Peltier defect of niet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 873 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heyz,
ik wou net mijn peltier element bij m'n waterkoeling bijzetten.
Nu ik heb die TEC ongeveer een maand geleden gekocht bij 3Dcool maar eigenlijk nooit uitgetest.
Ik wou die dus even uittesten door die even aan een AT-voeding te hangen zonder iets anders aan ( alleen een cpukoelertje )
Nu als ik die peltier aanhang start de voeding niet op ( koelertje draait niet ) en de voeding maakt vanbinnen een raar geluid. Dus ik snel de power afkoppelen en ik hoor in die voeding een zacht oplopend geluidje, precies of de condensators ontladen zich.
Als ik de peltier eraf koppel dan werkt de voeding wel.
Kan iemand me verder helpen, heeft er iemand al ervaring mee, ik hoop dat die peltier niet defect is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Trekt die voeding het amperage van de tec wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja er hangt niets anders aan die die voeding en de peltier is 80 Watt dus ik heb meer dan voldoende denk ik toch, niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
op de voeding staat 230 watt ( AT-voeding )

en op de 12V lijn kan 9 ampere op

is dat voldoende voor een 80 Watt peltier

anders probeer ik het vanavond thuis eens op één van m'n aopen 300 Watt voedingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja! blaas die voeding maar ff op, die is duurder. |:(

Pak een multimeter en als hij een weerstand van 0 aangeeft dan is hij waarschijnlijk stuk (of er zit kortsluiting in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jah, m'n peltier is niet defect. Dank je herman voor de tip je hebt gelijk, die voeding kon de ampéres niet trekken van de peltier. Ik heb die even op een 300 Watt voeding gehangen met betere specs en daar ging het zonder problemen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En weer een gelukkig klant, verlaat het pand...... [Herman Finkers]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dikke lul die computer voeding trekt geen 9 amp op 12 volt nog niet al wil je het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10

Part

Helemaal niets.....

Als je de 5 volt niet belast met 1 amp of meer willen de meeste voedingen niet opstarten. Probeer het eens met een HDD of zo aan de voeding. Zeker weten dat het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt helemaal als je aan de 5v niks hebt hangen gaan sommige voedingen niet draaien...
een nog betere oplossing voor je Peltier.. gebruik maken van de -5 volt!!!!.....
hang aan de plus van de pelier de +12Volt en aan de min van de peltier de -5volt!!..
resultaat is dat de pelier tussen de 14,4 en de 17,5 volt krijgt waardoor die op vol vermogen kan draaien.!!...
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar een peltier is toch gemaakt voor 12V

Zou die niet defect gaan op 17 V

En de voeding start wel op als ik de peltier niet aanhang, en met de peltier starte die wel op
Er hong wel alleen een coolertje op :+

Morgen zal ik wat verder prutsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 05 januari 2001 18:55 schreef Tomahawkske het volgende:
Maar een peltier is toch gemaakt voor 12V

Zou die niet defect gaan op 17 V

En de voeding start wel op als ik de peltier niet aanhang, en met de peltier starte die wel op
Er hong wel alleen een coolertje op :+

Morgen zal ik wat verder prutsen :)
nee hij gaat echt niet stuk op 17 volt.
omdat een peltier gemaakt is niet voor 12 v zoasl jij zecht maar voor 16,1>>16,8 volt...
en op dat voltage levert de peltier dan de aan gegeven performence.. die in de specs vermeld staan...(dit word trouwens gemeten zonder belasting van de peltier.. en ook nog eens in het luchtledige)....
en je gaat de 17 volt nevver nooit niet halen!.... probeer het maar... +12 -5 volt... bij een afname van 80watt gaat je voedig nevver nooit nie... 17 volt afgeven...
die van mij komt maar op 14,7 volt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik zal het eerst eens proberen op 12V. En dan eens op 17V, ik zal dan mijn bevindingen melden op mijne website

thx voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10

Part

Helemaal niets.....

DOE DIT NIET!!

Je voeding kan 0,5A of 1A bij -5 volt leveren. Je peltier element kan ongeveer 6,5Ampere trekken. Dit kan je -5volt van de voeding niet aan!!
De rede dat je voeding niet direct stuk gaat is dat de -5volt meestal door een 7905 IC geleverd word en deze heeft een temperatuur beveiliging. Bij 80 graden word de stroom terug geregeld tot de temp. niet meer stijgt maar goed is dit niet
En niet alle peltier elementen draaien op 16.8volt.

NB als je het wel zo doet en je –5 volt klapt er uit dan word de –5volt direct doorverbonde via je peltier element naar de 12volt en wie weet wat je dan opblaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, ik blijf gewoon bij 12V :)

De peltier draait nu op een JNC voedinkje van 235 Watt ATX.

Voor te testen heb ik hier een oude MSI MS 6140 bordje en een cel300 ( zonder cache )

Ik heb dat allemaal nog niet geissoleerd en er komt toch al een aardig ijslaagje op te liggen :)

Spijtig dat ik mijne digitale camera niet meeheb op het werk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NB als je het wel zo doet en je –5 volt klapt er uit dan word de –5volt direct doorverbonde via je peltier element naar de 12volt en wie weet wat je dan opblaast
Volgens mij is dat dus gebeurt met mijn 12CM Papst-koeler. Het resultaat: sissend geluid + rookpluimpjes uit de papst en een van de 4 voedingsdraden uit me voeding doet geen kont meer. Ik blij dat die dingen apart geschakeld zijn, anders deden ze het nu allemaal niet meer :)
Pagina: 1