Deze discussie is afgesplitst van [rml][ plaatjes] waarom mag [ img=600,400] niet meer?[/rml]
En dat komt voornamelijk omdat de meeste mensen eigenlijk niet zo goed weten hoe je internetpagina's maakt, hoe je foto's erop plaatst, etcetera. Zelfs al denken mensen aardig wat daarvan te weten, ik merk toch dat de meesten lang niet zo handig erin zijn. Het is wel vrij eenvoudig allemaal, maar op één of andere reden leren we het onszelf verkeerd aan.
Je moet een beetje terugvallen door alles te ontbinden in factoren. Als je content, layout en datastructuur apart gaat zien, krijg je soms een beter beeld van een bepaald probleem. Bij GoT zit je met een soort luxe-probleem. Er worden verschillende layouts en kleurstellingen aangeboden. Dat zorgt ervoor dat je daar uiteraard rekening mee moet houden. Maar dat gebeurt niet.
In dit geval is het probleem eigenlijk iets tussen layout en content. De layout biedt geen ruimte, dus kun je twee dingen doen: de layout groter/schaalbaar maken of de content kleiner maken. Dat laatste kun je ook weer op twee manieren doen, namelijk de content écht kleiner maken, of trucs uit gaan halen. Die trucs heb ik al genoemd in mijn vorige post.
De enige oplossing waarmee ik op mijn werk weg zou komen, is gewoon de content kleiner maken. De andere oplossingen zijn niet ideaal en zou je nooit voor een website van een bedrijf of je persoonlijke website gebruiken.
Ik zal nog een voorbeeld geven, wat ook weleens speelt op dit forum. Er zijn mensen die het belangrijk vinden om een mooie topicstart te maken. Ze gebruiken allerlei kleuren, en zetten de boel in een tabel om zo een kader en een achtergrondkleur te krijgen. Maar zijn de gebruikte kleuren in een andere template of kleurstelling wel mooi of duidelijk? Dat kan de gebruiker onmogelijk garanderen, en het is voor de developer onmogelijk om het te corrigeren zonder de post te editen.
Als je een blijvende oplossing wilt, post je alleen content, en geef je met wat RML tags aan wat noodzakelijk is, of wat structuur toevoegt aan je post. Zo heb ik al enkele malen om een heading RML tag gevraagd [h]. Welke kleur die heading heeft, laten we aan de templates (of eigenlijk de stylesheets) over. Dan kan de developer er tenminste een draai aan geven, en zorgen dat het er in elke template goed uitziet.
Maar volgens mij zou dit dan de zoveelste keer zijn, en iedere keer wordt me weer duidelijk gemaakt dat ik het al voldoende heb duidelijk gemaakt
Juist, dus als iedereen netjes zijn plaatjes kleiner maakt, is er niets aan de hand.W3ird_N3rd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:01:
Met goede content is auto-rescaling nergens voor nodig..
Dan kun je daar een linkje naar maken, of je kunt er een echte thumbnail van maken en die posten met eronder een link naar de grotere versie.Ik heb nogal eens één pic, al dan niet op een externe host, van b.v. 800 pixels breed.
Dat is exact wat ik wil zeggen. Als de afbeelding te groot is, dan moet jij voor een oplossing zorgen. Zoals genoemd kun je alleen een linkje invoegen, of zelf een thumbnail maken. Het is zinvol, omdat de afbeelding simpelweg niet past. En als je wilt dat een thumbnail er nog fatsoenlijk uitziet, kun je beter vertrouwen op één van de uitstekende algoritmes van bijvoorbeeld Photoshop. Dat is stukken beter dan wat de browsers produceren.Nee, ik zal zelfs zeggen 640. Dat komt veel voor. Één pic, met een normale filesize. Het is dus niet bijzonder zinvol daar een postzegel-thumbnail van te maken. Maar om het netjes binnen de layout te houden gebruik ik dan graag een code-resize, afhankelijk van de pic en precieze formaat geef ik 'm dan de maximale breedte, of minder (de helft is idd een goed idee).
