Toon posts:

Het grote backup Topic??

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eigelijk 2 dingetjes. We draaien hier nu in een windows2003 domein en ik moet zeggen....HEERLIJK!
Helemaal als je nagaat dat we van een AIX domein afkomen. Kan nu elke keer wel na een uurtje naar huis ;) Uiteraard doe ik dat niet want kan nu mooi een beetje aanklooien. Zit alleen met 1 klein puntje.
De backup van de exchangeserver. Het betreft hier een Exchange server 2003 enterprise die op Windows server 2003 enterprise draait. Ik wil nu mbv ntbackup de exchangeserver backuppen. Dit gaat goed want ik zie dat de hoeveelheid data overeenkomt met de gebruikte data op de server. Ik kan alleen de losse mailboxen niet terugvinden. Ik vind dit belangrijk omdat ik vaak mensen krijg die bijv. map hebben weggegooid oid en ze die weer terug willen hebben.
Ik heb zelf al gegoogled en op de site van MS gekeken, hier wordt wel veel gepraat over het backuppen met ntbackup alleen het terugzetten hoor ik minder over.

Mijn tweede punt is, wat is de ideale backuptopologie? Kortom hoe ziet bij de gemiddelde systeembegeerder zijn backupstructuur eruit? Lijkt me leuk eens te horen hoe anderen dit hebben.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04

pistole

Frutter

1. Gebruik echte backup software
2. Zoek op Google naar backup/restore strategiën

Ik frut, dus ik epibreer

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Om hoeveel servers gaat het eigenlijk? Ik zou nl. als eerste maar eens naar een echt backup pakket gaan kijken.

Money for nothin' and your chicks for free

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:25:
Ik heb eigelijk 2 dingetjes. We draaien hier nu in een windows2003 domein en ik moet zeggen....HEERLIJK!
Helemaal als je nagaat dat we van een AIX domein afkomen. Kan nu elke keer wel na een uurtje naar huis ;) Uiteraard doe ik dat niet want kan nu mooi een beetje aanklooien. Zit alleen met 1 klein puntje.
De backup van de exchangeserver. Het betreft hier een Exchange server 2003 enterprise die op Windows server 2003 enterprise draait. Ik wil nu mbv ntbackup de exchangeserver backuppen. Dit gaat goed want ik zie dat de hoeveelheid data overeenkomt met de gebruikte data op de server. Ik kan alleen de losse mailboxen niet terugvinden. Ik vind dit belangrijk omdat ik vaak mensen krijg die bijv. map hebben weggegooid oid en ze die weer terug willen hebben.
Ik heb zelf al gegoogled en op de site van MS gekeken, hier wordt wel veel gepraat over het backuppen met ntbackup alleen het terugzetten hoor ik minder over.

Mijn tweede punt is, wat is de ideale backuptopologie? Kortom hoe ziet bij de gemiddelde systeembegeerder zijn backupstructuur eruit? Lijkt me leuk eens te horen hoe anderen dit hebben.
Schijnbaar heb je niet veel onderzoek gedaan want NT Backup is een uitgeklede versie van Veritas Backup Exec en ondersteunt geen single mailbox backup/restore.

Als je hier in PN&S komt met een vraag maar raak voor een knaak vraag verwacht men toch op zijn minst dat je gedegen onderzoek gedaan hebt.

Pakketten als Backup Exec (veritas) en Arc Serv kunnen prima single mailboxen backuppen en restoren. Alleen betaal je hier ook veel geld voor.

Kijk anders eens fijn hoe je een store kunt restoren in Exchange2003

[rml][ Exch2003]Howto: Recover Storage Group aanmaken[/rml]

• mrsar
  • Laatst online: 22-02 07:56

mrsar

waar een sar is,is een wodka

zoals al gezegt...gebruik een 3th party backup proggie hiervoor (backupexec etc)
en dan kan je daarnaast beslissen hoe je de backup doet (normaal of brick etc)
ik zou zeggen...ga gewoon naar paar van die sites en lees wat documentatie..daar leer je heel wat van ;)

edit:
wat hij zegt dus boven me ---^

[ Voor 10% gewijzigd door mrsar op 29-12-2004 09:37 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• teigetjuh
  • Niet online
Inderdaad gebruik een echt backup pakket. Veritas of arcserve en dan met de exchange option (losse licentie) Als je deze op Brick-level instelt kun je zelfs per mail restoren. Ook is het mogelijk om in exchange een prullebak aan te maken die niet voor gebruikers zichtbaar is, maar waarbij de beheerder binnen een x dagen het nog kan terug plaatsen.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Als je Commvault Galaxy gebruikt is het ook mogelijk om een enkel mailtje terug te zetten.

