Toon posts:

specs voor mp3 en divx anno 2004/2005

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het is al 100 maal voorbij gekomen maar na wa searchen zijn de meeste topics niet recenter dan 2002. Ik zou in de slaapkamer ook toegang willen hebben tot mijn mp3's en als het eventueel kan ook divx. Omdat het gaat om onze slaapkamer is volgens mij een gewone pc geen optie, omdat die namelijk te veel lawaai maakt, dus dacht ik meer in de richting van een occasie laptop die we dan tussen ons in op bed zetten (voor divx dan) en gewoon naast bed voor mp3. Nu is mijn vraag, wat zijn vandaag de dag de minimum specs om deftig mp3 en/of divx af te spelen, want intussen hebben we divxen van veel hogere kwaliteit, en ik heb toch een groot deel van mijn mp3 collectie in 320 Kbps staan. Alle media bevind zich op een server die elders staat, dus moet niet lokaal op hd of dergelijke staan. in de slaapkamer is er ook een UTP aansluiting naast bed (zijn we vooruitdenkend of niet :) ) maar ook wordt er gebruik gemaakt van een wireless router, dus dit is ook een optie. moesten jullie toch ideën hebben met vaste pc componenten, dan heb ik nog verschillende PII's en 1 PIII 500 staan op zolder, maar ik betwijfel of deze echt geruisloos te krijgen zijn (en waar zetten we dan die monitor natuurlijk)

samengevat: wat zijn de specs om iedere huidige mp3 vlot tekunnen afspelen over LAN en wat zijn de specs om iedere recente divx (degelijke kwaliteit, AC3) te kunnen afspelen over lan.

Alvast bedankt

EDIT: er staat ook een televisie in de slaapkamer, maar deze staat te ver om een tv-out oplossing te gebruiken.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

Exirion

Gadgetfetisjist

Je kunt ook zoiets doen:

Bouw een Debian/MythTV systeem met de Asus Pundit-R barebone

In jouw geval heb je voor MP3/DivX geen exotische hardware/software nodig. Zo'n barebone systeem is fluisterstil te maken en geloof me als ik zeg dat ik allergisch ben voor PC lawaai in m'n kamer. Een Pundit-R met 160GB harddisk, CPU en wat geheugen kost je bij elkaar 350 euro.

Als dat binnen je budget valt dan zou ik dat zeker overwegen als ik jou was :)

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 29-12-2004 00:29 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

koop een omgebouwde Xbox ofzo... super goedkoop, stil en het kan met gemak alles aan media aan ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 00:31:
koop een omgebouwde Xbox ofzo... super goedkoop, stil en het kan met gemak alles aan media aan ;)
Ook een optie ja:

[rml][ xbox] Xbox media center - Deel II[/rml]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JvS
  • Laatst online: 18:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 00:31:
8)7

Da's maar net wat je "stil" noemt hoor :o. Een x-doos is nog een behoorlijke herrie schoppert...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op woensdag 29 december 2004 @ 00:55:
Da's maar net wat je "stil" noemt hoor :o. Een x-doos is nog een behoorlijke herrie schoppert...
Voor zover ik begrepen heb is de X-Box koeling nogal overkill, dus hij wordt erg vaak gemod om de fan langzamer te laten draaien. En dat zonder problemen dus :)

Verwijderd

Aangezien tv-out geen optie is (en je waarschijnlijk nog geen LCD TV hebt omdat je over tv-out begint), hoewel ik zelf wel een rood/wit/geel snoertje heb van 6 meter van mijn PC audio- en tv-out naar mijn TV, waarom dan niet gaan voor zoiets als de Pinnacle, Kenwood of Philips Streamium showcenters? Ik ben zelf ook nog op zoek naar iets stils (misschien portable) voor hetzelfde doel. Heel misschien een HD met xvid/divx/mp3 zoals de XClef die op de tweakers FP te zien was. Of misschien wel een compleet stille Hush Win MCE PC maar die is zo duur en eigenlijk te krachtig om als PC in je slaapkamer te zetten... Misschien een Via Epia thin client zonder fans?

