Toon posts:

[Kleur] Verschillende Pantone vormen

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in Illustrator graag een PMS kleur gebruiken. Het bronbestand (vector) is in CMYK kleuren dus dit moet ik aanpassen. Ik kan de juiste Pantone kleur vinden alleen weet ik niet welke pantone 'vorm' ik moet nemen. Ik heb volgens AI of desnoods PSD de keuze uit oa:

- PANTONE Metallic Coated
- PANTONE Pastel Coated
- PANTONE Pastel Uncoated
- PANTONE Process Coated
- PANTONE Solid Coated
- PANTONE Solid Matte
- PANTONE Solid to process coated EURO
- PANTONE Solid to process coated
- PANTONE Uncoated

Welke kan ik nu het beste gebruiken om aan de drukker door te geven? Kunnen ze allemaal gedrukt worden in NL en is het verschil alleen afhankelijk van het materiaal waarop geprint wordt?

Ik denk dat solid volvlak is, dat coated voor materiaal met coating is en uncoated zonder, matte is mat materiaal, pastel voor pasteltinten en metallic voor metallickleuren.

Er gaat gedrukt worden op normaal wit a4 papier en wit 250gr karton.

De pantone kleur 'vormen' die het minst afwijkt van de CMYK kleur zijn:

1. PANTONE Solid to process coated EURO
2. PANTONE Process Coated

En dan als laatste nog, moet het gehele document in dezelfde PANTONE soort geprint worden? En wat is het best om voor zwart te kiezen?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 01:25:
Ik denk dat solid volvlak is, dat coated voor materiaal met coating is en uncoated zonder, matte is mat materiaal, pastel voor pasteltinten en metallic voor metallickleuren.
Volgens mij heb je dat goed.
Er gaat gedrukt worden op normaal wit a4 papier en wit 250gr karton.
De pantone kleur 'vormen' die het minst afwijkt van de CMYK kleur zijn:
1. PANTONE Solid to process coated EURO
2. PANTONE Process Coated
Ik zou die nummer 2 nemen, die heb ik het vaakst gebruikt, of Solid Uncoated.
En dan als laatste nog, moet het gehele document in dezelfde PANTONE soort geprint worden?
No clue about that. In principe zijn Pantones alleen maar pigmenten die een drukker heeft klaarstaan en moet aanmaken, dus wat dat betreft zou het moeten kunnen; maar hiermee vergeet ik misschien even dat verschillende Pantone soorten misschien langere droogtijden nodig hebben dan anderen.
En wat is het best om voor zwart te kiezen?
Er zit toch in elke Pantone staal een Process black ofzo?

Ik geef nu maar even snel antwoord, maar het deel wat ik van drukken en inkten heb gehad is slechts het topje van de ijsberg, een hapje uit de taart of hoe je het wil noemen.

Iemand die vaker met drukkers omgaat zou zonder twijfel een zekerder en juister antwoord kunnen geven... noem eens iemand als OzBoz ofzo.

[ Voor 255% gewijzigd door Pelle op 29-12-2004 09:23 . Reden: origineel teruggezet.. kan jij ook willem169 ;) ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Willem
  • Laatst online: 11:05
funksngrooves: Je moet uitgaan van het papier waar het op wordt geprint/gedrukt. :)

Je hebt het over 250 grams papier.. is dat mat, glanzend?
Op je Pantone-waaier staan stalen met een nummer en daarachter bijvoorbeeld een C of U. C=Coated, U=Uncoated (laten we zeggen mat/plain). Een PMS kleur ziet er op verschillende soorten papier anders uit, logisch want glanzend papier absorbeert de inkt anders dan mat.

Ik zou dus op een Pantone waaier de kleur zoeken die er het meeste bij in de buurt komt. Overigens staan de CMYK waarden er ook nog eens naast, dus vreselijk moeilijk kan die speurtocht niet zijn ;)
Om hier even zijdelings bij in te springen: Het feit dat jij 'die' het meeste hebt gebruikt zou ik op geen enkele manier als reden zien om dat ook te doen en al helemaal niet als je niet zo zeker bent van je zaak. No flame intended, maar adviseer het dan niet. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Willem op 29-12-2004 09:24 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Willem
:o sweet... kijk da's handy :Y)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

:?