Je wil nu toch niet zeggen dat ik die pic van 640px moet gaan downloaden, 40 of 65 pixels eraf rukken, 'm naar eigen webspace uploaden, en dat dan moet posten? Of moet ik er dan met alle geweld een postzegelthumbnail van maken? Ik wil pics ook wel eens gewoon zo breed als de layout toestaat hebben.. Coderesize werkt nogal eens prima met zulke gevallen, een "echte" thumbnail maken is nogal eens volstrekte zinloos.
Wederom is het magische woord "content". Het gaat niet om de doos, het gaat om wat erin zit. Als je erop vertrouwt dat de afbeelding er nog wel goed uitziet nadat hij op een enorm ranzige manier is geresizet, dan vraag ik me af of het het waard was om die afbeelding te posten. Als het niet te gedetailleerd hoeft, dan kan het net zo goed een beetje kleiner. En dus wèl netjes geresizet,..dus moet er een kleine doos worden gekocht. Want diezelfde doos opvouwen en eenmaal binnen weer doos maken, dat mag nooit gebeuren?
Gebruikers kunnen toch niet met hun vrijheid omgaan. Als je ze drie keuzes geeft willen ze de vierde of meest foute keuze.Het is wel leuk als ik de keuze heb..
Alleen lopen er hier nog meer gebruikers rond waar je best een beetje rekening mee mag houden.Die image-resizer laat ik toch uit, als ik de nieuwe layout ga gebruiken.. Voorlopig gebruik ik echter zelfs nog de oude layout om bepaalde redenen.
Als de gebruiker geen goede oplossing weet aan te leveren, dan moet er maar door iemand anders naar een oplossing worden gezocht, en dat is dus ook gebeurd.Nee, content wegslopen is een goede oplossing. En als iemand het plaatje dan toch wil zien moet ie met Bekijk bericht/quote gaan knoeien om erbij te kunnen? Dan nog liever de link ja.
De enige situatie waarin de autoresize optie gewenst is, is in oude topics waarin te grote afbeeldingen voorkomen. Het is niet in het leven geroepen om mensen lui te maken.Hoezo schuld? Het is genoeg situaties waarbinnen een resize met code gewenst is, en dan heb je opeens schuld omdat je daar gebruik van maakt?
Goed, dan ga ik daar even mee verder.Ik had wel meer willen zeggen geloof ik, maar HlpDsK heeft het zo'n beetje allemaal wel verwoord
En toch post je een afbeelding die te groot is. Welliswaar onder de best mogelijke condities als je niet een aparte thumbnail maakt, maar als je toch al aan het optimaliseren bent voor bestandsgrootte, kun je net zo goed even die resize uitvoeren, er een unsharp mask overheen halen, en op ctrl+alt+shift+s drukken.Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 07:37:
Ik maak meestal een plaatje met een bescheiden filesize, en een afmeting die breder is dan hier op het forum past. Omdat het plaatje qua bestandsgrootte gewoon netjes is, maar voor het forum te breed qua pixels, doe ik het vaak afvangen in een img-tag met de helft van de originele breedte. Zodat het er nog mooi uitziet omdat het op een exacte deling is geresized, en klikbaar voor volledige grootte. Zonder dat er grote files gedownload hoeven te worden dus.
Ik vind dat niet zo lastig te begrijpen, maar dat komt wellicht omdat ik behoorlijk lang heb nagedacht over hoe het nou precies zit met fora. Ik vond het een erg interessant "probleem" en heb dit forum daarom als uitgangspunt genomen, omdat er een layout-verandering aan zat te komen. Hoe langer ik erover nadacht, hoe meer ik tot de conclusie kwam dat er nog een hoop mis is.Die mogelijkheid wordt me nu ook ontnomen. Althans .. zo komt het over bij de default layout. Ikzelf surf lekker met silver/silver en daar werkt dat nog wel gewoon zoals het moet. Ik zie dan ook meteen als iemand niet geresized heeft dmv tags .. want layoutverneuking is voor mij gewoon zichtbaar. Die auto-rescaling staat bij mij uit.