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
Kennelijk wordt mijn topic niet echt gewaardeerd
Als je hier in PN&S komt met een vraag maar raak voor een knaak vraag verwacht men toch op zijn minst dat je gedegen onderzoek gedaan hebt.
jammer is dat toch dat bepaalde mensen alles al weten, vertel eens...maakt dat nou echt gelukkig?

Zoals ik al zei komen we van Unix af en koste het me al heel wat moeite om een hele andere richting in te slaan. Op internet staat inderdaad een hoop info en dat heb ik ook vaak ten goede genomen, ook in dit verhaal. Als er nog wat kleine puntjes zijn waar ik mijn vraagtekens bij zet probeer ik hier achter te komen door een vraag op een forum te zetten, daar zijn ze immers voor.
De reden waarom we niet voor backupexec hebben gekozen is omdat we dan extra energie in sql moeten steken aangezien deze daar gebruik van maakt. Dit is nog een toekomst verhaal en komt, alleen hebben andere dingen eerst prioriteit.
Jammer dat er zo gereageerd wordt.

p.s. Ik zie gelukkig dat ik niet de enige ben met "domme vragen"
klinkt stom maar ik weet de kleurencombie voor een crosscable niet.

mutsje
[rml][ BC3] crosscable[/rml] Degelijk onderzoek...MUTSJE???????

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
teigetjuh schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:46:
Inderdaad gebruik een echt backup pakket. Veritas of arcserve en dan met de exchange option (losse licentie) Als je deze op Brick-level instelt kun je zelfs per mail restoren. Ook is het mogelijk om in exchange een prullebak aan te maken die niet voor gebruikers zichtbaar is, maar waarbij de beheerder binnen een x dagen het nog kan terug plaatsen.
let wel, nieuwe arcserve heeft andere opties!

standard exchange optie -> per store en/of per mailbox
premium exchange optie -> per mailtje

Verwijderd

Par2 _/-\o_ .

Zorg er voor dat je data verspreid is over 3 hardeschijfen. Je hoeft dan maar 34% te backupen. Om helemaal zeker te zijn kan je beter 67% backupen, voor het geval dat er twee schijven uitvallen of dat je paar beschadigde backup media's heb. Het alle mooiste is dat par2 gratis is.

Verwijderd

Topicstarter
THX JC Ken, ik zal er eens even naar kijken. Hou je op de hoogte _/-\o_