Maar in elk geval valt alles met 'process' er in af. Dat het het minst afwijkt van CMYK klopt omdat het tenslotte process is, dus bij benadering ook opgebouwd uit CMYK. En dus geen 'solid' PMS kleur als drukgang.

Pantone Solid Coated is het meest gebruikt. Omdat het meeste papier wel coated is. Maar zoals willem169 al zegt, coated of uncoated ligt aan de papiersoort.

Of er een PMS kleur is die goed bij je CMYK waarden past is altijd maar afwachten gezien de beperkte hoeveelheid PMS-kleuren. Ik zou er in elk geval ook een waaier bijpakken en dan gewoon kijken wat je een mooie kleur vindt en je niet zozeer laten leiden door de CMYK waarden die er al dan niet naast staan (bij ons op het werk nogal wat waaiers waar de mengkleuren voor de drukker er naast staan, nut 0).

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Willem
Sorry beetje flauw... Ik had per ongeluk gedeelte DB's post gedelete, Pelle zette het weer terug dmv 1337 admin functie:
Pelle wijzigde dit bericht 29-12-2004 09:23 (255%)
Reden: origineel teruggezet.. kan jij ook willem169 ;)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

offtopic:
Dit had te maken met het feit dat willem de post van Dark Blue had verwijderd en deze heeft Pelle weer terug gezet. Zie edit commentaar van de eerste reactie op deze post. Willem wist dit niet, en antwoord dus met de opmerking 'dat is handig..'

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

willem169 schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:13:
Om hier even zijdelings bij in te springen: Het feit dat jij 'die' het meeste hebt gebruikt zou ik op geen enkele manier als reden zien om dat ook te doen en al helemaal niet als je niet zo zeker bent van je zaak. No flame intended, maar adviseer het dan niet. :)
Ik snap wat je bedoelt, daarom had ik er ook onder gezet dat ik liever iemand als OzBoz of een van jullie de vraag liet beantwoorden; maar gezien de tijd waarop hij postte was ik bang dat hij het deze ochtend nodig zou hebben en een bevestigend antwoord misschien niet op tijd zou komen; beter iets dan niets dan he :)
willem169 schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:02:
[...]

Sorry beetje flauw... Ik had per ongeluk gedeelte DB's post gedelete, Pelle zette het weer terug dmv 1337 admin functie:

[...]
Waar ik me nou wel weer aan stoor zijn de vele off-topic posts die dit topic vullen... ;) moderators toch :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dark Blue schreef op woensdag 29 december 2004 @ 03:15:
[...]

Volgens mij heb je dat goed.
[...]

[...]
No clue about that. In principe zijn Pantones alleen maar pigmenten die een drukker heeft klaarstaan en moet aanmaken, dus wat dat betreft zou het moeten kunnen; maar hiermee vergeet ik misschien even dat verschillende Pantone soorten misschien langere droogtijden nodig hebben dan anderen.
[...]

Er zit toch in elke Pantone staal een Process black ofzo?

Ik geef nu maar even snel antwoord, maar het deel wat ik van drukken en inkten heb gehad is slechts het topje van de ijsberg, een hapje uit de taart of hoe je het wil noemen.

Iemand die vaker met drukkers omgaat zou zonder twijfel een zekerder en juister antwoord kunnen geven... noem eens iemand als OzBoz ofzo.
Niet zo gek dat je die het meest hebt gebruikt - een docucolor print met behulp van proceskleuren en geen echte harde (solid) kleuren. Als je solid kleuren had gebruikt had je die weer mooi terug om kunnen zetten naar proceskleuren, wat het allemaal een beeeeetje nutteloos maakt :+

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de hulp. Ik ben weer een beetje wijzer geworden. Ik moet denk ik nog maar een goed boek over (druk) kleuren gaan kopen, kan ik het op mijn gemakje allemaal lezen :)
Dark Blue schreef op woensdag 29 december 2004 @ 17:56:

Ik snap wat je bedoelt, daarom had ik er ook onder gezet dat ik liever iemand als OzBoz of een van jullie de vraag liet beantwoorden; maar gezien de tijd waarop hij postte was ik bang dat hij het deze ochtend nodig zou hebben en een bevestigend antwoord misschien niet op tijd zou komen; beter iets dan niets dan he :)
Je had wel gelijk, ik had het zo snel mogelijk nodig, dus ik was blij met je reply, dat het misschien niet 100% correct was heb je laten weten dus dat wist ik :)
Pagina: 1