Wat trouwens een ander raadsel is voor mij .. waarom dat tussen de verschillende layouts zo verschillend werkt. Sja.
En dat komt voornamelijk omdat de meeste mensen eigenlijk niet zo goed weten hoe je internetpagina's maakt, hoe je foto's erop plaatst, etcetera. Zelfs al denken mensen aardig wat daarvan te weten, ik merk toch dat de meesten lang niet zo handig erin zijn. Het is wel vrij eenvoudig allemaal, maar op één of andere reden leren we het onszelf verkeerd aan.
Je moet een beetje terugvallen door alles te ontbinden in factoren. Als je content, layout en datastructuur apart gaat zien, krijg je soms een beter beeld van een bepaald probleem. Bij GoT zit je met een soort luxe-probleem. Er worden verschillende layouts en kleurstellingen aangeboden. Dat zorgt ervoor dat je daar uiteraard rekening mee moet houden. Maar dat gebeurt niet.
In dit geval is het probleem eigenlijk iets tussen layout en content. De layout biedt geen ruimte, dus kun je twee dingen doen: de layout groter/schaalbaar maken of de content kleiner maken. Dat laatste kun je ook weer op twee manieren doen, namelijk de content écht kleiner maken, of trucs uit gaan halen. Die trucs heb ik al genoemd in mijn vorige post.
De enige oplossing waarmee ik op mijn werk weg zou komen, is gewoon de content kleiner maken. De andere oplossingen zijn niet ideaal en zou je nooit voor een website van een bedrijf of je persoonlijke website gebruiken.
Ik zal nog een voorbeeld geven, wat ook weleens speelt op dit forum. Er zijn mensen die het belangrijk vinden om een mooie topicstart te maken. Ze gebruiken allerlei kleuren, en zetten de boel in een tabel om zo een kader en een achtergrondkleur te krijgen. Maar zijn de gebruikte kleuren in een andere template of kleurstelling wel mooi of duidelijk? Dat kan de gebruiker onmogelijk garanderen, en het is voor de developer onmogelijk om het te corrigeren zonder de post te editen.
Als je een blijvende oplossing wilt, post je alleen content, en geef je met wat RML tags aan wat noodzakelijk is, of wat structuur toevoegt aan je post. Zo heb ik al enkele malen om een heading RML tag gevraagd [h]. Welke kleur die heading heeft, laten we aan de templates (of eigenlijk de stylesheets) over. Dan kan de developer er tenminste een draai aan geven, en zorgen dat het er in elke template goed uitziet.
Wat mij betreft worden plaatjes met een andere extensie dan .jpg, .gif en .png (en aanverwanten) sowieso omgezet in een link (met een waarschuwing) of helemaal weggehaald.Weet je wát pas getuigt van gebrek aan kennis/welwillendheid of pure luiheid: mensen die een keurig binnen de breedte van het forum passende BMP posten. Ja mensen .. die zijn er dus ook. Die krengen zijn al snel meer dan een megabyte zonder de layout te verkrachten. Dat is 10 x kwalijker dan een JPEG van 80 KB dmv een img=512 tag in het gareel te houden. Imo dus.
Ik kan eenzelfde verhaal aanvoeren over markup, RML tags, HTML rechten, het misbruik ervan, etcetera, etcetera.Sowieso .. als mensen niet snappen hoe ze een foto online op een goede manier kunnen brengen (en mijn aanpak vind ik daar ook onder vallen), dan vraag ik me af wat ze op GoT doen eigenlijk. Die autorescaling is zeker een manier om het forum netter te houden, maar je verlaagt er alweer de drempel mee voor gebruikers. Een steeds dommer/onwetender/a-technischer publiek kan er mee weg komen met het hier op het forum tentoonspreiden van z'n onkunde cq luiheid. En dat is niet wenselijk. En dus moet je je afvragen of die autorescaling wel wenselijk is. Wederom imo dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 29-12-2004 13:14 ]