Toon posts:

MSI PT8 Neo-V, welk hardware probleem heb ik hier?

Pagina: 1
Acties:
  • 94 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor iemand een pc bestelt bij alternate:

-msi pt8 NEO-V
-P4 3,0
-Kingston 512mb DDR pc3200
-Saphire Radeon 9250
-Maxtor DM 10 200GB
-NEC dual layer DVD-RW
-AOpen QF50A 300W

ik heb alles vrolijk in elkaar gezet en begin te booten vanaf de xp cd-rom, vervolgens ziet ie de harde schijf als maar 130GB. ik laat het voor wat het is en formatteer hem als NTFS, daarna gaat xp kopieren van bestanden, en geeft ie telkens een andere kopieer fout aan(elke keer een ander bestand) ook een paar andere XP cd`s geprobeert(hele andere versie) en daar hetzelfde verhaal.

ik heb toen de HD in mijn pc gezet en dat werkte wel goed. ik heb het geheugen geswitcht en dat gaf ook geen vooruitgang. ook heb ik dvd-players gewisseld zonder succes. en ook alle ide kabels.

ik denk dus dat het moederbord niet goed is maar nu rust er nog een vraag:
in het boekje van de msi mobo staat: "The PT8 NEO-V supports only single channel mode" en dat gaat over het geheugen.

ik heb dit geheugen erin: http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/i9id25.html
op dit mobo dus: http://www1.alternate.nl/html/nodes_info/gqem67.html

is het nou echt zo dat dit mobo alleen single channel ondersteund, want alles is toch tegenwoordig bijna dual channel? het lijkt me raar want dan zou het geheugen helemaal niet moeten werken lijkt mij.

de pc geeft verder geen foutmeldingen aan. moet ik het moederbord maar terug sturen of heb ik ergens een fout gemaakt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft de harddisk grootte limitatie, check de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers :)

En ja, er zijn nog chipsets (en CPU's, zoals de So754 A64) op de markt die slechts Single Channel geheugen ondersteunt :) Zie ook de overzicht van chipsets. Daar waar "DC" staat bij geheugenondersteuning van een zeker chipset, dan ondersteunt het Dual Channel. Anders ondersteunt het enkel Single Channel. Dit kun je ook vooraf checken op de website van de moederbordfabrikant en in de online handleiding van het moederbord.

Kopieerfouten kunnen komen door gaar geheugen, gare harddisk of een gaar CD. Test het geheugen eens met memtest (zie ook de FAQ van dit subforum) en de harddisk kun je testen met het tooltje van de fabrikant (zie de FAQ van OM).

[ Voor 34% gewijzigd door BalusC op 29-12-2004 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat van die HD dacht ik al, maar is het mobo nu geschikt voor dit ram? want bij alternate zie je ook nergens staan of het dual of single channel is, en dit mobo staat om nummer 3 bij alternate bij p4 mobo`s dus het lijkt me als dit het geval is dat er wel meer klachten geweest zouden zijn.

maar is het geheugen nou single of dual?
en hebben meer mensen dit bord?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 12:54 ]

Verwijderd

Jij hebt de Via PT800 Northbridge, die ondersteund alleen SingleChannel.
De Via PT880 Northbridge ondersteund ook DualChannel.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je moet kijken op de website van de fabrikant en niet van de verkoper :)

Nogmaals: Single/Dual channel ondersteuning heeft niks te maken met het gebruikte geheugen, maar met het gebruikte chipset op het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 29 december 2004 @ 13:05:
Je moet kijken op de website van de fabrikant en niet van de verkoper :)

Nogmaals: Single/Dual channel ondersteuning heeft niks te maken met het gebruikte geheugen, maar met het gebruikte chipset op het moederbord.
het geheugen is toch single of dual?

en bij alternate kan ik in geen enkele zin opmaken wat nu single of dual is, wie kan mij aanraden welk geheugen ik nu moet kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 13:16 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwar het niet met Singlesided / Doublesided.

En nogmaals: voor de volledige technische specs moet je bij de fabrikant zijn (www.msi.com.tw en www.via.com.tw dus) en niet bij de verkoper. De verkoper verkoopt enkel moederborden en maakt ze niet.

Om jezelf meer basiskennis te vergaren omtrent het geheugen, neem de FAQ van dit subforum door onder het Geheugen gedeelte :)

Trouwens, waarom wil je nieuw geheugen kopen? Het geheugen werkt nu prima, toch? Tenzij bijv. memtest fouten vindt. Mocht je per-se Dual channel geheugen willen hebben, ruil dan het moederbord om voor een moederbord met een chipset dat het wél ondersteunt. Zoals ik al 2x eerder zei, het is afhankelijk van het chipset. Is het nou zo ingewikkeld? 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door BalusC op 29-12-2004 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
mijn chipset ondersteunt alleen single channel, mijn geheugen is dus dual channel, en de pc werkt niet goed.

namelijk: het probleem met het kopieren van de xp installatiebestanden. ik dacht dat we het probleem dus hadden gevonden, maar het komt dus niet door het geheugen wil je zeggen? want mijn pc werkt dus niet goed!!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 13:33 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mijn geheugen is dus dual channel
Als je zo blind bent, dan heeft dit topic echt geen zin meer zo.

Neem de PMG FAQ eens op je gemak in z'n geheel door.
En neem het PMG Beleid door inzake hangproblemen.

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 29-12-2004 13:35 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.