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 10:37:
Kennelijk wordt mijn topic niet echt gewaardeerd
Nee, want zoals je al in de sys:/tweakers/net/PNS/faq.txt had kunnen lezen voldoet deze topicstart niet echt aan de eisen.
jammer is dat toch dat bepaalde mensen alles al weten, vertel eens...maakt dat nou echt gelukkig?
Waar wordt dat gezegd ? Er werd (terecht) gewezen op je matige topicstart en het ontbreken van deugdelijk vooronderzoek.
Zoals ik al zei komen we van Unix af en koste het me al heel wat moeite om een hele andere richting in te slaan. Op internet staat inderdaad een hoop info en dat heb ik ook vaak ten goede genomen, ook in dit verhaal. Als er nog wat kleine puntjes zijn waar ik mijn vraagtekens bij zet probeer ik hier achter te komen door een vraag op een forum te zetten, daar zijn ze immers voor.
Kleine puntjes :?
Je moet nog beginnen met het kiezen van een backuppakket en een backupstrategie uitstippelen ! Dan wil ik wel eens weten wat jij een groot punt noemt.
De reden waarom we niet voor backupexec hebben gekozen is omdat we dan extra energie in sql moeten steken aangezien deze daar gebruik van maakt. Dit is nog een toekomst verhaal en komt, alleen hebben andere dingen eerst prioriteit.
Vertel, welke dingen zijn belangrijker dan een goede backup ?
Jammer dat er zo gereageerd wordt.
Je weet nu waarom.
p.s. Ik zie gelukkig dat ik niet de enige ben met "domme vragen"
[rml][ BC3] crosscable[/rml] Degelijk onderzoek...MUTSJE???????
Een topic uit 2001 aanhalen om je gram te halen ... :/
Zoals je ziet heeft Mutsje geleerd van zijn/haar fouten, iedereen maakt een leerproces door, net als jij op dit moment.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Topicstarter
matige topicstart en het ontbreken van deugdelijk vooronderzoek.
Het is toch aardig te begrijpen aangezien er aardig wat mensen op reageren.
Je moet nog beginnen met het kiezen van een backuppakket en een backupstrategie uitstippelen ! Dan wil ik wel eens weten wat jij een groot punt noemt.
Wie zegt dat???????????? Ik kijk alleen naar een extra functie, als die niet aanwezig is gaat het over. Verder is er alleen nieuwsgierigheid naar hoe andere mensen hun backuppen draaien. Interesse in je vak heet dat.
Vertel, welke dingen zijn belangrijker dan een goede backup ?
Als je eerst eens goed leest ipv (dit betekend in de plaats van) eerst afkraken, backupexec maakt gebruik van een SQL database en moet je SQL Databaseserver hebben draaien. Deze hebben we op dit moment nog niet en aangezien ik vooronderzoek doe ga ik dat niet zomaar dat soort services installeren.
Een topic uit 2001 aanhalen om je gram te halen ... :/
Zoals je ziet heeft Mutsje geleerd van zijn/haar fouten, iedereen maakt een leerproces door, net als jij op dit moment.
Mocht dit al een leerproces zijn, dan waardeer ik het als ik op een normale manier op mijn fouten word gewezen en niet door Jan en alleman wordt afgezeken. Jij kan dingen heel goed, misschien, maar andere dingen niet (Ask your girl) Als je over die dingen vragen hebt is het toch ook leuk als daar normaal op gereageerd wordt??

Anyway, gaat nergens over. Heb inmiddels al een oplossing. Succes met jullie echo's opboosten door anderen af te zeiken. :O

• DeBolle
  • Laatst online: 23:03

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Even kort op een rij wat je zou moeten (en wat kan) bij backups voor Exchange, je mag het ook een 'strategie' noemen :)
Je moet in de eerste plaats de balans bepalen tussen twee 'soorten' backups. Dat zijn reguliere backups die je gebruikt om af en toe wat zaken te restoren in de produktieomgeving en disaster recovery backups die je gebruikt om de functionaliteit geheel te restoren.
Voor het bepalen van die balans moet je nadenken over hoeveel verlies van data je kunt opvangen (of wat economisch haalbaar is). Bij een reguliere backup, bijvoorbeeld één keer per dag moet je rekening houden met maximaal 24 uur dataloss bij een totale calamiteit.
Laat je na de backup de tapes ergens in een library of server zitten en haal je die tapes er eens per week uit dan loopt jouw maximale dataloss meteen naar een week natuurlijk.
In de praktijk wil je waarschijnlijk het volgende.
1. Een backup op bricklevel, eens per dag, online (met een te installeren Agent).
2. Een backup met Exchange offline, voor disaster recovery doeleinden.
3. De DR tapes zo snel mogelijk offsite, de online backups binnen handbereik.

Om eventueel dataloss te minimaliseren kun je verfraaingen aanbrengen, zoals meerdere malen per dag een online backup maken, snapshot technology toepassen voor snelle (offline) backups, remote mirroring of remote backup in een andere locatie, een copy pool maken voor disaster recovery enz.
Bepaal dus eerst wat voor dataverlies je kunt opvangen met het budget wat je beschikbaar is gesteld, zet dat voor de baas op een rij en laat *hem* de beslissing nemen.
Backupmethodes waarbij geen enkel dataverlies optreedt zijn vrij complex en duur, een keer per week een offline backup op een tape met NTBackup is waarschijnlijk de goedkoopste optie.
Niet vergeten de installatie van Exchange te (laten) beschrijven en de gemaakte backups testen op hun restorebaarheid.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks DeBolle, daar kan ik en ik denk mensen in de toekomst met dezelfde vraag tenminste wat mee!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:20:
[...]

