Maximale temp. van een X800XT PE?

Pagina: 1
Acties:

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hallo,

Weet iemand wat een beetje de maximale temp. is van een X800XT PE wat nog gezond is?

Ik stel deze vraag omdat ik tijdens het spelen van Painkiller (1 uur lang) oppeens mijn wapen begon te "tearen" (heet dat zo?).
Allemaal lange zwarte balken liepen van af mijn gun richting de horizon.
Dit verschijnsel heb ik ook wel eens gezien als ik mijn oude 9700pro iets te ver overklokte.
Echter nu draait alles op default bij mij.
Nadat ik dat zag heb ik gelijk het spel gestopt en naar mijn temp. in de driver-menu gekeken.
Die gaf op dat moment 58 Celcius aan (liep hard terug dus tijdens het gamen zal hij wel een stuk hoger hebben gezeten).

Ik begin nu steeds meer te twijfelen of de kaart wel goed is namelijk.
Heb ook al dagen lang zitten kloten met HL2/CSs die maar steeds reboote om de zoveel tijd.

Is de temp. te hoog??..(if so dan is de cooler niet goed)...
Of heeft mijn memory soms kuren???

Saphire X800XT PE
400W Zalman
3500+ athlon
2x512MB Kinston
A8V Asus Mobo

Verwijderd

waarschijnlijk wordt het een beetje heet in je kast. heb je een airflow door je kast heen waaien?
als warmte blijft hangen warmt het langzaam op in je kast en dan zou het zo kunnen zijn dat zelfs een default x800xt pe het niet meer trekt. let wel dat een x800xt pe mischien wel een iets hoger geklokte x800xt is. maar dat de chip met de stockkoeling wel zijn limiet bereikt bij een x800xt pe.

ik zou je aan kunnen raden om de nieuwe zalman koeler aan te schaffen (VF700?)
die ga ik eveneens halen, niet zozeer omdat mijn platinum kaartje jouw problemen ondervindt.

maar je kaart zal een stuk langer meegaan. (kijk in het cooling forum over deze grafische koeler)

• melly
Dus dit duidt op een hitte probleem?
Vreemde is echter dat ik met een open kast draai.
Heb 1 komplete zijkant van de kast verwijderd.
En de pc staat helemaal vrij op mijn tafel..warmte kan (lijkt mij tenminste) alle kanten op weg.
Dit is toch kwa koeling het meest ideale?

[ Voor 22% gewijzigd door melly op 29-12-2004 01:22 ]

Verwijderd

melly schreef op woensdag 29 december 2004 @ 01:21:
Dus dit duidt op een hitte probleem?
Vreemde is echter dat ik met een open kast draai.
Heb 1 komplete zijkant van de kast verwijderd.
En de pc staat helemaal vrij op mijn tafel..warmte kan (lijkt mij tenminste) alle kanten op weg.
Dit is toch kwa koeling het meest ideale?
Ligt eraan hoe de koeling in je kast geplaatst is, en of je wel voldoende koeling in je kast hebt.
De temps van mijn cpu en vga stijgen als ik mijn kast open doe, maar dat is niet bij iedereen zo.

• melly
Ik heb de zijkant geheel open...de kant waar alle kaarten zijn geplaatst.
Mijn casefans doen niets...zijn volgens mij niet eens aangesloten omdat ik tijden de montage al aangaf dat ik de zijkant er af liet dus de fans overbodig zijn.
Verder heb ik genoeg ruimte onder en boven mijn kaart...heb bewust alles een tree lager geplaatst voor de koeling.

Maar zo rond de 60 C of iets hoger...is dat dan al teveel voor zo'n kaart?
(gezien de snelheid waarmee de temp. terug liep schat ik dat de temp ergens rond de 63 heeft gezeten)

[ Voor 21% gewijzigd door melly op 29-12-2004 01:38 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
60 graden is nog makkelijk te doen voor zon kaart lijkt mij. Het is niet optimaal,maar deze temperatuur wordt vaak bereikt met standaard koelers. Om te testen of het de warmte is kan je heel simpel een tafelventilator op je kast/graka mikken. Hierdoor wordt er flink gekoeld. Als je dan gaat gamen en het komt niet meer voor dan moet het bijna zeker aan te slechte koeling liggen.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:01

_Ernst_

Mark It Zero!

melly schreef op woensdag 29 december 2004 @ 01:36:
Ik heb de zijkant geheel open...de kant waar alle kaarten zijn geplaatst.
Mijn casefans doen niets...zijn volgens mij niet eens aangesloten omdat ik tijden de montage al aangaf dat ik de zijkant er af liet dus de fans overbodig zijn.
Verder heb ik genoeg ruimte onder en boven mijn kaart...heb bewust alles een tree lager geplaatst voor de koeling.

Maar zo rond de 60 C of iets hoger...is dat dan al teveel voor zo'n kaart?
(gezien de snelheid waarmee de temp. terug liep schat ik dat de temp ergens rond de 63 heeft gezeten)
Zoals Mito al zei komt het vaak voor dat de temperatuur van je hardware stijgt met een open kast (heb ik ook bij mijn computer) Dit komt omdat er met een dichte kast en met draaiende casefans een (als het goed is) lekkere luchtstroom langs je hardware gaat om de warme lucht af te voeren. Zet je de kast open en de fans uit, dan zal de warme lucht zich op gaan hopen en stijgen je temps. Met open kast draaien is dus lang niet altijd de ideale manier van koelen :)

Maar 60 graden voor een graka is een zeer acceptabele temperatuur, nieuwe videokaarten word nou eenmaal flink warm. Maar de vraag is maar of die temperatuur klopt (brakke sensors enzo) en post ook eens de andere temperaturen :)

Last.fm

• melly
Hmmmm......ok...
Ik dacht dus altijd dat een openkast het meest ideale was...
Maar dat "tearen?" (als het zo heet) duidt dat op een temperatuurs probleem???
Of kan dit ook software matig worden veroorzaakt...
Een driver die bv. ff niet lekker loopt.
Dit is namelijk voor het eerst dat ik dit zie.
Vandaag de hele dag nog vrij dus ik wil weer een lange poos gaam gamen om te kijken wat hij doet.

Verwijderd

jij gaf aan dat de de temperatuur tijdens het gamen een stuk hoger zou zijn dan de tijd dat je de temperatuur bekeek.

en zo overbodig zijn casefans achteraf gezien niet hae ;)
zet je zijpanelen maar weer waar ze horen (aan de kast vast)

koop 2 case vans, 1tje aan de voorkant onderaan dus tussen de voorkant en de harddiscs in. laat deze de kast INblazen, zo zuigt deze lucht van buitenaf.
en 1tje aan de achterkant boven alle connecties van je mobo naar buiten en onder je voeding.
laat deze naar buiten blazen, zo zuigt deze lucht uit je kast waardoor er een stroming ontstaat.

als je niet weet hoe dit gemonteerd moet worden moet je maar even iemand in de buurt vragen ofzo.
Pagina: 1