoog en 1 dvi heb, kan ik toch niet anders :).

Zal straks ook nog eens het anandtech artikel van een paar weken terug gaan lezen waarin ze het hebben over aanschaf van TFT monitoren (was een boeiend artikel). Daar komen dit soort dingen ook in terug.

Verwijderd

UnderFlow schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:58:
die 1600x1200 is gewoon wat ik gewend ben in het algemeen gebruik. Gamen doe ik niet zo heel erg veel. Het gaat er mij een beetje om dat ik heel mijn zooi op het beeldschermoppervlak kwijt kan. Heb vaak browser, irc, trillian vensters, mp3 speler etc etc open staan.
In dat geval zou je eens kunnen kijken naar twee goede 17" TFT schermen. Dan gooi je in het ene scherm al je verschillende programma's, zoals IRC & Winamp, en in het andere scherm je browser.

Nadelen:

-2x zoveel kans op een toekomstig hardware defect
-2x zoveel kans op dodepixels bij aanschaf (<- maakt pixelgarantie absoluut noodzakelijk)
-Schermen sluiten niet naadloos op elkaar aan, je hebt altijd een rand
-Prijzig (waarschijnlijk iets duurder dan het aanschaffen van één 19" TFT)
-Totale energieverbruik zal niet veel dalen t.o.v. je CRT scherm
-Neemt, net als een CRT scherm, aardig wat bureauruimte in beslag
Pagina: 1