Het is toch aardig te begrijpen aangezien er aardig wat mensen op reageren.
Oh, dus als mensen reageren is het goed ? Laten we even kijken wat voor reacties je tot nu toe hebt gehad, zo ongeveer:
pistole schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:31:
1. Gebruik echte backup software
2. Zoek op Google naar backup/restore strategiën
DeeJee schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:33:
Om hoeveel servers gaat het eigenlijk? Ik zou nl. als eerste maar eens naar een echt backup pakket gaan kijken.
mutsje schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:35:
[...]

Schijnbaar heb je niet veel onderzoek gedaan want NT Backup is een uitgeklede versie van Veritas Backup Exec en ondersteunt geen single mailbox backup/restore.
Uit al die reacties blijkt 1 ding: men vindt dat je niet goed genoeg hebt gezocht en dat je huidge backupprogramma bij lange na niet voldoet.
Wie zegt dat???????????? Ik kijk alleen naar een extra functie, als die niet aanwezig is gaat het over. Verder is er alleen nieuwsgierigheid naar hoe andere mensen hun backuppen draaien. Interesse in je vak heet dat.

Als je eerst eens goed leest ipv (dit betekend in de plaats van) eerst afkraken, backupexec maakt gebruik van een SQL database en moet je SQL Databaseserver hebben draaien. Deze hebben we op dit moment nog niet en aangezien ik vooronderzoek doe ga ik dat niet zomaar dat soort services installeren.
Ik bedoel .. OMG !
Gozer, beantwoordt mijn vraag eens: hoe backup jij op het moment ? Welke backupstrategie heb je nu en hoe zou je die in de toekomst willen zien ? Als jij ons niet vertelt wat je nu hebt draaien en wat je wilt, hoe moeten wij je dan helpen ?
Mocht dit al een leerproces zijn, dan waardeer ik het als ik op een normale manier op mijn fouten word gewezen en niet door Jan en alleman wordt afgezeken. Jij kan dingen heel goed, misschien, maar andere dingen niet (Ask your girl) Als je over die dingen vragen hebt is het toch ook leuk als daar normaal op gereageerd wordt??
Er wordt heel normaal op gereageerd, hoor. Er wordt je netjes verteld dat je eerst beter moet zoeken (op GoT wordt een bepaald niveau verwacht, zeker in Professional Networking & Servers) en van mutsje krijg je een zeer interessante link over Exchange backup, Dezelfde mutsje die jij in je antwoord afkraakt, ja. Stank voor dank ?
Anyway, gaat nergens over. Heb inmiddels al een oplossing. Succes met jullie echo's opboosten door anderen af te zeiken. :O
Gaat inderdaad nergens over. Wat mij betreft kan dit topic dicht voordat het in een flame/troll topic verzandt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• mutsje
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Backup Exec maakt gebruik van de MSDE database welke de desktop engine is van SQL en deze is gratis. Je kunt zelf naar een volwaardige SQL server linken wat natuurlijk veel meer geld kost.

Heren en dames ga elkaar vooral niet met flames om de oren smijten en ouwe koeien uit de sloot vissen om je gram te halen...... dat zegt genoeg over de persoon die dat doet helaas.

Verder je topicstart is heel erg mager lees de policies van GOT & PN&S maar eens door voordat je hier een post gaat maken. Meestal zie je hier de zwaardere topics voorbij komen waar gedegen onderzoek aan vooraf gegaan is, en ja ik maakte in het begin ook fouten en werd daar voor bestraft met slotjes etc......

Een gedegen backup strategy bepalen is bijvoorbeeld
2x 14 tapes (2 wekelijkse cyclus)
1 maand tape (deze leg je in de kluis)
1 jaar tape (deze leg je ook in de kluis)
Dit kun je al naar gelang de belangrijkheid van data uitbouwen hoe meer tapes hoe duurder het wordt maar hoe meer je kunt recoveren....

[ Voor 19% gewijzigd door mutsje op 29-12-2004 12:48 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verder je topicstart is heel erg mager lees de policies van GOT & PN&S maar eens door voordat je hier een post gaat maken. Meestal zie je hier de zwaardere topics voorbij komen waar gedegen onderzoek aan vooraf gegaan is, en ja ik maakte in het begin ook fouten en werd daar voor bestraft met slotjes etc......
Lijkt me dat daarom deze dan ook wel dicht kan :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.