Anywayz, er zal eerdaags wel een hele zooi stille shit komen die dit kan, want volgens mij zit iedereen hierop te wachten: krachtige PC in werkkamer met alle bestanden, en dan een wireless en stil ontvangstpunt onder de tv in de woonkamer en eentje onder de tv in de slaapkamer, beiden met afstandsbediening en superieure tv-out...

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reply's, maar nog geen enkel antwoord over de specs :)
Ik heb intussen wat rondgezocht en heb hier nu een laptop (http://www.toshiba.ca/web...=1&group=223&product=1594
hij heeft wel 64mb ram ipv de standaard 32)
en deze zou ik ervoor gebruiken. Heeft iemand een idee welk OS ik best gebruik, die dus minst CPU vreet en mp3, surfen en MSN toelaat.

En is er misschien een mogelijkheid om divx te streamen van mijn server? of trekt die dat echt niet

Verwijderd

ik denk dat 300 Mhz te traag is voor Divx/Xvid op hoge kwaliteit af te spelen..

Verwijderd

Die AMD k6-2 is wel een echt heethoofd, dus ik denk niet dat je een echte stille lapdoos hebt... voor de rest kan ie het (de mp3's wel) maar de divx niet aan...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 13:38 ]

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Exirion schreef op woensdag 29 december 2004 @ 00:57:
[...]

Voor zover ik begrepen heb is de X-Box koeling nogal overkill, dus hij wordt erg vaak gemod om de fan langzamer te laten draaien. En dat zonder problemen dus :)
Je kan de fan speed instellen binnen XMBC of via de meeste dashes

Verwijderd

Topicstarter
het wordt dus zeker die laptop, en enkel voor mp3 en msn, ik hoor inderdaad dat hij luid is, kan daar iets aan gedaan worden?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 13:44:
het wordt dus zeker die laptop, en enkel voor mp3 en msn, ik hoor inderdaad dat hij luid is, kan daar iets aan gedaan worden?
Da's het nadeel van een laptop: je kunt er zelf bijna niks aan doen. En ze zitten in een heel klein kastje dus ze maken altijd lawaai als ze echt warm worden.

Verwijderd

waarom word het zeker die laptop? je kan dan divx echt niet goed kijken hoor :S koel dan die P3 gewoon wat stiller..

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 21:33
Een gechipte xbox is volgens mij de meest relaxte optie.. keb er zelf al heel lang een, en ik vind het echt super 'relaxt'.
Mocht je geen zin hebben om kabels te trekken, dan kan je evt ook gewoon een ethernet->wlan bridge van linksys dr aan hangen..

De 'laagste' specs waar ik films mee kijk is mn 'ouwe' toshiba notebook, celly 650 met 64mb geheugen. Filmpies spelen perfect.. zolang ik niets anders er tegelijkertijd mee doe.
(draait debian sarge met 2.6.9 kernel)

* Insano moet alleen wel ns wat meer geheugen dr in proppen..

--edit--
overigens is mijn laptop stil, en echt super warm word ie niet IMHO.

[ Voor 12% gewijzigd door Insano op 29-12-2004 13:55 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17
PIII 500 is toch het minimum voor divx denk ik.
Mij vorige laptop was er zo eentje en die had soms toch wel problemen om het allemaal te trekken, zeker als de audio ac3 was.
Misschien als je iets als Movix gebruikt ipv WinXP, dat het wat vlotter gaat, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Maar ik moet Insano gelijk geven, xbox met xbmc rulez! _o_

[ Voor 10% gewijzigd door Fire69 op 29-12-2004 14:02 ]

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of koop MIJN KISS DP-500 :+ . Werkt perfect met een servertje enzo. En voor de herrie hoef je het ook niet te laten, want die is er niet. Ik doe vrijwel niks meer met DIVX en dergelijke, daarom staat hij te koop niet omdat hij niet aan mijn eisen voldoet.

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoelde eigenlijk, nu ik die laptop toch heb, gebruik ik die enkel voor mp3 en msn, divx komt dan later wel als ik een geschikt en betaalbaar systeem vind (wordt dan uiteindelijk toch waarschijnlijk een barebone-achtig systeem)

Welk OS en proggies raden jullie me daarvoor aan?
bestaan er bijvoorbeeld gestripte versies van win98SE die enkel netwerk support en winamp of zo support
Pagina: 1