RAID-1 partitie zonder dynamic disk mogelijk onder WinXP?

Pagina: 1
Acties:

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik wil graag een RAID-1 paritie voor mijn belangrijke documenten aanmaken, zodat alle documenten automatisch op 2 HD partities staan. Na een eventuele crash van een HD zou ik mijn documenten toch nog hebben. Echter heb ik zeer slechte ervaringen met dynamic disks, daarom wil ik het zonder dynamic disk doen. Is dit mogelijk?

Wat meer info:
Ik heb 2 HD's in mijn systeem, een 7200 RPM 15 GB maxtor en een nieuwe 7200 RPM 80 GB maxtor. Nadat ik beide HD's naar een dynamic disk ge-convert heb, heb ik op beide 5 gigabyte toegewezen voor een RAID-0 partitie (om te testen). Dit werkte goed. Na de software patch voor RAID-1 op Windows 2000 SP 4 toegepast te hebben, heb ik een 5 gigabyte RAID-1 partitie gemaakt. Dit ging goed en de partities werden netjes ge-synced. Een dag later met het afsluiten van windows ging er iets fout, en Windows bleef hangen. Na een reset kreeg ik Windows niet meer opgestart omdat er een BSOD kwam met melding "can not initialize session3", zelfde foutmelding onder safe mode. Dus ik wilde Windows maar opnieuw installeren. Echter na deze ge-installeerd te hebben waren all mijn oude partities weg.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is dit mogelijk?
Nee.
Echter na deze ge-installeerd te hebben waren all mijn oude partities weg.
Je had deze kunnen importeren via de schijfbeheer of je had een datarecoveryprogseltje erop kunnen loslaten. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?".

• TweakerNummer
  • Niet online
De data heb ik terug, na enkele uren lekker met een recovery proggie aan de gang te zijn. Misschien is het mogelijk om van een partitie een dynamic disk te maken? Effe searchen maar....

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee, dat kan ook niet.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:04
Je kan wel een raid-1 op basic disks maken als je het onder winNT4 aanmaakt en dan gewoon gewoon XP of 2000 installeert dan blijft hij gewoon intakt en functioneerd het ook gewoon. Hoef je niet eens de raid hack toe te passen.

• TweakerNummer
  • Niet online
Klinkt interessand, alleen ik heb geen NT 4.0. Maar als NT 4.0 het kan, dan zal er toch wel een proggie zijn dat het ook kan onder Windows 2000? Ik ga later op de dag kijken of Veritas storage foundation werkt.

Ik heb wel een alternatief gevonden voor mirroring, een proggie genaamd mirrofolder. Deze werkt in real-time en zorgt ervoor dat source en destination altijd sync zijn. Niet echt RAID-1, maar voor mijn doel goed genoeg.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mirrorfolder? Ziet er inderdaad erg handig uit :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:04
W2k pro ondersteundt de aanmaak van nieuwe raid-1 en raid-5 niet meer (Vinden ze een server functie) maar voor de mensen die er al gebruik van maakte werkt het nog wel. Op basic disks nog wel.
Ik denk dat als je een Partition magic voor NT4-server hebt dat je het daar nog wel mee kan aanmaken.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 29-12-2004 12:28 ]

Pagina: 1